Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ

Strona główna forum » Eksploracja » Koleje i wszystko co z nimi związane » Koleje - Pomorskie




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
 Post Napisane: 9 lut 2018, o 00:20 
Offline

Dołączył(a): 23 lis 2014, o 15:53
Posty: 223
Słupsk to obok Białogardu największy obecnie węzeł kolejowy na środkowym wybrzeżu. Tak przynajmniej wynika z mapy. W rzeczywistości na chwilę obecną to w praktyce duży przystanek osobowy.
Więcej o stacji można przeczytać tutaj

Nie będę cytował wiki, ale dość powiedzieć, że przed wojną można było ze Słupska pojechać w sześciu kierunkach! Dziś jest to stacja przelotowa na linii Trójmiasto - Szczecin (przez Koszalin i Białogard, z których można jeszcze w parę miejsc pojechać). Dlaczego tak się stało?
1. Linie kolejowe do Smołdzina i Budowa rozebrano zaraz po wojnie
2. Niezelektryfikowana linia przez Korzybie do Miastka (i dalej do Szczecinka) jest zamknięta z powodu modernizacji i tak zapewne będzie jeszcze przynajmniej dwa lata
3. Linia do Ustki, chociaż zelektryfikowana obsługuje wyłącznie ruch sezonowy w okresie letnim (zresztą też jest w modernizacji)

Z roku na rok maleje liczba połączeń dalekobieżnych - szczególnie w kierunku południowym (Poznań przez Piłę). Na domiar złego również Szybka Kolej Miejska z Trójmiasta przestała tu jeździć (po 10 latach). Główny ruch pociągów dalekobieżnych poza sezonem zapewnia tylko wspomniana linia 202 ze Stargardu do Gdańska. I chyba tylko na otarcie łez pojawia się za to tutaj... Pendolino (jadące do Kołobrzegu).

Układ linii kolejowych wokół Słupska jest o tyle specyficzny, że chociaż ze Słupska na południe (do Szczecinka - i dalej przez Piłę do Poznania i całe południe kraju) jest najbliżej właśnie linią przez Korzybie, to pociągi dalekobieżne w tym kierunku i tak jadą wielkim objazdem przez Koszalin i Białogard. Dzieje się tak z dwóch powodów. Linia przez Korzybie ma gorsze parametry i jest niezelektryfikowana. Dodatkowo biegnie w większości przez słabo zaludnione tereny leśne. Dlatego przegrywa z o wiele dłuższym, ale jednak zelektryfikowanym połączeniem prowadzącym przez tak ważne węzły jak Koszalin i Białogard. Warto dodać, że na linii do Korzybia w 2010 roku miał miejsce jeden z najgroźniejszych wypadków kolejowych w ostatnich latach na liniach niezelektryfikowanych (czołowe zderzenie pociągów pasażerskich).

Wszystko to, w połączeniu z ogólnokrajową degradacją kolejowego ruchu pasażerskiego sprawiło, że Słupsk poza sezonem ma w praktyce charakter przystanku osobowego na którym możemy przesiąść się co najwyżej na autobus. Od strony infrastruktury kolejowej (lokomotywownia, zakłady naprawcze etc.) Słupsk już dawno przeszedł do historii. Sam budynek dworca, który powstał na początku lat 90-tych XX wieku z uwagi na rozmiary nie pasuje do dzisiejszej rzeczywistości i przypomina jedynie o dawnym potencjale przewozowym tej stacji. Wydaje się, że przed całkowitą degradacją miejsce to broni wyłącznie letni ruch turystyczny i pobliskie nadmorskie kurorty.

A teraz kilka zdjęć.
Na początek ujęcia budynku dworca od strony miasta:
Załącznik:
WP_20180207_11_45_10_Pro (Small).jpg
WP_20180207_11_45_10_Pro (Small).jpg [ 139.14 KiB | Przeglądane 156 razy ]

Załącznik:
WP_20180207_11_45_30_Pro (Small).jpg
WP_20180207_11_45_30_Pro (Small).jpg [ 133.54 KiB | Przeglądane 156 razy ]


Budynek jaki jest każdy widzi. Fasada wydaje się typowa dla budownictwa tamtego okresu (~1991 rok). Z jednej strony zrywa z piętnem minionej epoki, z drugiej strony wiadomo, że dziś raczej postawiono by na inne rozwiązania architektoniczne. Osobiście przytłacza mnie natomiast wnętrze hali dworcowej:
Załącznik:
WP_20180207_11_46_08_Pro (Small).jpg
WP_20180207_11_46_08_Pro (Small).jpg [ 111.15 KiB | Przeglądane 156 razy ]


