Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ

Strona główna forum » Eksploracja » Kopalnie




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 347 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 14, 15, 16, 17, 18  Następna strona
Autor Wiadomość
 Post Napisane: 5 kwi 2021, o 19:25 
Offline

Dołączył(a): 25 cze 2018, o 21:00
Posty: 250
Imię: Marek
W ramach poświątecznych porządków. Pod koniec poprzedniego roku udało mi się wypatrzeć bity kamień niedaleko bitego kamienia pola Honorata. Wtedy było zbyt zimno i nie dało się zobaczyć ile z kamienia zostało. Dziś warunki były zupełnie inne. Rezultat niestety okazał się mizerny. Kamień został ubity na wysokości trzonu i jedyne co da się wypatrzyć do dół dwóch pierwszych cyfr 18. Patrząc na lokalizację powinien to być kamień pola Robert ale kamienie tego pola, jeśli wierzyć temu, który się ostał, poniżej roku wymierzenia pola powinny mieć numer kolejny kamienia. Na tym kamieniu poniżej daty nie udało mi się nic wypatrzeć.
Załącznik:
XX-18xx.JPG
XX-18xx.JPG [ 247.56 KiB | Przeglądane 952 razy ]

Jako, że pogoda dopisywało poszedłem sobie sprawdzić inną lokalizację. W pewnym sensie charakterystyczną i pozwalającą na bardzo dokładne wyznaczenie miejsca, w którym powinien się znajdować kamień. ISOK zrobił swoje i kamień, a raczej jego kuplę udało się znaleźć. Reszta pewnie jest gdzieś w ziemi, przemieszczona podczas orki leśnej. Góra jest o tyle ciekawa, że tu również daje się dostrzec ornament pod kuplą.
Załącznik:
LG-Bity.JPG
LG-Bity.JPG [ 250.24 KiB | Przeglądane 952 razy ]

Na zakończenie idą na przysłowiowy azymut udało się jeszcze wypatrzeć stojącą wersję kamienia z roku 1810.
Załącznik:
LG-1810.JPG
LG-1810.JPG [ 254.47 KiB | Przeglądane 952 razy ]


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 6 kwi 2021, o 00:34 
Offline

Dołączył(a): 18 kwi 2011, o 23:30
Posty: 26
1810 to byłaby najstarsza data widziana przeze mnie na kamieniach. Dotychczas moim seniorem był 1825 Planet Grube.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 7 kwi 2021, o 11:17 
Offline

Dołączył(a): 25 cze 2018, o 21:00
Posty: 250
Imię: Marek
"Leopold w Ornontowicach (Gierałtowice), nad . 11 VI 1792 r., powiększona 9/25 II 1807 r., 20 IV 1822 r. i 23 VI 1826 r., eksploatowana od 1792 r. z przerwami." Tyle można znaleźć w "Słowniku historycznym kopalń węgla na ziemiach polskich" Jerzego Jarosa. Data 1810 dotyczy najprawdopodobniej wymierzenia pola po jego powiększeniu z roku 1807 r. Można tylko spekulować czy te kamienie, które mają ornament to efekt pierwotnego wymierzenia pola i kiedy miało ono miejsce. Najstarszy kamień jaki widziałem (na zdjęciu) był z roku 1777 ale w źródle brakuje informacji czy faktycznie jest to kamień górniczy a i samo zdjęcie jest bardzo niewyraźne. Można je znaleźć w publikacji "Kolebka śląskiej miedzi" autorstwa Dr inż. Eufrozyny PIĄTEK Dr inż. Zygfryda PIĄTEK.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 12 kwi 2021, o 18:29 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 wrz 2012, o 23:24
Posty: 3194
Lokalizacja: Sosnowiec, Katowice
Imię: Piotr
Czeladź - już pojawiło się kilka kamieni usytuowanych przy ul. Nowopogońskiej - tym razem trzy egzemplarze napotkane mniej więcej na wysokości
dawnej fabryki okien
http://www.eksploratorzy.com.pl/viewtopic.php?f=242&t=23569&hilit=okfens
dwa z nic są położone na tyle blisko siebie, że można je zmieścić w kadrze.


