Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ

Strona główna forum » Eksploracja » Koleje i wszystko co z nimi związane » Koleje - Kujawsko-Pomorskie




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 
Autor Wiadomość
 Post Napisane: 28 lut 2018, o 23:26 
Offline

Dołączył(a): 23 lis 2014, o 16:53
Posty: 103
Dworzec Główny w Bydgoszczy. Przybyły właśnie parowóz TKp1 czeka na nawodnienie w okolicach budynku dworca głównego...
Załącznik:
WP_20180211_10_22_36_Pro (Small).jpg
WP_20180211_10_22_36_Pro (Small).jpg [ 114.59 KiB | Przeglądane 113 razy ]


I tyle historii z okolic połowy XIX wieku :)
Bydgoszcz Główna - to jedna z największych i najważniejszych stacji kolejowych w kraju dlatego jej znaczenia i opisu dostępnego choćby w wiki nie zamierzam tu powielać. Tradycyjnie skupię się na walorach poznawczo użytkowych obecnej stacji.
Problem który mam z tym pierwszy zdjęciem jest dwojaki. Po pierwsze wszelkie ogólnodostępne źródła łącznie z tablicą na budynku tegoż zabytkowego tworu informują, że budynek powstał w roku 1849, podczas gdy pierwsze pociągi z Bydgoszczy (wg tych samych źródeł) odjechały z Bydgoszczy dopiero w roku 1851 - wraz z uruchamianiem legendarnej dziś linii "Ostbahn" (Berlin - Królewiec - dzisiejszy Kaliningrad). To w końcu jak? Poza tym wg dostępnych danych budynek zrekonstruowano ok. 40 lat temu (wrzesień 1979)!! Czy oby na pewno? Czy też może przy okazji rozbudowy dworca w 2015 roku coś tu znowu odświeżono? Bo tak to wygląda. Budynek jest obecnie pusty, choć z wyjątkiem jednego pomieszczenia wygląda na bardzo zadbany.
Wg dostępnych danych w budynku mieściła się Izba Tradycji Bydgoskich Dróg Żelaznych w latach 1979 - 2012 (obecnie mieści się na stacji Bydgoszcz Wschód).
Niestety wiele źródeł dość pobieżnie i zamiennie szafuje datami 1849/1851 jako datami powstania dworca, podczas gdy w tej drugiej dacie wydaje się, że powstawał już drugi budynek dworca. Przyznam, że nie do końca to rozumiem. Faktem jest, że parowóz TKp1-46 zachowany przy tym budynku wydaje się jedynym zachowanym parowozem tej serii w kraju.
Nie do końca też rozumiem wpisy choćby na wiki, że w Bydgoszczy rozebrano wieżę ciśnień i lokomotywownię, znajdującą się na terenie PESY. Zarówno wieża jak i lokomotywownia wachlarzowa istnieją. Być może w przeszłości było ich po prostu więcej (wielce prawdopodobne, aczkolwiek nie bardzo wiem gdzie miałyby być) i te które widziałem obecnie to nie te o które chodzi w ogólnodostępnych opisach. Gdyby co poniżej foto wieży ciśnień znajdującej się za peronem 5 - na terenie dzisiejszej PESY (niestety nie ująłem budynku parowozowni):
Załącznik:
WP_20180211_10_15_11_Pro (Small).jpg
WP_20180211_10_15_11_Pro (Small).jpg [ 135.52 KiB | Przeglądane 113 razy ]


I jeszcze tylko zbliżenie na zabytkową lokomotywę:
Załącznik:
WP_20180211_10_25_35_Pro (Small).jpg
WP_20180211_10_25_35_Pro (Small).jpg [ 109.51 KiB | Przeglądane 113 razy ]


Faktem jest, że odpoczynek podczas dłuższej przesiadki w ciepłe słoneczne dni w okolicach tegoż pierwszego budynku stacji z pewnością będzie przyjemnością - nie tylko dla miłośników kolei - miejsce to znajduje się nieco na uboczu peronów (nr 3 i 4). Można wręcz uznać zbliżając się do nich w okresach mniejszego oblężenia stacji, że opuszczamy wręcz ogólnodostępny teren dworca :)
Kończąc wątek historyczny dodam tylko, że w Bydgoszczy powstała w połowie XIX w. pierwsza na świecie(!) państwowa dyrekcja kolejowa.

