Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ



Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 81 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5  Następna strona
Autor Wiadomość
 Post Napisane: 18 sie 2015, o 22:52 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 29 lip 2014, o 09:07
Posty: 594
Lokalizacja: Katowice
Imię: Darek
Schemat A, przy czym odległość między 50 i 61 wynosi 52cm.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 18 sie 2015, o 22:57 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 lip 2009, o 22:24
Posty: 2507
Imię: Franz
Schron nr 34 - Wariant A

Cytuj:
Tu właśnie jest problem z tymi cokołami, bo na rysunkach różnych schronów występują one w różnych ustawieniach między sobą, lub też jest tylko jeden. Ten nr 2.
Przekład ruskiego opracowania zamieszczonego w ŚRF tom III wskazywał by go na podstawe pod wentylator ręczny (50X18). Do czego więc byłby cokół nr 1?


Mam jeszcze godzinkę na przemyślenia.


Załączniki:
Schematy schronów 1.jpg
Schematy schronów 1.jpg [ 21.34 KiB | Przeglądane 846 razy ]

_________________
Przenikliwy chłód stali i betonu: http://hauba.pl/linia-molotowa-rejony-u ... owej-zsrr/
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 18 sie 2015, o 23:10 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 29 lip 2014, o 09:07
Posty: 594
Lokalizacja: Katowice
Imię: Darek
Drugi pytajnik to 8 cm.
Lewy cokół jest 69 cm od ściany, a prawy 31.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 18 sie 2015, o 23:52 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 29 lip 2014, o 09:07
Posty: 594
Lokalizacja: Katowice
Imię: Darek
Mniejszy cokół jest troszkę większy (50x35) od wymiaru podstawy silnika Blackstone DB 3 / 4 1/2 (48x33,5)
Rozstaw otworów do kotwienia silnika (38x23,5) jest trochę większy od środków otworów w cokole (36,5X21,5), ale te są na tyle duże, że nie powinno to stanowić problemu.

Większy cokół bardziej pasuje pod wentylator ręczny niż mechaniczny.

Wygląda na to, że mechaniki wentylacji 1939 nie da się za bardzo porównywać z wentylacją 1937.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 19 sie 2015, o 09:13 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 22 mar 2013, o 16:49
Posty: 1374
Lokalizacja: Warszawa
Imię: Mateusz
Ostatnio 401 napisał(a):
Mniejszy cokół jest troszkę większy (50x35) od wymiaru podstawy silnika Blackstone DB 3 / 4 1/2 (48x33,5)
Rozstaw otworów do kotwienia silnika (38x23,5) jest trochę większy od środków otworów w cokole (36,5X21,5), ale te są na tyle duże, że nie powinno to stanowić problemu.

:arrow: Zgoda. Cokół pod silnik

Ostatnio 401 napisał(a):
Większy cokół bardziej pasuje pod wentylator ręczny niż mechaniczny.

:arrow: Drugi cokół jest pod wentylator z napędem mechanicznym. Wentylatory ręczne były na wysokiej podstawie ze stalowych kształtowników. Podstawa nie wymagała betonowego cokołu. W schronach z 1937-8 roku podstawa zamocowana była do szpilek wystających bezpośrednio z podłogi.

Franz Aufmann napisał(a):
Mam jeszcze godzinkę na przemyślenia.


Długa ta godzinka. Czas minął :D


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 19 sie 2015, o 10:31 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 29 lip 2014, o 09:07
Posty: 594
Lokalizacja: Katowice
Imię: Darek
Powinien być pod mechaniczny, tylko ten rozstaw otworów 47x18.
Wentylator 2520 m3/h miał według instrukcji z 1938 50x13. Logicznie wentylatory 1800 i 1248 powinny mieć jeszcze mniejszy.
No ale to cokół z 1937, może pod inny typ wentylatora?

Szpilek nie znalazłem, nie miałem odkurzacza.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 19 sie 2015, o 22:21 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 lip 2009, o 22:24
Posty: 2507
Imię: Franz
Prawdopodobnie nie odkopię maszynowni Sępa.
Może kolejny uczestnik forum poda wymiary cokołów w pozostałych schronach Jastarni. Wiem, że jeden z nich jest uszkodzony.

Czytelny cokół pod zestaw silnika wysokoprężnego i prądnicę zachował się w jednym dostępnym schronie w Nowogrodzie. Może przy okazji wyjazdu na Linię Mołotowa, zatrzymam się na chwilkę w Nowogrodzie, aby wykonać stosowne pomiary. Teraz muszę się ograniczyć do zaprezentowania zdjęcia cokołu.


