Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ

Strona główna forum » Eksploracja » Pałace, dwory » Pałace, dwory - Mazowieckie




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Chlebnia
 Post Napisane: 15 lip 2009, o 07:09 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 maja 2009, o 11:26
Posty: 6490
Lokalizacja: Warszawa
Informacje o wsi Chlebnia (dawniej Chlewnia) – tej z czasów średniowiecza, a także z nowszych, są bardzo skąpe, co w przypadku tak niewielkiego ośrodka osadniczego o charakterze rolniczym jest zrozumiałe. Wiadomo, że w II połowie XV w. kościół grodziski został podniesiony do rangi parafii i uposażony w dziesięciny ze wsi: Osowce, Kozery, Wola Ściborowa, Wola Matusowa, Chylice Wielkie, Chyliczki, Chlewnia, Zabłotnia, Dąbrówka, Musuły, Radonie i Zagórze. Swymi granicami grodziska parafia obejmowała miejscowości takie jak: Chlewnia, Kozery, Zabłotnia, Chylice, Kałęczyn, Wola Kozerska, Kuklówka, Chylice Małe, Osowce, Izdebno.
Pierwszymi, znanymi ze źródeł historycznych, właścicielami Chlewni byli przedstawiciele rodziny Chlewińskich. Prawdopodobnie przyjęli oni nazwisko od nazwy swych włości. Jeden z jej przedstawicieli był również właścicielem części Grodziska (inna część należała do Okuniów i to ona, dzięki ich zabiegom, uzyskała prawa miejskie w 1522 r.). Potwierdzenie tej sytuacji można znaleźć w rejestrach poborowych, gdzie wpłaty z Grodziska tworzą dwa, a nawet trzy działy. W 1557 r. były to części Okuniów i Chlewińskiego, analogicznie w 1565 r. i 1567 r., natomiast już w 1579 r. i 1582 r. pod nazwą „Grodzisko” zostały wpisane trzy części: Okuniów, Chlewińskiego i Całowańskiego.
Postać Chlewińskiego jest szczególnie interesująca, gdyż wiąże się z procesem reformacji w Rzeczypospolitej. We wczesnym okresie szerzenia się doktryny Lutra i innych reformatorów nie traktowano tego ruchu jako zupełnego zerwania z Kościołem. Intelektualiści liczyli na zwołanie soboru, który zająłby się porozumieniem w sprawach wiary, liturgii i organizacji kościelnej, podobnie jak miało to miejsce w przeszłości Reformacja nie niosła ze sobą problemów czysto intelektualnych, wiązały się z nią raczej względy praktyczne. Wielkie majątki kościelne, oddawanie klerowi dziesięciny, niechęć duchownych do płacenia podatków, osobne, niezależne sądownictwo kościelne – wszystkie te elementy prowadziły do krytyki Kościoła przez szlachtę, do jej swoistego antyklerykalizmu. Taka postawa stanowiła podatny grunt pod szerzenie się reformacji wśród szlachty, obytej z polityką i kulturą. W późniejszym okresie, na tym podatnym gruncie, szczególnie intensywnie upowszechnił się wśród braci szlacheckiej kalwinizm. Luteranizm wiązał się bowiem głównie z językiem i kulturą niemiecką, dlatego lepiej trafiał do mieszczan miast pruskich i wielkopolskich niż do szlachty.
Niejednolitość wyznaniowa miała w Polsce długą tradycję i poza wypadkami, gdy była powodem napięć społecznych, nie wywoływała odruchów przymusu i ostrych potępień. Za prawdziwych heretyków nie uznawano też nigdy wyznawców prawosławia, Ormian – monofizytów, czy wyznających judaizm Żydów.
Według M. Bojanka, pleban i prepozyt Franciszek Antoni Rogowski (przełom wieków XVII i XVIII), sporządził kopię starego dokumentu, z którego ten pierwszy dowiaduje się, że około 1590 r. dogasała w grodziskiej parafii „herezja”. W owym czasie parafia Grodziska miała dwóch kolatorów (nazywanych w źródłach również patronami) m. in. Chlewińskiego, kalwinistę . Patronat (ius patronatus) w ustawodawstwie kościelnym to ogół praw i obowiązków wobec beneficjum, nadanych przez Kościół fundatorowi i jego spadkobiercom, z których najistotniejsze jest prawo przedstawiania biskupowi kandydata do objęcia tegoż beneficjum kościelnego, zarówno duszpasterskiego (parafialnego), jak i tzw. prostego, z którym nie były związane obowiązki duszpasterskie (kanonie, prałatury, altarie i inne), czyli udzielania temuż kandydatowi tzw. prezenty na odpowiednie beneficjum. Od patrona i plebana zależał stan zachowania i konserwacji kościołów. Ten pierwszy do pewnego stopnia współdecydował o niektórych sprawach kościelnych i społeczno-religijnych. Patronem mogła być osoba duchowna, bądź świecka, nawet innego wyznania niż katolickie (w diecezji wileńskiej, na mocy układu biskupa wileńskiego Eustachego Wołłowicza z hetmanem polnym litewskim kalwinistą Krzysztofem Radziwiłłem z 28 VIII 1627 r. patronat kościoła parafialnego w Kiejdanach należał do Radziwiłła i jego sukcesorów, właścicieli Kiejdan).
Taka sytuacja nie byłaby więc niczym nadzwyczajnym również w Grodzisku. Bojanek, powołując się na Rogowskiego, twierdzi jednak, że: „nienawidził on (Chlewiński, ojciec Krzysztofa) naszej wiary”, miał on także ukraść, a potem spalić akt erekcyjny kościoła grodziskiego (patronat nadawany był fundatorom przez biskupów w wystawianych przez nich dokumentach erekcyjnych), a Krzysztof Chlewiński utracił prawo „kollacyi”, bo był kalwinistą. Argumenty Rogowskiego przytoczone przez Bojanka są słabe i pokazują raczej wrogość przedstawiciela triumfującego Kościoła katolickiego w stosunku do innowierców. Chlewińscy mogli zrezygnować z prawa patronatu z zupełnie innych powodów. We wszystkich wspólnotach wyznaniowych prawo patronatu wywodziło się bowiem z jednego źródła, tzn. z prawa własności. Według Bojanka w 1623 r. ród Chlewińskich odstąpił swój patronat nad grodziską parafią Mokronoskim (wcześniej Chlewińscy mieli wrócić na łono prawowitej wiary) , wtedy również nastąpiło przejęcie miasteczka Grodzisk przez tę rodzinę szlachecką. Nabycie własności łączyłoby się z przejęciem prawa patronatu, co wydaje się przekonujące.


