Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ



Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 17 ] 
Autor Wiadomość
 Post Napisane: 1 gru 2011, o 21:22 
Offline

Dołączył(a): 7 sie 2010, o 19:14
Posty: 4682
Pochwały: 1
Imię: Karolina
Na nieczynnym już cmentarzu komunalnym św. Rozalii w Bochni znajduje się zbiorowa mogiła żołnierzy Wojska Polskiego, poległych na początku września 1939 roku.
Głównym jej elementem jest ustawiony we wrześniu 2009 roku kamienny obelisk z napisem:

"Oddali życie ojczyźnie. Miejscem ich wiecznego spoczynku stała się Bochnia.
Polegli w walkach o miasto 5-6 września 1939 roku"


Po prawej stronie inskrypcji umieszczono niepełną (5 osób pozostało nieznanych z nazwiska) listę poległych.
Byli nimi żołnierze pochodzący z 3 i 4 Pułku Strzelców Podhalańskich, Korpusu Ochrony Pogranicza, 10 Pułku Strzelców Konnych oraz 202 Rezerwowego Pułku Piechoty.

W obrębie kwatery znajdują się także trzy krzyże żelazne oraz nagrobek Józefa Kosmatego z 4 Pułku Strzelców Podhalańskich. Na zwieńczonym krzyżem pomniku zamieszczono fotografię zmarłego.
Pod nią znajduje się napis:
„Tu spoczywa w wspólnym grobie żołnierskim Ś.P. JÓZEF KOSMATY z Wilamowic * 29.11.1912 † 7.9.1939. Przechodniu zmów Zdrowaś Mario za duszę obrońców Ojczyzny”.

Całość założenia otoczono betonowymi słupkami z żelaznym łańcuchem.


Załączniki:
Kwatera.jpg
Kwatera.jpg [ 87.96 KiB | Przeglądane 1467 razy ]
Orzeł.jpg
Orzeł.jpg [ 67.83 KiB | Przeglądane 1467 razy ]
Lista.jpg
Lista.jpg [ 66.09 KiB | Przeglądane 1467 razy ]
5.11.2009.jpg
5.11.2009.jpg [ 55.84 KiB | Przeglądane 1467 razy ]
Jóżef Kosmaty.jpg
Jóżef Kosmaty.jpg [ 39.09 KiB | Przeglądane 1467 razy ]
Józef Kosmaty (2).jpg
Józef Kosmaty (2).jpg [ 59.5 KiB | Przeglądane 1467 razy ]
Józef Kosmaty (1).jpg
Józef Kosmaty (1).jpg [ 68.13 KiB | Przeglądane 1467 razy ]
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 1 gru 2011, o 21:34 
Offline

Dołączył(a): 23 maja 2011, o 08:29
Posty: 179
Lokalizacja: Kraków
Imię: Tomek
szkieletek napisał(a):
W obrębie kwatery znajdują się także trzy krzyże żelazne oraz nagrobek Józefa Kosmatego z 4 Pułku Strzelców Podhalańskich. Na zwieńczonym krzyżem pomniku zamieszczono fotografię zmarłego.
Pod nią znajduje się napis:
„Tu spoczywa w wspólnym grobie żołnierskim Ś.P. JÓZEF KOSMATY z Wilamowic * 29.11.1912 † 7.9.1939. Przechodniu zmów Zdrowaś Mario za duszę obrońców Ojczyzny”.


Zdrowaś Mario... Toż to niemal sąsiad - pochodził z miasteczka w mojej gminie...

Ale te krzyże żeliwne z "zębatymi kółkami", czyli glorią - toż to krzyże projektu Szczepkowskiego, często spotykane na zachodniogalicyjskich cmentarzach wojennych (masowo np. w okręgu tarnowskim). Zdarzało się, że krzyże z austriackich zapasów były wykorzystywane w latach dwudziestych (Kraków - Rakowice), ale nie wiem, czy aby nie mamy do czynienia z kwaterą pierwszowojenną...


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 25 gru 2013, o 09:28 
Offline

Dołączył(a): 27 paź 2013, o 08:47
Posty: 37
Imię: Jarek
Moja tabelka pochowanych w zbiorowej mogile na "Rozalce" opracowana na obchody rocznicy września w 2009 roku.
Dzięki zaangażowaniu Irka Sobasa z UM Bochnia, firmy kamieniarskiej i moim udało nam się postawić ten kamień z nazwiskami , stopniami wojskowymi i przynależnością do jednostek poległych we wrześniu żołnierzy. Może spróbujemy jeszcze coś więcej się dowiedzieć o pochowanych na "Rozalce" BOHATERACH?

