Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ

Strona główna forum » Eksploracja » Koleje i wszystko co z nimi związane » Tabor kolejowy




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3 ] 
Autor Wiadomość
 Post Napisane: 27 cze 2012, o 22:51 
Online
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sty 2010, o 02:30
Posty: 2452
Lokalizacja: Twardogóra
Pochwały: 1
Pociąg pancerny Panzertriebwagen 16

Cytuj:
Panzertriebwagen Nr 16 to niemiecki ciężki pancerny wagon motorowy napędzany silnikiem Diesla o mocy 550 KM. Wyprodukowany został w niemieckiej firmie Berliner Maschinenbau-Actien-Gesellschaft vormals L. Schwartzkopff w 1942 roku. Numer fabryczny 12128; masa ponad 200 t; wymiary – długość ok. 2220 cm, szerokość ok. 320 cm, wysokość ok. 430 cm; uzbrojenie – 2 armaty oraz przeciwlotnicze karabiny maszynowe, napęd – silnik dieslowski MAN z hydrauliczną przekładnią systemu Voith, zapas paliwa – 2400 litrów, podwozie – 12 osi, z czego 4 napędzane. PzTrWg 16 powstał na bazie lokomotywy spalinowej do pociągów pancernych typu WR 550 D14 (ten typ lokomotywy został zbudowany w latach 1939 – 1941). W roku 1942 lokomotywę WR550 D14 opancerzono (grubość od 20 do 85 mm) i dodano dwa dodatkowe opancerzone człony (w celu obniżenia nacisku na oś) ze stanowiskami artyleryjskimi. Początkowo uzbrojone były w dwa 20 mm działka Flakvierling 38, które po modyfikacji pancernych członów zastąpiono armatami 7,62 cm FK 295/1 umieszczonych w standardowych wieżach (takich jak w pociągach pancernych typu BP42). Pojazd ten był najcięższym pojedynczym szynowym pojazdem pancernym. Zbudowano - i tu rozbieżne dane - tylko jeden egzemplarz, który walczył na froncie wschodnim natomiast muzeum Kolejnictwa wspomina o trzech egzemplarzach.

W 1943 roku PzTrWg 16 był jednostką rezerwową i kilkakrotnie był używany do patrolowania terenów, na których działali partyzanci. Wiosną i latem 1944 roku brał udział w walkach pod Rawą Ruską i Lublinem w ramach Grupy Armii 'Środek'. Aby uniknąć odcięcia został przebazowany do Radomia. W sierpniu i we wrześniu 1944 roku działał z Kielc patrolując linie kolejowe do Krakowa, Skarżyska nad Kamienną i Radomia. W czasie ofensywy zimowej toczył boje z Armią Czerwoną w rejonie Kielc. W kwietniu 1945 roku pociąg brał udział w walkach pod Neu Ruppin, a w dniach 1-2 maja 1945 roku nieuszkodzony został zdobyty pod Neustadt Dosse.

Po wojnie Panzertriebwagen Nr.16 trafił do Ludowego Wojska Polskiego do jednostki Nr.4194.. Stacjonował w Przemyślu i w Sanoku - Zagórzu, gdzie został przezbrojony w rosyjskie armaty i wchodził w skład polskiego pociągu pancernego. Po utworzeniu we wrześniu 1944 I Rejonu Służby Ochrony Kolei a następnie II Rejonu wojsko polskie używało tego pociągu do ochrony linii kolejowych na odcinku Sanok – Zagórz – Olszanica – Komańcza. Pociąg ten pełnił służbę w Bieszczadach do końca 1947 walcząc z oddziałami UPA , ochraniał szlaki kolejowe oraz punkty głosowania podczas referendum z 30 czerwca 1946 oraz wyborów do Sejmu Ustawodawczego w dniu 19 stycznia 1947. Brał udział m.in. w walkach z UPA w dniach 19-20 marca 1946 na odcinku Szczawne – Mokre – Czaszyn. W dniach 9-10 maja 1946 stoczył kilka potyczek z połączonymi stronami Bira, Stacha i Chrynia, operującymi na szlaku kolejowym Złuż – Ustianowa – Olszanowa, oraz ochraniał placówki SOK w Stefkowej i Rzepedzi . W latach 1945–1947 komendantem pociągu był kapitan Marian Jarosz.

żródło: http://www.dobroni.pl/rekonstrukcje,pociag-pancerny-muzeum-kolejnictwa-w-warszawie,8075

PzTrWg 16 kilka lat temu w skansenie kolejowym w Chabówce:


Załączniki:
Obraz-1433.jpg
Obraz-1433.jpg [ 139.23 KiB | Przeglądane 4 razy ]
Obraz-1432.jpg
Obraz-1432.jpg [ 186.77 KiB | Przeglądane 4 razy ]
Obraz-1434.jpg
Obraz-1434.jpg [ 165.28 KiB | Przeglądane 4 razy ]

_________________
Życie to surfing, więc nie bój się fal...
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 5 wrz 2012, o 21:01 
Online
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sty 2010, o 02:30
Posty: 2452
Lokalizacja: Twardogóra
Pochwały: 1
Dwa kolorowe zdjęcia, także jeszcze z Chabówki:


Załączniki:
IMG_0062.jpg
IMG_0062.jpg [ 132.99 KiB | Przeglądane 4 razy ]
IMG_0063.jpg
IMG_0063.jpg [ 105.72 KiB | Przeglądane 4 razy ]

_________________
Życie to surfing, więc nie bój się fal...
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 12 wrz 2012, o 21:56 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 maja 2012, o 21:39
Posty: 124
Lokalizacja: MD Gryfino/Przecław
Imię: daniel
Sklejony przez mnie model tego wagonu pancernego


Załączniki:
pztrwg16.jpg
pztrwg16.jpg [ 38.83 KiB | Przeglądane 639 razy ]
Góra 
 Zobacz profil  
 
Dodaj do: Dodaj do Gadu-Gadu Dodaj do Grono.net Dodaj do Twitter Dodaj do Blip Dodaj do Flaker Dodaj do Pinger Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook Wypowiedź dla Gwar Wypowiedź dla Delicious Wypowiedź dla Digg Wypowiedź dla Google Wypowiedź dla Reddit Wypowiedź dla YahooMyWeb Śledzik Dodaj do Kciuk.pl Dodaj do Spinacz.pl Dodaj do Yam.pl
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3 ] 

Strona główna forum » Eksploracja » Koleje i wszystko co z nimi związane » Tabor kolejowy


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

[ Time : 0.118s | 18 Queries | GZIP : Off ]