Załączniki:
Komentarz: Pierwszy - najbliższy centrum Czeladzi
Czeladź Nowopogońska przy Zytniej kamień górniczy kwi 2021 (200).JPG
Czeladź Nowopogońska przy Zytniej kamień górniczy kwi 2021 (200).JPG [ 202.21 KiB | Przeglądane 846 razy ]
Komentarz: Drugi
Czeladź Nowopogońska przy Mazura kamień górniczy kwi 2021 (192).JPG
Czeladź Nowopogońska przy Mazura kamień górniczy kwi 2021 (192).JPG [ 241.9 KiB | Przeglądane 846 razy ]
Komentarz: z trzecim w tle
Czeladź Nowopogońska przy Mazura kamień górniczy kwi 2021 (200).JPG
Czeladź Nowopogońska przy Mazura kamień górniczy kwi 2021 (200).JPG [ 203.25 KiB | Przeglądane 846 razy ]
Komentarz: I trzeci - najbliższy Piaskom
Czeladź Nowopogońska przy Mazura kamień górniczy kwi 2021 (188).JPG
Czeladź Nowopogońska przy Mazura kamień górniczy kwi 2021 (188).JPG [ 247.66 KiB | Przeglądane 846 razy ]
Komentarz: z poprzednim w tyle
Czeladź Nowopogońska przy Mazura kamień górniczy kwi 2021 (202).JPG
Czeladź Nowopogońska przy Mazura kamień górniczy kwi 2021 (202).JPG [ 226.77 KiB | Przeglądane 846 razy ]
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 22 kwi 2021, o 07:05 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 maja 2009, o 22:36
Posty: 6935
Lokalizacja: Chorzów/Hajduki
Pochwały: 1
Imię: Henryk.
Ruda Śląska Południowa
Załącznik:
2021-04-20_153802.png
2021-04-20_153802.png [ 98.75 KiB | Przeglądane 788 razy ]

przez przypadek zauważony.
Załącznik:
DSCN0139.JPG
DSCN0139.JPG [ 243.29 KiB | Przeglądane 788 razy ]

Załącznik:
DSCN0140.JPG
DSCN0140.JPG [ 252.28 KiB | Przeglądane 788 razy ]

Materiał,kształt i wymiary wskazywałyby na górniczy.Jednakże nie udało się dokopać aż do inicjałów,
no i trochę za blisko Franciszka.

_________________
"Jestem śląskie dziecko i Ślązakiem zginę.Kocham śląską ziemię i śląską krainę....."
Juliusz Ligoń.

[*] http://www.youtube.com/watch?v=4Fx4mshinO0 [*]


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 27 kwi 2021, o 19:34 
Offline

Dołączył(a): 25 cze 2018, o 21:00
Posty: 250
Imię: Marek
Na starych mapach z portalu orsip nie widać w tym miejscu wierzchołka pola.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 2 maja 2021, o 13:49 
Offline

Dołączył(a): 25 cze 2018, o 21:00
Posty: 250
Imię: Marek
Gorączka odnawiania drzewostanu dotarła do Lasu Załęskiego. Ten kamień był solidne zamocowany. Podobnie jak w przypadku kamienia Albertine, wygląda jakby ciągnik lekko go stuknął.
Załącznik:
H3KG.JPG
H3KG.JPG [ 254.7 KiB | Przeglądane 709 razy ]

Ciekawe czy przetrwa prace leśne.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 8 cze 2021, o 17:37 
Offline

Dołączył(a): 25 cze 2018, o 21:00
Posty: 250
Imię: Marek
Z kronikarskiego "obowiązku". Pisałem kiedyś tu o kamieniu pola Jeanette, który nie pasuje do pozostałych kamieni tego pola. Ktoś ostatnio go również oglądał, odgarnął liście z tyłu i wyjaśnił zagadkę. Kamień ten jest kopią kamienia pierwotnego, który został uszkodzony.
Załącznik:
Jeanette Grube - 1831 - kamień pierwotny 1.JPG
Jeanette Grube - 1831 - kamień pierwotny 1.JPG [ 255.48 KiB | Przeglądane 558 razy ]

Widać, że kamień pierwotnie osadzony był o wiele węższy.
Załącznik:
Jeanette Grube - 1831 - kamień pierwotny 2.JPG
Jeanette Grube - 1831 - kamień pierwotny 2.JPG [ 251.75 KiB | Przeglądane 558 razy ]