l.p. Stopień wojskowy Nazwisko i imię Urodzony Przynależność

1 Szeregowy Borowiec Stanisław 1904 20pp(Krakowski) 6DP
2 Borucki Jan 1907
3 saper Buras Stanisław 1902 4 psap.
4 Chodak Antoni 1916 3 pspodh.
5 szeregowy Gąsior Antoni 1893 202 pp rez.
6 strzelec Kosmaty Józef 1912 4 pspodh.
7 Kośmider Erwin 1917 KOP „Snów”
8 st.ułan Maj Bolesław 1914 24 p uł.
9 strzelec Matuszak Alojzy 1902 4 pspodh.
10 Markura Michał 1916 4 pspodh
11 strzelec Mrowiec Józef 4 pspodh
12 strzelec Nowak Józef 4 pspodh
13 szeregowy Skrzyszowski Piotr 1910 10 psk
14 strzelec Skrzyszewski Piotr 1912 4pspodh
15 Szeregowy Szmuc Karol 1919 10 psk
16 strzelec Stańczak Albin 1916 4 pspodh
17 strzelec Szczerbiński Julian 1909 KOP
18 St. strzelec Stuchlik Emil 1907 4 pspodh.
19 St. strzelec Senkow Wasyl 1902 4 pspodh
20 Staniak Stefan 1910 KOP ?
21 Szeregowy Socha Bronisław 202 pp rez.
22 Stroka Marian 1897
23 Szeregowy Wolny Franciszek 1913 73pp 23DP
24 Waksberg Stefan 1905 3 pspodh
25 strzelec Ziurkowski Paweł 1910 4 pspodh

26 strzelec Keksberg Stefan 4 pspodh
27 strzelec Macura Robert 4 pspodh
28 strzelec Mazur Robert 4 pspodh
29 strzelec Orłowski Alojzy 4 pspodh
30 strzelec Sołtysik Erwin 4 pspodh
31 NN
32 NN
33 NN
34 NN
35 NN
Oficerowie:

Podporucznik rezerwy Osuch Wincenty 1915 4 pspodh.
Porucznik rezerwy weterynarii Szczęsny – Orłowski Alojzy 1901 21 pal
Podporucznik Rajski Marian 1914

Legenda:

pp – pułk piechoty
DP- dywizja piechoty
P sap.- pułk saperów
Pspodh – pułk strzelców podhalańskich
Pprez. – pułk piechoty rezerwowy
P uł. – pułk ułanów
KOP- Korpus Ochrony Pogranicza
Psk – pułk strzelców konnych
Pal – pułk artylerii lekkiej


Na podstawie źródeł: Zbowid, PCK, muzeum 4Pspodh Cieszyn, Archiwum Państwowe w Bochni i własnych danych.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 26 gru 2013, o 15:37 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 sty 2013, o 20:02
Posty: 177
Lokalizacja: Pcim
Uzupełnienie i sprostowania dot. poległych z 10.BK:
Poz. 8. ułan Bolesław Maj z 3. szwadronu 24. pułku ułanów - poległ lub został śmiertelnie ranny pod Leszczyną 6 września 1939, w spisie w opracowaniu S. Komornickiego nie figuruje.
Poz. 13. strzelec (?) Piotr Skrzyszowski w spisie poległych pułku nie figuruje (ale nie ma tam zmarłych z ran).
Poz. 15. najprawdopodobniej jest to kapral podchorąży Julian Karol Szmuc z 3. szwadronu 10. pułku strzelców konnych - bohater ciężko ranny pod Stróżą 5 września 1939, odznaczony za tą walkę Krzyżem Walecznych; wyniesiony przez kolegów z pola boju mimo, że prosił ich o pozostawienie go, aby mogli wykonywać swoje zadania. W wykazie poległych pułku nie figuruje.

Zastanawiam się jednak, czy
Cytuj:
13 szeregowy Skrzyszowski Piotr 1910 10 psk
14 strzelec Skrzyszewski Piotr 1912 4pspodh

to nie jest powielenie jednej osoby z nieco różniącymi się danymi - w różnych powojennych wykazach natworzono sporo błędów.
Dlatego mam pytanie: czy którekolwiek ze źródeł do tego zestawienia powstało w 1939 r.?


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 26 gru 2013, o 18:29 
Offline

Dołączył(a): 27 paź 2013, o 08:47
Posty: 37
Imię: Jarek
Witaj Piotrze!

poz.8 ułan Maj Bolesław - dodam , że dostał pośmiertnie Krzyż Walecznych za czyny męstwa i odwagi w kampanii 1939 r. Podstawa: Dziennik pers. P.S.Z. nr3 z dn. 15 maja 1948 r.

