Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ

Strona główna forum » Eksploracja » Koleje i wszystko co z nimi związane » Tabor kolejowy




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 
Autor Wiadomość
 Post Napisane: 12 sty 2012, o 12:31 
Offline
Przyjaciel

Dołączył(a): 8 sty 2010, o 21:49
Posty: 1268
Lokalizacja: Sosnowiec/Bukowno
Imię: Tomek
Oznaczenia lokomotyw, zespołów trakcyjnych oraz szynobusów stosowane przez PKP

Niby to proste ale nie każdy wie

PKP do oznaczania swojego taboru przyjęło kod cyfrowo literowy składający się z dwóch dużych liter oraz dwóch lub trzech cyfr.

Pierwsza litera w oznaczeniu oznacza rodzaj trakcji:

E - elektryczna
S - spalinowa

Druga litera oznacza do jakiego rodzaju pracy przeznaczona jest dana lokomotywa:

P - pasażerska
T - towarowa
M - manewrowa
U - uniwersalna (czyli do wszystkich powyższych)

np. lokomotywa o oznaczeniu ET > elektryczna towarowa

Kolejne oznaczenia odnoszą się do zespołów trakcyjnych i wagonów spalinowych:

W - przystosowany do peronów wysokich do obsługi ruchu miejskiego i podmiejskiego
N - przystosowany do peronów wysokich i niskich do obsługi ruchu podmiejskiego i lokalnego
D - przystosowany do peronów wysokich i niskich do obsługi ruchu dalekobieżnego
A - autobus szynowy
R - wagon rewizyjny (pogotowie techniczne, wagon pomiarowy itp.)

np. oznaczenie EN oznacza zespól trakcyjny elektryczny przystosowany do peronów niskich i wysokich do obsługi ruchu podmiejskiego i lokalnego.

Cyfry za oznaczeniem literowym mogą oznaczać w zależności od rodzaju pojazdu:
*układ osi
*sposób przeniesienia napędu
*napięcie i rodzaj prądu
*czas wprowadzenia do eksploatacji

Lokomotywy spalinowe:

01-09 - lokomotywa z przekładnią mechaniczną, sterowanie pojedyncze
10-14 - lokomotywa z przekładnią mechaniczną, sterowanie wielokrotne
15-24 - lokomotywa z przekładnią hydrauliczną, sterowanie pojedyncze
25-29 - lokomotywa z przekładnia hydrauliczna, sterowanie wielokrotne
30-39 - lokomotywa z przekładnia elektryczna, sterowanie pojedyncze
40-49 - lokomotywa z przekładnia elektryczna, sterowanie wielokrotne

sterowanie wielokrotne -
Cytuj:
Sterowanie wielokrotne (sterowanie ukrotnione) – sterowanie dwoma lub większą ilością pojazdów trakcyjnych (np. lokomotyw) z jednego z nich (zwykle pierwszego), stosowane w celu zwielokrotnienia mocy, siły pociągowej (lokomotywy) lub pojemności (EZT). Dla jego realizacji konieczna jest zgodność układów sterowania oraz charakterystyk łączonych pojazdów trakcyjnych. W warunkach polskich ukrotnić można ze sobą jedynie lokomotywy tego samego typu (nie serii - np. są różnice pomiędzy lokomotywami EU07 wyprodukowanymi przez PaFaWag i zakłady HCP) lub zgodne ze sobą EZT (np. EN57 i EN71). Na świecie stosowane są rozwiązania umożliwiające połączenie ze sobą pojazdów różnych serii i typów (np. ujednolicony nastawnik na kolejach amerykańskich). Sterowanie ukrotnione jest także wykorzystywane w składach push-pull, w którym to wagony i lokomotywa są połączone przewodem sterowania ukrotnionego.


