Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ

Strona główna forum » Eksploracja » Kopalnie węgla i soli




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 28 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
 Post Napisane: 28 lut 2011, o 16:27 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 sty 2011, o 15:21
Posty: 222
Lokalizacja: Zabrze (poprzednio Katowice)
Imię: Marcin
le_szek napisał(a):
może kopalni Polska/Dąbrówka Śląska albo Jerzego

Leszku, nie wiesz może w którym miejscu znajdowała się kopalnia Polska?
W NAC są zdjęcia z katastrofy na kop. Polska w Dąbrówce
http://www.audiovis.nac.gov.pl/obraz/50564/fc046f9d4fabd36842ad2a7ae4b5fbaf/
(na dole galeria "Pozostałe zdjęcia")


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 28 lut 2011, o 16:59 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2009, o 08:40
Posty: 6462
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Imię: Leszek
Kopalnia Polska/Dąbrówka Śląska znajdowała się na zachód od wieży ciśnień w Borkach - w wątku o tej wieży powinno zresztą być stare zdjęcie, gdzie widać również szyb kopalni. Szyb ten jest zaznaczony na sztabówce niemieckiej z 1942 r (dochodzi do niego bocznica), ale bez nazwy - prawdopodobnie dlatego, że kopalnia została zamknięta chyba w 1938 albo 1939 roku (jestem w pracy i nie mam słownika kopalń pod ręką), jest też na przedwojennej wigówce - z nazwą zarówno kopalni jak i szybu (szyb nr 1).

Obrazek

Obrazek


A na wschód od niej (po drugiej stronie dzisiejszej ulicy Korczaka) po wojnie eksploatowano upadową Borki - należącą do KWK Siemianowice:

Obrazek

_________________
— Patrz, Kościuszko, na nas z nieba! —
raz Polak skandował
i popatrzył nań Kościuszko,
i się zwymiotował.
K.I.Gałczyński


Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 28 lut 2011, o 19:31 
Offline
SAM Urbex
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 paź 2010, o 20:01
Posty: 1881
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Imię: Maciek
Hmm, z tego co ja wiem to była tam jedna kopalnia o nazwach Polska, Dąbrówka Mała i Borki, która posiadała upadową, ale mam wątpliwości czy należała do kopalni Siemianowice.

_________________
Wraz z OWŚ i Szombierkiem tworzymy SAM Urbex.
Moja stronka: Zakaz Fotografowania
Moja galeria zdjęć w serwisie FLICKR
Mój Instagram
Rock And Roll Ain't Noise Pollution


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 28 lut 2011, o 20:03 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2009, o 08:40
Posty: 6462
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Imię: Leszek
Kopalnia Polska była eksploatowana w latach 1924-1939, przejściowo również w latach 1940-41 przez hitlerowców. Od 15 stycznia 1937 roku nosiła nazwę Dąbrówka Śląska.
Borki - upadowa przy kopalni Siemianowice, uruchomiona 1954, zlikwidowana 1.VI.1967.
żródło: Jerzy Jaros "Słownik historyczny kopalń węgla na ziemiach polskich"

Te dwie kopalnie były w różnych miejscach - na przedwojennych i wojennej mapie w miejscu późniejszej upadowej Borki są pola.
Z kopalnią o nazwie Dąbrówka Mała nie spotkałem się w żadnym opracowaniu.

_________________
— Patrz, Kościuszko, na nas z nieba! —
raz Polak skandował
i popatrzył nań Kościuszko,
i się zwymiotował.
K.I.Gałczyński


Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 28 lut 2011, o 23:35 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 sty 2011, o 15:21
Posty: 222
Lokalizacja: Zabrze (poprzednio Katowice)
Imię: Marcin
le_szek napisał(a):
Stare zdjęcie, znalezione gdzieś w sieci
Obrazek