Tu wyraźnie króluje "późny Gierek". Wielkie puste przestrzenie, niewykorzystane płaszczyzny, nieciekawe materiały wykończeniowe. Generalnie jednak budynek jest schludny i pełni wszystkie podstawowe funkcje dworcowe. Są kasy, punkty gastronomiczne, inne punkty handlowo/usługowe, poczekalnia, toalety. Nie znalazłem jednak jednego - jakiejkolwiek tablicy z odjazdami/przyjazdami pociągów. Ostatnia znana była kiedyś pod zegarem widocznym na tym zdjęciu (przepraszam za jakość):
Załącznik:
WP_20180207_11_46_36_Pro (Small).jpg
WP_20180207_11_46_36_Pro (Small).jpg [ 97.11 KiB | Przeglądane 156 razy ]


Specyficzne dla Słupskiego dworca jest to, że do budynku nie przylega żaden peron - te są zlokalizowane za budynkiem i dostać na nie się można zasadniczo tylko przejściem podziemnym, do którego wejście mieści się w hali dworcowej:
Załącznik:
WP_20180207_11_47_09_Pro (Small).jpg
WP_20180207_11_47_09_Pro (Small).jpg [ 94.91 KiB | Przeglądane 156 razy ]


To już wnętrze tunelu prowadzące do dwóch wyspowych peronów:
Załącznik:
WP_20180207_11_47_55_Pro (Small).jpg
WP_20180207_11_47_55_Pro (Small).jpg [ 86.74 KiB | Przeglądane 156 razy ]


Tył dworca widziany od strony peronów:
Załącznik:
WP_20180207_11_48_31_Pro (Small).jpg
WP_20180207_11_48_31_Pro (Small).jpg [ 137.09 KiB | Przeglądane 156 razy ]


Peron pierwszy. Po lewej widoczny gotowy do odjazdu z kolejnego peronu "Impuls" (ED-78) Przewozów Regionalnych jako Pol-Regio INA (do Szczecina) w barwach Pomorza Zachodniego:
Załącznik:
WP_20180207_11_48_45_Pro (Small).jpg
WP_20180207_11_48_45_Pro (Small).jpg [ 136.51 KiB | Przeglądane 156 razy ]


A to już końcówka tunelu i wyjście na peron drugi (widok w kierunku Koszalina). Po lewej wspomniana "INA", po prawej zmodernizowana EN-57 również w barwach Pomorza Zachodniego oczekująca na zatrudnienie w podobnej relacji:
Załącznik:
WP_20180207_11_49_48_Pro (Small).jpg
WP_20180207_11_49_48_Pro (Small).jpg [ 118.64 KiB | Przeglądane 156 razy ]


Ciągle peron drugi - tym razem widok w kierunku Lęborka. Jak wspomniałem w Słupsku są dwa perony (cztery krawędzie peronowe), choć tak naprawdę peron drugi idąc dalej w tym kierunku przekształca się w peron trzeci, gdzie po lewej stronie mamy wcięcie w wyniku którego istnieje tam dodatkowa krawędź peronowa (widać, że w oddali zaparkowała tam "siódemka" IC). Ten peron czołowy był jednak zasadniczo wykorzystywany przez SKM'ki z Trójmiasta, które tam kończyły i zaczynały bieg. Obecnie jak widać nie jest używany. Na zdjęciu załapała się za to niezmodernizowana jednostka EN-57 Przewozów Regionalnych, która wypełnia lukę przewozową po opuszczeniu Słupska przez SKM i za kilka godzin odjedzie właśnie jako Pol-Regio R85210 do Gdyni:
Załącznik:
WP_20180207_11_49_37_Pro (Small).jpg
WP_20180207_11_49_37_Pro (Small).jpg [ 143.32 KiB | Przeglądane 156 razy ]


Mam nadzieję, że będzie mi dane wrócić tu kiedyś latem, kiedy to miejsce mam nadzieję będzie bardziej tętnić życiem :)


Góra 
 Zobacz profil  
 
Dodaj do: Dodaj do Gadu-Gadu Dodaj do Grono.net Dodaj do Twitter Dodaj do Blip Dodaj do Flaker Dodaj do Pinger Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook Wypowiedź dla Gwar Wypowiedź dla Delicious Wypowiedź dla Digg Wypowiedź dla Google Wypowiedź dla Reddit Wypowiedź dla YahooMyWeb Śledzik Dodaj do Kciuk.pl Dodaj do Spinacz.pl Dodaj do Yam.pl
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 

Strona główna forum » Eksploracja » Koleje i wszystko co z nimi związane » Koleje - Pomorskie


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

[ Time : 0.202s | 18 Queries | GZIP : Off ]