Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ



Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 81 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5  Następna strona
Autor Wiadomość
 Post Napisane: 23 lip 2015, o 01:04 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 paź 2012, o 18:17
Posty: 1220
Imię: Marek
Ogólnie przyjęło się, że polskie schrony do września 1939 roku nie były wyposażone. Mówi się, że brakowało kopuł. Nie było w nich układu wentylacji. Podstawowym oświetleniem ciężkich schronów były lampy naftowe lub karbidowe.

Temu wszystkiemu przeczy niemiecki rysunek w Denksie. Na rysunku jest układ wentylacji. Zaznaczone są rury i zawory. W maszynowni są filtry i dwa silniki diesla z generatorami. Tyle napisali lub narysowali Niemcy po zdobyciu Helu. Czy odtwarzali ewentualne wyposażenie, czy one było w realu zamontowane?

Jak działał układ wentylacji nowego typu?


Załączniki:
Hel.jpg
Hel.jpg [ 233.09 KiB | Przeglądane 737 razy ]
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 30 lip 2015, o 16:51 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 paź 2012, o 18:17
Posty: 1220
Imię: Marek
Znalazłem jeszcze jeden schemat schronu, który wykonał pan Miniewicz. Rysunki nieco różnią się. Na współczesnym rysunku nie ma części przewodów zaznaczonych w Denksie.


Załączniki:
Jastarnia obiekt Sęp 01.jpg
Jastarnia obiekt Sęp 01.jpg [ 167 KiB | Przeglądane 696 razy ]
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 30 lip 2015, o 20:47 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 paź 2012, o 18:17
Posty: 1220
Imię: Marek
Ale co należy zrobić, kiedy na rysunkach nie ma tego co na zdjęciu matthias.skl z viewtopic.php?f=279&t=10560


Załączniki:
file.php Sęp.jpg
file.php Sęp.jpg [ 168.35 KiB | Przeglądane 684 razy ]
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 30 lip 2015, o 22:31 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 paź 2012, o 18:17
Posty: 1220
Imię: Marek
Załącznik:
Jastarnia obiekt Sęp 002.jpg
Jastarnia obiekt Sęp 002.jpg [ 236.05 KiB | Przeglądane 677 razy ]


Przeanalizowałem wszystkie zdjęcia wstawione przez matthias.skl w temacie viewtopic.php?f=279&t=10560 Na zdjęciach zaznaczyłem wszystkie rury i otwory w ścianach. Później numery rur lub otworów zaznaczyłem na schemacie schronu z denksa.


Załączniki:
file.php 02.jpg
file.php 02.jpg [ 186.16 KiB | Przeglądane 677 razy ]
file.php 03.jpg
file.php 03.jpg [ 200.2 KiB | Przeglądane 677 razy ]
file.php 04.jpg
file.php 04.jpg [ 232.51 KiB | Przeglądane 677 razy ]
file.php 05.jpg
file.php 05.jpg [ 172.61 KiB | Przeglądane 677 razy ]
file.php 06.jpg
file.php 06.jpg [ 209.4 KiB | Przeglądane 677 razy ]
file.php 08.jpg
file.php 08.jpg [ 167.66 KiB | Przeglądane 677 razy ]
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 1 sie 2015, o 22:35 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 lip 2009, o 23:24
Posty: 2505
Imię: Franz
Nie jestem przekonany, czy niemiecki opis schematu z "Denkschrift" jest dla wszystkich zrozumiały.

Na polskim schemacie zaznaczono niszę na wyprowadzenie gazów spalinowych z maszynowni. Umożliwiała ona wyprowadzenie na zewnątrz spaliny z obu silników wysokoprężnych. Jednak średnica tej rurki była zbyt mała aby wyrzucić zanieczyszczone powietrze z maszynowni. W schronach z 1939 roku stosowano zazwyczaj rurę blaszaną o średnicy 100 - 150 mm zakończona pancerzem na elewacji schronu.


