Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ

Strona główna forum » Eksploracja » Kopalnie węgla i soli




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 66 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna strona
Autor Wiadomość
 Post Napisane: 31 sty 2010, o 13:54 
Offline

Dołączył(a): 17 lip 2011, o 11:45
Posty: 213
Imię: tomek
Kopalnia była ogromna i jedna z najstarszych, no i jeszcze do końca nie umarła.
początki kopalni to rok 1791 jej likwidację zakończono w roku 2000, ale w 2008 udrożniono ponownie szyb Zabrze II czyli Carnall, a kilka tygodni temu szyb Wyzwolenie. Cel tych prac to budowa kompleksu podziemnych tras turystycznych opartych na Głównej Kluczowej Sztolni Dziedzicznej, która ma być dostępna dla turystów właśnie przez te szyby.


Wątek o skansenie "Królowa Luiza" jest tu. le_szek

_________________
Głupia konsekwencja jest chochlikiem malych umysłów. [ Ralph Waldo Emerson ]


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 7 lis 2010, o 16:23 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sty 2010, o 14:33
Posty: 264
Lokalizacja: Będzin - Grodziec
Imię: Filip W.
Skan fotografii z: " Wieże Wyciągowe - od żurawia do konstrukcji żelbetowej "

Królowa Luiza - pole Wschodnie. Wieże szybów " Poręba " I - III. Budowane w latach 1869 - 1875. Fotografia z 1879r.
Po wielu modernizacjach - wycięte w 2000r.

Obrazek

_________________
Poniekąd jest coś " przerażającego " w zdjęciach, gdy świetlana przeszłość styka się z kiepską teraźniejszością ...


Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 8 sty 2011, o 23:02 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 sty 2011, o 15:21
Posty: 221
Lokalizacja: Zabrze (poprzednio Katowice)
Imię: Marcin
Czyli byłyby to pierwsze wieże szybowe szybów Poremba I - III.
Na mapie z 1860 roku jeszcze szybów nie ma, na mapie z 1902 roku jest już szyb IV:
Obrazek
Wynikałoby z mapy, że na pierwszym planie zdjęcia widzimy szyb III. Wieże zbudowane są w tzw. układzie wolnostojącym (całość obciążenia roboczego przenosi trzon wieży a nie zastrzał, jak w późniejszych kostrukcjach).
Ciekawi mnie ta konstrukcja przed szybem III (też jakby wieża wyciągowa z kołami linowymi). Może służyło to do podnoszenia wagoników na pomost? Wydaje się, że ma to coś wspólnego z kołami linowymi widocznymi na dachu maszynowni szybu III.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 8 sty 2011, o 23:08 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 sty 2011, o 15:21
Posty: 221
Lokalizacja: Zabrze (poprzednio Katowice)
Imię: Marcin
MaSCot napisał(a):
Po wielu modernizacjach - wycięte w 2000r.

Miałem okazję pracować na ruchu Poręba na przełomie 1998/1999 roku. Z tych widocznych, czynny był już tylko szyb I, po szybach II i III pozostały tylko resztki zastrzałów. Czynne były wtedy też szyby IV i V. Szyby I miał wtedy wieżę zastrzałową tak na oko z lat 60. XX w., szyb IV chyba oryginalną (też zastrzałową), szyb V betonową basztową


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 31 gru 2011, o 20:54 
Offline

Dołączył(a): 17 lip 2011, o 11:45
Posty: 213
Imię: tomek
Obecnie przywracane do życia są kolejne obiekty tej kopalni, co już samo w sobie jest precedensem, bedą to szyby, Główna Kluczowa Sztolnia Dziedziczna, jeden z dawnych chodników w pokładzie 510 i wiele wiele innych elementów danej kopalni Koenigin Louise. później Zabrze.


Załączniki:
sztolnia [800x600].jpg
sztolnia [800x600].jpg [ 83.7 KiB | Przeglądane 5403 razy ]
szyb Wyzwolenie [800x600].JPG
szyb Wyzwolenie [800x600].JPG [ 83.27 KiB | Przeglądane 5403 razy ]
szyb Zabrze II Carnall [800x600].jpg
szyb Zabrze II Carnall [800x600].jpg [ 104.95 KiB | Przeglądane 5403 razy ]

_________________
Głupia konsekwencja jest chochlikiem malych umysłów. [ Ralph Waldo Emerson ]
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 31 gru 2011, o 22:24 
Offline

Dołączył(a): 17 lip 2011, o 11:45
Posty: 213
Imię: tomek
No to na początek historia kopalni Koenigin Louise do roku 1912

