Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ

Strona główna forum » Eksploracja » Kopalnie węgla i soli




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 140 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Następna strona
Autor Wiadomość
 Post Napisane: 29 wrz 2014, o 13:56 
Offline

Dołączył(a): 29 wrz 2014, o 13:28
Posty: 1
Imię: Marek
TVRuda napisał(a):
stołek napisał(a):
Dzisiaj przeglądałem sobie książkę "Dwa wieki KWK Zabrze -Bielszowice" J. Jarosa.
Jest tam mapa "Okolice Zabrza na dzisiejszej mapie śląska".
Nie wiem na ile to byłą aktualna mapa w 91Roku, ale jest tam zaznaczony dodatkowy szyb w Pawłowie.
Tutaj mapka

Obrazek

Z lewej Dorotka
Z góry Szyby Pawłów
Prawy dolny róg Szyby główne.
Czy zaznaczone miejsce w środku może być szybem Pawłów Dolny?


Witam Was serdecznie drodzy koledzy. Zarejestrowałem się tutaj, gdyż także fascynują mnie miejsca dawnych zakładów przemysłowych. Mieszkam w Bielszowicach i jeśli moja wiedza o tutejszym wydobyciu węgla się przyda będzie mi miło.

Koledzy szukali szybu Pawłów dolny. W miejscu, gdzie kolega zaznaczył, gdzie rzekomo miałby się znajdować ten szyb kiedyś była tam cegielnia. Kiedyś penetrowałem tamtejszy teren zaczynając od stawu od strony działek od wschodu. Tata opowiadał, że to był typowy gliniok. Wiedzie tam ścieżka. Od zachodniej strony glinioka zaczyna się skarpa jakby skraj hałdy. Potem jest rozwidlenie w stronę północną i zachodnią. Teren jest porośnięty drzewami. Od strony ulicy Tatrzańskiej w Pawłowie na skraju lasu był kiedyś szłaban i od niego wiodła droga (ścieżka) na południe i można bło wyjechać na ulicę Na Piaski w Bielszowicach. Jak się jedzie tam rowerem to czuć, że grunt był tam nienaturalny a usypany. Idąc ścieżką od stawu na zachód dochodzimy do podwórza przy ulicy Mendego w Pawłowie. Śladów po zabudowie nie ma. Jedynie zastanawia mnie układ drzew widoczny od ulicy Na Piaski na zachód od skrzyżowania z Poznańską.

Oglądając stare mapy śmiem twierdzić, że pomiędzy tymi drzewami wiodła kolejka wąskotorowa do pola piaskowego, które było w sąsiedztwie cmentarza pawłowskiego i ulicy Pawłowskiej o czym świadczą dość znaczne obniżenia terenu w tamtejszym lesie. Na zdjęciach satelitarnych widać, jakim śladem biegła ta kolejka a według map z lat 30tych XX wieku na ulicy Pawłowskiej znajdował się most tej kolejki, która przechodziła pod drogą. Byłoby to w miejscu jak kończą się domy na Pawłowskiej od strony granicy z Pawłowem za lekkim skrętem. Jadąc autem da się odczuć nierówność.

Dowiedziałem się też, że był planowany inny szyb na terenie osiedla fińskich domków. Z opowieści dziadka od taty śmiem wnioskować, że było to w krzaczorach między sklepem a przystankiem. Tata opowiadał, że posadzono tam pięć drzew po katastrofie ku czci poległych górników przy drążeniu szybu. Teren był wówczas podmokły. Woda podmyła ściany i doszło do zasypania i śmierci górników. Kiedy to mogło się wydarzyć trudno mi powiedzieć. Nie ma tam żadnego innego pomnika jak te drzewa stojące w rzędzie. Być może w kopalnianych archiwach coś będzie wzmiankowane o budowie tego szybu.