Wieża ma jednak inną konstrukcję niż ta ze zdjęcia z katastrofą. Na zdjęciach katastrofy widoczna jest jeszcze jedna wieża (drewniana).
Z map wynika, że kopalnia była w tym miejscu:
http://maps.geoportal.gov.pl/webclient/default.aspx?crs=EPSG%3A2180&bbox=505991.56824992713,267677.4541525119,506409.14637492713,267950.5010275119&variant=KATASTER
(na zumi są liscie, a na geoportalu to nawet jakby dziurę w ziemi było widać).
Coś mi nie pasuje - z tego zdjęcie wynikałoby, że szyb znajdował się bardzo blisko wieży ciśnień (na oko jakieś 50m), tymczasem wg mapy odległość wynosiła jakieś 350m (zdjęcie było robione z północnego wschodu, więc szyb I kop. Polska powinien być gdzieś za prawym ramieniem fotografa) - może to inny szyb?

Sięgnąłem do starych dobrych niemieckich mapek ;). Co ciekawe, w 1902 roku istniało pole górnicze o nazwie Polen! (mimo, że kto jak kto, ale Prusacy tej nazwy pewnie unikali jak ognia).
Lokalizacja szybu wg WIGówki pasuje do obszaru pola górniczego. Ciekawe, czy obszar górniczy kopalni to było tylko to pole?
Obrazek
Obrazek


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 1 mar 2011, o 16:04 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2009, o 08:40
Posty: 6462
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Imię: Leszek
Marcinie, im dłużej przyglądam się temu zdjęciu z wieżą tym więcej mam wątpliwości :mrgreen: Próbowałem je nawet odwrócić lustrzanie, ale mądrzejszy od tego nie jestem :lol:

Ale pokrótce:
1. Wieża szybowa na zdjęciu z wieżą ciśnień może być inna - w końcu ta na zdjęciach z NAC się zawaliła. Nadszybia są podobne, ale zdjęcie z wieżą ciśnień ma na tyle małą rozdzielczość, że stuprocentowo tego powiedzieć nie można.
2. Może na tym zdjęciu jest przekłamanie/skrót perspektywy?
3. Na zdjęciach z NAC widać okoliczne domy, muszę się tam wybrać na wizję lokalną i spróbować dopasować (domy na Borkach wyglądają dość staro, więc możliwe, że te widoczne na zdjęciach stoją do dzisiaj).
4. Drugi szyb nie jest nigdzie zaznaczony, w każdym razie nie znalazłem jeszcze mapy, na której widać byłoby więcej niż jeden. Może to jednak być spowodowane tym, że kartografa zmyliła drewniana wieża i nie wziął jej za szyb...

PS. Jak przeprowadzę wizję lokalną i zrobię zdjęcia, wydzielimy te posty do oddzielnego wątku, w związku z czym proszę, by rozdzielać posty o kopalni Siemianowice (w tym o upadowej Borki) i o kopalni Polska/Dąbrówka.

_________________
— Patrz, Kościuszko, na nas z nieba! —
raz Polak skandował
i popatrzył nań Kościuszko,
i się zwymiotował.
K.I.Gałczyński


Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 2 mar 2011, o 23:01 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 sty 2011, o 15:21
Posty: 222
Lokalizacja: Zabrze (poprzednio Katowice)
Imię: Marcin
le_szek napisał(a):
Marcinie, im dłużej przyglądam się temu zdjęciu z wieżą tym więcej mam wątpliwości :mrgreen: Próbowałem je nawet odwrócić lustrzanie, ale mądrzejszy od tego nie jestem :lol:

Ale pokrótce:
1. Wieża szybowa na zdjęciu z wieżą ciśnień może być inna - w końcu ta na zdjęciach z NAC się zawaliła. Nadszybia są podobne, ale zdjęcie z wieżą ciśnień ma na tyle małą rozdzielczość, że stuprocentowo tego powiedzieć nie można.
2. Może na tym zdjęciu jest przekłamanie/skrót perspektywy?
3. Na zdjęciach z NAC widać okoliczne domy, muszę się tam wybrać na wizję lokalną i spróbować dopasować (domy na Borkach wyglądają dość staro, więc możliwe, że te widoczne na zdjęciach stoją do dzisiaj).
4. Drugi szyb nie jest nigdzie zaznaczony, w każdym razie nie znalazłem jeszcze mapy, na której widać byłoby więcej niż jeden. Może to jednak być spowodowane tym, że kartografa zmyliła drewniana wieża i nie wziął jej za szyb...

