Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ

Strona główna forum » Eksploracja » Koleje i wszystko co z nimi związane » Tabor kolejowy » Lokomotywy parowe




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 
Autor Wiadomość
 Post Napisane: 3 mar 2018, o 13:56 
Offline

Dołączył(a): 23 lis 2014, o 16:53
Posty: 103
Parowóz ten jest typowym przedstawicielem tego typu lokomotyw konstruowanym w latach 20-tych ubiegłego wieku dla kolei Pruskich, gdzie nosił oznaczenie T13. W różnych zakładach na terenie Niemiec wyprodukowano ogółem 666 sztuk tych maszyn. Po I wojnie światowej parowozy typu T13 pracowały także na kolejach Czechosłowackich, Belgijskich, Francuskich i Luksemburskich oraz na kolei Zagłębia Saary. Po utworzeniu Kolei Niemieckich serię parowozów eksploatowanych przez DR oznaczono jako 92.
Polsce w okresie międzywojennym przypadły 43 maszyny tej serii, które pracowały do samego wybuchu II wojny światowej. W 1939 roku 40 maszyn przejęli Niemcy, zaś 3 Sowieci (przy czym dwie z nich po ataku Niemiec na ZSRR w 1941 i tak wróciły do kolei niemieckich - trzecia zaginęła).
Po 1945 roku Polsce przypadły z kolei 94 parowozy TKp1. Na sieci PKP służyły one aż do roku 1967 - głównie dzięki swoim walorom i prostej, niezawodnej konstrukcji. W mniej więcej tych samych latach skończyła się ich eksploatacja za granicą (najdłużej pracowały na terenie NRD).

Do dnia dzisiejszego na świecie zachowały się 4 maszyny tego typu, w tym jedna w Polsce (pozostałe w Niemczech). Parowóz jest dobrze zachowany, co zawdzięcza zapewne faktowi, że od momentu wycofania ze służby niemal ciągle był odstawiony i eksponowany na strzeżonych terenach kolejowych (w tym wiele lat na terenie lokomotywowni w Bydgoszczy), dzięki czemu jego elementy nie padły łupem złomiarzy i wandali.

Parowozy tej serii przeznaczone były przede wszystkim do pracy manewrowej przy formowaniu składów na dużych stacjach. Ze względu na niewielki zapas wody (typowy dla tendrzaków towarowych) nie nadawały się do obsługi pociągów na dłuższych trasach – zwłaszcza pasażerskich. Lokomotywa ma też niektóre elementy identyczne, jak w innych tendrzakach produkowanych dla Kolei Pruskich – przykładem są skrzynie wodne takie same jak w parowozach T12 (oznaczonych na PKP jako seria OKi2).

Obecny wygląd parowóz zawdzięcza renowacji z 2015 roku (okres modernizacji dworca głównego w Bydgoszczy). Posiada obecnie w całości klasyczną czarną malaturę (bez charakterystycznych przez wiele lat na sieci PKP zielonych elementów - szczególnie skrzyń wodnych). Jest obecnie eksponowany na stacji Bydgoszcz Główna przy historycznym budynku pierwotnego dworca (końcówka peronów 3 i 4). Warto zaznaczyć, że parowóz nie jest eksponatem sprowadzonym, ponieważ od samego początku okresu powojennego był związany z Bydgoszczą.

Załącznik:
WP_20180211_10_23_36_Pro (Small).jpg
WP_20180211_10_23_36_Pro (Small).jpg [ 117.2 KiB | Przeglądane 123 razy ]

Załącznik:
WP_20180211_10_25_35_Pro (Small).jpg
WP_20180211_10_25_35_Pro (Small).jpg [ 109.51 KiB | Przeglądane 123 razy ]

Załącznik:
WP_20180211_10_22_36_Pro (Small).jpg
WP_20180211_10_22_36_Pro (Small).jpg [ 114.59 KiB | Przeglądane 123 razy ]


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 3 mar 2018, o 14:23 
Online
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2009, o 09:40
Posty: 6399
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Imię: Leszek
Dane techniczne serii i stare zdjęcia tej maszyny: http://tomi.holdys.pl/index2.php?desc=on&par=tkp1-46

_________________
— Patrz, Kościuszko, na nas z nieba! —
raz Polak skandował
i popatrzył nań Kościuszko,
i się zwymiotował.
K.I.Gałczyński


Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 4 mar 2018, o 00:05 
Offline

Dołączył(a): 23 lis 2014, o 16:53
Posty: 103
Dane stricte techniczne (bo na podanej stronie głównie ciekawe zdjęcia tylko):

Producent: Union - Gießerei, Lokomotivfabrik & Schiffswerft, Königsberg; a także Grafenstaden, Hanomag, Henschel, Hohenzollern, Hagans (Wolf).
Lata budowy: 1910 – 1922
Układ osi, typ silnika: Dn2t
Masa służbowa: 60,8t
Masa pustego parowozu: 46,6t
Długość parowozu: 11100 mm
Moc znamionowa: 500KM (358kW)
Maksymalna siła pociągowa: 11850 kG
Prędkość maksymalna: 45km/h
Ciśnienie w kotle: 12at
Powierzchnia ogrzewalna kotła: 116,4m²
Powierzchnia rusztu: 1,73m²
Średnica cylindra / Skok tłoka: 500 mm / 600 mm
Zapas węgla / Zapas wody: 2,0 t / 7,0m3
Średnica kół napędowych: 1250 mm


Ostatnio edytowano 4 mar 2018, o 16:06 przez blakop, łącznie edytowano 1 raz

Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 4 mar 2018, o 07:04 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 maja 2009, o 22:36
Posty: 5241
Lokalizacja: Chorzów/Hajduki
Imię: Henryk.
Coś z tą średnicą kół jest nie tak,większa od długości.

_________________
"Jestem śląskie dziecko i Ślązakiem zginę.Kocham śląską ziemię i śląską krainę....."
Juliusz Ligoń.

[*] http://www.youtube.com/watch?v=4Fx4mshinO0 [*]


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 4 mar 2018, o 16:09 
Offline

Dołączył(a): 23 lis 2014, o 16:53
Posty: 103
Już poprawione. Literówka z jednym zerem za dużo 8-)

W sumie jakoś tak dla formalności wkleiłem. Nie do końca aż tak mnie pociągają tak szczegółowe dane techniczne. Nie jestem inżynierem. Bardziej interesowała mnie historia parowozu jak i całej serii :)


Góra 
 Zobacz profil  
 
Dodaj do: Dodaj do Gadu-Gadu Dodaj do Grono.net Dodaj do Twitter Dodaj do Blip Dodaj do Flaker Dodaj do Pinger Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook Wypowiedź dla Gwar Wypowiedź dla Delicious Wypowiedź dla Digg Wypowiedź dla Google Wypowiedź dla Reddit Wypowiedź dla YahooMyWeb Śledzik Dodaj do Kciuk.pl Dodaj do Spinacz.pl Dodaj do Yam.pl
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 

Strona główna forum » Eksploracja » Koleje i wszystko co z nimi związane » Tabor kolejowy » Lokomotywy parowe


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

[ Time : 0.285s | 17 Queries | GZIP : Off ]