Witam
Jestem tu pierwszy raz na tym forum,ale mam trochę wiedzy na temat szybu "Pawłów dolny"- wychowałem się
ok 200m od niego :)
Kolejka nie mogła iść między drzewami ,gdyż wtedy ich jeszcze nie było !!!
Na terenie pomiędzy ul.Tatrzańską a ul.Na piaski znajdowała się cegielnia ,kopalnia piasku i piękne 2 stawy.
Ten szyb jeżeli mnie pamięć nie myli był bardziej na wschód niż na tej mapce,pamiętam że strasznie hałasował
,spać się nie dało (miałem wtedy ok 7lat).
Mniej więcej na przełomie lat 60/70 szyb został zasypany (mogę się mylić do 3 lat).
Potem zasypano kamieniem z wyrobisk najpierw staw ,potem dziurę po kopalni gliny.
W dól tej "dziury" w ziemi z kopalni gliny prowadziły tory ,jeździły tam wózki którymi transportowano glinę do góry.
Ciekawe było to że ok 10m poniżej "normalnego" poziomu były cieniutkie (ok 10do 20cm) pokłady węgla.
Tata mi opowiadał że w nocy ładowano go na furmanki i częste były akcje milicji obywatelskiej.
Tych torów które biegły dalej na Pawłowską nie pamiętam (byłem za mały żeby się tak daleko zapuszczać:) ).
Zasypywanie trwało ok 5 lat ,potem samoistnie wyrósł obecny lasek.
Został tylko ten mniejszy z 2ch stawów.
Przez wymieniony szlaban wpuszczano auta ciężarowe z kamieniem .
CDN.
Pozdrawiam Marek


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 1 paź 2014, o 00:08 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 29 lip 2014, o 10:07
Posty: 597
Lokalizacja: Katowice
Imię: Darek
Na zdjęciu ,,szpileczka,, jest na lewo od jasnej kanciastej plamy z kropką. Jej północna krawędź jest porośnięta linią drzew, powyżej której jest udeptany plac, również obsadzony od północy drzewami. Na tym placu stała kiedyś hala pieców do wypalania cegieł. Między tą halą, a dolną linią drzew były wentylatory, o ile pamięć mnie nie myli to były widoczne dwa dyfuzory. Szyb przestał być używany po oddaniu do użytku szybu IV, czyli w 1975 roku. Zabudowania po cegielni z kominem oraz dyfuzory były jeszcze w połowie lat 80-tych.
Kolejka piaskowa dochodziła wg.starych map do prawego skraju dolnej linii drzew, przejeżdżając po drodze pod ulicą Pawłowską i Łużycką. Gdzieś tam był otwór podsadzkowy (nie szyb), przez który wypełniano pustkę ,, pod Pawłowem i w rejonie ulicy Piaskowej,,. Piaskowa to obecnie ulica Na Piaski. Piaskownia znajdowała się na południe od ogródków działkowych i cmentarza przy ulicy Rogoźnickiej. Rejon ten, obecnie zalesiony, bywa opisywany na mapach jako Las Pawinek lub Bagier.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 2 paź 2014, o 18:08 
Offline

Dołączył(a): 26 cze 2013, o 11:39
Posty: 63
Imię: Paweł
Czy możliwe jest zatem aby szyb Pawłów Dolny znajdował się w równej linii z szybem Dorotka? To by pomogło w odnalezieniu jego dekla. :D


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 3 paź 2014, o 22:29 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 29 lip 2014, o 10:07
Posty: 597
Lokalizacja: Katowice
Imię: Darek
Pi razy oko, jakieś 80 metrów na wschód od zaznaczonego miejsca. Nie wiadomo co było likwidowane pierwsze. Jeśli szyb, to dekiel mógł zostać przysypany przy rozbiórce cegielni.

Na ekranie o przekątnej 36 cm jest to jakieś 6 - 7 mm w prawo :)


Ostatnio edytowano 19 paź 2014, o 15:30 przez Ostatnio 401, łącznie edytowano 1 raz

Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 19 paź 2014, o 15:26 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 29 lip 2014, o 10:07
Posty: 597
Lokalizacja: Katowice
Imię: Darek
SZYB III
Wie ktoś może, co robią na koronie szybu? Jakaś rozbiórka, czy budowa?