Kopalnia węgla kamiennego Królowa Luiza
tłumaczenie z języka niemieckiego

Zródło: Jahrbuch fuer den Oberbergamtsbezirk Breslau bis 1912

Po tym jak Salomon Izaac jesienią 1790 roku w Pawłowie na południowym zboczu zabrzańskiego wyniesienia siodła odsłonił półtorametrowy pokład czystego węgla (była to górna ława pokładu Einsiedel obecnie pokład ten nosi oznaczenie 501 tb).W lesie zabrzańskim rozpoczęto wydobywanie węgla ( chodzi o rejon w okolicy ul. Cegielnianej na terenie dzisiejszego parku im gen. Świerczewskiego tb)
Odkryty węgiel okazał się weglem koksującym.Wiosną 1791 roku rozpoczęto eksploatację węgla we wspomnianym pokładzie jak również w zalegajacej 2 metry głębiej dolnej ławie pokładu Einsiedel. Trudności wynikające z naporu wód podziemnych zostały pokonane dzięki zastosowaniu parowego kunsztu wodnego jaki używany był podczas głębienia szybu Piotr w kopalni Fryderyk. Poprzez przeprowadzenie głębokich wierceń zostały wkrótce zlokalizowane pokłady węgla w Zaborzu i przy szosie z Zabrza do Kończyc.
W Zabrzu zgłębiono dwa szyby 12 metrowy Hoffnung (nadzieja ) i 20 metrowy Michael ( Michał )
( Rejon ul. Rataja i Szkolnej. To były początki kopalni Królowa Luiza tb )Dla przezwycieżenia problemów z napierającą wodą zdecydowano o poprowadzeniu sztolni .
Jesienią 1800 roku w dolinie rzeki Bytomki rozpoczęto drążenie sztolni ,którą nazwano
Haupt Schluessel-erbstollen ( Główna Kluczowa Sztolnia Dziedziczna )
W 1817 roku przodek sztolni dotarl do pokładu Einsiedel.Poza tym równocześnie dla poprowadzenia przeciwprzodka ,oraz dla wydobycia węgla z pokładu Heinz zgłębiono szyb na , którym zainstalowano parowy kunszt wodny. Dla obniżenia kosztów transportu uczyniono w 1810 roku sztolnie spławną . Transport sztolnią odbywał się do roku 1838 do czasu podjęcia wydobycia poniżej poziomu sztolni.
Pomimo dużego pola wydobywczego kopalni Królowa Luiza (19596000 metrów kwadratowych w 1822 roku) Wszystkie zasoby dobrego węgla w częściach pokładów powyżej poziomu sztolni zostały wyeksploatowane do 1837 roku. Kopalnia została tym samym zmuszona do eksploatacji złej jakości węgla z pokładów Georg i Weronica .W 1833 roku ,po długich wahaniach rozpoczęto drążenie pierwszego szybu sięgającego poniżej poziomu sztolni . Był to szyb Dechen ,znajdujący się obecnie na terenie glównego placu drzewnego (tak było w 1912 roku a dzisiaj jest to bezpośrednie sąsiedztwo skansenu podziemnego).
Szyb Dechen udostępnił
pokłady Heinz, Reden i Pochhammer na poziomie 82 metrów.Gwałtowny rozwój kopalni datowany jest na lata 1845-1847 gdy zbudowano w pobliżu szybu Dechen koksownie i doprowadzono tory kolejowe. Na skutek gwałtownego wzrostu zapotrzebowania na węgiel w 1846 roku zglębiono szyb Maria ok. 300 metrów w kierunku południowo zachodnim od szybu Dechen. W 1850 roku szyb Oeynhausen (pierwotnie zaprojektowany jako szyb odwadniający ) przejął funkcję szybu wydobywczego a to w zwiazku ze zbudowaniem koksowni , która była własnością Graffiny Henckel-Siemianowitz. W 1853 roku w północnej części pola wydobywczego zgłebiono szyb Skalley,przy którym Huta Redena zbudowała własną koksownię. ( rejon ul. Pawliczka )
W 1854 roku rozpoczęto budowę nowego dużego zespołu budynków i szybów obecnie jest to pole Zachód ( Rok 1912 - a dzisiaj jest to skansen górniczy Królowa Luiza ) ,w którego skład wchodzić miały szyby wydobywcze ; Krug i Prinz Schoenaich oraz szyb wodny von Carnall, który w okresie póżniejszym również przekształcony został w szyb wydobywczy.Jednak,z powodu złej koniunktury,niedokończoną budowę wstrzymano do 1866 roku. Gotowy był jedynie szyb Krug do pierwszego poziomu ,który udostępnił pokład Schuckmann .W tym czasie prowadzono na dużą skalę eksploatację z pogłebionego do 120 metrów szybu Dechen ,który udostepnił tym samym kolejne trzy pokłady. W polu zachodnim drążenie szybów wznowiono dopiero w 1866 roku i w 1873 roku założono poziom 210 metrów. W 1881 roku założono najgłębszy poziom pola zachodniego 250 metrów (dane z roku 1912 ! ).W tym czasie zarzucono wydobycie węgla z szybów Dechen i Oeynhausen pole zachodnie przejęło całość wydobycia węgla w kopalni.W końcu 1869 roku w pobliżu Poremby wydrążono dwa szyby zakładając tym samym pole wschodnie kopalni Królowa Luiza. Uczyniono to dla podjęcia eksploatacji głębiej zalegających pokładów.W 1875 roku zgłębiono w polu wschodnim trzeci szyb a w 1890 roku czwarty, który początkowo pełnił rolę szybu wodnego odwadniając, zespolone w tym rejonie, pokłady Reden i Pochhammer o łącznej miąszności dochodzacej do 12 metrów. Najgłębszy poziom wydobywczy założono na głębokości 340 metrów.
W póżniejszych latach również i szyb czwarty przystosowano do transportu linowego.