Załączniki:
Jastarnia (01).jpg
Jastarnia (01).jpg [ 198.51 KiB | Przeglądane 642 razy ]

_________________
Przenikliwy chłód stali i betonu: http://hauba.pl/linia-molotowa-rejony-u ... owej-zsrr/
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 2 sie 2015, o 00:22 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 29 lip 2014, o 10:07
Posty: 604
Lokalizacja: Katowice
Imię: Darek
Według relacji książkowych wyposażanie trwało do kapitulacji, więc jeśli na miejscu były wszystkie potrzebne elementy, można było je zamontować.

Na zewnątrz widać otwór, a wewnątrz ?


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 2 sie 2015, o 17:25 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 paź 2012, o 18:17
Posty: 1220
Imię: Marek
Franz Aufmann napisał(a):
W schronach z 1939 roku stosowano zazwyczaj rurę blaszaną o średnicy 100 - 150 mm zakończona pancerzem na elewacji schronu.


Takiej rury nie ma na polskim i niemieckim schemacie.

Ostatnio 401 napisał(a):
Na zewnątrz widać otwór, a wewnątrz ?


Po drugiej stronie ściany powinien być zawór nadciśnieniowy.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 2 sie 2015, o 23:42 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 29 lip 2014, o 10:07
Posty: 604
Lokalizacja: Katowice
Imię: Darek
Ostatnio 401 napisał(a):
Na zewnątrz widać otwór, a wewnątrz ?


Po drugiej stronie ściany powinien być zawór nadciśnieniowy.[/quote]

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Chodziło mi o to, czy jest otwór. Jeśli jest, to rysownicy chyba go przeoczyli.

(Na Jastarnię zabrakło czasu, było za dużo słonecznych dni.)


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 3 sie 2015, o 10:44 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 22 mar 2013, o 17:49
Posty: 1378
Lokalizacja: Warszawa
Imię: Mateusz
Ten otwór nie musiał znajdować się idealnie po drugiej stronie ściany. Często otwór wlotowy był przesunięty w poziomie względem otworu wylotowego.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 3 sie 2015, o 12:57 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 cze 2012, o 12:15
Posty: 2095
Lokalizacja: △3C
Imię: Piotr
Nisza wyprowadzenia spalin z silników wysokoprężnych maszynowni (niestety ''rurka'' tylko z zewnątrz).


Załączniki:
1.JPG
1.JPG [ 223.34 KiB | Przeglądane 568 razy ]
2.JPG
2.JPG [ 237.9 KiB | Przeglądane 568 razy ]
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 3 sie 2015, o 23:54 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 lip 2009, o 23:24
Posty: 2505
Imię: Franz
Cytuj:
Chodziło mi o to, czy jest otwór. Jeśli jest, to rysownicy chyba go przeoczyli.


Schron widziałem zaledwie raz około 2000 roku i nie miałem możliwości jego zwiedzania. Brak rury odprowadzającej zanieczyszczone powietrze z maszynowni z dwoma silnikami diesla Blackstone DB, byłoby całkowitym ewenementem. Informacja o zastosowaniu tych silników jako napędu generatora prądotwórczego istnieje w materiałach szkoleniowych "Wyższej Szkoły Inżynieryjnej" (publikowane w tłumaczeniu Szymona Hrebendy w rocznikach Profortu). Również w necie istnieje niemieckie zdjęcie "Sokoła" z drewniana skrzynią po wyposażeniu silnika.

Może na dobry początek zajmiemy się gazoszczelnością i usuwaniem gazów ze schronu. Schron z roku 1939 wykonywany był w zamyśle jako dzieło gazoszczelne. Gazoszczelność mała być zachowana poprzez:
- zastosowanie odpowiednich rozwiązań konstrukcyjnych,
- stale podtrzymywanemu nadciśnieniu w określonych pomieszczeniach.

Skażone powietrze (gazami prochowymi, dwutlenkiem węgla) usuwane było ze schronu:
a. - na zasadzie różnicy ciśnień, po przez układ przewodów zabezpieczonymi zaworami nadciśnieniowymi i z wylotami chronionymi pancerzami na elewacji lub przez nieuniknione w każdej konstrukcji nieszczelności (np. otwarta strzelnica obrony wejścia).
b. - przy pomocy wentylatorów wymuszających obieg powietrza.

