Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ

Strona główna forum » Eksploracja » Fortyfikacje i obiekty militarne » Fortyfikacje niemieckie do 1945 roku




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 
Autor Wiadomość
 Post Napisane: 28 lip 2013, o 21:15 
Offline
Muszkieter
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 maja 2009, o 22:16
Posty: 4109
Lokalizacja: Silesia
Pochwały: 1
Ciechowice (woj. śląskie, pow. raciborski, gm. Nędza)
niem. Schichowitz

W Ciechowicach, przy przeprawie promowej przez Odrę do Grzegorzowic, na pylonie zburzonego pod koniec II WŚ mostu znajduje się niekompletny szlaban przeciwpancerny. Znajduje się w pozycji zamkniętej. Zawsze krył się w zaroślach. Kilka lat temu rozkradziono część elementów: m.in. górne łożysko szlabanu, rozkręcono śruby.

Oba słupki są ze sobą spięte stalowymi profilami leżącymi dawniej pod jezdnią
Obrazek
Zapadka przytrzymuje ramię. Do wystającego elementu była przykręcona podobnego kształtu blacha.
Obrazek

Obrazek
Zapadkę przytrzymuje sprężyna. Kluczem otwierano zapadkę.
Obrazek

Obrazek
ciekawe do czego służyła ta rączka i haczyk na dole?
Obrazek
Widoczne rozkręcone elementy
Obrazek
i skradzioną górną część
Obrazek
pod którą kotwiczy stalowa lina biegnąca przez całe ramię szlabanu
Obrazek
uszkodzona osłona mechanizmu sprężynowego
Obrazek

W okolicy są jeszcze dwa takie szlabany - kompletny w Nędzy i pozostałości w Raciborzu.


Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 28 lip 2013, o 22:52 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 lip 2009, o 23:24
Posty: 2498
Imię: Franz
Jestem ciekawy, co ukrywa przed nami zielsko wokół dwuteowników tworzących konstrukcję szlabanu, poniżej poziomu jezdni.

Petrus, czy zaprezentowana na zdjęciu zapora znajduje się na lewym, czy prawym brzegu Odry.



Auf...

_________________
Przenikliwy chłód stali i betonu: http://hauba.pl/linia-molotowa-rejony-u ... owej-zsrr/


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 28 lip 2013, o 23:02 
Offline
Muszkieter
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 maja 2009, o 22:16
Posty: 4109
Lokalizacja: Silesia
Pochwały: 1
Prawy brzeg Odry (wjazd od Ciechowic). Na drugim brzegu są Grzegorzowice (gm. Rudnik).


Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 28 lip 2013, o 23:50 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 lip 2009, o 23:24
Posty: 2498
Imię: Franz
Wydawało mi się, że ta informacja rozwieje moje wątpliwości. Oczywiście znalazłem linkowany przez Petrusa wątek i postanowiłem, że umieszczę ponownie dwa istotne zdjęcia dla tego tematu. Pierwsze to pylon zerwanego mostu (zdjęcie Petrusa) i archiwalne zdjęcie budowanego latach w latach 1922-24 mostu. Archiwalne zdjęcie świetnie prezentuje linię mostu. Jestem ciekawy, jaka różnica wysokości istnieje na środku mostu względem poziomu jezdni na lewym i prawym brzegu?
Zapora powinna być wykonana znacznie później ale przed 1936 rokiem.
Potrzebuję jednak dłuższą chwilę wolnego czasu na przeszukanie archiwum. Prawdopodobnie w "Erfahrungen des Baujahres 1936" poświęcono dłuższą chwilę nad poprawnym umieszczeniem zapór drogowych i zawsze towarzyszącym im stanowiskom armat przeciwpancernych. Może należałoby wyjaśnić, co kryje się pod określeniem "Erfahrungen des Baujahres 1936". W pewnym okresie, Niemcy sporządzali raporty z wizytowanych odcinków obronnych po zakończeniu sezonu budowlanego. W raportach tych pojawiały się uwagi dotyczące niewłaściwie zastosowanych rozwiązań. Poruszone przykłady miały za zadanie wyeliminować podobne błędy w kolejnych sezonach budowlanych.

Auf...


