Eksploratorzy
http://eksploratorzy.com.pl/

Książęcy czy górniczy.
http://eksploratorzy.com.pl/viewtopic.php?f=85&t=33384
Strona 1 z 2

Autor:  Heniek [ 22 paź 2018, o 05:14 ]
Tytuł:  Książęcy czy górniczy.

Moim zdaniem książęcy F.P bo by pasował linii granicy księstwa jaką sobie wyznaczyłem wg. pięciu wcześniej znalezionych i gabarytów.
Załącznik:
DSCN0024.JPG
DSCN0024.JPG [ 229.44 KiB | Przeglądane 1013 razy ]

jest w dolnym prawym rogu,wyżej droga biegnąca obok wału strzelnicy,wał widoczny.Z drogi też można go wypatrzeć.Jest ubity
Załącznik:
DSCN0030.JPG
DSCN0030.JPG [ 252.06 KiB | Przeglądane 1013 razy ]

uległ dość dawno zniszczeniu,zapewne przy pracach jakie prowadzono przy rowie odwadniającym.
Załącznik:
DSCN0025.JPG
DSCN0025.JPG [ 248.48 KiB | Przeglądane 1013 razy ]

ma charakterystyczne ślady obróbki
Załącznik:
DSCN0026.JPG
DSCN0026.JPG [ 249.49 KiB | Przeglądane 1013 razy ]

Załącznik:
DSCN0029.JPG
DSCN0029.JPG [ 234.21 KiB | Przeglądane 1013 razy ]

Autor:  herkemur [ 22 paź 2018, o 09:59 ]
Tytuł:  Re: Książęcy czy górniczy.

Wygląda jak FP. Ale przecież tan sam kamieniarz na podstawie tego samego półproduktu mógł robić słupki górnicze.

Autor:  Heniek [ 22 paź 2018, o 19:37 ]
Tytuł:  Re: Książęcy czy górniczy.

herkemur napisał(a):
Wygląda jak FP. Ale przecież tan sam kamieniarz na podstawie tego samego półproduktu mógł robić słupki górnicze.


Ano mógł,tylko jak przeglądnołem resztę FP jakie mam i na wszystkich te charakterystyczne ślady po obróbce.
To dodatkowo sugeruje za książęcym,lecz nigdy nie będziemy wiedzieć na 100%.A tu jakoś i w innych zakład kamieniarski nie kwapił się z sygnaturą.

Autor:  rainy3 [ 31 paź 2018, o 21:20 ]
Tytuł:  Re: Książęcy czy górniczy.

Na 99% FP. Gdybyś zszedł trochę z dół i się porozglądał natknąłbyś się na kolejny (ciekawe czy ktoś pragnął go mieć w ogródku ale się przeliczył co do wagi):
Załącznik:
fp_yuma.jpg
fp_yuma.jpg [ 234.86 KiB | Przeglądane 732 razy ]

One chyba były stawiane co ileś metrów. Dalej w dół są jeszcze dwa przy czym każdy bardziej zanurzony w glebie (co do ostatniego to nawet do liter nie udało mi się rękami dokopać więc moje przypuszczenie, że to FP wynika z rozmiarów tego co wystawało z gleby) - co każe mi się raz jeszcze zastanowić nad losem kamieni z pola Conrad - tam chyba kiedyś było grząsko a te kamienie swoje ważyły. A i jest jeszcze jeden ubity mniej więcej tak samo (leci się torowiskiem z upadowej do Załęża i jak z lewej zaczynają się dęby a z prawej kończy buczyna to gdzieś tam odbija droga, na której on stoi).

Autor:  Heniek [ 1 lis 2018, o 04:39 ]
Tytuł:  Re: Książęcy czy górniczy.

Wlazłem na niego idąc do "góry"
Załącznik:
DSCN0005.JPG
DSCN0005.JPG [ 245.54 KiB | Przeglądane 724 razy ]

jest na tyle blisko drogi pożarowej że można tak myśleć
Załącznik:
DSCN0007.JPG
DSCN0007.JPG [ 245.74 KiB | Przeglądane 724 razy ]

niby mały kawałek,ale wiem ile taki kawałek waży.
Co ubitego przy torowisku,górniczy.

