Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ

Strona główna forum » Eksploracja » Inne » Inne - Małopolskie




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
 Post Napisane: 7 maja 2018, o 21:33 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 gru 2016, o 21:34
Posty: 284
Lokalizacja: Gorlice
Imię: Waldemar
Jeden z kilku triumfów polskiej międzywojennej myśli inżynieryjnej - kolej liniowa na Kasprowy Wierch. Powstała w iście rekordowym tempie 227 dniach budowy. W początkowej fazie był to wyścig między Towarzystwem narciarskim, a zwolennikami przyrody, chcącymi stworzyć Tatrzański Park Narodowy. W roku 1934 parlament II Rzeczpospolitej przyjął uchwałę o ochronie przyrody i wtedy sprawy nabrały tempa. Aleksander Bobkowski (ówczesny minister komunikacji oraz członek towarzystwa narciarskiego) polecił "Centrum Biur Studiów i Projektów Polskich Kolei Państwowych" rozpoczęcie badań terenowych. W lipcu 1935 r. zawiązano spółkę "Towarzystwo Budowy i Eksploatacji Kolei Linowej Zakopane (Kuźnice)–Kasprowy Wierch". Do spółki wchodzą: PKP, Stocznia Gdańska, Liga Popierania Turystyki, Towarzystwo Krzewienia Narciarstwa i Orbis. Mimo kapitałowi spółki wynoszącemu 400tys. zł, trzeba jednak wziąć kredyt na 2,5mnl zł. Projekt techniczny opracowuje niemiecka firma Bleichert z Lipska we współpracy ze Stocznią Gdańską. Przyrodnicy skapitulowali w sierpniu 1935r., do dymisji podał się przewodniczący Państwowej Rady Ochrony Przyrody oraz jej członkowie. Nic nie stało już na przeszkodzie, ale jednak pojawił się pewien problem - żadna firma nie chciała stanąć na wysokości zadania budowy kolei w tak ekspresowym tempie. Problem rozwiązano tworząc system gospodarczy - zatrudniono 600 osób, a potem kolejne 400. Pracę prowadzono jednocześnie w 3 miejscach: Kuźnicach, Myślenickich Turniach i na Kasprowym. Prace na samym szczycie zaopatrywane były przez tragarzy, co wymusiło wybudowanie tymczasowej roboczej kolei na sam szczyt, aby przyspieszyć transport materiałów. Przed budowaniem podpór w niektórych miejscach trzeba było wysadzić skały. Pojawił się kolejny problem - nadciągająca zima, która sparaliżowała by wszelkie prace. I ten problem rozwiązano dość szybko, mianowicie całą górną stację "obudowano" cieplakiem - drewnianą konstrukcją, dzięki czemu plac budowy można było podgrzewać do temp. powyżej zera. Na szczycie wybudowano też baraki mieszkalne, a robotnicy schodzili na dół co 2 tygodnie. W grudniu 1935r. budynki w Kuźnicach i Myślenickich Turniach były gotowe, stację na szczycie Kasprowego ukończono na przełomie stycznia i lutego 1936r. Rozpoczęto naciąganie lin. Oficjalnie zakończenie prac nastąpiło 26 lutego. Pierwsi pasażerowie wjechali tu 15 marca.

Całkowita długość kolei to prawie 4,5km, a różnica wysokości między stacją początkową a końcową to około 930 metrów. W momencie uruchomienia kolej na Kasprowy była 60. kolejką na świecie, trzecią co do długości trasy i piątą co do pokonywanej wysokości. Całkowity koszt budowy wyniósł około 3,5mln złotych - inwestycja zwróciła się w 1939r.

Obserwatorium astronomiczne na szczycie Kasprowego Wierchu powstało w 1938r. Tatrzański Park Narodowy powstał dopiero w 1955r.

Zredagowałem na podstawie źródeł:
http://www.jacekptak.nazwa.pl/kasprowy.html
https://z-ne.pl/s,menu,1507,kolejka_na_kasprowy.html
http://www.rp.pl/Historia/312289889-Kol ... ierii.html

Kilka fotek z archiwum PKL:
Załącznik:
1.jpeg
1.jpeg [ 89.57 KiB | Przeglądane 37 razy ]

Załącznik:
2.jpeg
2.jpeg [ 86.45 KiB | Przeglądane 37 razy ]

Załącznik:
3.jpeg
3.jpeg [ 80.08 KiB | Przeglądane 37 razy ]

Załącznik:
4.jpeg
4.jpeg [ 100.85 KiB | Przeglądane 37 razy ]


I troch fotek mojego autorstwa z różnych pór roku i ujęć:

Stacja w Kuźnicach:
Załącznik:
P1590534.JPG
P1590534.JPG [ 167.91 KiB | Przeglądane 37 razy ]


Widok ze stacji w Kuźniacach:
Załącznik:
P1590535.JPG
P1590535.JPG [ 137.38 KiB | Przeglądane 37 razy ]


Stacja pośrednia na Myślenickich Turniach, widok w stronę szczytu:
Załącznik:
P1590543.JPG
P1590543.JPG [ 105.1 KiB | Przeglądane 37 razy ]


Górna stacja na szczycie Kasprowego Wierchu:
Załącznik:
P1590570.JPG
P1590570.JPG [ 120.39 KiB | Przeglądane 37 razy ]


Wagonik na ostatnim odcinku przed szczytem:
Obrazek

Szczyt i fragment obserwatorium z wagonika kolejki:
Obrazek

Widok z ostatniej stacji kolejki:
Obrazek

Zbliżenie na stację pośrednią na Myślenickich Turniach z Czerwonych Wierchów:
Załącznik:
P1380117-HDR.jpg
P1380117-HDR.jpg [ 150.09 KiB | Przeglądane 35 razy ]


Zbliżenie z Gąsienicowej Doliny:
Obrazek

Zbliżenie z okolić Pośredniej Turni:
Obrazek

Zbliżenie z podejścia pod Świnicę:
Obrazek

Zimowe zbliżenie z Wielkiej Królowej Kopy:
Obrazek

Zimowe Zbliżenie z Zadniego Granatu:
Obrazek

Zbliżenie z Krywania:
Obrazek

_________________
Tylko umarli widzieli koniec wojny
Platon


Góra 
 Zobacz profil  
 
Dodaj do: Dodaj do Gadu-Gadu Dodaj do Grono.net Dodaj do Twitter Dodaj do Blip Dodaj do Flaker Dodaj do Pinger Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook Wypowiedź dla Gwar Wypowiedź dla Delicious Wypowiedź dla Digg Wypowiedź dla Google Wypowiedź dla Reddit Wypowiedź dla YahooMyWeb Śledzik Dodaj do Kciuk.pl Dodaj do Spinacz.pl Dodaj do Yam.pl
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 

Strona główna forum » Eksploracja » Inne » Inne - Małopolskie


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

[ Time : 0.174s | 18 Queries | GZIP : Off ]