Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ



Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 81 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5  Następna strona
Autor Wiadomość
 Post Napisane: 5 sie 2015, o 14:10 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 paź 2012, o 17:17
Posty: 1219
Imię: Marek
Cytuj:
W pomieszczeniach bojowych montowany był układ odprowadzania gazów prochowych i zanieczyszczonego powietrza. Na rysunku zaznaczyłem go dla każdego pomieszczenia tym samym kolorem. Układ ten pracował podczas prowadzenia ognia


Wentylator znajdował się w szybie i był zamocowany do podstawy. Wentylator miał zamocowane dwie rury.
Jedna rura podawała gazy prochowe i zassane powietrze do przewodu, który kończył się na zewnętrznej ścianie schronu. Przewód ten posiadał dwa zabezpieczenia. Pierwszym zabezpieczeniem był zawór nadciśnieniowy. Zawór pozwalał na wypływ gazów przez przewód na zewnątrz, ale blokował niekontrolowany wpływ powietrza do schronu. Drugie zabezpieczenie chroniło wylot rury na zewnątrz schronu. Była to okrągła stalowa płytka z otworem.

Druga rura łączyła wentylator ze zbiornikiem na łuski. Zbiornik na łuski znajdował się w szybie obok wentylatora. Wentylator zasysał powietrze i gazy prochowe ze zbiornika na łuski. Łuski spadały do zbiornika rurą, która podłączona była do ckmu w kopule. Wszystkie połączenia były szczelne.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 5 sie 2015, o 18:52 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 lip 2009, o 22:24
Posty: 2508
Imię: Franz
Na wcześniej zaprezentowanym szkicu schronu, zdecydowałem się na drobną zmianę. Na czarno zaznaczyłem układ odprowadzający powietrze ze schronu poprzez pomieszczenie śluzy. Nadciśnienie panujące w schronie umożliwiało przewietrzenie śluzy po otworzeniu zasuwy na wlocie do przewodu przy ścianie w korytarzu. Zasuwa była ręcznie sterowana.
Nie często spotykanym rozwiązaniem w polskiej fortyfikacji stałej, było zastosowanie komory przeciwkurzowej.


Załączniki:
Sęp 002.jpg
Sęp 002.jpg [ 391.05 KiB | Przeglądane 590 razy ]

_________________
Przenikliwy chłód stali i betonu: http://hauba.pl/linia-molotowa-rejony-u ... owej-zsrr/
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 5 sie 2015, o 19:30 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 paź 2012, o 17:17
Posty: 1219
Imię: Marek
O ile wiem to na OWŚ i Jastarni nie zachował się kompletny zawór nadciśnieniowy lub zawór odcinający (dlaczego zasuwa)?


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 5 sie 2015, o 21:22 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 lip 2009, o 22:24
Posty: 2508
Imię: Franz
Absperrschieber w fortyfikacji występował jak zawór odcinający w postaci zasuwy. Zamknięcie przewodu realizowane było przez przesunięcie szybra czyli zasuwy do regulacji ciągu powietrza.

Zawór lub zasuwa w sowieckiej fortyfikacji. ( viewtopic.php?f=406&t=19171&start=60 )
Obrazek

Zawór lub zasuwa we francuskiej fortyfikacji. ( viewtopic.php?f=393&t=19801 )
Obrazek

Cytuj:
O ile wiem to na OWŚ i Jastarni nie zachował się kompletny zawór nadciśnieniowy lub zawór odcinający (dlaczego zasuwa)?

Prawdopodobnie posiadam zdjęcie kompletnego polskiego zaworu. Rozwiązanie pochodzi z 1935 lub 1936 roku. Muszę je tylko odnaleźć.

_________________
Przenikliwy chłód stali i betonu: http://hauba.pl/linia-molotowa-rejony-u ... owej-zsrr/


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 5 sie 2015, o 22:29 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 29 lip 2014, o 09:07
Posty: 594
Lokalizacja: Katowice
Imię: Darek
W jaki sposób było wentylowane pomieszczenie z wyjściem ewakuacyjnym?

