Eksploratorzy
http://eksploratorzy.com.pl/

ZG Sobieski - Jaworzno
http://eksploratorzy.com.pl/viewtopic.php?f=21&t=12661
Strona 7 z 12

Autor:  joshua [ 15 lip 2013, o 19:36 ]
Tytuł:  Re: ZG Sobieski - Jaworzno

Pioma na 90% :)

Autor:  ChuckNorris [ 16 lip 2013, o 02:10 ]
Tytuł:  Re: ZG Sobieski - Jaworzno

A wiesz może jaki rodzaj belek? :)

Autor:  joshua [ 16 lip 2013, o 04:17 ]
Tytuł:  Re: ZG Sobieski - Jaworzno

Oj tego to nie wiem...

Autor:  ChuckNorris [ 16 lip 2013, o 09:57 ]
Tytuł:  Re: ZG Sobieski - Jaworzno

Najtańsze/najgorsze beleczki - WPT. W ich skład wchodzą w zasadzie tylko 3 podstawowe elementy: wózki jezdne, dyszle i ciągarki PWŁ-ki :)

Autor:  pavulonek [ 16 lip 2013, o 10:10 ]
Tytuł:  Re: ZG Sobieski - Jaworzno

Nie wiem, czy można to nazwać belką, ale na Staszicu jeździ jedna maszyna z tzw. imakami. Nie ma żadnych podciągarek hydraulicznych, na wózku jest tylko łańcuch, którym owija się wiązkę drewna, następnie przestrzela w ogniwo trzpień z zabezpieczeniem. Trasa kolejki podwieszanej się podnosi, maszyna jedzie jakby pod górkę, podnosząc drewno z drzewiarki. Przy rozładunku wystarczy wybić trzpień i spada cała wiązka. Transport drewna w ten sposób jest z 5x szybszy niż na podciągarkach hydraulicznych, ale trochę niebezpieczny przy rozładunku.

Autor:  ChuckNorris [ 16 lip 2013, o 12:15 ]
Tytuł:  Re: ZG Sobieski - Jaworzno

Takiego wynalazku jeszcze nie widziałem :lol: Tylko, że poza drewnem to już raczej nic na to nie załadujesz :)

Autor:  pavulonek [ 17 lip 2013, o 07:08 ]
Tytuł:  Re: ZG Sobieski - Jaworzno

To jest maszyna tylko do transportu drewna, dostarcza materiał dla ściany podsadzkowej, gdzie jak wiadomo, idą całe lasy. Standart na zmianę to dwa kursy 3x drewno, 2x filarówki.

Autor:  RoboCop [ 30 paź 2013, o 08:09 ]
Tytuł:  Re: ZG Sobieski - Jaworzno

Wczoraj oglądałem w National Geographic film z cyklu "Polskie fabryki: Tauron", sporo zdjęć było z ZG Sobieski.

ps Zaskakująco dużą powierzchnię zajmują tereny po osadnikach i hołdach, jeżdżąc drogą nie widać, że to wciąż jest tak ogromne.

Autor:  joshua [ 6 lis 2013, o 15:33 ]
Tytuł:  Re: ZG Sobieski - Jaworzno

Ruszyły prace przy budowie szybu Grzegorz w dzielnicy Byczyna.

http://www.jaw.pl/articles/show/3076

Autor:  PL_Sheep [ 22 lis 2013, o 17:17 ]
Tytuł:  Re: ZG Sobieski - Jaworzno

Witam. Jestem nową osobą na forum wydaje mi się że mogę podać kilka ciekawych informacji dotyczących ZG Sobieski.
Upadowa 2000 składa się z 6 pochylni ma długość 6 km i dochodzi do przekopu Byczyna na poziomie 500. Jest zwana potocznie Glinną Górą.
W czasie godziny można nią wytransportować do 1500 ton urobku. Średnio wychodzi ok 900 t/h.

Zjazd czy wyjazd Karoliną jest powiedzmy "ciekawy". Sprawia wrażenie jak by się człowiek cofnął w czasie. W czasie jazdy można spokojnie oglądać zamurowane podszybia pozostałych poziomów.

W ZG Sobieski są dwa systemy wentylacyjne.
Szyb Helena wdechowy dla rejonu Piłsudski
Szyb Traugut wydechowy dla tegoż rejonu

Szyb Sobieski wdechowy dla rejonu Sobieski
Szyb Leopold wydechowy.