Załączniki:
Komentarz: Zdjęcie Perusa.
p1220726.jpg
p1220726.jpg [ 91.42 KiB | Przeglądane 1026 razy ]
Komentarz: Zdjęcie świetnie prezentuje linię mostu. Jestem ciekawy, jaka różnica wysokości istnieje na środku mostu względem poziomu jezdni na lewym i prawym brzegu?
oib441924a.jpg
oib441924a.jpg [ 90.68 KiB | Przeglądane 1026 razy ]

_________________
Przenikliwy chłód stali i betonu: http://hauba.pl/linia-molotowa-rejony-u ... owej-zsrr/
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 29 lip 2013, o 15:41 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lis 2012, o 23:22
Posty: 315
Imię: Hubert
Sugerujesz Auf że wzniesienie jezdni uniemożliwiało skuteczną osłonę ogniową szlabanu?

_________________
Obrazek


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 30 lip 2013, o 00:13 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 lip 2009, o 23:24
Posty: 2498
Imię: Franz
Nie dokopałem się jeszcze do materiałów źródłowych, gdyż szukałem informacji o konstrukcji mostu w zielonogórskim Zastalu, który zaczął funkcjonować po wojnie po przejęciu majątku „Fabrik für Brückenbau und Eisenkonstruktionen Beuchelt” (firmy budującej most w Schichowitz)

Niemcy byli zdania, że zamknięcie omawianych zapór przeciwczołgowych, mogło być zdalnie inicjowane za pomocą cięgna – stalowej liny. Odryglowane ramię szlabanu, napędzane sprężyną (umieszczoną w osi obrotu), dokonywało obrotu o 90 stopni i blokowane było przez uchylny rygiel, umieszczony w podporze po przeciwnej stronie drogi (w pozycji zamknięte). Wszystkie te elementy znalazły się na zdjęciach Petrusa. Na dwóch kolejnych zdjęciach w moim poście, widoczny jest kształt główki szlabanu oraz rygiel utrzymujący szlaban w „pozycji otwarte”.

Załącznik:
29 sierpień 028.jpg
29 sierpień 028.jpg [ 142.96 KiB | Przeglądane 981 razy ]


Załącznik:
29 sierpień 026.jpg
29 sierpień 026.jpg [ 168.91 KiB | Przeglądane 981 razy ]


Istnienie mostu nad przeszkodą terenową i odpowiednie rozmieszczenie dwóch zapór przeciwpancernych umożliwiało wykonanie „pułapki czołgowej”. W tym wypadku most jest stosunkowo długi, co sprzyja założeniom taktycznym. W przypadku przeszkód terenowych łatwiejszych do pokonania, wykonywano wzdłuż drogi boczne zapory w postaci barier, składających się z żelbetowych słupów połączonych belką lub liną stalową, co widoczne jest na kolejnym zdjęciu. Boczne bariery nie umożliwiały pojazdom pancernym opuszczenia zablokowanej drogi.

Załącznik:
fot 1.jpg
fot 1.jpg [ 171.47 KiB | Przeglądane 981 razy ]


Załącznik:
fot 2.jpg
fot 2.jpg [ 180.56 KiB | Przeglądane 981 razy ]


Na zdjęciu zaznaczono:
1. most o ciekawej konstrukcji,
2. boczne przeszkody przeciwpancerne,
3. zaporę drogową – szlaban forteczny.

Chciałbym przy sprzyjającej okazji zobaczyć zaprezentowane przez Petrusa szlabany forteczne. Jeżeli Koledzy, z racji zamieszkania, mają w zasięgu zaporę drogową w Ciechowicach, to można sprawdzić, czy zachował się poziomy kanał na cięgno zwalniające ramię szlabanu oraz zrobić kilka zdjęć podpór z poziomu belek usztywniających zaporę. Niestety należałoby wcześniej lekko spacyfikować krzewy okalające zaporę.

Auf...

Auf…

_________________
Przenikliwy chłód stali i betonu: http://hauba.pl/linia-molotowa-rejony-u ... owej-zsrr/


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 30 lip 2013, o 00:29 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 lip 2009, o 23:24
Posty: 2498
Imię: Franz
Hubertus1656 napisał(a):
Sugerujesz Auf że wzniesienie jezdni uniemożliwiało skuteczną osłonę ogniową szlabanu?


Zgadzam się z Tobą. Obrona zapory drogowej może być w określonych warunkach utrudniona. Należy dodatkowo uwzględnić, że zapora powinna być zamknięta w odpowiednim momencie a boczne betonowe balustrady oraz przewyższenie mostu, mogły utrudniać obserwację. Jak dobrnę do "Erfahrungen des Baujahres 1936 - Besichtigungsbemerkungen", to sprecyzuję problem.

