Eksploratorzy
http://eksploratorzy.com.pl/

Gliwice - kolejowa przy ul. Kolberga
http://eksploratorzy.com.pl/viewtopic.php?f=80&t=2934
Strona 1 z 1

Autor:  le_szek [ 19 gru 2010, o 23:37 ]
Tytuł:  Gliwice - kolejowa przy ul. Kolberga

Zdjęcia z liśćmi ;)
Październik 2010

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Autor:  Petrus [ 13 maja 2012, o 20:17 ]
Tytuł:  Re: Gliwice - kolejowa przy ul. Kolberga

Mijając gliwickie "Forum" nigdy nie miałem czasu się przy niej zatrzymać. Aż do dziś.

Mury wieży w wielu miejscach popękane, wejście zamurowane, można wskoczyć przez okienka, ale w wyjściowym stroju tego nie próbowałem :) Wnętrza pewnie rozkradzione, widoczne betonowe, podziurawione stropy.
Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek

Autor:  Chudy1210 [ 25 gru 2013, o 00:58 ]
Tytuł:  Re: Gliwice - kolejowa przy ul. Kolberga

Parę grudniowych zdjęć (bez śniegu :mrgreen: ). Jedyne dojście do wieży prowadzi za garażami od strony stacji, w okresie wegetacji musi być nie do przejścia.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Ciekawostka: na ścianie wieży znajduje się taki napis, zapewne data budowy wieży: 28 IV 1919.

Obrazek

Autor:  Heniek [ 27 gru 2013, o 10:32 ]
Tytuł:  Re: Gliwice - kolejowa przy ul. Kolberga

Raczej rok 1972 i to plomba założona pęknięciu,ma wskazać czy pęknięcie się powiększa.Widać nie zdzierżyła naprężeń.

Autor:  Chudy1210 [ 27 gru 2013, o 15:39 ]
Tytuł:  Re: Gliwice - kolejowa przy ul. Kolberga

Możliwe, a nie zdzierżyła, ponieważ kiedy ją budowano ruch kolejowy był "lżejszy", natomiast dziś już nie wytrzymuje drgań ciężkich składów.

Autor:  Heniek [ 27 gru 2013, o 17:44 ]
Tytuł:  Re: Gliwice - kolejowa przy ul. Kolberga

Chudy1210 napisał(a):
Możliwe, a nie zdzierżyła, ponieważ kiedy ją budowano ruch kolejowy był "lżejszy", natomiast dziś już nie wytrzymuje drgań ciężkich składów.


Otóż to.

Autor:  MarekM [ 25 gru 2014, o 21:19 ]
Tytuł:  Re: Gliwice - kolejowa przy ul. Kolberga

Byłem tam latem, więc zdjęć ciekawych nie mam, ale zastanawia mnie jedna rzecz; przez otwory w górnej części wieży widać prawdopodobnie zbiornik, cień na zbiorniku "kładzie się" pod dużym kątem, wygląda na to, że zbiornik zwęża się ku górze, dach także jest taki nietypowy. Czy ktoś widział jakiego typu jest zbiornik tej wieży?

Zdjęcia celowo mocno rozjaśniłem, żeby było widać o co mi chodzi.

Załączniki:
Obraz-68772.jpg
Obraz-68772.jpg [ 144.14 KiB | Przeglądane 748 razy ]
Obraz-68774.jpg
Obraz-68774.jpg [ 129.63 KiB | Przeglądane 748 razy ]
Obraz-68773.jpg
Obraz-68773.jpg [ 57.9 KiB | Przeglądane 748 razy ]

Autor:  Chudy1210 [ 25 gru 2014, o 22:25 ]
Tytuł:  Re: Gliwice - kolejowa przy ul. Kolberga

Według zdjęć z poniższej strony, zbiornik faktycznie się zawęża, ale poza tym nie ma innych jego zdjęć.

http://www.gliwiczanie.pl/Reportaz/wiez ... lberga.htm

Autor:  MarekM [ 25 gru 2014, o 23:36 ]
Tytuł:  Re: Gliwice - kolejowa przy ul. Kolberga

Myślałem, że zbiornik może być kulisty, ale ze zdjęć wynika, że nie.

Autor:  Heniek [ 7 wrz 2019, o 07:03 ]
Tytuł:  Re: Gliwice - kolejowa przy ul. Kolberga

Chudy1210 napisał(a):
Jedyne dojście do wieży prowadzi za garażami od strony stacji, w okresie wegetacji musi być nie do przejścia.


W każdym razie trzeba dużo samozaparcia by dojść,mnie go zabrakło.Poczekam na dogodniejszą porę.
Wodowskaz jest
Załącznik:
DSCN0069.JPG
DSCN0069.JPG [ 245.93 KiB | Przeglądane 271 razy ]

Załącznik:
DSCN0071.JPG
DSCN0071.JPG [ 190.49 KiB | Przeglądane 271 razy ]

Autor:  Heniek [ 10 mar 2020, o 07:42 ]
Tytuł:  Re: Gliwice - kolejowa przy ul. Kolberga

Od 2015 roku są plany co do niej.
28/08/2015
Opuszczoną wieżę ciśnień czeka renowacja. Co w jej wnętrzu?

