Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ

Strona główna forum » Eksploracja » Koleje i wszystko co z nimi związane » Koleje - Wielkopolskie




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 2 ] 
Autor Wiadomość
 Post Napisane: 1 mar 2018, o 02:41 
Offline

Dołączył(a): 23 lis 2014, o 16:53
Posty: 109
Poznań Zachodni - dworzec? Wyjście dworcowe? No właśnie nie do końca wiadomo - szczególnie dla przyjezdnych nie znających sprawy (sam ostatnio musiałem uświadamiać pasażerkę co uświadomiło mi potrzebę opisania tego).
W wielu miastach oznaczenie dworzec centralny (główny), a dworzec wschodni czy też zachodni odnosi się do odrębnych budynków, ale przede wszystkim rozwiązań komunikacyjnych, zazwyczaj odległych od siebie. Ale tak nie jest w Poznaniu.

Poznań w historii stosunkowo najnowszej posiada jeden centralny dworzec o nazwie POZNAŃ GŁÓWNY , z którego zasadniczo rozpoczynają i kończą bieg WSZYSTKIE pociągi o relacji "POZNAŃ" (w ubiegłych latach nie zawsze tak było - specjaliści od rozkładów próbowali wprowadzić modę na relacje, w których pociągi kończyły bieg na stacjach peryferyjnych - nie sprawdziło się to). Oczywiście na terenie miasta funkcjonują i inne stacje i przystanki, ale zasadniczo żaden pociąg nie kończy i nie zaczyna na nich biegu, a stacja Poznań Główny jest centralnie zlokalizowana wobec wszystkich pozostałych. To z niej gwieździście rozchodzą się linie w różnych kierunkach.

Jest jednak jedno ale. Otóż dworzec w Poznaniu doczekał się na przestrzeni lat swoich kilku mutacji.
Nie próbując sięgać do początków kolei w Wielkopolsce i czasów dworca Jeżyckiego (bo nie w tym rzecz) to dworzec od czasów głęboko przedwojennych był typowym dworcem wyspowym - usytuowany w międzytorzu grup torowych (przy końcówce dzisiejszej ulicy dworcowej).
Do tego maksymalnie optymalnego rozwiązania dołączono dwa dworce o charakterze "pomocniczym", które nigdy samodzielnymi dworcami nie były i zawsze funkcjonowały w ramach założenia dworcowego Poznania Głównego:
1. Dworzec Cesarski (obecnie z przyczyn politycznych nazywany letnim), przy którym znajduje się peron 4b
2. Dworzec Zachodni (przy którym kiedyś znajdował się peron 7 - choć dojście do niego wymagało wyjścia z budynku i obejście go dookoła).

Jak to wyglądało w praktyce?

Dworzec letni to po prostu wyjątkowo długie przedłużenie peronu nr 4 sięgające możliwie blisko nasypu obecnej ulicy Św.Marcin (nie św. Marcina - to ważne!!). Ten peron/dworzec posiada własne zadaszenie jak i budynek i był wybudowany dla obsługi pociągu którym miał do Wielkopolski przyjeżdżać Cesarz Wilhelm II - do swojego pałacu odległego stąd zaledwie o kilkaset metrów (obecnie CK ZAMEK - najmłodszy pałac w Europie słynący z jeszcze jednego niemieckiego akcentu o którym mało kto wie, ale nie o tym teraz). Chodziło też o oddzielenie potencjalnych pociągów cesarza od "tłumu".
Zrewitalizowany peron/dworzec funkcjonuje do dziś. Niestety nie jest wykorzystywany wyłącznie w ruchu turystyczno-historycznym - jak wskazywałyby jego korzenie co jest dość problematyczne, bo jest komunikacyjnie oddzielony i oddalony od reszty kompleksu dworcowego.

Dworzec zachodni to zaś nic innego jak zachodnie zakończenie tunelu dworcowego, będące główną, poprzeczną linią komunikacyjną przechodzącą przez wszystkie perony dworca (pierwotnie łącznie z budynkiem głównym w międzytorzu pomiędzy peronem nr 1 i nr 4).
Zasadniczo nie był to i nie jest samodzielny dworzec, tylko jego samodzielne wyjście, posiadający jednakże kasy i inne punkty obsługi podróżnych. Jego znaczenie jest ważne z uwagi na to, iż wychodzi bezpośrednio na bramy MTP (Międzynarodowe Targi Poznańskie - kiedyś wystawa krajowa). Również mieszkańcy zachodniego Poznania w drodze na dworzec korzystają z tego wejścia/wyjścia. Dotarcie bowiem do dworca głównego mimo niewielkiej odległości to z uwagi na układ ulic, rond i intensywność ruchu jest w tym układzie bezcelowe (po prostu pasażer szybciej dotrze na wybrany peron przejściem podziemnym od dworca zachodniego, aniżeli dowiezie go tam "od drugiej strony" samochód czy inny środek transportu). Kiedyś na tyłach budynku funkcjonował peron nr 7 (wtedy chyba najtrudniej dostępny peron - tzw. wysoki), ale po doprowadzeniu na dworzec "szybkiego tramwaju" został zlikwidowany.