A teraz przejdźmy do teraźniejszości.
Dworzec w Bydgoszczy zawdzięcza swój dzisiejszy wygląd modernizacji z 2015 roku i w mojej ocenie zalicza się obecnie do najładniejszych i najbardziej funkcjonalnych dworców kolejowych w Polsce obok takich perełek jak Wrocław Główny.
Składa się na to zastosowanie najnowszych technik bez naruszania wartości historycznej i pomniejszych szczegółów architektonicznych z pozostawieniem silnego nacisku na funkcjonalność publiczną. Te cechy nie zawsze udaje się pogodzić - tu moim zdanie się udało.
Dworzec składa się z dwóch, a w zasadzie trzech budynków. Pierwszy, to budynek "pierwszego dworca" przedstawiony powyżej. Pozostałe dwa to tzw. dworzec wewnętrzny (tzw. wyspowy znajdujący się w międzytorzu stacji pomiędzy peronami 3 i 4) oraz dworzec zewnętrzny zbudowany w czasach I wojny światowej znajdujący się za peronem pierwszym - od strony miasta (dzisiejszego śródmieścia).
Zarówno pierwszy budynek, jak i dworzec wewnętrzny przetrwały do dziś w znakomitym, odrestaurowanym stanie. Dworzec zewnętrzny po bestialskiej modernizacji czasów socrealizmu nie zasługiwał na zachowanie i został w ciągu 4 dni zburzony, a następnie zastąpiony dzisiejszą (2015), nowoczesną konstrukcją, a'la "stal, beton i szkło". W mojej ocenie połączenie nowoczesności z zachowaniem obok wartości historycznych i poznawczych dotychczasowych konstrukcji, z jednoczesnym zachowaniem optymalnej funkcjonalności zasługuje na książkowe wręcz uznanie.

Zacznijmy więc od strony miasta. Widok ogólny na budynek dworca głównego w Bydgoszczy:
Załącznik:
WP_20180211_10_32_33_Pro (Small).jpg
WP_20180211_10_32_33_Pro (Small).jpg [ 88.98 KiB | Przeglądane 113 razy ]

Załącznik:
WP_20180211_10_34_46_Pro (Small).jpg
WP_20180211_10_34_46_Pro (Small).jpg [ 94.66 KiB | Przeglądane 113 razy ]


Warto zaznaczyć, że na zdjęciu powyżej widać bardzo korzystne cechy dworca:
1. Tuż obok dworca - vis'a vis drzwi wejściowych znajduje się przystanek miejskiej komunikacji autobusowej
2. W tym samym miejscu znajduje się też przystanek tramwajowy, z którego peronów można wejść bezpośrednio do przejścia podziemnego stanowiącego główną oś komunikacyjną dworca.
Doprawdy trudno o bardziej optymalne rozwiązanie - wcale nie tak oczywiste w innych dużych miastach. Tu przyjeżdżając na 5 minut przed odjazdem pociągu komunikacją miejską NA PEWNO zdążycie.

Poniżej rzut planu sytuacyjnego dworca. Jest on bardzo czytelny i zrozumiały. Dworzec posiada 5 peronów numerowanych kolejno od budynku dworcowego oraz dwa perony dodatkowe (przedłużenie peronów 3 i 4):
Załącznik:
WP_20180211_10_36_11_Pro (Small).jpg
WP_20180211_10_36_11_Pro (Small).jpg [ 116.83 KiB | Przeglądane 113 razy ]


Niestety mimo wydawało by się korzystnej pory (niedzielny poranek) nie było mi dane nacieszyć się swobodą w fotografowaniu dworca z uwagi na oblężenie go znacznymi siłami przeróżnych sił porządkowych (Policja, SOK, ochrona dworca). Być może był jakiś mecz - nie wiem. W każdym bądź razie niepostrzeżenie udało mi się zrobić jedno zdjęcie dolnej kondygnacji (zasadniczej) dworca:
Załącznik:
WP_20180211_10_38_15_Pro (Small).jpg
WP_20180211_10_38_15_Pro (Small).jpg [ 129.52 KiB | Przeglądane 113 razy ]


Wydaje się, że jest tu wszystko czego potrzeba. Jest to kondygnacja dolna - czyli poniżej ulicy, ale na poziomie przejścia podziemnego. Są tu kasy i inne potrzebne podróżnym punkty. Całość jest uzupełniona kondygnacją wyższą (na poziomie ulicy), która jednak nie zawiera kas i innych punktów o charakterze stricte podróżnym. Miejsca wydaje się jednak być sporo, choć może w lecie, gdy Bydgoszcz staje się ważnym centrum przesiadkowym w drodze na całe wybrzeże miejsca może faktycznie brakować. Ale tu z pomocą przychodzi drugi budynek (o czym za chwilkę). Generalnie budynek wydaje się bardzo ciekawy architektonicznie, z licznymi udogodnieniami, czytelny w odbiorze dla nowo przybyłych.

