Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ

Strona główna forum » Eksploracja » Koleje i wszystko co z nimi związane » Koleje zagraniczne




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3 ] 
Autor Wiadomość
 Post Napisane: 17 cze 2013, o 20:10 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 maja 2010, o 21:28
Posty: 465
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Imię: Marek
Funkcjonująca w ramach Muzeum Wsi Kysuckiej w Nowej Bystrzycy-Wychylówce (słow. Nová Bystrica-Vychylovka) zabytkowa kolejka leśna stanowi fragment nieistniejącej dziś linii łączącej Oszczadnicę (słow. Oščadnica) w Kysucach, z Lokczą (słow. Lokca) na Orawie. Do dziś zachowany został odcinek kysucko-orawski: Kubatkowce (Kubatkovci) - Chmura - przeł. Demenowa (Demänova) - Tanecznik (Tanečnik).
Historia powstania kolejki.
Kolejka powstała w 1926 r. z połączenia dwóch odrębnych linii, wybudowanych w czasie I WŚ w latach 1915-18: kysuckiej -z Oszczadnicy do Wychylówki i orawskiej - z Lokczy do Erdutki ob. Orawska Leśna (Oravská Lesná).
Została zbudowana na potrzeby zintensyfikowania eksploatacji lasu (dotychczasowe spławianie drewna przestało wystarczać i było uzależnione od stanu wody).
Po połączeniu obu odcinków linii, długość jej wynosiła prawie 61 km, a wraz z odgałęzieniami około 110 km.
W roku 1969, w związku z brakiem opłacalności tego typu transportu drewna, rozpoczęto likwidację kolejki, zachowując jednak najcenniejszy, ośmiokilometrowy fragment (pozostał praktycznie sam łącznik obu linii z 1926 r.) i otrzymując jako zabytek narodowy nazwę Historycznej Leśnej Kolei Zwrotnej (Historická Lesná Uvrat'ová Železnica).
Odcinek Chmura - Przeł. Demenowa (940 m n.p.m.) jest dziś unikalny pod względem technicznym. Jako, że różnica poziomów wynosi ponad 200 m, zamiast budowy kosztownych serpentyn, zastosowano system zwrotnic (uvrat') - 4 po stronie doliny Chmura i jeden na Przeł. Demenowej. Zwrotnice (zwroty) są miejscami, gdzie wspinająca się po stoku lokomotywa zmienia kierunek jazdy na przeciwny i zamiast ciągnąć wagony, zaczyna je pchać, pokonując strome odcinki zakosami.
Odcinek od strony Wychylówki, pomiędzy Kubatkowcami a Chmurą, został ponownie otwarty, po przeprowadzeniu remontów, już jako atrakcja turystyczna w roku 1996 - długość tej trasy wynosi 3,6 km.
Na odcinku orawskim ruch pociągów wznowiono w 2008 r. - kursuje on pomiędzy Tanecznikiem (tam znajduje się kasa), a Beskydem (przysiółek Demenowej), gdzie znajduje się najwyższy punkt kolejki - 939 m n.p.m.
Według planów, w roku 2012 miała być możliwa podróż całym zachowanym fragmentem z Wychylówki-Kubatkowce do Tanecznika - niecałe 11 km (na odcinku Chmura - Przeł. Beskyd miała kursować drezyna). Nie wiem czy doszło do skutku uruchomienie połączenia, ale główka szyny była błyszcząca na tym fragmencie.

Stacja Wychylówka-Kubatkowce.
Obrazek

Obrazek

Szkoda, że tylko w weekendy jeździ ciuchcia.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wagon z drewnem, na który odbywa się czasami pokazowy załadunek drewna, doczepiany jest do wagonu osobowego.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obecnie już jako eksponat.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Cofając się w stronę nieczynnego torowiska.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Zakończenie torów.
Obrazek

To już odcinek orawski - Przeł. Demenowa lub jak ktoś woli Beskyd.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

W stronę odcinka kysuckiego.
Obrazek

Obrazek

Rozkład jazdy odcinka orawskiego.
Obrazek

Obrazek


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 1 wrz 2013, o 14:10 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 24 kwi 2012, o 22:33
Posty: 400
Lokalizacja: Rybnik
Imię: Avelina
Szkoda się tam wybierać w czasie gdy nie jeździ ciuchcia. Cała atrakcja tego miejsca to przejażdżka pociągiem z ciuchcią, która wypuszcza czarne obłoki dymu, z której wydobywają się białe obłoki pary. No i oczywiście nie można zapomnieć o sadzy, która opada na nasze ubrania, na szczęście nie jest smolista i wystarczy dmuchnąć i wszystko zlatuje.
Cała przejażdżka trwa ok 30 min, w tym czasie wyjeżdża się w górę, z tyłu zmieniają zwrotnicę, zmieniamy tor i wyjeżdżamy tyłem na następną górkę, znów zmieniają zwrotnicę i znów zmieniamy tor i przodem jedziemy na następną górkę. Następnie tą samą trasą dwukrotnie zmieniając tor wracamy na stację, mijamy ją i jedziemy w dół, za chwilę wracamy na stację. Tu się kończy nasza podróż. Nasz pociąg wysadza turystów i odjeżdża parę metrów do stacji gdzie uzupełnia zapasy węgla i wody, trwa to ok 15 min. Kolejka jeździła co 45 min, a chętnych nie brakowało.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Z tyłu cały pociąg pchałam mała lokomotywa
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Lokomotywa gotowa i wyrusza po turystów
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 1 wrz 2013, o 14:22 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 24 kwi 2012, o 22:33
Posty: 400
Lokalizacja: Rybnik
Imię: Avelina
Chodząc po skansenie co jakiś czas mamy okazję zobaczyć "pędzący" pociąg, pełny turystów.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Czasem można również spotkać drezynkę

Obrazek

Obrazek

Za chwilę znów można spotkać pociąg jak wraza na dół

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wracająć na parking znów miałam okazję zobaczyć pociąg w okolicy dworca i później wśród drzew

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Góra 
 Zobacz profil  
 
Dodaj do: Dodaj do Gadu-Gadu Dodaj do Grono.net Dodaj do Twitter Dodaj do Blip Dodaj do Flaker Dodaj do Pinger Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook Wypowiedź dla Gwar Wypowiedź dla Delicious Wypowiedź dla Digg Wypowiedź dla Google Wypowiedź dla Reddit Wypowiedź dla YahooMyWeb Śledzik Dodaj do Kciuk.pl Dodaj do Spinacz.pl Dodaj do Yam.pl
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3 ] 

Strona główna forum » Eksploracja » Koleje i wszystko co z nimi związane » Koleje zagraniczne


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

[ Time : 0.152s | 16 Queries | GZIP : Off ]