Dworzec zachodni zatem - choć w miejscowej nomenklaturze nazywany tak nawet oficjalnie - to nic innego jak zachodnie wyjście dworca głównego. Trudno zatem szukać w połączeniach kolejowych takich, które zawiozą nas do Poznania Zachodniego. Dojechać możemy tylko do Poznania Głównego, ale od tego w którą stronę tunelu dworcowego się skierujemy zależy czy wyjdziemy na ulice Poznania w Poznaniu Głównym, czy Zachodnim. Możecie mi wierzyć, że obecnie pomylenie obu dworców w przypadku gdy ktoś ma was z niego samochodem odebrać, może w godzinach szczytu oznaczać nawet kilkanaście do kilkudziesięciu minut oczekiwania (mimo odległości z pozoru niewielkich) 8-)

Na koniec ciekawostka - choć Poznań Zachodni to tylko nazwa części dworca głównego, to już "Poznań Wschód" w istocie oznacza odrębną stację kolejową w innej części miasta :)

Dworzec Zachodni swą odrębność uzyskał zapewne poprzez oryginalny wygląd, czego nie udało się zachować po wojnie budynkowi głównemu. Dość powiedzieć, że ostatni remont dworca miał miejsce niespełna 20 lat temu (przejście podziemne ze schodami ruchomymi jeszcze dużo później).
Mimo to wszystko postanowiono zrobić obecnie od nowa...
Jak to mówią Anglicy - NO COMENTS...

Nie będę już tu opisywał dalej samej modernizacji budynku głównego (a w zasadzie jej braku) i zbudowaniu tzw. nowego dworca przy centrum handlowym (żenada w skali kraju i świata), dlatego ograniczę się do kilku nocnych zdjęć remontu ostatniego czynnego dworca w centrum Poznania.

Widok ogólny od strony ulicy Głogowskiej (targów):
Załącznik:
WP_20180207_17_36_27_Pro (Small).jpg
WP_20180207_17_36_27_Pro (Small).jpg [ 116.47 KiB | Przeglądane 117 razy ]


Zbliżenie na portal wejściowy:
Załącznik:
WP_20180207_17_35_34_Pro (Small).jpg
WP_20180207_17_35_34_Pro (Small).jpg [ 118.87 KiB | Przeglądane 117 razy ]


Wnętrze dworca jest obecnie całkowicie niedostępne - można tylko wytyczonym korytarzem przejść prosto do przejścia podziemnego:
Załącznik:
WP_20180207_17_37_36_Pro (Small).jpg
WP_20180207_17_37_36_Pro (Small).jpg [ 96.83 KiB | Przeglądane 117 razy ]


Od strony przejścia wejście na nie tak dawno zmodernizowany dworzec (łącznie z ruchomymi schodami) wygląda tak:
Załącznik:
WP_20180207_17_38_30_Pro (Small).jpg
WP_20180207_17_38_30_Pro (Small).jpg [ 78.36 KiB | Przeglądane 117 razy ]


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 17 cze 2018, o 12:06 
Offline

Dołączył(a): 23 lis 2014, o 16:53
Posty: 109
Suplement - obecnie dworzec/wejście jest całkowicie zamknięte i niedostępne.

Dojście do peronów od strony zachodniej jest realizowane przez perony szybkiego tramwaju wyłącznie.


Góra 
 Zobacz profil  
 
Dodaj do: Dodaj do Gadu-Gadu Dodaj do Grono.net Dodaj do Twitter Dodaj do Blip Dodaj do Flaker Dodaj do Pinger Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook Wypowiedź dla Gwar Wypowiedź dla Delicious Wypowiedź dla Digg Wypowiedź dla Google Wypowiedź dla Reddit Wypowiedź dla YahooMyWeb Śledzik Dodaj do Kciuk.pl Dodaj do Spinacz.pl Dodaj do Yam.pl
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 2 ] 

Strona główna forum » Eksploracja » Koleje i wszystko co z nimi związane » Koleje - Wielkopolskie


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

[ Time : 0.294s | 18 Queries | GZIP : Off ]