Tak wygląda przejście podziemne pod kompleksem peronów i budynków dworcowych. Od ostatniego peronu (5) aż po wyjście na przystanek tramwajowy przed dworcem. Szerokie, jasne, z licznymi tablicami informacyjnymi i wszędobylskimi wręcz skrzynkami S.O.S. (pierwszy raz spotkałem się z takim ich zagęszczeniem na dworcu):
Załącznik:
WP_20180211_10_17_51_Pro (Small).jpg
WP_20180211_10_17_51_Pro (Small).jpg [ 94.51 KiB | Przeglądane 113 razy ]


Zacznijmy może od ostatniego peronu - nr 5. Tak wygląda zakończenie przejścia i wyjście na ten peron:
Załącznik:
WP_20180211_10_17_21_Pro (Small).jpg
WP_20180211_10_17_21_Pro (Small).jpg [ 131.56 KiB | Przeglądane 113 razy ]


A tak sam peron 5 przy którym właśnie skończył bieg pociąg REGIO z Poznania:
Załącznik:
WP_20180211_10_16_10_Pro (Small).jpg
WP_20180211_10_16_10_Pro (Small).jpg [ 127.29 KiB | Przeglądane 113 razy ]


Zegary, tablice informacyjne i reklamowe oraz skrzynki SOS wręcz przytłaczają (w pozytywnym znaczeniu) w swojej obfitości jak widać. Ale reszta poniżej.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 1 mar 2018, o 00:07 
Offline

Dołączył(a): 23 lis 2014, o 16:53
Posty: 103
Tu z kolei mamy widok na peron czwarty i przyklejony do niego budynek "starego dworca". Jak wspomniałem powyżej gęstość tablic informacyjnych powalająca, a stan budynku nienaganny:
Załącznik:
WP_20180211_10_15_36_Pro (Small).jpg
WP_20180211_10_15_36_Pro (Small).jpg [ 148.41 KiB | Przeglądane 109 razy ]


Tutaj odwrotna perspektywa peronu nr 4 na której bardziej widoczna jest bryła starego dworca, a jednocześnie w tle widać nowy budynek:
Załącznik:
WP_20180211_10_56_43_Pro (Small).jpg
WP_20180211_10_56_43_Pro (Small).jpg [ 126.19 KiB | Przeglądane 109 razy ]


Jeszcze dalsza perspektywa pozwalająca w pełni ująć stary budynek dworca w międzytorzu objęty peronami 3-4, jak i z nowym budynkiem dworcowym obok (zdjęcie zrobione z perspektywy pierwotnego, pierwszego budynku dworca o którym mowa na wstępie):
Załącznik:
WP_20180211_10_26_57_Pro (Small).jpg
WP_20180211_10_26_57_Pro (Small).jpg [ 99.33 KiB | Przeglądane 109 razy ]


A to już druga starego budynku dworca, czyli widok na krawędź peronu nr 3, peron nr 2 i peron nr 1 przylegający już do nowego budynku:
Załącznik:
WP_20180211_10_29_06_Pro (Small).jpg
WP_20180211_10_29_06_Pro (Small).jpg [ 164.25 KiB | Przeglądane 109 razy ]


Warto tu zwrócić uwagę na takie szczegóły jak zegary dworcowe - mają one nie wszędzie spotykane sekundniki - do tego w formie kolejowego akcentu, czyli semafora. Nie sposób jednak nie zauważyć też detali architektonicznych związanych ze sposobem odtworzenia wiat peronowych:
Załącznik:
WP_20180211_10_28_05_Pro (Small).jpg
WP_20180211_10_28_05_Pro (Small).jpg [ 109.06 KiB | Przeglądane 109 razy ]


A to z kolei widok w kierunku odległej wiaty i rampy peronowej, która kiedyś chyba była miejsce stacjonowania wagonów bagażowych i ambulansów pocztowych (ale być może pamięć z tego okresu mnie myli - wtedy proszę o sprostowanie):
Załącznik:
WP_20180211_10_56_21_Pro (Small).jpg
WP_20180211_10_56_21_Pro (Small).jpg [ 101.01 KiB | Przeglądane 109 razy ]