Zaznaczyłem kolorami przewody rozprowadzające czyste oraz odprowadzające skażone powietrze. Nie zaznaczyłem "spornego odprowadzenia powietrza" do czasu potwierdzenia.


Załączniki:
Sępa 002.jpg
Sępa 002.jpg [ 391.78 KiB | Przeglądane 538 razy ]

_________________
Przenikliwy chłód stali i betonu: http://hauba.pl/linia-molotowa-rejony-u ... owej-zsrr/
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 4 sie 2015, o 00:11 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 29 lip 2014, o 10:07
Posty: 604
Lokalizacja: Katowice
Imię: Darek
Tej wnęki na tłumik Niemcy też nie narysowali.

Czy jest możliwe, aby rury których wyloty widzimy miały swoje wejścia w ściany przy samej posadzce, przez co mogły zostać niezauważone?


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 4 sie 2015, o 10:59 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 paź 2012, o 18:17
Posty: 1220
Imię: Marek
Ostatnio 401 napisał(a):
Tej wnęki na tłumik Niemcy też nie narysowali.

Czy jest możliwe, aby rury których wyloty widzimy miały swoje wejścia w ściany przy samej posadzce, przez co mogły zostać niezauważone?


W tych schronach wybudowanych w 1939 roku, które ja widziałem, przewody wentylacji znajdowały się pod sufitem schronu.

Cytuj:
Nie jestem przekonany, czy niemiecki opis schematu z "Denkschrift" jest dla wszystkich zrozumiały.


Oznaczenia na rysunku z denksa:

Handlufter - ręczny wentylator
Luftverteiler - rozdzielacz powietrza
Drasselklappe - przepustnica
Uberdruckventil - zawór nadciśnieniowy
Absperrschieber - zawór odcinający
Ansaugoffnung - czerpnia powietrza

Czy ktoś może wstawić zdjęcia z pomieszczeń Sępa?


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 4 sie 2015, o 15:29 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 cze 2012, o 12:15
Posty: 2095
Lokalizacja: △3C
Imię: Piotr
Niestety posiadam tylko kilka marnych zdjęć nic nowego nie wnoszących do tematu. Natomiast na zdjęciu wyjścia ewakuacyjnego z pomieszczenia akumulatorów (?) słabo, ale widać (oprócz rury z głównej czerpni) dodatkową rurę z pomieszczenia maszynowni. Tak więc mógł to być nawiew czystego powietrza lub tylko nadciśnieniowe połączenie z maszynownią zapewniające odpływ zanieczyszczonego powietrza z maszynowni przez to pomieszczenie (przy okazji je uszczelniając) na zewnątrz. Także zaprezentowane zdjęcia wskazują że rura odprowadzająca zanieczyszczone powietrze prawdopodobnie wychodzi z tego pomieszczenia a nie z maszynowni.


Załączniki:
Sęp..JPG
Sęp..JPG [ 85.46 KiB | Przeglądane 503 razy ]
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 4 sie 2015, o 15:35 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 29 lip 2014, o 10:07
Posty: 604
Lokalizacja: Katowice
Imię: Darek
Jest zaznaczony zbiornik wody chłodzącej, ale nic o usuwaniu spalin i wentylacji maszynowni.

Przepraszam za pytanie, ale czy dwutlenek węgla był usuwany z izby ckm przez instalację do usuwania gazów prochowych?
Czy wejście do przedsionka schronu było zabezpieczone kratą przeciwszturmową?


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 4 sie 2015, o 15:50 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 29 lip 2014, o 10:07
Posty: 604
Lokalizacja: Katowice
Imię: Darek
Czyli następna nie zaznaczona na rysunkach rura.