SZYB I
Na poziomie dolnego koła linowego są nie 2 lecz 3 koła. Po lewej, patrząc od strony maszyny wyciągowej, pojedyncze o zwiększonej ilości szprych i centralnie dwa blisko siebie, szprychowane jak górne.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 19 paź 2014, o 15:56 
Offline

Dołączył(a): 26 cze 2013, o 11:39
Posty: 63
Imię: Paweł
SZYB III

Wydaje mi się, że wymieniają zabezpieczenia na dachu na całkiem inne. Ładniej to wygląda. :)

Ciągle nie umiem uzyskać odpowiedzi dlaczego wieża szybowa stojąca w stronę ulicy Halembskiej (chyba Szyb I) nie ma lin odkąd sięgam pamięcią. Ten czynny jest chyba remontowany, bo po zmroku widać tam przemieszczające się światła i gołym okiem widać, że jest konserwowany w przeciwieństwie do sąsiadującego. Ten obskurnie wygląda. Chyba w bliższym czasie czeka rozbiórka wieży, co do szybu nie wiem jakie są wobec niego zamiary.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 20 paź 2014, o 10:38 
Offline

Dołączył(a): 22 maja 2011, o 18:38
Posty: 131
Imię: Paweł
Na szybie I była maszyna parowa i napewno po likwidacji maszyny nie wstawiono nowej.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 20 paź 2014, o 17:37 
Offline

Dołączył(a): 26 cze 2013, o 11:39
Posty: 63
Imię: Paweł
Czyli rozumieć można to w ten sposób, że ten szyb używany już nie będzie do zjazdów. Likwidacja? Jeśli nie to gdyby miał być on uruchomiony to przydała by się nowa wieża.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 20 paź 2014, o 18:21 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 29 lip 2014, o 10:07
Posty: 597
Lokalizacja: Katowice
Imię: Darek
SZYB I
256 m npm. Głębiony w latach 1896-1904. Na głębokości 42 m natrafiono na kurzawkę, co wymusiło użycie żeliwnych tubingów. Krążyły opowieści o wagonach barwionej słoniny, której użyto do wypełnienia przestrzeni między tubingami a gruntem, w celu ich uszczelnienia. W 1901 roku miał głębokość 160,6 m , a w 1902 lub 1903 wymurowano podszybie na głębokości 260 m, przy głębokości całkowitej 285 m. Został uruchomiony w 1904 roku, jako zjazdowo - wydobywczy. Posiadał wieżę o wysokości około 30 m z kołami usytuowanymi obok siebie. Około 30 m na północ był (istnieje do dziś) budynek maszyny wyciągowej z maszyną parową wyprodukowaną w 1903 roku przez Hutę Gliwice (Huldschinskysche Huttenwerke Gleiwitz ???) o mocy 736 KM. Poruszała ona dwie klatki dwupiętrowe ustawione w osi wschód- zachód, na jedno linowych zawiesiach.
W latach 1929 -30 został pogłębiony do 337 m, oraz rozpoczęto rozjazd poziomu 320 m. Jednocześnie wymieniono obudowę z drewnianej na stalową, na odcinku od 180 do 260m. W 1931 roku dodano mu funkcję szybu podsadzkowego. Do 1936 roku na poziomie 320 m wybudowani zbiornik węgla, objazd wozów, zapychacze i wywrót, oraz wprowadzono wozy o pojemności 1,8 lub 2,0 t, a w samym szybie zainstalowano dwa skipy o pojemności 4 ton.
W czasie wojny na wschód od szybu wybudowano nowy budynek maszynowni i sprowadzono nową maszynę parową wyprodukowaną w 1942 roku przez GUTEHOFFNUNGSHUTTE-STERKRADE z Oberhausen w Nadrenii-Westfalii, o mocy 3500 KM, z tarczą Koepe o średnicy 7 m. Nie zdążono jej jednak uruchomić. Przy okazji wymieniono 6 starych kotłów dwu płomieniowych, na kotły typu Babcock i wybudowano nowy komin wysokości około 80 m.
Między 20 a 27 stycznia 1945 wieża szybowa z kołem została uszkodzona, a pocięta lina wrzucona do szybu. W związku z tym wydobycie z poziomu 320 m wznowiono dopiero po kilku miesiącach. Następnie przystąpiono do wykonania nowych fundamentów, oraz pogłębiania szybu, początkowo do 480 m, a w latach 1961-65 do 687,5 m. Nowa (obecna), około 50 metrowa wieża szybowa z ,, wojenną,, maszyną została uruchomiona w 1950 roku. Zachowano trzon szybu z dotychczasowym ustawieniem skipów, teraz jednak skipoklatek o pojemności 8,5 t, oraz sam budynek nadszybia. W budynku nadzsybia mieści się wyciąg elektryczny K-2000, zjazdowo- materiałowy, do poziomu 516 i 642 m, tzw. ,,Karolina,, (1m/s). Wydobycie odbywało się tylko z poziomu 320 m, a pojemność klatki wynosiła 8 ludzi.
Aby nie zakłócać obiegu powietrza rura szybowa posiadała automatyczne klapy.
Szub został unieruchomiony, poza ,,Karoliną,, około 1990 roku, po zakończeniu eksploatacji poziomu 320 m. Maszyna wyciągowa została wystawiona przy bramie wjazdowej do skansenu Guido. W 2012 roku trwały prace remontowe w budynku maszynowni.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 20 paź 2014, o 18:57 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 maja 2009, o 22:36
Posty: 5957
Lokalizacja: Chorzów/Hajduki
Pochwały: 1
Imię: Henryk.
Czyli ta niekompletna
Załącznik:
17..JPG
17..JPG [ 120.56 KiB | Przeglądane 929 razy ]