Jeśli rura mniejszej średnicy z maszynowni byłaby połączona z otworem widocznym z zewnątrz, to mamy pomieszczenie niewentylowane.

Jeśli nie było rury , podobnie jak w komorze kurzowej, to mamy wentylację zużytym powietrzem z maszynowni.


Wydaje mi się, że na godzinie 10:30 rury z maszynowni, w półcieniu, jest jeszcze jedna rurka. Rurka do Drosselklappe.
To oczywiście też nie zaznaczone na rysunkach.
Jeśli mam rację, to jak było usuwane powietrze? Przez otwór strzelnicy obrony wejścia, czy przez jeszcze jeden zawór nadciśnieniowy wpięty w rurę wychodzącą z maszynowni na zewnątrz?


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 6 sie 2015, o 16:41 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 paź 2012, o 17:17
Posty: 1219
Imię: Marek
Ostatnio 401 napisał(a):
Wydaje mi się, że na godzinie 10:30 rury z maszynowni, w półcieniu, jest jeszcze jedna rurka. Rurka do Drosselklappe.
To oczywiście też nie zaznaczone na rysunkach.
Jeśli mam rację, to jak było usuwane powietrze? Przez otwór strzelnicy obrony wejścia, czy przez jeszcze jeden zawór nadciśnieniowy wpięty w rurę wychodzącą z maszynowni na zewnątrz?


Nie za bardzo rozumiem. Może na szkicu schronu postaw kilka kresek a każda kreska to jedna rurka.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 6 sie 2015, o 23:02 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 29 lip 2014, o 09:07
Posty: 594
Lokalizacja: Katowice
Imię: Darek
Zdjęcie wstawione 4 sierpnia przez ''forty44''.
Przez otwór wyjścia ewakuacyjnego widać fragment ściany za którą jest maszynownia. W górnej części ściany widać pół otworu rury zasysającej powietrze, na lewo od niej cały otwór rury odprowadzającej powietrze.
W lewo do góry od środka tego otworu, w kierunku który pokazuje godzinowa wskazówka zegara o godzinie 10:30, lub N-W, lub 315 stopni, lub 52-50, jest widoczna dolna połówka małego otworu. Jego górna część jest ukryta w cienie rzucanym na ścianę przez kątownik górnej krawędzi wyjścia.

''postaw kilka kresek'' - łatwo powiedzieć.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 7 sie 2015, o 00:44 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 lip 2009, o 22:24
Posty: 2508
Imię: Franz
Zaznaczam jeszcze raz, że nie miałem możliwości eksploracji schronu a posty w temacie wynikają jedynie z moich obserwacji i znajomości schronów postawionych w 1939 roku.

Wcześniej napisałem, że brak wyprowadzenia zanieczyszczonego powietrza z maszynowni byłoby ewenementem w polskiej fortyfikacji stałej z 1939 roku. Bywam na Śląsku, ale znacznie bliżej mam do Nowogrodu i Wizny. Kilka lat temu wykonałem szkic schronu w Nowogrodzie. Schron jest opisany w wątku viewtopic.php?f=375&t=15640

Obrazek

Schemat nie posiada zaznaczonych drzwi gazoszczelnych, gdyż w tamtym okresie nie były w centrum moich zainteresowań i nie wykonałem stosownych pomiarów. Aktualne uzupełnienie rysunku jest bardzo pracochłonne, dlatego też prezentuję go w zachowanym stanie.

Załącznik:
Wyjśie ewakuacyjne.jpg
Wyjśie ewakuacyjne.jpg [ 84.55 KiB | Przeglądane 510 razy ]


Pomieszczenie wyjścia ewakuacyjnego z pomocniczą strzelnica obrony bliskiej (numerowana w układzie ogni) przewietrzane było pośrednio. Rura wychodząca z maszynowni pozbawiona jest kołnierza mocującego. Na ścianie zewnętrznej są pozostałości zaworu nadciśnieniowego, które w zachowanym stanie nie mogą sugerować połączenia z rurą wychodzącą z maszynowni.

