Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ



Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 41 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
 Post Napisane: 29 sie 2015, o 22:32 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 29 lip 2014, o 09:07
Posty: 586
Lokalizacja: Katowice
Imię: Darek
Działa zostały dostarczone bez przodków i zaprzęgów. Do ich przetransportowania pod schrony użyto 150 ludzi. Pewnie z obsad schronów i nie tylko.
Jedno działo zostało ustawione na pozycji polowej.
Działo zostało więc wtoczone do schronu przez słabo chronioną przed ostrzałem na stanowisku polowym obsadę, lub po walce przez Niemców.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 31 sie 2015, o 21:37 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 29 lip 2014, o 09:07
Posty: 586
Lokalizacja: Katowice
Imię: Darek
We wspomnianej książce P. Suchanka jest też opis, że 2 września strzelała artyleria z Waligóry. Można to rozumieć, że armaty były w schronie.

W innej pozycji, broszurce autorstwa S.Suchanka, jest mowa o około 30 pracownikach cywilnych biorących razem z żołnierzami udział w transporcie armat, z których jedną ustawiono w sadzie.

Może po odejściu żołnierzy na swoje stanowiska armata została wtoczona do schronu przez jego załogę i owych cywili?


Pojawia się problem z armatami, z ich kalibrem. Na trzecim z wymienionych przeze mnie zdjęć widać amunicję do armaty 75mm. Czyżby dwa kalibry w jednej półbaterii?


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 31 sie 2015, o 23:27 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 sty 2013, o 20:02
Posty: 178
Lokalizacja: Pcim
Moim zdaniem w schronie były dwie schneiderki a łuska 76,2 mm pochodzi z plutonu artylerii pozycyjnej nr 55. Przypuszczam że jedno z dział mogło mieć stanowisko w sąsiedztwie "Waligóry".


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 1 wrz 2015, o 00:18 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 29 lip 2014, o 09:07
Posty: 586
Lokalizacja: Katowice
Imię: Darek
To by mogło być to.

O wz.1897 76,2mm czytałem tylko w jednym miejscu i zaczynam wątpić w ich bojowe użycie (a nawet istnienie). Połączyłem ich 7 sztuk z taką samą liczbą chwilowo (pomyłkowo?) przydzielonych wz.1902.

55 i 56 zostały wystawione przez 12 Pułk Piechoty z Wadowic. Gdzieś czytałem, że 56 był wysłany pod Mikołów, więc 55 mógł być wysłany tu.


Gdzie można znaleźć tekst o 55 w Węgierskiej Górce?


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 1 wrz 2015, o 00:54 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 sty 2013, o 20:02
Posty: 178
Lokalizacja: Pcim
Chciałoby się rzec, że prawie wszędzie :) Chociażby u Steblika. Na s. 57 oraz w przypisie na s. 66-67 (mam wydanie z 1989) wyjaśnia on, że jedno działo plutonu było pod WG, a drugie na pozycji polowej pod Oczkowem.
EDIT: Sprawę armat wz. 97 w Waligórze należy uznać za definitywnie wyjaśnioną (oporopowrotnik też wskazuje na tą armatę). Suchankowie po prostu zasugerowali się łuską 76,2 mm, nie kojarząc jej z możliwością lokalizacji armaty wz. 02.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 1 wrz 2015, o 11:11 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 29 lip 2014, o 09:07
Posty: 586
Lokalizacja: Katowice
Imię: Darek
Lufy z brodami + amunicja 75mm = wszystko jasne. :)
Obecność w pobliżu armaty 55 plutonu wskazuje na pochodzenie łuski. :)
P. Suchanek nie pisze o miejscu gdzie łuskę znaleziono, nie wymienia też 55 plutonu.

Teraz tylko pytanie, czy armata z pozycji polowej w sadzie to 75mm czasowo pozostawiona w tym miejscu, czy 76,2mm plutonu pozycyjnego?
Gdzie był wymieniany przez S.Suchanka sad Feliksa Kasperlika?


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 1 wrz 2015, o 18:43 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 sty 2013, o 20:02
Posty: 178
Lokalizacja: Pcim
No właśnie, wszystko zależy od tego, gdzie był ten sad ;)


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 3 wrz 2015, o 06:22 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 29 lip 2014, o 09:07
Posty: 586
Lokalizacja: Katowice
Imię: Darek
Temat zaczyna przechodzić z fortyfikacji do artylerii, ale z braku innego miejsca ........
Czy wiadomo kiedy zakończono formowanie 55 plutonu i dotarł do Węgierskiej Górki?
Jeśli przed dostarczeniem armat Waligóry, czyli przed 01.09, to armata wz.02 mogla zostać ustawiona ''zastępczo'' w pobliżu schronu. Sad mógł znajdować się między Waligórą i Włóczęgą.
Tak mi się tylko przyśniło.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 3 wrz 2015, o 07:08 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 sty 2013, o 20:02
Posty: 178
Lokalizacja: Pcim
Cytuj:
Temat zaczyna przechodzić z fortyfikacji do artylerii

Nie sądzę.