Załącznik:
16..JPG
16..JPG [ 193.33 KiB | Przeglądane 929 razy ]

Chciałbym skorzystać z Twojej wiedzy więc zapytam skąd jest ta ze skansenu maszyn parowych
Załącznik:
S7309072.JPG
S7309072.JPG [ 136.4 KiB | Przeglądane 929 razy ]

Załącznik:
S7309075.JPG
S7309075.JPG [ 205.86 KiB | Przeglądane 929 razy ]

Załącznik:
S7309073.JPG
S7309073.JPG [ 176.29 KiB | Przeglądane 929 razy ]

ona co prawda wygląda już nieco inaczej,ale nie napisano skąd,a dawno nie byłem.Kiedy też nie wiem.
Wyprodukowana w Donnensmarckhutte czyli Huta Zabrze.

_________________
"Jestem śląskie dziecko i Ślązakiem zginę.Kocham śląską ziemię i śląską krainę....."
Juliusz Ligoń.

[*] http://www.youtube.com/watch?v=4Fx4mshinO0 [*]


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 20 paź 2014, o 20:38 
Offline

Dołączył(a): 26 cze 2013, o 11:39
Posty: 63
Imię: Paweł
Czyli w niedalekiej przyszłości wieża Szybu I zostanie rozebrana.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 20 paź 2014, o 22:48 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 29 lip 2014, o 10:07
Posty: 597
Lokalizacja: Katowice
Imię: Darek
Dwa pierwsze zdjęcia bez wątpienia z Guido. Napisali 1911, a ja na zdjęciu widziałem 1942. Na deklu od tyłu jest odlew producenta i rok.
Pozostałe zdjęcia to ???????????
No, podane lata do niczego nie pasują.
Wątpię żeby wymieniali maszyny co 4 lata.
Przez chwilę myślałem, że ta druga jest z szybu II, (był wybudowany później) ale tam ponoć zawsze był napęd elektryczny.
Był jeszcze szyb Thonberg/Halszka, ale zlikwidowali go w 1929 roku. Gdzie by się to uchowało tyle lat??
Tak to jest wierzyć w to co napisane w książkach. :oops:
Odpowiedź na pytanie dostarcza dziesięciu następnych pytań.


Myślę że sama wieża szybowa nie jest od dawna do niczego potrzebna i już dawno mogła być rozebrana. Dobrze,że tego nie zrobili, bo jest po prostu fajna. Początkowo po unieruchomieniu nawet była malowana. Może nie rozbiorą, chyba mają coś na myśli jeśli remontowali budynek maszynowni. Raczej nie eksploatację, tylko skansen. Coś słyszałem o odzysku maszyny z Guido. Stary kompleks cechownia-łaźnia też remontowali.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 21 paź 2014, o 08:13 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 maja 2009, o 22:36
Posty: 5957
Lokalizacja: Chorzów/Hajduki
Pochwały: 1
Imię: Henryk.
Pozostałe zdjęcia to ???????????
No, podane lata do niczego nie pasują.
Ta w skansenie przejrzałem wszystkie i na pokrywie cylindra jest inna data 1925
Załącznik:
S7309077.JPG
S7309077.JPG [ 171.88 KiB | Przeglądane 877 razy ]

a na tablicy 1907 rozrzut spory ??