Załączniki:
Cokół 1939 - 01.jpg
Cokół 1939 - 01.jpg [ 589.19 KiB | Przeglądane 781 razy ]

_________________
Przenikliwy chłód stali i betonu: http://hauba.pl/linia-molotowa-rejony-u ... owej-zsrr/
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 20 sie 2015, o 20:35 
Offline
Przyjaciel

Dołączył(a): 30 maja 2009, o 23:15
Posty: 526
Na OWŚ w schronie z 1937 w Dobieszowicach Wesołej został jakiś czas temu zainstalowany silnik Slawia. Prezentuję poniżej fotki. W zasadzie to niczego to nie wnosi to tego tematu, no ale w bunkrze taki silnik na postumencie bardzo fajnie się prezentuje. :)


Załączniki:
SAM_4978.JPG
SAM_4978.JPG [ 83.41 KiB | Przeglądane 747 razy ]
SAM_4985.JPG
SAM_4985.JPG [ 89.31 KiB | Przeglądane 747 razy ]

_________________
http://tajemnicze-fortyfikacje.prv.pl
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 20 sie 2015, o 21:57 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 paź 2012, o 17:17
Posty: 1219
Imię: Marek
W bunkrze taki silnik na postumencie bardzo fajnie się prezentuje :D , ale:

- tam gdzie jest zbiornik powinno być wolne miejsce dla żołnierza z korbą :cry: ,
- na osi nie ma koła pasowego do przeniesienia napędu :cry:


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 20 sie 2015, o 22:42 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 29 lip 2014, o 09:07
Posty: 594
Lokalizacja: Katowice
Imię: Darek
O ile mnie wzrok nie myli to na silniku jest przyczepione zdjęcie Blackstone DB. Pewnie jest też stosowna informacja.
To tylko taka wizualizacja, dająca pewien obraz rzeczywistości. Podobny wygląd i gabaryty. Pomysłowe i przyjemne dla oka.

Zbiornik chyba nie powinien stać na przykryciu kanału powietrznego?


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 23 sie 2015, o 00:05 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 lip 2009, o 22:24
Posty: 2507
Imię: Franz
Ostatnio 401 napisał(a):
Wygląda na to, że mechaniki wentylacji 1939 nie da się za bardzo porównywać z wentylacją 1937.
Oglądałem cokół w jednym ze schronów w Nowogrodzie i muszę przyznać rację koledze Ostatnio 401. Szpilki mocujące silnik i generator prądu posiadają regulację położenia. Istnieje możliwość zmiany położenia obu współpracujących elementów względem siebie.

Nadal nie wiemy jak mógł wyglądać cokół pod silnik w Sępie. Na forum zaistniało jedno zdjęcie matthias.skl cokołu z Sabały viewtopic.php?f=279&t=10564 .

Bardzo pozytywnie przyjmuję wszystkie wizualizacje demonstrujące wyposażenie schronów. Pomysł z silnikiem jest atrakcyjny. Może z biegiem czasu pojawią się w odpowiednim miejscu makiety wszystkich urządzeń w maszynowni.

Auf...


Załączniki:
schr_boj_sabala_cze11_56.JPG
schr_boj_sabala_cze11_56.JPG [ 133.45 KiB | Przeglądane 694 razy ]

_________________
Przenikliwy chłód stali i betonu: http://hauba.pl/linia-molotowa-rejony-u ... owej-zsrr/
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 23 sie 2015, o 12:57 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 29 lip 2014, o 09:07
Posty: 594
Lokalizacja: Katowice
Imię: Darek
Na zdjęciach widać, że wewnątrz jest z metr piachu. Szykuje się więc niezłe kopanie. Dzięki denksowi wiadomo przynajmniej gdzie szukać.
Kto pierwszy? :)


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 23 sie 2015, o 14:38 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lis 2012, o 22:22
Posty: 332
Imię: Hubert
Wpierw chyba by należało dzierżawcę o zgodę zapytać ... Tak by przynajmniej dobry obyczaj nakazywał.

_________________
Obrazek


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 23 sie 2015, o 23:57 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 lip 2009, o 22:24
Posty: 2507
Imię: Franz
Hubertus1656 napisał(a):
Wpierw chyba by należało dzierżawcę o zgodę zapytać ... Tak by przynajmniej dobry obyczaj nakazywał.


Ten punk nie ulega dyskusji.
Pytanie, ile może zająć czasu usunięcie około 1,3 metra piasku z zaznaczonego na rysunku obszaru? Średniej wielkości taczki mają pojemność 80 litrów. Należy oczyścić drogę wywożenie piasku z maszynowni schronu.

Czy można prosić kolegów ze Śląska o pomiar jednego z cokołów ze schronu z 1939 roku? Zdjęcia cokołu z Nowogrodu umieszczę w stosownym wątku: viewtopic.php?f=375&t=15884


Załączniki:
Jastarnia obiekt Sęp 01.jpg
Jastarnia obiekt Sęp 01.jpg [ 219.99 KiB | Przeglądane 648 razy ]

_________________
Przenikliwy chłód stali i betonu: http://hauba.pl/linia-molotowa-rejony-u ... owej-zsrr/
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 24 sie 2015, o 00:59 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lis 2012, o 22:22
Posty: 332
Imię: Hubert
Z racji doświadczenia w odkopywaniu schronów zasypanych wydmowym piaskiem sugeruje przerzucenie urobku szpadlami,metoda na gąsienice a używanie taczek zalecam dopiero na zewnątrz.