Pluton artylerii pozycyjnej nr 55 - mobilizacja w grupie brązowej, termin G6+20. Kiedy to - II/III dekada (EDIT) SIERPNIA?
Nie, raczej nie tam ten sad. Wycięto by go, żeby nie przeszkadzał :)


Ostatnio edytowano 3 wrz 2015, o 11:18 przez piters, łącznie edytowano 1 raz

Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 3 wrz 2015, o 10:06 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 29 lip 2014, o 09:07
Posty: 586
Lokalizacja: Katowice
Imię: Darek
piters napisał(a):

Pluton artylerii pozycyjnej nr 55 - mobilizacja w grupie brązowej, termin G6+20. Kiedy to - II/III dekada września?


To w jaki sposób znalazł się tam na początku września?


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 3 wrz 2015, o 10:20 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 29 lip 2014, o 09:07
Posty: 586
Lokalizacja: Katowice
Imię: Darek
piters napisał(a):

Nie, raczej nie tam ten sad. Wycięto by go, żeby nie przeszkadzał :)


Ostatnio byłem tam z 7 lat temu, schodziłem w stronę Soły po zboczu, nie rozglądałem się po drzewostanie.
Jeśli tam teraz jest jakiś sad, to mógł być wycięty. Miał 70 lat na odrośnięcie. :)
Ja bym go jednak nie wycinał, umieścił bym stanowisko na jego skraju.

Jest potrzebny ktoś miejscowy. Ktoś kto wie, lub może się dowiedzieć gdzie ten sad był.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 3 wrz 2015, o 11:19 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 sty 2013, o 20:02
Posty: 178
Lokalizacja: Pcim
Cytuj:
To w jaki sposób znalazł się tam na początku września?

Pomyliłem miesiące z nadmiaru szczęścia ;) sierpnia oczywiście.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 3 wrz 2015, o 16:46 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 29 lip 2014, o 09:07
Posty: 586
Lokalizacja: Katowice
Imię: Darek
Cha!
Jeśli II/III dekada sierpnia to można założyć, że z chwilą powzięcia przygotowań do obrony armata wz.02 znalazła się we wnętrzu. Dlatego jedna armata wz.97 został wtoczona, a druga ustawiona w sadzie. Potem nastąpiła zamiana.
Możliwe?


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 3 wrz 2015, o 17:10 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 sty 2013, o 20:02
Posty: 178
Lokalizacja: Pcim
Cały myk w tym, że 55 pluton art. poz. TO NIE TE działa, które miały trafić do schronu. "Waligóra" dostał swoje armaty w ostatniej chwili i z tego co pamiętam z zapasów KOP.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 3 wrz 2015, o 20:38 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 29 lip 2014, o 09:07
Posty: 586
Lokalizacja: Katowice
Imię: Darek
Przecież wiadomo, że NIE TE działa :) , a właściwie jedno. Działa KOP-u przyjechały w nocy z 31.08 na 01.09.
Do tego czas, dysponując jedną armatą, nie mając pewności dostawy właściwego sprzętu, można było wstawić tam tą NIE TĄ armatę.

Tam była czysta improwizacja.
Ckm-y przyjechały w nocy 30/31 sierpnia i zostały zainstalowane, cytuje ''po pewnych trudnościach formalnych''. Ciekawe jakich, czy chodziło tylko o brak wkładek w strzelnicach?


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 3 wrz 2015, o 22:00 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 sty 2013, o 20:02
Posty: 178
Lokalizacja: Pcim
Załapałem :)
Tak, teoretycznie to jest możliwe - chociaż musieliby tą armatę wtaczać przez te wszystkie płoty i szalunki, trochę skomplikowane ;)


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 3 wrz 2015, o 22:45 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 29 lip 2014, o 09:07
Posty: 586
Lokalizacja: Katowice
Imię: Darek
Ciekawe z której strony był dojazd i brama wjazdowa na budowę? Raczej nie tak jak taszczyli na szybko Schneiderki, tylko jak dzisiejszy szlak od Traktu Cesarskiego. Pluton był co prawda stacjonarny, ale jakiś transport musiał być. Przecież rencami armaty z Wadowic nie pchali. :)
We wspomnieniach z kompanii JHP pisze, że przed 26 sierpnia były gotowe dwa schrony na zboczu Glinnego, czyli tych szalunków mogło nie być tak wiele. :)

Jeszcze o ''polówce''.
S. Suchanek pisze, że ''w sadzie''.
P. Suchanek, że ''obok''. [schronu]
Sad, obok schronu.

Łuska po znalezieniu mogła być zinterpretowana jako zgubiona przez Niemców podczas wywożenia wyposażenia Waligóry.