Karolina jest częściowo wdechowa a częściowo wydechowa.

Autor:  pavulonek [ 23 lis 2013, o 23:34 ]
Tytuł:  Re: ZG Sobieski - Jaworzno

Cytuj:
Karolina jest częściowo wdechowa a częściowo wydechowa.

Możesz napisać coś więcej w temacie?

Autor:  PL_Sheep [ 24 lis 2013, o 19:23 ]
Tytuł:  Re: ZG Sobieski - Jaworzno

Karolina obecnie ma cztery podszybia na poziomach 160/220/300/500

Do poziomu 300 Karolina jest szybem wdechowym a równocześnie wydechowym między poziomem 500 a 220. Na poziomie 500 dochodząc pod szyb Karolina przechodzi się przez system tam wentylacyjnych nie pozwalających na "krótkie spięcie" w systemie przewietrzania Piłsudskiego.

Z poziomu 160 jest tylko dojście do "lunety" podsadzkowej.

Autor:  PL_Sheep [ 13 gru 2013, o 22:30 ]
Tytuł:  Re: ZG Sobieski - Jaworzno

Co do wydobycia na Sobieskim. Obecnie fedrują dwie ściany i dobowo wydobycie utrzymuje się na poziomie 17000 t. Cały czas mnie zastanawia dlaczego w dyskusji przewija się szyb Centralny? Na ruchu III czyli Sobieskim znajdują się tylko Sobieski III Traugut i Kazimierz. Kazimierz nie posiada żadnej wierzy szybowej jest przykryty blachą i od pewnego czasu ogrodzony. Wentylatory, które znajdują się na tym ruchu są połączone z szybem Traugut. W centralnej części zdjęcia znajduje się właśnie Kazimierz a na godzinie drugiej widać Trauguta na godzinie czwartej wentylatory.

http://www.zumi.pl/namapie.html#50.1840 ... /satellite

W centralnej części zdjęcia znajduje się właśnie Kazimierz Na godzinie drugiej od Kazimierza widać Trauguta, na godzinie czwartej wentylatory.

Jeszcze ciekawostka. W roku 1988 (pamiętam jak dziś choć miałem 8 lat) zamiast nowej Jaworznickiej drogi głównej były tory kolejowe. Na odcinek prowadzącym w kierunku Piłsudskiego stały składy wagonów. Razem z kolegami poszliśmy pospuszczać ze stojących wagonów powietrze (zajefajnie syczało) jakie było nasze zdziwienie jak skład zaczął się staczać :shock: heh... serce to mi o mało ze strachu nie wyskoczyło z klatki piersiowej. Na szczęście skład się nie rozpędził i zatrzymał się na wysokości dawnej stacji (pamiętam jeszcze zbiornik do uzupełniania wody w parowozach). potem już nie ruszaliśmy składów stojących na bocznicach.

Autor:  joshua [ 14 gru 2013, o 11:18 ]
Tytuł:  Re: ZG Sobieski - Jaworzno

Na 6 stronie tego wątku w jedym z postów jest plan przewietrzania KWK Jaworzno. Widnieje na nim szyb Sobieski Centralny. Wiesz może czy ten szyb został zasypany, istnieje nadal etc?

Autor:  PL_Sheep [ 14 gru 2013, o 14:25 ]
Tytuł:  Re: ZG Sobieski - Jaworzno

Z pewnością został zasypany. Na początku jak zacząłem się interesować ZG Sobieski też mi było żal likwidowanych szybów jednak utrzymywanie ich nie miało najmniejszego sensu. Swego czasu kierownictwo (w końcówce lat 90) miało ambitny plan udostępnienia wyrobisk na płytkich poziomach do zwiedzania. Niestety pomysł nie doszedł do skutku ze względu na bardzo duże problemy z przewietrzaniem. Przy zniżkach barometrycznych z obiegiem powietrza działy się cuda, w dodatku miały one wpływ na przewietrzanie reszty zakładu. W końcu postanowiono zatamować te poziomy. Smutna prawdą jest że nie ma sensu utrzymywać żadnych chodników ani szybów, które nie mają wpływu na eksploatacje i produkcje. Wiem również że te wyrobiska jak na razie naturze się opierają i są w dobrym stanie (na tych poziomach nie były stosowane żadne obudowy). Może kiedyś jak już skończymy fedrować w Jaworznie to kto wie.... może powstanie jakiś taki skansen?