Na Quido kiedyś nie było producenta i teraz też się to kłóci z tablicą.
Załącznik:
13..JPG
13..JPG [ 157.38 KiB | Przeglądane 877 razy ]

Załącznik:
DSCN2958.JPG
DSCN2958.JPG [ 184.04 KiB | Przeglądane 877 razy ]

_________________
"Jestem śląskie dziecko i Ślązakiem zginę.Kocham śląską ziemię i śląską krainę....."
Juliusz Ligoń.

[*] http://www.youtube.com/watch?v=4Fx4mshinO0 [*]


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 21 paź 2014, o 12:00 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 29 lip 2014, o 10:07
Posty: 597
Lokalizacja: Katowice
Imię: Darek
Porównuję zdjęcia z książkowymi i ......... to żadna z nich.
Na pewno nie ta z Guido, eksponat ma za cienki cylinder. Na tabliczce są dwa błędy literowe w nazwie. Rheinbaben była do 1922 roku wspólną nazwą dla Bielszowic, Makoszów i Guido.
Bardziej podobna do tej drugiej, ale tu oprócz daty i producenta cylinder jest za bardzo kanciasty, jest inna konstrukcja tarczy i nie ma osłona korbowodu.
Coś jest pomieszane w skansenach.

I już nic nie wiem :sciana:


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 21 paź 2014, o 18:18 
Offline

Dołączył(a): 26 cze 2013, o 11:39
Posty: 63
Imię: Paweł
Ten Szyb Halszka miałby się znajdować gdzieś pomiędzy Walenciokiem a parkiem Strzelnica. Różne historie czytałem ale każda podważa wiarygodność drugiej.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 21 paź 2014, o 22:44 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 29 lip 2014, o 10:07
Posty: 597
Lokalizacja: Katowice
Imię: Darek
Cztery książki, w każdej inny opis. Trzeba by historię kopalni napisać od nowa. Trzeba by wziąć wszystkie dane datami i spisać uwzględniając co jest prawdopodobne, a co nie. Chciałem to zrobić, opis szybu I miał być taką próbą wystawioną na widok publiczny i ..............
Eksponaty w skansenach przeczą wszystkiemu.

Szyb Halszka istniał naprawdę, był jakieś 300 metrów na północ od boiska poligonu strażackiego. Wybudowano go na terenie zajmowanym poprzednio przez cegielnię. Możliwe że wykorzystano część dawnej zabudowy, np dla kotłowni i łaźni. Tam musiała być maszyna parowa, bo szyb wyposażono w wieżę w latach 1898-1900, a maszyn elektrycznych zaczęto używać od 1902 roku. Ulica Sportowców ciągnęła się kiedyś dalej, przez obecny teren poligonu, do samego szybu. Nazwę Sportowców ma od chyba 1936 roku, przedtem nazywała się Halszki. Na mapie z 1902 roku jest opisany WETTER, a od 1904 THONBERG. Potem na tym terenie sypał kamień Walenciok, więc dekla nie ma raczej co szukać. I nigdzie żadnego zdjęcia.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 22 paź 2014, o 07:45 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 maja 2009, o 22:36
Posty: 5957
Lokalizacja: Chorzów/Hajduki
Pochwały: 1
Imię: Henryk.
Należało by zapytać skąd/kogo skanseny mają informacje,jednakże na konkretne info bym nie liczył.