Tutaj widzimy z kolei przedłużenie peronów 3 i 4 w kierunku przeciwnym do położenia pierwotnego dworca, czyli perony 3a i 4a oraz tor odstawczy pomiędzy nimi, na którym zaparkowała właśnie jakaś "siódemka":
Załącznik:
WP_20180211_11_03_00_Pro (Small).jpg
WP_20180211_11_03_00_Pro (Small).jpg [ 113.2 KiB | Przeglądane 109 razy ]


Obracając się w drugą stronę widzimy z kolei odwrotną do wcześniejszych fotek perspektywę obu budynków dworcowych:
Załącznik:
WP_20180211_11_04_03_Pro (Small).jpg
WP_20180211_11_04_03_Pro (Small).jpg [ 109.95 KiB | Przeglądane 109 razy ]


I jeszcze nieco bardziej odległa perspektywa z krańca peronu nr 4a (po prawej zakłady PESA):
Załącznik:
WP_20180211_11_06_53_Pro (Small).jpg
WP_20180211_11_06_53_Pro (Small).jpg [ 143.2 KiB | Przeglądane 109 razy ]


Co do starego budynku dworca - jest pięknie odnowiony zarówno w środku jak i na zewnątrz, ale nie pełni już stricte dworcowej funkcji. Osobiście nie odnalazłem w nim kas czy innych punktów obsługi podróżnych, natomiast w całości jego wnętrza parterowej części zostały przekształcone w bardzo przyjemną poczekalnię. Z uwagi na ilość podróżnych (oczekiwanie w tych wnętrzach jest z pewnością spokojniejsze i milsze od budynku głównego) nie udało mi się zrobić fajnego zdjęcia, jednakże na uwagę zasługuje fakt, że jest tu nawet darmowe miejsce do pobytu z dziećmi:
Załącznik:
WP_20180211_10_19_00_Pro (Small).jpg
WP_20180211_10_19_00_Pro (Small).jpg [ 98.3 KiB | Przeglądane 109 razy ]


Nie pamiętam niestety czy w budynku są toalety - ale myślę, że tak.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 1 mar 2018, o 00:15 
Offline

Dołączył(a): 23 lis 2014, o 16:53
Posty: 103
Na koniec gratka dla wszystkich fanów "kolejnictwa" - oczywiście jak Bydgoszcz to legendarne zakłady PESA, które znajdują się tuż za peronem nr 5, a które jednocześnie z tej właśnie strony są de facto "tyłem" tych zakładów. A gdzież nie szukać większych skarbów jak właśnie nie na tyłach takich zakładów? :)

Rzeczywiście - już krótki rzut oka z peronu piątego i czego tam nie ma...(wraki, konstrukcje, prototypy, części itd...):
Załącznik:
WP_20180211_10_54_39_Pro (Small).jpg
WP_20180211_10_54_39_Pro (Small).jpg [ 135.21 KiB | Przeglądane 107 razy ]

(w tle zdjęcia widoczna również rzekoma rozebrana lokomotywownia wachlarzowa).

A tu zdjęcie z drugiej strony zakładu (robione z peronu 4a) - i tu również ciekawostki często stoją:
Załącznik:
WP_20180211_11_05_35_Pro (Small).jpg
WP_20180211_11_05_35_Pro (Small).jpg [ 154.43 KiB | Przeglądane 107 razy ]

(choć i sam semafor wyjazdowy ze względu na swój rozmiar ciekawostką jest)


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 3 mar 2018, o 01:51 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2009, o 09:40
Posty: 6397
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Imię: Leszek
Pięknie opisane :thumright:
A jakby jeszcze chciało Ci się parowóz do odpowiedniego działu wstawić, to już w ogóle pełnia szczęścia by była :)

_________________
— Patrz, Kościuszko, na nas z nieba! —
raz Polak skandował
i popatrzył nań Kościuszko,
i się zwymiotował.
K.I.Gałczyński


Góra 
 Zobacz profil GG  
 
Dodaj do: Dodaj do Gadu-Gadu Dodaj do Grono.net Dodaj do Twitter Dodaj do Blip Dodaj do Flaker Dodaj do Pinger Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook Wypowiedź dla Gwar Wypowiedź dla Delicious Wypowiedź dla Digg Wypowiedź dla Google Wypowiedź dla Reddit Wypowiedź dla YahooMyWeb Śledzik Dodaj do Kciuk.pl Dodaj do Spinacz.pl Dodaj do Yam.pl
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 

Strona główna forum » Eksploracja » Koleje i wszystko co z nimi związane » Koleje - Kujawsko-Pomorskie


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

[ Time : 0.377s | 20 Queries | GZIP : Off ]