Być może z tym wiąże się fakt, że późniejsze kamienie były z reguły ciut grubsze. A być może właściciele pól brali to co kamieniarz miał na zbyciu. Będąc przy polu Jeanette dorzucę fotkę jeszcze jednego kamienia, który przetrwał do naszych czasów, a który wcześniej mi umknął.
Załącznik:
Jeanette Grube - 1831.JPG
Jeanette Grube - 1831.JPG [ 255.34 KiB | Przeglądane 558 razy ]

I na koniec - perełka czyli kolejny wygrzebany kamień leżący. Na potrzeby zdjęcia przywrócony ze snu do pionu.
Załącznik:
Antons Glück Grube - 182[6-7].JPG
Antons Glück Grube - 182[6-7].JPG [ 250.23 KiB | Przeglądane 558 razy ]

Ciekawe czy właściciel pola oszczędzał na kamieniarzu, czy może nie dał się ponieść modzie na elegancki wygląd kamieni. Przebicie 6 na 7 może znaczyć, że użyto tego samego kamienia przy kolejnym rozszerzeniu pola. A może, w przypadku kamieni pola Leopold z roku 1810 i podobnych nie patrzymy na kamień pierwotny a na wtórnie osadzony.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 11 cze 2021, o 01:17 
Offline

Dołączył(a): 18 kwi 2011, o 23:30
Posty: 26
Przyznaję, że takiego paskudztwa jeszcze nie widziałem. Na pewno nie wykonał tego kamieniarz - kupla krzywa, litery bylejakie.
Podejrzewam też, że 2 może być przekuta z 1.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 11 cze 2021, o 17:03 
Offline

Dołączył(a): 25 cze 2018, o 21:00
Posty: 250
Imię: Marek
Ja uważam że mają swój urok. Każdy z trzech kamieni tego pola jest inny. Fakt, że ktoś nie uległ modzie i nie przepłacił też mi się podoba. Obecnie o ile się nie mylę Muzeum w Zabrzu ma po dwa kamienie o tej samej czcionce, tych samych inskrypcjach (2x P.G i 2x H.G) osadzonych w tym samym roku (1861). Aż trudno uwierzyć że dwa z nich są z okolic Dębieńska Wielkiego (Pandora i Herta) a dwa z Katowic (Pfarrfeld i sic. cHarlotte Grube - w Charlotte Grube pisane przez 'H' po prostu nie potrafię uwierzyć i koniec). Tu nigdy nie będzie mowy o pomyłce. Drugich takich nie ma.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 13 cze 2021, o 13:22 
Offline

Dołączył(a): 25 cze 2018, o 21:00
Posty: 250
Imię: Marek
Dziś zafundowałem sobie wycieczkę na pole Leopold. Wyprawa była wynikiem wczorajszej wizyty w Orzeszu. Koło UM utworzono tam lapidarium kamieni górniczych. Jest na co popatrzeć. Mnie najbardziej zainteresował kamień, którego opis brzmiał: Kamień graniczny pola górniczego (nazwa niezidentyfikowana).
Załącznik:
Nieznane pole.JPG
Nieznane pole.JPG [ 251 KiB | Przeglądane 494 razy ]

Po powrocie do domu przegrzebałem wszystkie znane mi źródła lokalne i zasoby internetu i faktycznie w okolicy Orzesza nie ma wzmianek o nadaniu pola w roku 1811 lub 1812. Zacząłem bawić się fotką w gimpie i po drobnej obróbce uznałem że równie dobrze zamiast roku 1812 na kamieniu może być rok 1842.
Załącznik:
Nieznane pole - 1842.JPG
Nieznane pole - 1842.JPG [ 255.01 KiB | Przeglądane 494 razy ]

Jeśli chodzi o czcionkę to jest ona dosyć znana i wiele z pól z niej korzystało. Bertuschka, Helene, przy czym widać, że pierwsza litera była zaokrąglona. Z pomocą przyszła Załęska Hałda i pole Conrad.
Załącznik:
Nieznane pole - Clara 1842.JPG
Nieznane pole - Clara 1842.JPG [ 253.49 KiB | Przeglądane 494 razy ]