PS. Jak przeprowadzę wizję lokalną i zrobię zdjęcia, wydzielimy te posty do oddzielnego wątku, w związku z czym proszę, by rozdzielać posty o kopalni Siemianowice (w tym o upadowej Borki) i o kopalni Polska/Dąbrówka.

Też długo się temu przyglądałem i chyba rzeczywiście trzeba by w terenie to zweryfikować.
Ad.1 Zgadza się - wieża może być inna. Ta na zdjęciu z wieżą ciśnień wygląda zresztą na drewnianą. Nadszybia rzeczywiście są podobne, ale wydaje się, że na zdjęciu z wieżą ciśnień nadszybie skierowane jest prostopadle do osi maszyna-wieża (na zdjęciu z katastrofą, nadszybie jest na osi maszyna-wieża).
Ad.2 Też może być, ale tu mam największe wątpliwości. Zdjęcie było robione zimą, a słońce stoi dosyć wysoko, więc jest raczej bliżej południa - na moje oko 13-14, czyli zdjęcie robione z północy/północnego wschodu. Wieża ciśnień jest na zdjęciu dosyć duża, zatem zdjęcie jest robione z bliska, tymczasem według mapy, szyb kop. Polska znajdował się jakieś 350m na północ od wieży ciśnień - czyli musiałaby być za fotografem
Ad.4 Ta drewniana wieża to raczej wieża szybu - dla porównania http://www.audiovis.nac.gov.pl/obraz/51420/39c9177891a3b4838d3cd8dd6020afc9/
Może szyb był w trakcie drążenia i po katastrofie zrezygnowano z kontynuacji budowy? Albo ten szyb, który się zapadł to był Szyb II, np. w następstwie katastrofy zlikwidowany a mapa była sporządzona po katastrofie?
Może gdzieś jest więcej informacji nt. katastrofy?


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 2 mar 2011, o 23:54 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2009, o 08:40
Posty: 6462
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Imię: Leszek
Tak sądzę, że to wieża szybu - choćby sądząc z młotków na szczycie. Ale wojskowy nie musiał tego wiedzieć ;)

Co do kierunku zrobienia zdjęcia (który oczywiście trafnie określiłeś) - nie musimy się zastanawiać, widać balkon na wieży, możliwe, że fotograf stał na skraju drogi od strony Borek.

Co do katastrofy - nie znalazłem (mam nadzieję, że na razie) o niej nic poza NAC, a w jego określanie dat i miejsc do końca nie wierzę (są na przykład zdjęcia kopalni Eminencja podpisane jako zakład przemysłowy z Zawiercia :echh: ). Więc choć podają 1933 rok (a mapa jest chyba z 1931), niewykluczone, że była wcześniej i faktycznie po katastrofie szyb zgłębiono w innym miejscu.

_________________
— Patrz, Kościuszko, na nas z nieba! —
raz Polak skandował
i popatrzył nań Kościuszko,
i się zwymiotował.
K.I.Gałczyński


Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 4 kwi 2011, o 21:51 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 sty 2011, o 15:21
Posty: 222
Lokalizacja: Zabrze (poprzednio Katowice)
Imię: Marcin
W ubiegłą sobotę (niepocieszony po tym, że musiałem się urwać z wycieczki do KWK Paryż) pojechałem sprawdzić w terenie co z tą kopalnią. Otóż w miejscu, w którym wszystkie mapy wskazują Szyb I kop. Polska znalazłem... szyb :)
Obrazek