A co do poz . 13 i 14 wzbudzały te nazwiska kontrowersje, czy to aby nie jest jedna osoba, ale księga szpitalna pisana na gorąco w 1939 r. rozwiała wątpliwości.

Reasumując, polegli żołnierze z 10BK , pochowani na "rozalce" to same wybitne postacie pola walki!


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 26 gru 2013, o 20:43 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 sty 2013, o 20:02
Posty: 177
Lokalizacja: Pcim
Zgadza się, uł. Bolesław Maj dostał KW - za walki pod Kasiną i tam miał zostać ranny. W innym zestawieniu jest, że zginął pod Leszczyną... Jak widać nawet pierwszorzędnie źródła są niejasne. W każdym razie u Komornickiego nie ma go w spisach zabitych, rannych i zaginionych ani tu, ani tu.
W którym archiwum znajduje się księga szpitalna?


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 27 gru 2013, o 19:25 
Offline

Dołączył(a): 27 paź 2013, o 08:47
Posty: 37
Imię: Jarek
Według księgi USC nasza poz. 14 czyli Skrzyszewski Piotr winien być Skrzyński Piotr?
Sami zobaczcie świeży skan:
A co do księgi szpitalnej to widziałem ją w 2008 roku i nie mogę sobie przypomnieć czy w archiwum w Bochni, czy w szpitalu w Bochni?


Załączniki:
rozalka z usc(1).jpg
rozalka z usc(1).jpg [ 95.24 KiB | Przeglądane 1160 razy ]
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 27 gru 2013, o 19:29 
Offline

Dołączył(a): 7 sie 2010, o 19:14
Posty: 4682
Pochwały: 1
Imię: Karolina
Na 100% "Skrzyński", nie "Skrzyszewski".
Ech to lekarskie pismo!


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 28 gru 2013, o 00:59 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 sty 2013, o 20:02
Posty: 177
Lokalizacja: Pcim
Najdziwniejsze S jakie widziałem :) natomiast reszta przyzwoicie czytelna - Skrzyński. Co do daty urodzenia, nie mając innych cyfr na porównanie, zastanawiałbym się czy 1910 czy 1916.


Ostatnio edytowano 28 gru 2013, o 01:01 przez piters, łącznie edytowano 1 raz

Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 28 gru 2013, o 01:59 
Offline
Dziki Gon
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 sie 2010, o 19:27
Posty: 349
Lokalizacja: Hyboria/Cimmeria
Pochwały: 1
Imię: Dawid
Zdecydowanie drugie nazwisko brzmi Birzyński (Piotr zresztą). Trochę nabrałem wprawy w odczytywaniu skierowań lekarskich przez co odgadnięcie napisanego tu imienia nie sprawiło mi trudności. Litery są "po łacińsku" napisane przez to mogą przypominać inne znaki.

_________________
We ride with kings on mighty steeds, across the devil's plain...


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 28 gru 2013, o 02:09 
Offline
Dziki Gon
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 sie 2010, o 19:27
Posty: 349
Lokalizacja: Hyboria/Cimmeria
Pochwały: 1
Imię: Dawid
Przy Skrzyszowskim jest data 1910 lub 1916 (trzeba by było sprawdzić jak we wcześniejszych fragmentach tekstu autor stawiał 0 lub 6). a przy Birzyńskim widnieje rok 1912.
Ja to tak widzę, jeśli się mylę to z góry przepraszam.

_________________
We ride with kings on mighty steeds, across the devil's plain...


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 28 gru 2013, o 09:57 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 sty 2013, o 20:02
Posty: 177
Lokalizacja: Pcim
Po pierwszej literze (S lub B) mamy albo k, albo dwie litery li. Może to być k, bo jak widać po jedynkach cały zapis wygląda tak, jakby komuś długopis przerywał. Przez to 13. wygląda jak 15. a w drugim przypadku data 1912 wygląda jak 1012. Właśnie przez takie wydziwiane liternictwo porobiło się trochę błędów w odpisach, które zaczęły żyć własnym życiem. Przy czym dokument z USC jest z pewnością wtórny, gdyż masowa produkcja długopisów to dopiero rok 1944, a poza tym nazwiska są ułożone alfabetycznie - pisane we wrześniu 1939 powinny być wg kolejności zgonów czy pochówków.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 28 gru 2013, o 15:42 
Offline

Dołączył(a): 27 paź 2013, o 08:47
Posty: 37
Imię: Jarek
Celem podgrzewania emocji związanych z odczytywaniem nazwiska . Tym razem lista( pisane na maszynie! :jupi: ) sporządzona przez Jana Kaczmarczyka przewodniczącego Komisji Grobownictwa Oddz. ZBoWiD w Bochni . Datuję ją na rok 1966, gdyż wtedy właśnie miał J.K. audycję w radio poświęconą tym grobom (2.09.1966)