Są zdjęcia schronów, pewnie jest też gdzieś zdjęcie armaty wz.02 . Zagubione, zapomniane, nie opisane. W tych pięknych okolicznościach przyrody. :)


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 18 sty 2016, o 00:27 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 29 lip 2014, o 09:07
Posty: 586
Lokalizacja: Katowice
Imię: Darek
Czy jest pewne, że w schronie miała być kopuła obserwacyjno-bojowa a nie bojowa jak w podobnym konstrukcyjnie ''Fortepianie'' z Osowca?
O takiej możliwości może świadczyć istnienie w szybie rur, analogicznych do występujących w schronach Wędrowiec, Wąwóz i Wyrwidąb.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 10 wrz 2017, o 19:07 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 lis 2015, o 09:04
Posty: 763
Lokalizacja: Ruda Śląska
Imię: Tomasz
Stan obecny.


Załączniki:
IS_IMG_6217.jpg
IS_IMG_6217.jpg [ 138.37 KiB | Przeglądane 38 razy ]
IS_IMG_6219.jpg
IS_IMG_6219.jpg [ 128.13 KiB | Przeglądane 38 razy ]
IS_IMG_6223.jpg
IS_IMG_6223.jpg [ 125.62 KiB | Przeglądane 38 razy ]
IS_IMG_6224.jpg
IS_IMG_6224.jpg [ 163.99 KiB | Przeglądane 38 razy ]
IS_IMG_6227.jpg
IS_IMG_6227.jpg [ 128.13 KiB | Przeglądane 38 razy ]
IS_IMG_6228.jpg
IS_IMG_6228.jpg [ 96.9 KiB | Przeglądane 38 razy ]
IS_IMG_6229.jpg
IS_IMG_6229.jpg [ 136.94 KiB | Przeglądane 38 razy ]
IS_IMG_6230.jpg
IS_IMG_6230.jpg [ 129.78 KiB | Przeglądane 38 razy ]
IS_IMG_6231.jpg
IS_IMG_6231.jpg [ 106.78 KiB | Przeglądane 38 razy ]
IS_IMG_6233.jpg
IS_IMG_6233.jpg [ 93.02 KiB | Przeglądane 38 razy ]
IS_IMG_6234.jpg
IS_IMG_6234.jpg [ 134.67 KiB | Przeglądane 38 razy ]
IS_IMG_6235.jpg
IS_IMG_6235.jpg [ 146.78 KiB | Przeglądane 38 razy ]
IS_IMG_6241.jpg
IS_IMG_6241.jpg [ 109.48 KiB | Przeglądane 38 razy ]
IS_IMG_6246.jpg
IS_IMG_6246.jpg [ 139.79 KiB | Przeglądane 38 razy ]
IS_IMG_6249.jpg
IS_IMG_6249.jpg [ 140.76 KiB | Przeglądane 38 razy ]
IS_IMG_6265.jpg
IS_IMG_6265.jpg [ 75.14 KiB | Przeglądane 38 razy ]
IS_IMG_6273.jpg
IS_IMG_6273.jpg [ 139.9 KiB | Przeglądane 38 razy ]
IS_IMG_6276.jpg
IS_IMG_6276.jpg [ 127.01 KiB | Przeglądane 38 razy ]
IS_IMG_6279.jpg
IS_IMG_6279.jpg [ 146.25 KiB | Przeglądane 38 razy ]
IS_IMG_6272.jpg
IS_IMG_6272.jpg [ 59.93 KiB | Przeglądane 38 razy ]

_________________
Facebook - Górnośląskie Zabytki Militarne
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 10 wrz 2017, o 19:36 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 29 lip 2014, o 09:07
Posty: 586
Lokalizacja: Katowice
Imię: Darek
Na piątym zdjęciu od dołu widać krzyżulec do którego był podpięty wózek (platforma) armaty.

Osowiecki ''fortepian'' miał zda się połączenie bezpośrednio na ceownik wózka.


Ostatnio edytowano 10 wrz 2017, o 20:16 przez Ostatnio 401, łącznie edytowano 2 razy

Góra 
 Zobacz profil  
 
Dodaj do: Dodaj do Gadu-Gadu Dodaj do Grono.net Dodaj do Twitter Dodaj do Blip Dodaj do Flaker Dodaj do Pinger Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook Wypowiedź dla Gwar Wypowiedź dla Delicious Wypowiedź dla Digg Wypowiedź dla Google Wypowiedź dla Reddit Wypowiedź dla YahooMyWeb Śledzik Dodaj do Kciuk.pl Dodaj do Spinacz.pl Dodaj do Yam.pl
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 41 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona

Strona główna forum » Eksploracja » Fortyfikacje i obiekty militarne » Fortyfikacje polskie do 1939 roku


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

[ Time : 0.149s | 18 Queries | GZIP : Off ]