Większa powinna być połączona w lewo do czerpni, a na prosto do filtrów, zaś mniejsza w prawo do wylotu widocznego na zdjęciu, a na prosto do maszynowni do zaworu nadciśnieniowego.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 4 sie 2015, o 21:40 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 lip 2009, o 23:24
Posty: 2505
Imię: Franz
Forty, zaprezentowałeś wspaniałe zdjęcie rury odprowadzającej powietrze z maszynowni. Mamy już niepodważalne potwierdzenie faktu, że takowa rurka istniała.

Cytuj:
Przepraszam za pytanie, ale czy dwutlenek węgla był usuwany z izby ckm przez instalację do usuwania gazów prochowych?


W pomieszczeniach bojowych montowany był układ odprowadzania gazów prochowych i zanieczyszczonego powietrza. Na rysunku zaznaczyłem go dla każdego pomieszczenia tym samym kolorem. Układ ten pracował podczas prowadzenia ognia. W fortyfikacji francuskiej wymagano dalszej pracy układu do minimum 30 sekund po zakończeniu prowadzenia ognia.
Za pomocą odczepionego przewodu zasysającego gazy prochowe i jednocześnie pracującym wentylatorze, można było odkurzać posadzkę schronu.

_________________
Przenikliwy chłód stali i betonu: http://hauba.pl/linia-molotowa-rejony-u ... owej-zsrr/


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 4 sie 2015, o 22:26 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 lip 2009, o 23:24
Posty: 2505
Imię: Franz
W okresie międzywojennym funkcjonowały Instrukcje Fort. Określały wymagania techniczne dotyczące monolitycznych budowli fortecznych jak i ich wyposażenia. Odpowiedzialnym za standaryzację dzieł fortecznych i za ich rozwój był Oddział IIIa Sztabu Generalnego (do 1932 roku jako Kierownictwo Fortyfikacji, a po jako Wydziału Fortyfikacyjnego w Departamencie Budownictwa MSWojsk.) ciągle pod tym samym kierownictwem (od 1932 r. do 1939 r.), niezatapialnego fortyfikatora Józefa Siłakowskiego. W Oddziale IIIa powstawały również opracowania studyjne. Jedno z nich dotyczyło dwuizbowego schronu z kopułą pancerną. Opracowanie pochodziło z 1934 lub 1935 roku. Identyczne założenia dla układu wentylacji przyjmowano do 1936 roku a później ponownie wdrażano je po 1938 roku. Praktycznie dwuletnia przerwa, wstrzymująca rozwój wentylacji w polskich obiektach fortecznych, spowodowana była pomysłem równie znanego fortyfikatora Kazimierza Biesiekierskiego (nie podaję stopni wojskowych, bo zmieniały się - pierwszy skończył jako ppłk a drugi jako mjr.).
W opracowaniu studyjnym dwuizbowego schronu z kopułą pancerną przyjęto dwie możliwości wentylacji:

1. nawietrznie (oryginalne określenie z Instrukcji Fort.) izb mieszkalnych i wieży pancernej,
2. nawietrznie tylko kopuły pancernej w czasie strzelania z karabinów maszynowych.

Dla punktu nr 1, przewidywano nawietrznie powietrzem w ilości 140 m sześciennych na godzinę, co odpowiadało 3-krotnej wymianie powietrza na godzinę. Dostarczano powietrze przefiltrowane. Powietrze przechodziło przez pochłaniacz. Szybkość wylotowa powietrza wynosiła 1,0-1,2 m/sek.

Dla punktu nr 2, przewidywano nawietrznie powietrzem w ilości 81 m sześciennych na godzinę, co odpowiadało 30-krotnej wymianie powietrza na godzinę. Dostarczano powietrze nie przefiltrowane. Powietrze nie przechodziło przez pochłaniacz, tylko równoległym do niego przewodem. Rura doprowadzająca powietrze do kopuły na tylnej ścianie kopuły z otworem wylotowym na wysokości ogni karabinu maszynowego. Szybkość wylotowa powietrza wynosiła 2,25 m/sek.
W projekcie o którym mowa dla dwuizbowego schronu z kopułą pancerną, stosowano:
- wentylator o wydajności 2,0 – 2,5 metra sześciennego na minutę przy ciśnieniu statycznym 65 mm i 4,0 metra sześciennego przy ciśnieniu 10 mm.
- pochłaniacz typu II o wydajności 4 metrów sześciennych na minutę.
- średnice rur wynoszą 130 i 110 mm.
- nawietrznie w izbie większej za pomocą rury z 10 otworami co 25 cm
- nawietrznie w izbie mniejszej za pomocą nawietrznika typu talerzykowego