Do iniciałów C.G. oraz 1842 udało się dopasować pole Clara. Czy to faktycznie to pole - bez współrzędnych pewności nie będzie, ale szanse są spore, że tak właśnie jest. A jaki to ma związek z polem Leopold? Przeglądając internet trafiłem na dokument opisujący kopalnię Leopold. Była w nim mapa poszczególnych nadań - coś czego od dawna szukałem. Podszedłem do niej z rezerwą bo wg. niej lokalizacja kamienia Leopold 182x nie pasowała do powiększenia z roku 1822 a według mnie właśnie taka data była pierwotnie na tym kamieniu. Jako, że od strony pogody niedziela zapowiadała się nie najgorzej postanowiłem mimo wszystko spróbować. Głównie ze względu na to, że według mnie, na samym początku gdy na danym terenie była jedna lub dwie kopalnie, które z sobą nie graniczyły stawianie wielkich kamieni było zbędne. Dopiero gdy zaczął się boom na węgiel i pola górnicze wyrastały jedno po drugiem zaczęto stosować masywniejsze kamienie, znane współcześnie. Jak to zwykle, w większości miejsc nic nie udało mi się wypatrzeć - ciężko wypatrywać - jeśli nie wiadomo czego. Dopiero w jednej z lokalizacji wypatrzyłem coś co przypominało kamień obrobiony ludzką ręką. Po odgarnięciu ściółki najpierw zobaczyłem krzyżyk, po delikatnym wyczyszczeniu podwójny krzyżyk. Z pomocą przyszła woda do picia i udało mi się kamień doczyścić. Ostatecznie podwójny krzyżyk stał się symbolem kupli a lokalizacja mogłaby pasować do jednej z lokalizacji z nadania z roku 1807.
Załącznik:
Leopold.JPG
Leopold.JPG [ 253.34 KiB | Przeglądane 494 razy ]

Sam kamień trudno nawet nazwać piko-kostką. Obrobiony jest awers i boki. Rewers to kawał zwykłego kamienia - no chyba że w trakcie prac leśnych kamień został uszkodzony. Czy tak wyglądały kamienie górnicze na początku, gdy kopalń było mało. Odpowiedź może się kryć gdzieś w pierwotnych nadaniach na polach Neues Gluck i być możę Anton.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 24 sie 2021, o 12:48 
Offline

Dołączył(a): 25 cze 2018, o 21:00
Posty: 250
Imię: Marek
Aktywne spędzanie urlopu anno domini 2021. Pogoda nędzna ale co zrobić. Pojechałem na wycieczkę do Dębieńska. Jeśli chodzi o grzyby to bieda z nędzą ale w jednym miejscu wypatrzyłem zdecydowanie za krótki ale wciąż znajomy kształt wprasowany w glebę. Antoni najwyraźniej szczęścia do pługów leśnych nie miał.
Załącznik:
Anton Gluck - Bity.JPG
Anton Gluck - Bity.JPG [ 255.12 KiB | Przeglądane 303 razy ]

Szkoda. Bardzo dużo kamieni z tej okolicy prawdopodobnie dotrwało do XXI wieku. Niestety zmiana sposobu wycinki na sektorową stała się przysłowiowym 'gwóździem do trumny'.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 12 wrz 2021, o 20:25 
Offline

Dołączył(a): 25 cze 2018, o 21:00
Posty: 250
Imię: Marek
Kamień graniczny pola ?? Hoffnung z roku 1860 z Radzimowic. Znaleziony w trakcie rewizyty podczas trawersowania z punktu A do punktu B. Jako, że dokumenty górnicze spłonęły można tylko się domyślać czego dotyczyło nadanie. Wskazówką, być może jest nazwa pola.
Załącznik:
... Hoffnung I - Awers.JPG
... Hoffnung I - Awers.JPG [ 254.59 KiB | Przeglądane 247 razy ]

Załącznik:
... Hoffnung I - Rewers.JPG
... Hoffnung I - Rewers.JPG [ 253.28 KiB | Przeglądane 247 razy ]

I jeszcze rzut skośny, który niestety niewiele wniósł w sprawie napisów. Na 90% wiem czyja "nadzieja" to jest ale pewności nie mam i nie wiem czy nie ulegam sugestii.
Załącznik:
... Hoffnung I - Awers - rzut.JPG
... Hoffnung I - Awers - rzut.JPG [ 250.79 KiB | Przeglądane 247 razy ]