Przy naszych rozważaniach niezbędna jest dokumentacja fotograficzna. Podziękowania dla Matthias'a za zaprezentowane wcześniej zdjęcia.

_________________
Przenikliwy chłód stali i betonu: http://hauba.pl/linia-molotowa-rejony-u ... owej-zsrr/


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 7 sie 2015, o 22:36 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 paź 2012, o 17:17
Posty: 1219
Imię: Marek
Cytuj:
Zdjęcie wstawione 4 sierpnia przez ''forty44''.
Przez otwór wyjścia ewakuacyjnego widać fragment ściany za którą jest maszynownia. W górnej części ściany widać pół otworu rury zasysającej powietrze, na lewo od niej cały otwór rury odprowadzającej powietrze


Auf zaproponował logiczne rozwiązanie. Rura o większej średnicy łączyła wystającą ze ściany rurę (zdjęcie forty44) z komorą kurzową. Rura o mniejszej średnicy dawała przepływ powietrza z maszynowni do pomieszczenia z awaryjką i dalej przez zawór nadciśnieniowy na zewnątrz schronu. Gdyby rura mniejszej średnicy miała odprowadzać gazy na zewnątrz, to powinna być położona powyżej lub niżej rury doprowadzającej powietrze.

Cytuj:
Prawdopodobnie posiadam zdjęcie kompletnego polskiego zaworu. Rozwiązanie pochodzi z 1935 lub 1936 roku. Muszę je tylko odnaleźć.


?? ??


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 7 sie 2015, o 23:21 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 29 lip 2014, o 09:07
Posty: 594
Lokalizacja: Katowice
Imię: Darek
Logiczne jak najbardziej. Widać, że rury biegnące w różnych kierunkach musiały by się mijać kolankami.
Punkt który opisałem może być zwykłym zabrudzeniem ściany. Ja się nie upieram.

Co do pominięcia niektórych elementów na niemieckim rysunku, to jest możliwość, że narysowali tylko to co byli w stanie zidentyfikować.
W książce R.Witkowskiego ''Hel na straży wybrzeża'', jest wzmianka o odprawie 1.X zarządzonej przez komandora Steyera, na ktorej
''.... polecono zniszczyć w nocy cały sprzęt. Chociaż układ kapitulacyjny zabraniał dokonywania zniszczeń, zarządzenie w sprawie demolowania sprzętu pozostało w mocy. Zabroniono jedynie dokonywania wybuchów.''
Odnośni baterii cyplowej
''Praktycznie w baterii zniszczono wszelki sprzęt, z wyjątkiem luf i podstaw dział 152,4 mm oraz betonowych schronów.''

Co prawda nie ma tam opisu Jastarni, ale nie można wykluczyć dokonania zniszczeń instalacji w schronach.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 8 sie 2015, o 17:30 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 paź 2012, o 17:17
Posty: 1219
Imię: Marek
Zdjęcie wykonane po zakończeniu walk o półwysep helski. Po lewo jest skrzynka z napisem Blackstone.


Załączniki:
Fortyfikacje Osrodka Oporu Jastarnia - Sadowski.jpg
Fortyfikacje Osrodka Oporu Jastarnia - Sadowski.jpg [ 198.56 KiB | Przeglądane 449 razy ]
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 8 sie 2015, o 21:38 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 29 lip 2014, o 09:07
Posty: 594
Lokalizacja: Katowice
Imię: Darek
Super!
Jest skrzynia diesla. Jeśli był w Sokole, mógł być też w Sępie i pozostałych.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 8 sie 2015, o 21:50 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 paź 2012, o 17:17
Posty: 1219
Imię: Marek
Wcześniej Auf napisał:
Franz Aufmann napisał(a):
Również w necie istnieje niemieckie zdjęcie "Sokoła" z drewniana skrzynią po wyposażeniu silnika.