_________________
"Jestem śląskie dziecko i Ślązakiem zginę.Kocham śląską ziemię i śląską krainę....."
Juliusz Ligoń.

[*] http://www.youtube.com/watch?v=4Fx4mshinO0 [*]


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 22 paź 2014, o 17:18 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 29 lip 2014, o 10:07
Posty: 597
Lokalizacja: Katowice
Imię: Darek
Już sam fakt opisania eksponatu z odlaną datą 1925, jako 1907 mówi wiele o wiedzy placówki na temat tego co u siebie mają.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 22 paź 2014, o 21:40 
Offline

Dołączył(a): 26 cze 2013, o 11:39
Posty: 63
Imię: Paweł
Skoro tam była cegielnia czy czasem pozostałością po niej nie jest staw na brzegu hałdy na północ od ulicy Górnej jadąc w stronę poligonu? Halszka może być kwestią sporną czy to był szyb Walenciokowy czy Bielszowicki? Wiadomo kiedy go zlikwidowano? Wokół Walencioka jest kilka już mocno porośniętych drzewami hałd. Czy coś na temat ten można by się dowiedzieć?

EDIT:

Na mapie z 1929 roku widać iż domy na ulicy Górnej ciągły się aż do szybu i kolejki wąskotorowej wiodącej z szybu na teren dzisiejszego parku Strzelnica. Dokładnie się przyglądając mapie mam pytanie czy ta kolejka nie wiodła dalej obecną ulicą Kowaczka i Powstańców Śląskich? Miała by ona przecinać ulicę ks. Niedzieli i biec dalej w stronę parkingu. Zastanawia mnie ten spad terenu za tym parkingiem czy tam nie było kiedyś hałdy.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 23 paź 2014, o 01:11 
Offline
Bratnia dusza

Dołączył(a): 29 lip 2014, o 10:07
Posty: 597
Lokalizacja: Katowice
Imię: Darek
Ten staw, czyli ,,14-ty" powstał później. Na starych mapach od wzgórza 319, przez staw, do Czarniawki płynie strumień. Jest to też rejon uskoku tektonicznego, co w połączeniu z fedrunkiem...... Sam się jakoś zrobił, tak jak ten przy Kokota, na przeciw bunkra. Jakieś dziury po glinie były widoczne, ale bliżej samej cegielni.
Bielszowicki jak najbardziej. Położony na polu Konigin Luise, prawie przy granicy z polem Consolidirt Wolfgang.
To był drugi z szybów pomocniczych, jednocześnie pierwszy wydobywczy, przed szybami I i II. W 1902 zabudowali na nim wentylator, stąd na mapie nazwany Wetter, potem przechrzczony na Thonberg, podobno od gliny wykopanej przy jego drążeniu. Chyba w 1922 nazwali go Halszka, ale nie wiem od jakiej Elżbiety. Zlikwidowali go w 1929 roku.
W 1904 rozpoczęto urabianie z podsadzka i dołożyli mu jeszcze funkcję podsadzkowego. Kolejka na mapie, to kolejka piaskowa i sięgała tylko do parku. Wagony były ciągnięte przez linę bez końca. Park powstał na terenie nieczynnej już piaskowni.
To całe obniżenie terenu za parkingiem, w stronę ulicy Mokrej i dalej do Kochłówki, a w drugą stronę ciągiem ulicy Powstańców Śląskich (Kościelnej) to pozostałość po pradolinie rzeki Bielczy, nad która była ulokowana pierwotna osada Bielszowice, właśnie przy Kościelnej. Ponieważ pradawne mapy, tak gdzieś do 1820 roku, były rysowane ,, na oko", więc trudno dokładnie powiedzieć gdzie miąła źródło. Tak ,,na oko", w rejonie boiska Zgody :gafa: Jastrzębia. Tak właściwie to powinny być Bielczowice od rzeki Bielczy, na mapie z 1736 mamy Bilczowitz, a z 1741 Bieltzowitz.


Góra 
 Zobacz profil  
 
Dodaj do: Dodaj do Gadu-Gadu Dodaj do Grono.net Dodaj do Twitter Dodaj do Blip Dodaj do Flaker Dodaj do Pinger Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook Wypowiedź dla Gwar Wypowiedź dla Delicious Wypowiedź dla Digg Wypowiedź dla Google Wypowiedź dla Reddit Wypowiedź dla YahooMyWeb Śledzik Dodaj do Kciuk.pl Dodaj do Spinacz.pl Dodaj do Yam.pl
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 140 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Następna strona

Strona główna forum » Eksploracja » Kopalnie węgla i soli


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

[ Time : 0.257s | 18 Queries | GZIP : Off ]