Lokomotywy elektryczne:

01-19 - lokomotywy czteroosiowe BoBo na prąd stały 3kV
20-39 - lokomotywy sześcioosiowe CoCo na prąd stały 3kV
40-49 - lokomotywy z innym układem osi oraz/lub na inne napięcie

oznaczenia osi:

A - jedna oś napędowa
B - dwie osie napędowe
C - trzy osie napędowe
o - osie z napędem indywidualnym (każda oś jest napędzany indywidualnie przez osobny silnik, jeśli w oznaczeniu brakuje symbolu "o" oznacza to że napęd jest grupowy)

Wagony spalinowe i autobusy szynowe:

50-59 - wagon z przekładnią mechaniczną, sterowanie pojedyncze
60-69 - wagon z przekładnią mechaniczną, sterowanie wielokrotne
70-79 - wagon z przekładnią hydrauliczną sterowanie pojedyncze
80-89 - wagon z przekładnią hydrauliczną, sterowanie wielokrotne
90-94 - wagon z przekładnią elektryczną, sterowanie pojedyncze
95-99 - wagon z przekładnią elektryczną, sterowanie wielokrotne
100-... - autobusy szynowe

Elektryczne zespoły trakcyjne:

51-69 - zespoły trójczłonowe na prąd stały 3kV
70-79 - zespoły czteroczłonowe na prąd stały 3kV
80-89 - samodzielne wagony motorowe na dowolny rodzaj zasilania
90-93 - zespoły dwuczłonowe na prąd stały 0,8kV
94-99 - zespoły o dowolnej liczbie wagonów, lecz na napięcie inne niż 0,8kV i 3kV

np. ET22 oznacza lokomotywę elektryczną towarową sześcioosiową
EU07 oznacza lokomotywę elektryczną uniwersalną czteroosiową
ST44 oznacza lokomotywę spalinową towarową z przekładnią elektryczną sterowania
wielokrotnego
ED72 oznacza elektryczne zespól trakcyjny przeznaczony do ruchu dalekobieżnego
przystosowany do peronów wysokich i niskich


Istnieją również błędne oznaczenia taboru np. EZT EN75 popularny Flirt w Kolejach Mazowieckich posiada oznaczenie ER75 co oznaczałoby elektryczny zespół trakcyjny czteroczłonowy rewizyjny.
Symbol "R" odnosi się tylko do wagonów spalinowych.

_________________
http://faren.flog.pl/

"Bez planów życie to cały mój plan"


Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 27 sty 2012, o 22:35 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sty 2010, o 03:30
Posty: 2423
Lokalizacja: Twardogóra
Pochwały: 1
Warto w tym miejscu również dodać oznaczenia parowozów na PKP.
W tym przypadku jednak posłużę się linkiem:
http://parowozy.net/zestawienia/oznaczenia-parowozow-na-PKP

_________________
Życie to surfing, więc nie bój się fal...


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 14 cze 2016, o 00:26 
Offline

Dołączył(a): 23 lis 2014, o 16:53
Posty: 81
Pora już chyba na mały suplement.

Przedstawione oznaczenia dotyczą w zasadzie grupy PKP i zostały stworzone w czasach PRL - w czasach gospodarki centralnie sterowanej, kiedy na krajowych torach funkcjonował wyłącznie jeden państwowy przewoźnik, a schematy i zasady prowadzenia przewozów były z góry ustalone - bo wszystko razem było jednym przedsiębiorstwem nazwie PKP.

Dziś zatem oznaczenia te, choć w dużej mierze ciągle pomocniczo przez wielu przewoźników stosowane, mają charakter czysto orientacyjny, a w dużej mierze umowny.

Współczesne realia kolejowe bardzo ten schemat oznaczeń zaburzają. Dla przykładu - lokomotywy serii ET22 (ciężkie, elektryczne lokomotywy towarowe) bardzo często prowadzą krótkie składy pasażerskie. Lokomotywy manewrowe z powodzeniem prowadzą zarówno składy pasażerskie i lżejsze składy towarowe (w wielu przypadkach nie istnieje lub nie istniała inna alternatywa nawet) - prym wiedzie tu seria lokomotyw SM42. Pewna lokomotywa zbudowana jako manewrowa w zasadzie nigdy nie zrobiła kariery w tym "zawodzie" i najbardziej wykorzystywana była właśnie w przewozach pasażerskich (EM-10). Największy dysonans jest jednak w oznaczeniu elektrycznych zespołów trakcyjnych (choć i spalinowych). Zespoły "N" nagminnie obsługują połączenia rzędu 150-200km, więc trudno mówić o ruchu lokalnym. Dotyczy to zarówno tych starszych, jak i nowszych pojazdów. W przypadku zespołów EN57, Przewozy regionalne potrafiły je nawet (nie wiem czy nadal tak jest) wykorzystywać do połączeń dalekobieżnych rzędu kilkuset km. Podobnie rzecz ma się z autobusami szynowymi w praktyce.