Ja tylko wygoglowałem zdjęcie. Jestem przekonany, że w Sępie były silniki diesla. Niemcy zaznaczyli ich położenie i ilość.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 9 sie 2015, o 17:22 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 lip 2009, o 22:24
Posty: 2508
Imię: Franz
Rysunek zasuwy pochodzi z sowieckiego opracowania "Железобетонные фортификационные сооружения Польши" opracowanego przez С.А.Половнев a wydanego w Moskwie w 1941 roku. Powinienem posiadać jeszcze zdjęcia zasuwy stosowanej w 1936 roku. Przeszukam dyski, jeżeli znajdę chwilę wolnego czasu.


Załączniki:
Zasuwa odcinająca.jpg
Zasuwa odcinająca.jpg [ 169.17 KiB | Przeglądane 402 razy ]

_________________
Przenikliwy chłód stali i betonu: http://hauba.pl/linia-molotowa-rejony-u ... owej-zsrr/
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 9 sie 2015, o 19:53 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 paź 2012, o 17:17
Posty: 1219
Imię: Marek
Franz Aufmann napisał(a):
Absperrschieber w fortyfikacji występował jak zawór odcinający w postaci zasuwy. Zamknięcie przewodu realizowane było przez przesunięcie szybra czyli zasuwy do regulacji ciągu powietrza.

Zawór lub zasuwa w sowieckiej fortyfikacji.
Zawór lub zasuwa we francuskiej fortyfikacji.

@Auf,
Zasada zamykania przewodu jest identyczna, ale przedstawiłeś rozwiązania z ciężkich fortyfikacji ( w przypadku francuskich) i polowych (w przypadku radzieckiego zaworu). Ciekawe byłoby porównać rozwiązania zaworu dla tego samego typu fortyfikacji. :D


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 10 sie 2015, o 22:13 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 lip 2009, o 22:24
Posty: 2508
Imię: Franz
Cytuj:
Zasada zamykania przewodu jest identyczna, ale przedstawiłeś rozwiązania z ciężkich fortyfikacji ( w przypadku francuskich) i polowych (w przypadku radzieckiego zaworu)


Taką też miałem intencję.

Master napisał(a):
Drasselklappe - przepustnica


Ten element układu wentylacji służył do regulacji wielkości wydatku powietrza (ilości dostarczanego powietrza). Odpowiednie położenie blaszanej płytki o kolistym zarycie w przewodzie wentylacyjnym, pozwalało na zmianę wydatku powierza. Po prawej stronie chwyt do zmiany położenia przepustnicy. Bardzo proste rozwiązanie stosowane również w fortyfikacjach przedwojennych innych krajów.
Element znajdował się przed rozdzielaczem powietrza. Zdjęcie zostało wykonane w ciężkim schronie bojowym z 1939 roku.


Załączniki:
Regulator przepływu.jpg
Regulator przepływu.jpg [ 227.67 KiB | Przeglądane 356 razy ]

_________________
Przenikliwy chłód stali i betonu: http://hauba.pl/linia-molotowa-rejony-u ... owej-zsrr/
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 11 sie 2015, o 19:29 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 paź 2012, o 17:17
Posty: 1219
Imię: Marek
Załącznik:
Blackstone-DB  (1).jpg
Blackstone-DB (1).jpg [ 129.04 KiB | Przeglądane 333 razy ]


Tak wyglądał silnik diesla typu D.B. firmy Blackstone, który montowano w maszynowniach polskich schronach od 1938 roku. Napędzał agregat prądotwórczy lub wentylator. Część z tych silników zrabowali Rosjanie z polskich fortyfikacji po 1939 roku i zamontowali na Linii Mołotowa - viewtopic.php?f=510&t=25712