_________________
Przenikliwy chłód stali i betonu: http://hauba.pl/linia-molotowa-rejony-u ... owej-zsrr/


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 5 sie 2015, o 00:03 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 paź 2012, o 18:17
Posty: 1220
Imię: Marek
Cytuj:
Opracowanie pochodziło z 1934 lub 1935 roku. Identyczne założenia dla układu wentylacji przyjmowano do 1936 roku a później ponownie wdrażano je po 1938 roku. Praktycznie dwuletnia przerwa, wstrzymująca rozwój wentylacji w polskich obiektach fortecznych, spowodowana była pomysłem równie znanego fortyfikatora Kazimierza Biesiekierskiego


Jeżeli piszesz o wentylacji podłogowej, to obowiązywała w schronach budowanych w 1937 i 1938 roku. A ty piszesz do 1936 roku.

Cytuj:
W Oddziale IIIa powstawały również opracowania studyjne. Jedno z nich dotyczyło dwuizbowego schronu z kopułą pancerną.

Takie opracowanie powinno mieć swój numer a dokładnie Instrukcja Fort i numer.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 5 sie 2015, o 02:18 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 lip 2009, o 23:24
Posty: 2505
Imię: Franz
Master napisał(a):
Cytuj:
Opracowanie pochodziło z 1934 lub 1935 roku. Identyczne założenia dla układu wentylacji przyjmowano do 1936 roku a później ponownie wdrażano je po 1938 roku. Praktycznie dwuletnia przerwa, wstrzymująca rozwój wentylacji w polskich obiektach fortecznych, spowodowana była pomysłem równie znanego fortyfikatora Kazimierza Biesiekierskiego


Jeżeli piszesz o wentylacji podłogowej, to obowiązywała w schronach budowanych w 1937 i 1938 roku. A ty piszesz do 1936 roku.

Zaprojektowane schrony, zgodnie z wymaganiami określonymi w karnetach, stawiano w sezonie budowlanym. Faza konstrukcyjna i budowlana była przesunięta w czasie.



Master napisał(a):
Cytuj:
W Oddziale IIIa powstawały również opracowania studyjne. Jedno z nich dotyczyło dwuizbowego schronu z kopułą pancerną.

Takie opracowanie powinno mieć swój numer a dokładnie Instrukcja Fort i numer.


Tak. Instrukcja Fort. zatwierdzona do użytku, posiadała swój numer kolejny przypisany do roku opracowania (np. Instrukcja Fort. 15/1936).

_________________
Przenikliwy chłód stali i betonu: http://hauba.pl/linia-molotowa-rejony-u ... owej-zsrr/


Góra 
 Zobacz profil  
 
Dodaj do: Dodaj do Gadu-Gadu Dodaj do Grono.net Dodaj do Twitter Dodaj do Blip Dodaj do Flaker Dodaj do Pinger Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook Wypowiedź dla Gwar Wypowiedź dla Delicious Wypowiedź dla Digg Wypowiedź dla Google Wypowiedź dla Reddit Wypowiedź dla YahooMyWeb Śledzik Dodaj do Kciuk.pl Dodaj do Spinacz.pl Dodaj do Yam.pl
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 81 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5  Następna strona

Strona główna forum » Eksploracja » Fortyfikacje i obiekty militarne » Fortyfikacje polskie do 1939 roku » Konstrukcja i wyposażenie obiektów fortecznych


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

[ Time : 0.328s | 19 Queries | GZIP : Off ]