Załączniki:
Obraz 018.jpg
Obraz 018.jpg [ 152.45 KiB | Przeglądane 613 razy ]
Obraz 016.jpg
Obraz 016.jpg [ 155.81 KiB | Przeglądane 613 razy ]
Obraz 013.jpg
Obraz 013.jpg [ 152.31 KiB | Przeglądane 613 razy ]
Obraz 014.jpg
Obraz 014.jpg [ 150.49 KiB | Przeglądane 613 razy ]
Obraz 015.jpg
Obraz 015.jpg [ 150.56 KiB | Przeglądane 613 razy ]
Obraz 017.jpg
Obraz 017.jpg [ 130.68 KiB | Przeglądane 613 razy ]

_________________
Warszawiacy z krwi i kości...
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Chlebnia
 Post Napisane: 14 gru 2015, o 13:38 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 maja 2009, o 11:26
Posty: 6490
Lokalizacja: Warszawa
Zmieniło się. Dwór odnowiony. Teren prywatny. Zdjęcia zarówno parku jak i budynku jedynie zza płotu.


Załączniki:
DSC07113.JPG
DSC07113.JPG [ 215.56 KiB | Przeglądane 550 razy ]
DSC07114.JPG
DSC07114.JPG [ 213.92 KiB | Przeglądane 550 razy ]
DSC07115.JPG
DSC07115.JPG [ 242.19 KiB | Przeglądane 550 razy ]
DSC07116.JPG
DSC07116.JPG [ 230.42 KiB | Przeglądane 550 razy ]
DSC07117.JPG
DSC07117.JPG [ 201.2 KiB | Przeglądane 550 razy ]

_________________
Warszawiacy z krwi i kości...
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Re: Chlebnia
 Post Napisane: 1 sie 2017, o 09:36 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 gru 2012, o 19:28
Posty: 521
Lokalizacja: Warszawa
Imię: Jacek
Więcej o historii dworu można poczytać tutaj:

http://mazowieckie.dipp.info.pl/baza-di ... r-chlebnia

_________________
Dwory i Pałace Mazowsza

http://mazowieckie.dipp.info.pl/

FB
https://www.facebook.com/dipp.info


Góra 
 Zobacz profil  
 
Dodaj do: Dodaj do Gadu-Gadu Dodaj do Grono.net Dodaj do Twitter Dodaj do Blip Dodaj do Flaker Dodaj do Pinger Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook Wypowiedź dla Gwar Wypowiedź dla Delicious Wypowiedź dla Digg Wypowiedź dla Google Wypowiedź dla Reddit Wypowiedź dla YahooMyWeb Śledzik Dodaj do Kciuk.pl Dodaj do Spinacz.pl Dodaj do Yam.pl
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3 ] 

Strona główna forum » Eksploracja » Pałace, dwory » Pałace, dwory - Mazowieckie


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

[ Time : 0.180s | 18 Queries | GZIP : Off ]