Wiele wskazuje na to, że pochodząca z początku XX wieku, opuszczona kolejowa wieża ciśnień przy ul. Kolberga będzie odnowiona i zaadaptowana na inne cele.
Jakie? Tego jeszcze nie wiadomo. Miasto, które wykupiło obiekt z majątku PKP, czeka na propozycję aranżacji wieży.
O wieży zlokalizowanej przy ulicy Kolberga dotychczas nie mówiło się w kontekście remontów czy ambitnych planów zagospodarowania, jak miało to miejsce w przypadku choćby wież ciśnień z ulicy Sobieskiego czy Leśnej (przy Stadionie Miejskim). Nieoczekiwaną szansą dla budynku jest planowana budowa węzła przesiadkowego na terenie przylegającym do dworca. Magistrat czeka na koncepcję techniczno-architektoniczną dla inwestycji, z której wynikać będzie, jakie losy czekają wieżę ciśnień. Dokument ma być gotowy w listopadzie. W międzyczasie miasto weszło w posiadanie obiektu.
– Wykupiliśmy tą wieżę, wraz z terenem przylegającym, od spółki PKP S.A. Obecnie, można powiedzieć, że zarządza nim ZBM II TBS (spółka miejska ? przyp. red.) – informuje nas Marek Jarzębowski, rzecznik prezydenta Gliwic.
Miastu sprawę ułatwiła słaba kondycja finansowa spółki. PKP chętnie pozbywa się ze swojego majątku obiektów, które nie są kluczowe dla obecnej infrastruktury kolejowej.
Choć ciężko w tej chwili prognozować, jaką koncepcję dla wieży opracuje biuro architektoniczne można posłużyć się analogią z Katowic, gdzie przy remoncie dworca kolejowego również opracowano projekt modernizacji wieży ciśnień. Dwie najwyższe kondygnacje katowickiej wieży miałyby pełnić funkcje usługowe, np. kawiarnia czy lodziarnia.
– W pozostałych kondygnacjach budynku mogą znaleźć się pomieszczenia socjalno-biurowe dla przewoźników kolejowych, pracownia architektoniczna, graficzna, fotograficzna, biura, pomieszczenia dla prowadzenia działalności artystycznej ? informuje branżowy portal rynek-kolejowy.pl.
Gliwicki obiekt, choć położony na dość stromym wzniesieniu, dość szczelnie zakryty jest drzewami, przez co sprawia wrażenie kompletnie zapomnianego. Z jego szczytu rozciąga się panorama na tereny PKP oraz centrum miasta w pobliżu dworca kolejowego. Wieża wodna przy ul. Kolberga powstała na początku ubiegłego stulecia, prawdopodobnie w 1910 roku, i została wybudowana z żelbetonu. Projekt wieży oparty jest na planie koła, a sama wieża nakryta jest kopułą z latarnią.
– Wieża zaopatrywała w wodę cały obiekt dworcowy wraz z instalacjami zasilającymi wodą parowozy składów kolejowych przejeżdżających przez Gliwice. Właśnie to umiejscowienie powoduje zapewne pękanie betonowej konstrukcji nośnej, bowiem natężenie obecnego ruchu przekracza zakładane przy projektowaniu normy ? czytamy na stronie towarzystwa Gliwickie Metamorfozy.
zródło.

Dopóki nie powstanie centrum przesiadkowe nic się nie zmieni.Dojście do niej jest dość problematyczne,a o drodze dojazdowej nie ma co marzyć.
Tymczasem
Załącznik:
2.JPG
2.JPG [ 251.92 KiB | Przeglądane 124 razy ]

Załącznik:
3.JPG
3.JPG [ 234.45 KiB | Przeglądane 124 razy ]

Załącznik:
4.JPG
4.JPG [ 185.69 KiB | Przeglądane 124 razy ]

portal wejściowy dość efektowny,mało takich w wieżach wodnych
Załącznik:
5.JPG
5.JPG [ 248.65 KiB | Przeglądane 124 razy ]

Załącznik:
6.JPG
6.JPG [ 222.95 KiB | Przeglądane 124 razy ]

nad wejściem widoczny nr. 3,to trzecia wieża kolejowa może i stąd ten numer
Załącznik:
16.JPG
16.JPG [ 224.96 KiB | Przeglądane 124 razy ]

Załącznik:
17.JPG
17.JPG [ 243.96 KiB | Przeglądane 124 razy ]

w oknie na piętrze widoczna drabinka
Załącznik:
13.JPG
13.JPG [ 248.18 KiB | Przeglądane 124 razy ]

Załącznik:
14.JPG
14.JPG [ 204.99 KiB | Przeglądane 124 razy ]

wodowskaz jeszcze wisi
Załącznik:
15.JPG
15.JPG [ 238.79 KiB | Przeglądane 124 razy ]

teraz o tych plombach
Załącznik:
18.JPG
18.JPG [ 245.73 KiB | Przeglądane 124 razy ]

najniżej założona
Załącznik:
20.JPG
20.JPG [ 236.7 KiB | Przeglądane 124 razy ]

i te wyżej
Załącznik:
19.JPG
19.JPG [ 203.53 KiB | Przeglądane 124 razy ]

Załącznik:
21.JPG
21.JPG [ 219.03 KiB | Przeglądane 124 razy ]

wygląda jednak na 1912 rok,czyżby po jej wzniesieniu w krótkim okresie czasu pojawiły się pęknięcia?
Wnętrze puste
Załącznik:
7.JPG
7.JPG [ 199.77 KiB | Przeglądane 124 razy ]

ale czyste
Załącznik:
8.JPG
8.JPG [ 168 KiB | Przeglądane 124 razy ]

Załącznik:
9.JPG
9.JPG [ 201.25 KiB | Przeglądane 124 razy ]

Załącznik:
10.JPG
10.JPG [ 163.24 KiB | Przeglądane 124 razy ]

drabinka dopiero na pięterku
Załącznik:
11.JPG
11.JPG [ 152.2 KiB | Przeglądane 124 razy ]

Załącznik:
12.JPG
12.JPG [ 146.59 KiB | Przeglądane 124 razy ]

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/