Co do samych oznaczeń. W ostatnich latach przy niewielkiej grupie pojazdów (lokomotyw i zespołów trakcyjnych starszego typu) możemy zobaczyć literkę A dodawaną w wyniku głęboko posuniętej modernizacji. I tak np. możecie spotkać się z lokomotywą EP07A. Literka A oznacza zastosowanie silników "asynchronicznych", co w rezultacie całkowicie zmienia charakterystykę lokomotywy (ze starej lokomotywy w tym wypadku pozostaje tylko tzw. "pudło" i elementy "ramy").
Również inne rodzaje modernizacji łączą się ze zmianą oznaczeń i dodawaniem liter (np. EP07P), jednak modernizacje te nie są znaczące i w zasadzie tylko litera A oznacza znaczącą różnicę w stosunku do pojazdu podstawowego (dla przykładu lokomotywa EP07A zalicza się w wyniku modernizacji do najszybszych lokomotyw w kraju).


Obecnie na krajowej sieci kolejowej obowiązują oznaczenia europejskie, których zasady nadawania są nieco podobne do tych, które do tej pory w Polsce były stosowane dla wagonów. System ten jest dużo bardziej rozbudowany, zawiera więcej informacji, ale jest też dużo trudniejszy w interpretacji.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 2 mar 2017, o 20:35 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 maja 2015, o 22:20
Posty: 895
Lokalizacja: Kraków i okolice
Imię: Wojtek
Generalnie system oznaczeń posypał się w PKP dość mocno. Jak jeszcze literki się zgadzają, tak gorzej jest z cyferkami, bo pojawiły się zakresy nie przewidziane, np. ED250 dla Pendolino, ED160 dla Flirta czy ED161 dla Darta. Warto też wspomnieć zbyt wysokie numery dla Impulsa EN98, czy oznaczenie lokomotywy PESA Gama SU160. To tak tylko kilka z pamięci. Pozdrawiam, :)

_________________
Życie powiedziało: Każdy dobry uczynek będzie starannie i przykładnie ukarany


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 11 lip 2017, o 19:53 
Offline

Dołączył(a): 23 lis 2014, o 16:53
Posty: 81
Tak naprawdę cyferki przy zespołach wyżej zacytowanych dotyczą ich prędkości handlowych. Przy czym kolejny skład w tej samej grupie otrzymuje +1. I tak gdyby jakimś cudem trafił do nas skład zbliżony do pendolino zapewne otrzymałby oznaczenie ED251 itd...
Ale już w elfach w zależności od konfiguracji jeszcze inaczej to wygląda, a i tak częściej stosuje się oznaczenie producenta...

Cytuj:
Generalnie system oznaczeń posypał się w PKP dość mocno.


No właśnie, że nie w PKP, bo w większości przypadków mówimy o przewoźnikach z zasady nie mających już nic z PKP wspólnego, a a więc i ich system oznaczeń stosujący dość dowolnie.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 13 lip 2017, o 17:46 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 maja 2015, o 22:20
Posty: 895
Lokalizacja: Kraków i okolice
Imię: Wojtek
Akurat w przypadkach podanych przeze mnie, chodzi tylko o PKP. Skoro zmienili częściowo system oznaczeń, a nie całościowo, to znaczy, że coś się sypnęło. Np. brak logiki. Nie pisałem o innych przewoźnikach, którzy stosują swoje systemy oznaczeń, bazujące najczęściej na oznaczeniach fabrycznych, czy też po prostu zachowują oznaczenia poprzedniego użytkownika. Pozdrawiam, :)

_________________
Życie powiedziało: Każdy dobry uczynek będzie starannie i przykładnie ukarany


Góra 
 Zobacz profil  
 
Dodaj do: Dodaj do Gadu-Gadu Dodaj do Grono.net Dodaj do Twitter Dodaj do Blip Dodaj do Flaker Dodaj do Pinger Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook Wypowiedź dla Gwar Wypowiedź dla Delicious Wypowiedź dla Digg Wypowiedź dla Google Wypowiedź dla Reddit Wypowiedź dla YahooMyWeb Śledzik Dodaj do Kciuk.pl Dodaj do Spinacz.pl Dodaj do Yam.pl
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 6 ] 

Strona główna forum » Eksploracja » Koleje i wszystko co z nimi związane » Tabor kolejowy


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

[ Time : 0.118s | 16 Queries | GZIP : Off ]