Widać jeszcze resztki płyty, która zakrywała szyb:
Obrazek

Pozostały także fundamenty zastrzałów:
Obrazek
Obrazek

Potężny ten szyb nie był (beczkowy, rozmiary niecałe 2m na ok 4m), odległość fundamentów zastrzałów od szybu i wzajemna ok.5m - dla porówania pies długości 60cm ;)
Obrazek
Jakieś 25m dalej na północ (w osi maszyna wyciągowa - szyb) stoi taki postument:
Obrazek
najprawdopodobniej element konstrukcyjny nadszybia (wysypu?), który powstał po katastrofie, bo na żadnym ze zdjęć go nie widać.

Zrobiłem małą analizę powrównawczą zdjęć katastrofy z budynkami, które stoją nadal w terenie (czerwonymi strzałkami zaznaczyłem kierunek, w którym było robione zdjęcie, żółtymi szyb, innymi kolorami budynki):
Obrazek

Obrazek

Obrazek
i wychodzi na to, że odnaleziony przeze mnie szyb jest tym samym szybem, który uległ katastrofie a następnie został wyremontowany. To, że szyb był remontowany wynikałoby to zresztą z samej dokumentacji fotograficznej. W NAC zamieszczonych jest 16 zdjęć dotyczących katastrofy: 14 datowanych na październik 1933 (sygnatury 1-G-1250-1 do 14) pokazujących szyb tuż po katastrofie oraz 2 zdjęcia z grudnia 1933 (sygnatury 1-G-1251-1 i 2), które pokazują szyb ze zdemontowaną wieżą, w trakcie remontu. Do zdjęć pasują też niewielkie odległości fundamentów zastrzałów - wieża szybu, który uległ katastrofie była niewysoka.


Ostatnio edytowano 4 kwi 2011, o 22:06 przez mkowol, łącznie edytowano 1 raz

Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 4 kwi 2011, o 22:05 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 sty 2011, o 15:21
Posty: 222
Lokalizacja: Zabrze (poprzednio Katowice)
Imię: Marcin
Zagadka 1.
Czy był w tym miejscu tylko 1 szyb, czy też 2?
Ze zdjęć z katastrofy, wywnioskowaliśmy, że tuz obok stał jeszcze jeden szyb z drewnianą wieżą (wieża na szczycie miała umieszczoną kuplę, co by wskazywało, że to szyb). Jednak po obejrzeniu zdjęć mam coraz większe wątpliwości.
Obrazek
Na powyższym zdjęciu widać otwarte drzwi wieży - w środku stoi strażak - czyżby nie bał się wpaść do szybu?

Obrazek
Powyżej chyba najlepsze ujęcie, na którym widać, że do wieży nie prowadzą żadne liny z jakiejś maszynowni.

Obrazek
Tu znowu ładnie widać zbiornik na wodę (ppoż?) po południowej stronie wieży.

Więc być może to po prostu wieża do suszenia węży strażackich a przy okazji mógł byc na niej zawieszony dzwon szychotwy, stąd kupla?


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 4 kwi 2011, o 22:15 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2009, o 08:40
Posty: 6462
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Imię: Leszek
Może tak być, ta wieża ma dziwne wrota - na całą wysokość.

Ciekawe jak zapewniano wentylację w kopalni - jakiś niezaznaczony na mapach szyb wentylacyjny?

A z drugiej strony - przy drewnianych wieżach nie zawsze była maszynownia - choćby tu (nad tym zdjęciem swoją drogą zastanawialiśmy się z Płatkiem - chyba nawet tu na forum, czy to faktycznie Jan II): http://audiovis.nac.gov.pl/obraz/50474/ ... a5e2396b3/

_________________
— Patrz, Kościuszko, na nas z nieba! —
raz Polak skandował
i popatrzył nań Kościuszko,
i się zwymiotował.
K.I.Gałczyński


Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 4 kwi 2011, o 22:20 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 sty 2011, o 15:21
Posty: 222
Lokalizacja: Zabrze (poprzednio Katowice)
Imię: Marcin
Zagadka 2.
Zdjęcie znalezione przez Leszka, datowane na 9.02.1934 (a więc 4 miesiące po katastrofie i 2 miesiące po tym, jak przy remoncie nie skończono nawet nowej obudowy szybu) przedstawiające szyb wraz z zabudowaniami tuż przy wieży ciśnień.
To raczej nie ten sam szyb, który uległ katastrofie:
Obrazek

Po wizji lokalnej wychodzi na to, że lokalizacja tego szybu na zdjęciu musiałaby znajdować się w miejscu zaznaczonym niebieskim okręgiem (szyb pierwszy jest w rejonie zaznaczonym na żółto):
Obrazek
Na żadnej z map, które widziałem (oprócz tych, które zamieścił Leszek widziałem kilka - stronie archiwum WIG są nawet sowieckie z 1944) nie ma śladu szybu w tym miejscu :(
Natomiast obecnie znajduje się tam spory wąwóz:
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Gdyby na tym zdjęciu był szyb I i zakładalibyśmy, że jest to znaczny skót perspektywy, to oznaczałoby, że zdjęcie było robione z okolic Brynicy, a wtedy szyb pierwszy musiałby być przesłonięty przez istniejące już wtedy budynki.
Fotomontaż?
Błąd na mapie?
Dziwne...


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 4 kwi 2011, o 22:24 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2009, o 08:40
Posty: 6462
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Imię: Leszek
A może to hipotetyczny szyb wentylacyjny? A tak w ogóle - piękne odkrycie :brawa: Nigdzie jak do tej pory nie widziałem wzmianki o tym, że coś zostało z tego szybu...

_________________
— Patrz, Kościuszko, na nas z nieba! —
raz Polak skandował
i popatrzył nań Kościuszko,
i się zwymiotował.
K.I.Gałczyński


Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 4 kwi 2011, o 22:26 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 sty 2011, o 15:21
Posty: 222
Lokalizacja: Zabrze (poprzednio Katowice)
Imię: Marcin
le_szek napisał(a):
Ciekawe jak zapewniano wentylację w kopalni - jakiś niezaznaczony na mapach szyb wentylacyjny?

Ubiegłeś mnie tym pytaniem :D
W obudowie szybu I nie widać śladów kanału wentylacyjnego (a raczej powinien być widoczny), więc raczej nie był szybem wydechowym. Możliwe jest, że kopalnia była wentylowana przez szyb należący do sąsiedniej kopalni.
Z map złóż wynika, że pierwszy nadający się do eksploatacji pokład (miąższośći ok 4m) znajdował się na głębokości ok 90m - przy tej głębokości już musi być drugie dojście do powierchni (szyb, upadowa) i wentylacja wymuszona.

Tak czy owak trzeba by poszperać w archiwach, bo ta kopalnia naprawdę jest tajemnicza - tylko kto ma na to czas?


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 4 kwi 2011, o 22:31 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 sty 2011, o 15:21
Posty: 222
Lokalizacja: Zabrze (poprzednio Katowice)
Imię: Marcin
le_szek napisał(a):
A z drugiej strony - przy drewnianych wieżach nie zawsze była maszynownia - choćby tu (nad tym zdjęciem swoją drogą zastanawialiśmy się z Płatkiem - chyba nawet tu na forum, czy to faktycznie Jan II): http://audiovis.nac.gov.pl/obraz/50474/ ... a5e2396b3/

Na tym zdjęciu akurat, jak się przyjrzeć, to widać liny (w powiększeniu) Na tle wieży widać jaśniejszą linę. Na dachu budynku widać osłonę nad otworem.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 4 kwi 2011, o 22:33 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2009, o 08:40
Posty: 6462
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Imię: Leszek
Faktycznie :) Szukałem większych otworów w ścianie wieży :glupek:

_________________
— Patrz, Kościuszko, na nas z nieba! —
raz Polak skandował
i popatrzył nań Kościuszko,
i się zwymiotował.
K.I.Gałczyński


Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 5 kwi 2011, o 16:37 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 maja 2009, o 21:36
Posty: 5485
Lokalizacja: Chorzów/Hajduki
Pochwały: 1
Imię: Henryk.
Natomiast obecnie znajduje się tam spory wąwóz: może kamieniołom,wyrobisko gliny do cegielni.