Autor:  rainy3 [ 1 lis 2018, o 09:30 ]
Tytuł:  Re: Książęcy czy górniczy.

Poszedłem tam dziś - liczyłem na grzyby ale zamiast tego znalazłem dwie rzeczy. Prawdopodobnie górę kamienia, nad którym tu się rozwodzimy (jest nieco poniżej tego wykopanego, leżał rewersem do góry, obróciłem go):
Załącznik:
Głowa_FP.jpg
Głowa_FP.jpg [ 218.92 KiB | Przeglądane 720 razy ]

Autor:  rainy3 [ 1 lis 2018, o 15:36 ]
Tytuł:  Re: Książęcy czy górniczy.

Nie wiem czy mówimy o tym samym ubitym kamieniu. Dlatego dla porządku. Lecimy torami z upadowej do Załęża. Kończy się buczyna i zaczyna dębina. Widać odbicie w lewo:
Załącznik:
IMG_20181101_083111.jpg
IMG_20181101_083111.jpg [ 252.83 KiB | Przeglądane 714 razy ]

Podchodzimy trochę:
Załącznik:
IMG_20181101_083138.jpg
IMG_20181101_083138.jpg [ 254.05 KiB | Przeglądane 714 razy ]

Wygląda tak (albo górniczy w stylu kopalni Król albo jednak FP - choć zupełnie mu nie po drodze z resztą kamieni FP):
Załącznik:
IMG_20181101_083208.jpg
IMG_20181101_083208.jpg [ 249.89 KiB | Przeglądane 714 razy ]

Autor:  Heniek [ 1 lis 2018, o 20:54 ]
Tytuł:  Re: Książęcy czy górniczy.

Ten sam :lol: po rewersie myślę że górniczy.

Autor:  rainy3 [ 10 lis 2018, o 17:41 ]
Tytuł:  Re: Książęcy czy górniczy.

Ten kamień nie daje mi spokoju. Niby po rewersie faktycznie górniczy ale wymiarowo zbliżony do kamieni FP. Pokręciłem się po okolicy i jeśli pójdzie się kawałek dalej tą dróżką to znajdzie się kamień FP.
Załącznik:
FP.jpg
FP.jpg [ 229.69 KiB | Przeglądane 683 razy ]

Wydaje mi się, że te kamienie FP lecą sobie po łuku od Załęża do Panewnik.

Autor:  witowski [ 10 lis 2018, o 18:16 ]
Tytuł:  Re: Książęcy czy górniczy.

Granica księstwa pszczyńskiego faktycznie tam przebiegała po łuku od Panewnik do Załęża

Załączniki:
GRANICA.jpg
GRANICA.jpg [ 112.15 KiB | Przeglądane 679 razy ]

Autor:  rainy3 [ 10 lis 2018, o 21:48 ]
Tytuł:  Re: Książęcy czy górniczy.

Hmmm... jeśli poprawnie się odnoszę do Twojej mapy to chyba widzę podobieństwo:
Załącznik:
FP.JPG
FP.JPG [ 145.6 KiB | Przeglądane 671 razy ]

Dzięki może uda się coś jeszcze znaleźć.

Autor:  Heniek [ 11 lis 2018, o 07:12 ]
Tytuł:  Re: Książęcy czy górniczy.

Że też nigdzie nie ma normalnej mapy księstwa.

Autor:  witowski [ 11 lis 2018, o 09:08 ]
Tytuł:  Re: Książęcy czy górniczy.

Akurat są chyba najlepiej opracowane, bo i Kolenda z XVII wieczną Ikonografią Hindrnberga (ale to wydane w Bonn) jak też monumentalne opracowanie A. Złotego i P. Grainera "Zaczarowany świat kartografii - Dynastia Plessiensis" z 2002 r. Na mapach wojskowych ich nie znaczą natomiast na gospodarczych jak najbardziej, bo w ich granicach obowiązywało regale górnicze księcia pszczyńskiego. To jest fragment mapy gospodarczej Raschdorffa z 1901 r. z wymienionego wyżej źródła. (Przepraszam za słabą jakość,ale to zdjęcie komórką.)