Załącznik:
... Hoffnung I - Rewers - rzut.JPG
... Hoffnung I - Rewers - rzut.JPG [ 255.67 KiB | Przeglądane 247 razy ]


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 19 wrz 2021, o 09:44 
Offline

Dołączył(a): 25 cze 2018, o 21:00
Posty: 250
Imię: Marek
Wracając z wakacji miałem do wyboru korki na A4 na odcinku Legnica - Wrocław albo wycieczkę krajoznawczą. Wybrałem wycieczkę i po raz kolejny przyhaczyłem o Ludwikowice Kłodzkie. Tym razem dodarłem do pozostałości szybu Adolph, który, choć na pierwszy rzut oka nie było tego widać, faktycznie okazał się posiadać ceglaną zabudowę.
Załącznik:
Adolph - Pierwszy rzut oka.JPG
Adolph - Pierwszy rzut oka.JPG [ 255.3 KiB | Przeglądane 201 razy ]

Załącznik:
Adolph - Pozostałości zabudowy.JPG
Adolph - Pozostałości zabudowy.JPG [ 253.98 KiB | Przeglądane 201 razy ]

Większość lokalizacji kamieni, które chciałem zweryfikować na podstawie map, do których udało mi się dotrzeć wypadała w młodnikach więc nie wypatrzyłem nic. Jednak w jednym miejscu los się do mnie uśmiechnął i odnalazłem mocno sfatygowany przez czas kamień pola Wilhelm.
Załącznik:
Wilhelm - Awers.JPG
Wilhelm - Awers.JPG [ 255.46 KiB | Przeglądane 201 razy ]

Jeśli dobrze się przypatrzeć widać litery W i G.
Załącznik:
Wilhelm - Kupla.JPG
Wilhelm - Kupla.JPG [ 253.75 KiB | Przeglądane 201 razy ]

Kupla, co jest charakterystyczne dla kamieni z tego terenu, znajdowała się na górze i jest ledwo widoczna.
Załącznik:
Wilhelm - Rewers.JPG
Wilhelm - Rewers.JPG [ 252.26 KiB | Przeglądane 201 razy ]

Data wyznaczenia pola była poniżej poziomu gruntu i dlatego jest w niezłym stanie. Najprawdopodobniej to rok 1811.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 5 paź 2021, o 22:44 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 27 sty 2011, o 11:32
Posty: 1052
Lokalizacja: Bytom
Imię: Tomasz
Już było wcześniej wspomniane, że w pobliżu Urzędu Miasta w Orzeszu utworzono lapidarium z kamieni granicznych pól górniczych. W sumie jest 11 kamieni i pochodzą z terenu Orzesza. Przed każdym kamieniem jest tabliczka z informacją. Wkopane są w dwóch rzędach. I tak mamy:

- zdjęcie 3 - pole Josephina (J G),
- zdjęcie 4 - pole Walther (W Gr),
- zdjęcie 5 - pole Walther (W Gr),
- zdjęcie 6 - pole Walther (W Gr),
- zdjęcie 7 - pole Gottvertrau (G V G),
- zdjęcie 8 - pole Gottvertrau (G V G),
- zdjęcie 9 - pole Juliushoffnung (J H G),
- zdjęcie 10 - pole Ida (Ida G),
- zdjęcie 11 - pole Wahre Concordia (W Concordia),
- zdjęcie 12 - pole niezidentyfikowane,
- zdjęcie 13 - pole Wahre Concordia (W Concordia).


Załączniki:
1405.jpg
1405.jpg [ 126.61 KiB | Przeglądane 135 razy ]
1406.jpg
1406.jpg [ 153.43 KiB | Przeglądane 135 razy ]
1407.jpg
1407.jpg [ 157.37 KiB | Przeglądane 135 razy ]
1408.jpg
1408.jpg [ 143.21 KiB | Przeglądane 135 razy ]
1409.jpg
1409.jpg [ 141.46 KiB | Przeglądane 135 razy ]
1410.jpg
1410.jpg [ 150.89 KiB | Przeglądane 135 razy ]
1411.jpg
1411.jpg [ 143.65 KiB | Przeglądane 135 razy ]
1412.jpg
1412.jpg [ 164.56 KiB | Przeglądane 135 razy ]
1413.jpg
1413.jpg [ 166.18 KiB | Przeglądane 135 razy ]
1414.jpg
1414.jpg [ 160.64 KiB | Przeglądane 135 razy ]
1415.jpg
1415.jpg [ 163.93 KiB | Przeglądane 135 razy ]
1416.jpg
1416.jpg [ 162.98 KiB | Przeglądane 135 razy ]
1417.jpg
1417.jpg [ 161.04 KiB | Przeglądane 135 razy ]