_________________
Obrazek


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 24 sie 2015, o 15:16 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 22 mar 2013, o 16:49
Posty: 1374
Lokalizacja: Warszawa
Imię: Mateusz
Cytuj:
Może kolejny uczestnik forum poda wymiary cokołów w pozostałych schronach Jastarni. Wiem, że jeden z nich jest uszkodzony.

A telefon do przyjaciela?


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 29 sie 2015, o 20:51 
Offline
Przyjaciel

Dołączył(a): 30 maja 2009, o 23:15
Posty: 526
A tutaj pokazuję fotki jak silnik prezentuje się w schronie nr 39 w Świętochłowicach.
Dodatkowo zamieszczam wymiary podestów. Podest A ma wysokość 20 cm. Stoi na nim silnik. Silnik jest tutaj nieco za duży na ten podest, ale to mało istotny szczegół. Podest B ma wysokość 10 cm i na nim jest zamontowany wentylator.


Załączniki:
postument.gif
postument.gif [ 23.77 KiB | Przeglądane 582 razy ]
SAM_5124.JPG
SAM_5124.JPG [ 110.59 KiB | Przeglądane 582 razy ]
SAM_5133.JPG
SAM_5133.JPG [ 90.24 KiB | Przeglądane 582 razy ]

_________________
http://tajemnicze-fortyfikacje.prv.pl
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 30 sie 2015, o 17:11 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 paź 2012, o 17:17
Posty: 1219
Imię: Marek
Cytuj:
Podest A ma wysokość 20 cm. Stoi na nim silnik. Silnik jest tutaj nieco za duży na ten podest, ale to mało istotny szczegół. Podest B ma wysokość 10 cm i na nim jest zamontowany wentylator.


Ekspozycja jest ciekawa, ale jak ma się wentylator z elektrycznym zasileniem do postawionego silnika? W tych schronach funkcjonował układ wentylatora z silnikiem wysokoprężnym. Wentylator poruszał się dzięki przekładni pasowej.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 3 wrz 2015, o 23:06 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 29 lip 2014, o 09:07
Posty: 594
Lokalizacja: Katowice
Imię: Darek
Ło matulu.
Przecież to tylko poglądówka, nie rekonstrukcja. Lepiej to niż pusta izba. Ładnie wygląda, może kiedyś poprawią.
My wiemy, a większość zwiedzających....
Ważne żeby oprowadzający umiał wytłumaczyć jakiemuś zbłąkanemu dociekliwcowi. :)


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 20 paź 2015, o 13:18 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 gru 2014, o 22:36
Posty: 61
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Imię: Maciej
Ostatnio 401 napisał(a):
Ło matulu.
Przecież to tylko poglądówka, nie rekonstrukcja. Lepiej to niż pusta izba. Ładnie wygląda, może kiedyś poprawią.
My wiemy, a większość zwiedzających....
Ważne żeby oprowadzający umiał wytłumaczyć jakiemuś zbłąkanemu dociekliwcowi. :)



Dokładnie najważniejsze by oprowadzający umiał wszystko opowiedzieć i nie wychodził z założenia że jak ktoś sie nie zna to można mu pocisnąc kit.
Akurat chłopaki z Świętochłowic robią wszystko porządnie więc nie obawiał bym sie o jakieś zakłamania.
W pierwszej kolejności w schronie powstała wentylacja a dopiero niedawno pojawił się tez silnik Diesla.
Z informacji, które posiadam chłopaki mówili, ze finalnie to nie będzie tak wyglądać, więc możemy liczyć z pewnościa na zmiany, które zbliżą tę izbę do wygladu oryginalnej. Poczekamy zobaczymy :)


Góra 
 Zobacz profil  
 
Dodaj do: Dodaj do Gadu-Gadu Dodaj do Grono.net Dodaj do Twitter Dodaj do Blip Dodaj do Flaker Dodaj do Pinger Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook Wypowiedź dla Gwar Wypowiedź dla Delicious Wypowiedź dla Digg Wypowiedź dla Google Wypowiedź dla Reddit Wypowiedź dla YahooMyWeb Śledzik Dodaj do Kciuk.pl Dodaj do Spinacz.pl Dodaj do Yam.pl
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 81 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5  Następna strona

Strona główna forum » Eksploracja » Fortyfikacje i obiekty militarne » Fortyfikacje polskie do 1939 roku » Konstrukcja i wyposażenie obiektów fortecznych


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

[ Time : 0.195s | 17 Queries | GZIP : Off ]