Autor:  Heniek [ 11 lis 2018, o 09:15 ]
Tytuł:  Re: Książęcy czy górniczy.

Dałoby się coś zrobić by rejon Śląska zamieścić tu lub mi przesłać w "normalnej" skali.

Autor:  witowski [ 11 lis 2018, o 12:54 ]
Tytuł:  Re: Książęcy czy górniczy.

na maila pewnie by się dało

Autor:  witowski [ 17 lis 2018, o 10:19 ]
Tytuł:  Re: Książęcy czy górniczy.

Może w lepszej jakości. Nb taki występ na północ granicy jest pierwotny. Powrót granicy na południe dalej na wschód jest późniejszy. Granice dawniej biegły rzekami i to pozostałość po przejściu granicy ziemi pszczyńskiej z Kłodnicy na Rawę. Nie wiem kiedy sprzedano tereny obecnych Katowic na południe od Rawy, ale jak widać półwysep w okolicach Załęża i Ligoty pozostał.
Dla interesujących się górnictwem, z tego względu Tiele Winckler też uzyskał regale od cesarza na sprzedanym terenie.

Załączniki:
granica1.jpg
granica1.jpg [ 149.67 KiB | Przeglądane 621 razy ]

Autor:  rainy3 [ 25 lis 2018, o 18:05 ]
Tytuł:  Re: Książęcy czy górniczy.

Jako, że w wątku o upadowych Heniek wrzucił fotkę z kamieniem FP, który mi umknął, po obiedzie zrobiłem sobie wycieczkę. Znalazłem go i następny (potem straciłem ślad). Zauważyłem również, że na starych mapach górniczych Fürstentum Pleß jest chyba zaznaczone jako coś ala: Privilegirtes Bgb - Gebiet der Standesherrshaft Pless (chyba, że to nie to samo). W każdym razie kamienie w miarę leżą na linii wyznaczonej na mapie:
Załącznik:
FP.jpg
FP.jpg [ 241.03 KiB | Przeglądane 580 razy ]

Autor:  witowski [ 25 lis 2018, o 19:52 ]
Tytuł:  Re: Książęcy czy górniczy.

Praktycznie to samo, ale nie to samo co Księstwo Pszczyńskie.
Regale górnicze nadał w roku 1478 król Czech i Węgier Władysław II na teren Pszczyńskiego Wolnego Państwa Stanowego (a to jest sens tych dwóch pojęć) i na jego obszarze obowiązywało. Nie było jednak w pełni tożsame z Księstwem Pszczyńskim, bo granice księstwa pozmieniały się troszeczkę przez te kilkaset lat. Więc na nowych obszarach księstwa nie obowiązywało. Ale ci co weszli w posiadanie części dawnego państwa stanowego również nabyli te prawa.

Może taka ciekawostka. Regale polegało na wyłącznym władaniu powierzchnią i bogactwami kopalnianymi na tym terenie i obejmowało obszar 770 km kw. Było to tak zupełne władanie, że Wyższy Urząd Górniczy (pruski i polski) wykonywał nadzór nad kopalniami księcia pszczyńskiego tylko na podstawie prywatnej umowy za stosownym odszkodowaniem.

Autor:  rainy3 [ 2 gru 2018, o 16:15 ]
Tytuł:  Re: Książęcy czy górniczy.

Dziś w trakcie spaceru znalazłem takie coś:
- na kamieniu są znaki FP,
- kamień jest z betonu o ile się nie mylę,
- kamień nie pasuje do granicy wyznaczanej przez pozostałe kamienie
Załącznik:
BetonowyFP.jpg
BetonowyFP.jpg [ 251.21 KiB | Przeglądane 551 razy ]

Czy ktoś widywał takowe kamienie FP?

Autor:  Heniek [ 2 gru 2018, o 19:12 ]
Tytuł:  Re: Książęcy czy górniczy.

Na pewno tam jest F.P.?

Strona 1 z 2 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/