_________________
"Człowiek dobrze ułożony tak naprawdę jest dopiero w trumnie" - T.K.
Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 9 paź 2021, o 20:18 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 27 sty 2011, o 11:32
Posty: 1052
Lokalizacja: Bytom
Imię: Tomasz
Przy Zabytkowej Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach obok czterech już wcześniej wkopanych kamieni umieszczono dwa kolejne (na pierwszym zdjęciu - dwa od prawej strony). Na jednym z nich mamy symbol "M. G." i datę 1854. Nie wiem z jakiego to pola, może ktoś napisze. Na drugim mamy "Paul. G." i datę 1844, czyli Pauline Grube.


Załączniki:
1425.jpg
1425.jpg [ 196.09 KiB | Przeglądane 97 razy ]
1426.jpg
1426.jpg [ 176.49 KiB | Przeglądane 97 razy ]
1427.jpg
1427.jpg [ 171.54 KiB | Przeglądane 97 razy ]

_________________
"Człowiek dobrze ułożony tak naprawdę jest dopiero w trumnie" - T.K.
Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 10 paź 2021, o 16:32 
Offline

Dołączył(a): 25 cze 2018, o 21:00
Posty: 250
Imię: Marek
Na podstawie dokumentów można na 99% przyjąć, że kamień M.G. 1854 to pole Medardus ze Stolarzowic. W roku 1854 nie było wiele nadań.
Załącznik:
Medardus.PNG
Medardus.PNG [ 142.15 KiB | Przeglądane 72 razy ]


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 10 paź 2021, o 16:37 
Offline

Dołączył(a): 25 cze 2018, o 21:00
Posty: 250
Imię: Marek
Co ciekawe tu możemy wyczytać, że kamieni jest 7.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 10 paź 2021, o 20:55 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 27 sty 2011, o 11:32
Posty: 1052
Lokalizacja: Bytom
Imię: Tomasz
Dzięki za odpowiedź.
Cytuj:
Co ciekawe tu możemy wyczytać, że kamieni jest 7.

No cóż, widocznie autor tekstu nie był na miejscu. Kamieni jest 6 i raczej wątpie by było ich 7 i z jakiegoś powodu jeden wykopano. Zresztą pomyłki się zdarzają i nie trzeba daleko szukać. Tak jak kiedyś napisał majeranek, na tablicy podane jest, iż jeden z kamieni jest z pola "Paul Francesco", a naprawdę jest z "Montanus".

_________________
"Człowiek dobrze ułożony tak naprawdę jest dopiero w trumnie" - T.K.


Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 11 paź 2021, o 15:57 
Offline

Dołączył(a): 25 cze 2018, o 21:00
Posty: 250
Imię: Marek
Szamot napisał(a):
Dzięki za odpowiedź.
Cytuj:
Co ciekawe tu możemy wyczytać, że kamieni jest 7.

No cóż, widocznie autor tekstu nie był na miejscu. Kamieni jest 6 i raczej wątpie by było ich 7 i z jakiegoś powodu jeden wykopano. Zresztą pomyłki się zdarzają i nie trzeba daleko szukać. Tak jak kiedyś napisał majeranek, na tablicy podane jest, iż jeden z kamieni jest z pola "Paul Francesco", a naprawdę jest z "Montanus".

Podejrzewam, że chodzi o ten kamień. Pasowałby idealnie ale póki co skończył jak Arka Noego w przygodach Indiany Jonesa.


Góra 
 Zobacz profil  
 
Dodaj do: Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 347 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 14, 15, 16, 17, 18  Następna strona

Strona główna forum » Eksploracja » Kopalnie


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

[ Time : 0.286s | 21 Queries | GZIP : Off ]