Co do szybu Centralnego postaram się o dokładne informacje.

Autor:  PL_Sheep [ 16 gru 2013, o 16:05 ]
Tytuł:  Re: ZG Sobieski - Jaworzno

Szyb centralny znajdował się pomiędzy Traugutem a Sobieskim III mniej więcej na wysokości obecnej przeróbki bądź bardziej wysunięty w stronę obecnych zwałów. Widziałem go... na obrazie (nie znam autora) niestety nie dostałem kopii. Obecnie nie ma po nim śladu. Możliwe że jutro uda mi się coś więcej dowiedzieć. Na 100% wentylatory które są na Sobieskim nie są zabudowane na nim. Nie do końca jestem przekonany, ale wieża szybu centralnego jest widoczna na zdjęciach przedstawionych w postach le_szka przedstawiającymi kopalnie bory.

W poszukiwaniu zdjęcia trafiłem na fajny artykuł.

http://s1.artcom.pl/misc/ct_newspaper/400/301.pdf

strona 25

Autor:  PL_Sheep [ 18 gru 2013, o 21:15 ]
Tytuł:  Re: ZG Sobieski - Jaworzno

Nie spodziewałem się, że zdobycie takich informacji może być takie skomplikowane. Moje pytania o szyb Centralny zaskoczyły już nie jedną osobę. W każdym razie udało mi się kilka osób tą w pewnym sensie ciekawostką zainteresować. Prawda jest taka, że większość ludzi pracujących w kopalniach widzi je jako miejsce pracy nie wnikając w ich ciekawą Historie.

Swego czasu przewinęły mi się przez ręce mapy górnicze pokładów wybieranych obecnie na których były zaznaczone pokłady wybierane w latach 1870-1925. W skrócie można powiedzieć, że biorąc pod uwagę powierzchnie pokładu, który Sobieski wybiera podczas eksploatacji pojedynczej ściany w ciągu roku w tamtym okresie trwało 25lat.

Z ciekawostek ruchowych.

W podziemnych zakładach górniczych jest zabudowanych około 1900 przenośników taśmowych o łącznej długości około 680 km. (dane na rok 2012, jak można się domyślić jest to wartość dosyć dynamicznie się zmieniająca).
Do jazdy ludzi jest raptem 19 przenośników o łącznej długości około 15 km. Z czego na Sobieskim jest 9 Łączna ich długość wynosi ok. 7 km.

Tego typu rozwiązania mają bardzo duży wpływ na czas dojścia załogi jak i zmęczenia załogi.
Transport załogi maszynami podwieszanymi nie ma porównania jeżeli chodzi o czas i sprawność.

Autor:  PL_Sheep [ 25 gru 2013, o 20:49 ]
Tytuł:  Re: ZG Sobieski - Jaworzno

A oto szyb centralny (wiedziałem że gdzieś na zdjęciu go widziałem)
Zdjęcie znajduje się w książce pt. Jaworzno zarys dziejów 1939-1990.

Załączniki:
20131225_191822a.jpg
20131225_191822a.jpg [ 162.21 KiB | Przeglądane 1472 razy ]

Autor:  PL_Sheep [ 27 gru 2013, o 23:08 ]
Tytuł:  Re: ZG Sobieski - Jaworzno

Szyb Sobieski

Załączniki:
Komentarz: Taki tam widok z przed dyrekcji.
20131227_142737.jpg
20131227_142737.jpg [ 217.42 KiB | Przeglądane 1847 razy ]

Autor:  PL_Sheep [ 28 lut 2014, o 19:20 ]
Tytuł:  Re: ZG Sobieski - Jaworzno

Dziś w końcu dowiedziałem się gdzie dokładnie znajdował się szyb centralny dokładna lokalizacja

https://maps.google.pl/?ll=50.18355,19. ... 6&t=h&z=20

Dekiel szybu znajduje się bezpośrednio pod pomostem ,który prowadzi do szybu Traugutt.

Najśmieszniejsze że bardzo często chodziłem koło "dekla" lecz nigdy nie przyszło mi do głowy że to właśnie tu się on znajduje.

Strona 7 z 12 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/