Załączniki:
kacz(1).jpg
kacz(1).jpg [ 61.78 KiB | Przeglądane 1103 razy ]
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 28 gru 2013, o 23:16 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 sty 2013, o 20:02
Posty: 177
Lokalizacja: Pcim
Z tego wszystkiego ciekawie jawi się informacja o czterech ekshumowanych z Porąbki, rola Pawlaki.
Tuż-powojenne wykazy nie wymieniają w tej miejscowości grobów wojennych. Najbliższa potyczka z 1939 to Skrzydlna (3 km). A na tyły Niemcy też raczej nikogo nie zabrali. Może partyzanci?

Odnośnie P. Skrzyńskiego, nazwisko jest identyczne ze spisem w USC. Nawet kolejność taka sama, więc opierali się na tym samym wykazie (ewentualnie sporządzający wykaz z USC bazował na J. Kaczmarczyku).
A w księdze szpitalnej był Skrzyszewski?


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 26 lut 2014, o 15:10 
Offline

Dołączył(a): 27 paź 2013, o 08:47
Posty: 37
Imię: Jarek
Co by temat odświeżyć ;) i dodać trochę nowego smaczku , publikuję fragment następnego dokumentu z jeszcze inną wersją tego nazwiska . Co nader ciekawe w sporządzonym wykazie zaraz na początku jest ilość pochowanych na "rozalce" wręcz oszałamiająca! A mianowicie w mogiłach pojedynczych - 2 , w czterech mogiłach zbiorowych - 80 ! Ciekawe są też daty śmierci.


Załączniki:
skrz(1).JPG
skrz(1).JPG [ 108.83 KiB | Przeglądane 1044 razy ]
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 26 lut 2014, o 16:38 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 sty 2013, o 20:02
Posty: 177
Lokalizacja: Pcim
A dlaczego ciekawe? Skoro był szpital, to mogą być późne. Ciekawiej wygląda zapis "partyzant" przy nazwisku Antoniego Gąsiora, chyba że stosowano ówczesne niemieckie frazesy i jest to zamordowany przez WH cywil.
Sporo wyjaśnia miejscowość - biorąc pod uwagę statystyki dla Lubli, będzie to na 95% nazwisko Skrzyszowski.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 15 maja 2018, o 20:44 
Offline

Dołączył(a): 15 maja 2018, o 20:15
Posty: 3
Co ciekawe na cmentarzu wymienione jest nazwisko por rez. Mariana Rayskiego, który nigdy tu nie został pochowany, ponieważ szczątki po wojnie zostały ekshumowane z Łapczycy i pochowane w rodzinnym grobowcu w Nowym Targu.

Sprawę opisywała Rayska-Grzesiak Hanna, Marian Rayski (ur.25 marca 1901-zm.6 września 1939 r.). Alm.Nowotar. 2002 nr 16 s.141-144.

O ekshumacji Rajskiego wspomina też Jan Kaczmarczyk w jednym z maszynopisów, ale w karcie rejestracyjnej miejsc walk i straceń wymieniony jest już razem z Osuchem i Orłowskim.

Ogółem, jeśli wierzyć zdjęciom, to Marian Rayski wymieniony jest na cmentarzu św. Rozali, na którym nie spoczywa, w trzech miejscach:
na tej nienachalnej urody płycie
na tabliczce na jednym z krzyży na kwaterze (jako Marcin Rajski)

oraz na grobie zbiorowy, którego zdjęcie z tablicą znajdziecie poniżej

http://cmentarze.jasonek.pl/images/gall ... lii/18.JPG


Znajduje się ona w sąsiedztwie grobu z 1946 r., stąd przypuszczenie, że grób ten powstał w wyniku ekshumacji.


Góra 
 Zobacz profil  
 
Dodaj do: Dodaj do Gadu-Gadu Dodaj do Grono.net Dodaj do Twitter Dodaj do Blip Dodaj do Flaker Dodaj do Pinger Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook Wypowiedź dla Gwar Wypowiedź dla Delicious Wypowiedź dla Digg Wypowiedź dla Google Wypowiedź dla Reddit Wypowiedź dla YahooMyWeb Śledzik Dodaj do Kciuk.pl Dodaj do Spinacz.pl Dodaj do Yam.pl
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 17 ] 

Strona główna forum » Eksploracja » Cmentarze » Cmentarze wojskowe, mogiły wojenne oraz powstańcze » Cmentarze wojskowe, mogiły wojenne oraz powstańcze - Małopolskie


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

[ Time : 0.203s | 17 Queries | GZIP : Off ]