Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ

Strona główna forum » Eksploracja » Koleje i wszystko co z nimi związane » Tabor kolejowy




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 
Autor Wiadomość
 Post Napisane: 27 cze 2012, o 23:51 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sty 2010, o 03:30
Posty: 3084
Lokalizacja: Twardogóra
Pochwały: 1
Pociąg pancerny Panzertriebwagen 16

Cytuj:
Panzertriebwagen Nr 16 to niemiecki ciężki pancerny wagon motorowy napędzany silnikiem Diesla o mocy 550 KM. Wyprodukowany został w niemieckiej firmie Berliner Maschinenbau-Actien-Gesellschaft vormals L. Schwartzkopff w 1942 roku. Numer fabryczny 12128; masa ponad 200 t; wymiary – długość ok. 2220 cm, szerokość ok. 320 cm, wysokość ok. 430 cm; uzbrojenie – 2 armaty oraz przeciwlotnicze karabiny maszynowe, napęd – silnik dieslowski MAN z hydrauliczną przekładnią systemu Voith, zapas paliwa – 2400 litrów, podwozie – 12 osi, z czego 4 napędzane. PzTrWg 16 powstał na bazie lokomotywy spalinowej do pociągów pancernych typu WR 550 D14 (ten typ lokomotywy został zbudowany w latach 1939 – 1941). W roku 1942 lokomotywę WR550 D14 opancerzono (grubość od 20 do 85 mm) i dodano dwa dodatkowe opancerzone człony (w celu obniżenia nacisku na oś) ze stanowiskami artyleryjskimi. Początkowo uzbrojone były w dwa 20 mm działka Flakvierling 38, które po modyfikacji pancernych członów zastąpiono armatami 7,62 cm FK 295/1 umieszczonych w standardowych wieżach (takich jak w pociągach pancernych typu BP42). Pojazd ten był najcięższym pojedynczym szynowym pojazdem pancernym. Zbudowano - i tu rozbieżne dane - tylko jeden egzemplarz, który walczył na froncie wschodnim natomiast muzeum Kolejnictwa wspomina o trzech egzemplarzach.

W 1943 roku PzTrWg 16 był jednostką rezerwową i kilkakrotnie był używany do patrolowania terenów, na których działali partyzanci. Wiosną i latem 1944 roku brał udział w walkach pod Rawą Ruską i Lublinem w ramach Grupy Armii 'Środek'. Aby uniknąć odcięcia został przebazowany do Radomia. W sierpniu i we wrześniu 1944 roku działał z Kielc patrolując linie kolejowe do Krakowa, Skarżyska nad Kamienną i Radomia. W czasie ofensywy zimowej toczył boje z Armią Czerwoną w rejonie Kielc. W kwietniu 1945 roku pociąg brał udział w walkach pod Neu Ruppin, a w dniach 1-2 maja 1945 roku nieuszkodzony został zdobyty pod Neustadt Dosse.

Po wojnie Panzertriebwagen Nr.16 trafił do Ludowego Wojska Polskiego do jednostki Nr.4194.. Stacjonował w Przemyślu i w Sanoku - Zagórzu, gdzie został przezbrojony w rosyjskie armaty i wchodził w skład polskiego pociągu pancernego. Po utworzeniu we wrześniu 1944 I Rejonu Służby Ochrony Kolei a następnie II Rejonu wojsko polskie używało tego pociągu do ochrony linii kolejowych na odcinku Sanok – Zagórz – Olszanica – Komańcza. Pociąg ten pełnił służbę w Bieszczadach do końca 1947 walcząc z oddziałami UPA , ochraniał szlaki kolejowe oraz punkty głosowania podczas referendum z 30 czerwca 1946 oraz wyborów do Sejmu Ustawodawczego w dniu 19 stycznia 1947. Brał udział m.in. w walkach z UPA w dniach 19-20 marca 1946 na odcinku Szczawne – Mokre – Czaszyn. W dniach 9-10 maja 1946 stoczył kilka potyczek z połączonymi stronami Bira, Stacha i Chrynia, operującymi na szlaku kolejowym Złuż – Ustianowa – Olszanowa, oraz ochraniał placówki SOK w Stefkowej i Rzepedzi . W latach 1945–1947 komendantem pociągu był kapitan Marian Jarosz.

żródło: http://www.dobroni.pl/rekonstrukcje,pociag-pancerny-muzeum-kolejnictwa-w-warszawie,8075

PzTrWg 16 kilka lat temu w skansenie kolejowym w Chabówce:


Załączniki:
Obraz-1433.jpg
Obraz-1433.jpg [ 139.23 KiB | Przeglądane 747 razy ]
Obraz-1432.jpg
Obraz-1432.jpg [ 186.77 KiB | Przeglądane 747 razy ]
Obraz-1434.jpg
Obraz-1434.jpg [ 165.28 KiB | Przeglądane 747 razy ]

_________________
Życie to surfing, więc nie bój się fal...
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 5 wrz 2012, o 22:01 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sty 2010, o 03:30
Posty: 3084
Lokalizacja: Twardogóra
Pochwały: 1
Dwa kolorowe zdjęcia, także jeszcze z Chabówki:


Załączniki:
IMG_0062.jpg
IMG_0062.jpg [ 132.99 KiB | Przeglądane 747 razy ]
IMG_0063.jpg
IMG_0063.jpg [ 105.72 KiB | Przeglądane 747 razy ]

_________________
Życie to surfing, więc nie bój się fal...
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 12 wrz 2012, o 22:56 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 maja 2012, o 22:39
Posty: 124
Lokalizacja: MD Gryfino/Przecław
Imię: daniel
Sklejony przez mnie model tego wagonu pancernego


Załączniki:
pztrwg16.jpg
pztrwg16.jpg [ 38.83 KiB | Przeglądane 1382 razy ]
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 1 mar 2019, o 21:58 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 maja 2015, o 22:20
Posty: 1081
Lokalizacja: Kraków i okolice
Imię: Wojtek
Lokomotywa wraz z doczepionym wagonem artyleryjskim obecnie stoi w warszawskiej Stacji Muzeum:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Pozdrawiam, :)

_________________
Życie powiedziało: Każdy dobry uczynek będzie starannie i przykładnie ukarany


Góra 
 Zobacz profil  
 
Dodaj do: Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 

Strona główna forum » Eksploracja » Koleje i wszystko co z nimi związane » Tabor kolejowy


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

[ Time : 0.202s | 18 Queries | GZIP : Off ]