Auf...

_________________
Przenikliwy chłód stali i betonu: http://hauba.pl/linia-molotowa-rejony-u ... owej-zsrr/


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 30 lip 2013, o 23:39 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 lip 2009, o 23:24
Posty: 2498
Imię: Franz
Obiecałem informację z "Erfahrungen des Baujahres 1936"- Besuchsbemerkungen.

Cytuj:
Stanowiska leżące po obu stronach mostu powinny powstrzymać przeciwnika, który próbuje ominąć zaporę. Z obu szlabanów, należących do punku zaporowego, jeden jest zamknięty na stałe a znajdująca się na moście rogatka jest zdalnie zamykana (lina stalowa) po przejechaniu czołgu przez most. Czołg jest wtedy zablokowany pomiędzy szlabanami.(Pułapka czołgowa). Ustawienie stanowiska MG, pomiędzy zaporami, musi tak uwzględniać warunki terenowe, aby natarcie na zaporę (Sperrstand) było odparte.


Załącznik:
016.jpg
016.jpg [ 51.05 KiB | Przeglądane 952 razy ]


Szkice prezentują pojedynczą zaporę z udziałem jednego szlabanu fortecznego (niem. Einzelner Sperrstand mit einer Drehschranke) i zespół zapór drogowych przy zastosowaniu dwóch szlabanów fortecznych (niem. Gruppe Sperrständen mit zwei Drehschranken). W obu przypadkach, jak to słusznie zauważył Hubertus, kierunek ognia armaty przeciwpancernej jest zgodny z osią mostu. Proszę zwrócić uwagę na położenie pierwszej (od strony spodziewanego natarcia) zapory.

Ile szlabanów fortecznych znajdowało się przy moście w Schichowitz?

Auf…

_________________
Przenikliwy chłód stali i betonu: http://hauba.pl/linia-molotowa-rejony-u ... owej-zsrr/


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 30 lip 2013, o 23:53 
Offline
Muszkieter
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 maja 2009, o 22:16
Posty: 4109
Lokalizacja: Silesia
Pochwały: 1
Franz Aufmann napisał(a):
Ile szlabanów fortecznych znajdowało się przy moście w Schichowitz?

Oto jest pytanie - w przypadku okolicznych szlabanów nie ma śladu po więcej niż jednym.


Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 14 wrz 2013, o 01:53 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 lip 2013, o 03:44
Posty: 42
Lokalizacja: Racibórz, woj. śląskie
Imię: Aleksander
Podczas wyprawy (rowerowej) z Petrusem:


Załączniki:
Szlaban (1).JPG
Szlaban (1).JPG [ 55.32 KiB | Przeglądane 864 razy ]
Szlaban (2).JPG
Szlaban (2).JPG [ 96.88 KiB | Przeglądane 864 razy ]
Szlaban (3).JPG
Szlaban (3).JPG [ 67.78 KiB | Przeglądane 864 razy ]
Szlaban (4).JPG
Szlaban (4).JPG [ 248.54 KiB | Przeglądane 864 razy ]
Szlaban (5).JPG
Szlaban (5).JPG [ 203.05 KiB | Przeglądane 864 razy ]
Szlaban (6).JPG
Szlaban (6).JPG [ 212.45 KiB | Przeglądane 864 razy ]
Szlaban (7).JPG
Szlaban (7).JPG [ 197.5 KiB | Przeglądane 864 razy ]
Szlaban (8).JPG
Szlaban (8).JPG [ 241.94 KiB | Przeglądane 864 razy ]

_________________
„Cudze chwalicie, swego nie znacie, Sami nie wiecie, co posiadacie” - Stanisław Jachowicz.
Góra 
 Zobacz profil  
 
Dodaj do: Dodaj do Gadu-Gadu Dodaj do Grono.net Dodaj do Twitter Dodaj do Blip Dodaj do Flaker Dodaj do Pinger Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook Wypowiedź dla Gwar Wypowiedź dla Delicious Wypowiedź dla Digg Wypowiedź dla Google Wypowiedź dla Reddit Wypowiedź dla YahooMyWeb Śledzik Dodaj do Kciuk.pl Dodaj do Spinacz.pl Dodaj do Yam.pl
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 10 ] 

Strona główna forum » Eksploracja » Fortyfikacje i obiekty militarne » Fortyfikacje niemieckie do 1945 roku


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

[ Time : 0.679s | 20 Queries | GZIP : Off ]