Załączniki:
Blackstone-DB  (2).jpg
Blackstone-DB (2).jpg [ 251.42 KiB | Przeglądane 333 razy ]
Blackstone-DB  (3).jpg
Blackstone-DB (3).jpg [ 236.43 KiB | Przeglądane 333 razy ]
Blackstone-DB  (4).jpg
Blackstone-DB (4).jpg [ 189.34 KiB | Przeglądane 333 razy ]
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 12 sie 2015, o 16:12 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 22 mar 2013, o 16:49
Posty: 1374
Lokalizacja: Warszawa
Imię: Mateusz
W wątku viewtopic.php?f=407&t=25253&start=60 napisałem, że silnik Blackstone DB wymagał podwyższonego fundamentu ze względu na dwa koła o dużej średnicy. Koła miały sporą masę aby jednocylindrowy silnik równo pracował. Z wstawionych przez Mastera stron wybieram szkic silnika z tabelką, która zawiera wymiary gabarytowe silnika, wymiary fundamentu i położeniem kotw.

Gdy ma się już te wymiary można je porównać z fundamentami pod silnik w polskich schronach. Zdecydowana większość fundamentów pod silnik ma tylko wykonane okrągłe otwory. Po ich rozstawie łatwo jest sprawdzić, czy były przeznaczone na kotw. Jeżeli istnieją tylko otwory bez kotw, to zakładam, że nie było Blackstone DB w tym schronie.

Czy ktoś może wstawić zdjęcie i podać jakie wymiary fundamentu są w realu.


Załączniki:
272089143-Blackstone-DB-Pamphleta.jpg
272089143-Blackstone-DB-Pamphleta.jpg [ 233.37 KiB | Przeglądane 308 razy ]
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 12 sie 2015, o 16:25 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 22 mar 2013, o 16:49
Posty: 1374
Lokalizacja: Warszawa
Imię: Mateusz
I jeszcze jedna sprawa.
Mate napisał(a):
Zdecydowana większość fundamentów pod silnik ma tylko wykonane okrągłe otwory.


Master napisał(a):
Ogólnie przyjęło się, że polskie schrony do września 1939 roku nie były wyposażone. Mówi się, że brakowało kopuł. Nie było w nich układu wentylacji. Podstawowym oświetleniem ciężkich schronów były lampy naftowe lub karbidowe.


To już wiesz dlaczego ogólnie przyjęło się, że polskie schrony do września 1939 roku nie były wyposażone. Mówi się, że brakowało .... Nie było w nich układu wentylacji.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 12 sie 2015, o 17:35 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 paź 2012, o 17:17
Posty: 1219
Imię: Marek
Cytuj:
To już wiesz dlaczego ogólnie przyjęło się, że polskie schrony do września 1939 roku nie były wyposażone. Mówi się, że brakowało .... Nie było w nich układu wentylacji.


Brakowało też kopuł :D
Właśnie "Sęp" nie miał zamocowanej jednej kopuły. Przyjęło się, że planowano kopułę z boforsem.... :D


Góra 
 Zobacz profil  
 
Dodaj do: Dodaj do Gadu-Gadu Dodaj do Grono.net Dodaj do Twitter Dodaj do Blip Dodaj do Flaker Dodaj do Pinger Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook Wypowiedź dla Gwar Wypowiedź dla Delicious Wypowiedź dla Digg Wypowiedź dla Google Wypowiedź dla Reddit Wypowiedź dla YahooMyWeb Śledzik Dodaj do Kciuk.pl Dodaj do Spinacz.pl Dodaj do Yam.pl
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 81 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5  Następna strona

Strona główna forum » Eksploracja » Fortyfikacje i obiekty militarne » Fortyfikacje polskie do 1939 roku » Konstrukcja i wyposażenie obiektów fortecznych


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

[ Time : 0.203s | 17 Queries | GZIP : Off ]