_________________
"Jestem śląskie dziecko i Ślązakiem zginę.Kocham śląską ziemię i śląską krainę....."
Juliusz Ligoń.

[*] http://www.youtube.com/watch?v=4Fx4mshinO0 [*]


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 5 kwi 2011, o 21:39 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 sty 2011, o 15:21
Posty: 222
Lokalizacja: Zabrze (poprzednio Katowice)
Imię: Marcin
Zapadlisko to raczej nie jest, więc z dużym prawdopodobieństwem można przyjąć jedną z Twoich propozycji :)
Kawałek dalej na południe (już w pobliżu starego budynku szpitala psychiatrycznego) jest kolejna dziura, sporo mniejsza. Na dnie betonowe "coś", co niby przypomina fundamenty, ale ma jakieś takie fikuśne kształty i z tego co pamiętam wygląda tak jakby leżało na ziemi a nie było w nią wkopane.
Obrazek

Obrazek

Na pierwszy rzut oka, związek z kopalnią raczej niewielki, ale kto wie?

Przy okazji mniej więcej w tej okolicy zaczepiłem panią, która nawet nie uciekła na mój widok. Twierdziła, że mieszka w okolicy prawie 50 lat i o żadnej kopalni Polska nigdy nie słyszała. Wiedziała natomiast o upadowej Borki (tzn. aż takiej precyzji w jej wypowiedzi nie było - wiedziała po prostu, że była tam kopalnia ;) )


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 29 maja 2011, o 19:15 
Offline
SAM Urbex
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 paź 2010, o 20:01
Posty: 1881
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Imię: Maciek
Po półgodzinnym szukaniu odszukałem szyb I:
Obrazek
Obrazek
Na dole pełno śmieci:
Obrazek
Obrazek
Postument:
Obrazek
Obrazek
Podstawa zastrzału zmasakrowana przez naturę:
Obrazek
Obecnie odradzam szukanie szybu, bardzo zarośnięte, rower musiał mi służyć jako taran, a szyb (otoczony prze 2 metrowe trawy) znalazłem tylko dzięki postumentowi.

_________________
Wraz z OWŚ i Szombierkiem tworzymy SAM Urbex.
Moja stronka: Zakaz Fotografowania
Moja galeria zdjęć w serwisie FLICKR
Mój Instagram
Rock And Roll Ain't Noise Pollution


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 31 maja 2011, o 17:46 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 sty 2011, o 15:21
Posty: 222
Lokalizacja: Zabrze (poprzednio Katowice)
Imię: Marcin
Sądząc ze zmiany lokalizacji zderzaka, który zdobił postument oraz z nowych elementów wypełnienia rury szybowej, jest to jednak dosyć uczęszczane miejsce - choć raczej nie przez eksploratorów ;)


Góra 
 Zobacz profil  
 
Dodaj do: Dodaj do Gadu-Gadu Dodaj do Grono.net Dodaj do Twitter Dodaj do Blip Dodaj do Flaker Dodaj do Pinger Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook Wypowiedź dla Gwar Wypowiedź dla Delicious Wypowiedź dla Digg Wypowiedź dla Google Wypowiedź dla Reddit Wypowiedź dla YahooMyWeb Śledzik Dodaj do Kciuk.pl Dodaj do Spinacz.pl Dodaj do Yam.pl
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 28 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strona główna forum » Eksploracja » Kopalnie węgla i soli


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

[ Time : 0.320s | 18 Queries | GZIP : Off ]