Pole Zachodnie

W polu tym eksploatowane są pokłady Einsiedel o grubości 1,6 do 2,0 metra, Schuckmann o grubości 6 do 8 metrów Heinitz o grubości 3,5 do 4,0 metra ,Reden o grubości 3,5 do 4,2 metra,i Pochhammer o grubości 5,5 do 6,4 metra dzisiaj (rok 1912 ) jedynie z poziomu 250 metrów. Początkowo poziom 250 metrów osiągnęły jedynie dwa szyby Krug i Prinz Schoenaich. Po zakończeniu wydobycia na poziomie 200 i 210 metrów w roku 1907 pogłębiono do poziomu 250 metrów ronież szyb von Carnall, który ostatnio ( rok 1912 ) pogłebiono do głębokości 500 metrów w celu udostępnienia pokładu Andreas. Duże rozciągnięcie rejonu eksploatacji w kierunku Rudy wymusiło drążenie szeregu szybów wentylacyjnych . Są to następujące szyby : Zaborze o głębokości 250 metrów znajdujący się bezpośrednio przy Kronprinzenstrasse i wyposażony w wentylator systemu guibal o wydajności 3000 metrów sześciennych na minutę. Szyb Biskupice o głębokości 180 metrów położony w Biskupicach i wyposażony w wentylator ssący systemu Pelzer o wydajności 3600 metrów sześciennych na minutę.Szyb Ruda o głebokości 250 metrów z wentylatorem systemu Pelzer o wydajności 3600 metrów sześciennych na minutę oraz jako rezerwa wentylator systemu rateau o wydajności 5000 metrów sześciennych na minutę. Pierwotnie do pola zachodniego należał również szyb Hermann o głębokości 285 metrów , pożniej jednak przyłączono szyb ten do pola wschodniego.
Ponadto rolę szybu wentylacyjnego ssącego pełnił szyb Georg o głębokości 250 metrów ,przejściowo był on również używany do transportu ludzi i materiałów oraz posiadał doprowadzoną bocznicę kolejki wąskotorowej.
Dla dostarczania płynnej podsadzki w północnej części rejonu wydobycia zgłębiono w 1904 roku szyb Glueckauf ( Szczęść boże) głębokości 173,5 metra,który równocześnie przystosowany był do transportu ludzi i był wyposażony w elektryczną maszynę wyciągową z przetwornicą Ilgnera.Do tego szybu prowadziła z Przezchlebia kolej piaskowa, przedłużona ostatnio ( rok 1912 ) o trzy kilometry do nowej instalacji podsadzkowej przy głównych szybach pola zachodniego.Kopalnia Królowa Luiza ,z pola zachodniego,zaopatrywała w materiał podsadzkowy również kopalnie Guido i Dellbruck ( Makoszowy ) Z pola zachodniego poprowadzono pochyły przekop do poziomu 220 metrów w kopalni Makoszowy ( Fakt ten wynika z opisu kopalni Dellbruck ( Makoszowy ) zamieszczonego w żródłowej książce tb )
Dla zbadania i udostępnienia leżącego pod pokładami siodłowymi ,pokładu Andreas w 1907 roku stary szyb drzewny Wilchelmina pogłębiono do głębokości 400 metrów udostępniając pokład Andreas III ,który obecnie jest przygotowywany do eksploatacji ( rok 1912 ) w tym celu prowadzony jest pochyły przekop (upadowa, pochylnia ? ) z poziomu 500 metrów udostępnionego przez szyb Carnall. Szyb Wilhelmina otrzymał tymczasowo wentylator systemu Rateau o wydajności 190 metrów sześciennych na minutę.
Napływ wody do wyrobisk pola zachodniego do roku 1904 równoważony był przez dwie pompy, znajdujące się na powierzchni . Obecnie woda spływa do pola wschodniego skąd pompowana jest z poziomu 340 metrów na powierzchnię.Tylko około 0,4 metra sześciennego wody na minutę pompowane jest jeszcze szybami pola zachodniego.W 1906 roku bezpośrednio przy szybie Krug zbudowano stacje przeładunku węgla na wagony kolejowe.W roku 1909 wydobycie bez podsadzki stanowiło 60 % z podsadzką płynna 40 % w 1910 odpowiednio 22 % i 78 %
w 1911 odpowiednio 18 % i 82 %.


Pole Wschodnie

W polu tym eksploatowane są następujące pokłady węgla : Pokłady grupy siodłowej – Reden i Pochhammer ,które w części pola stanowią jeden pokład o łącznej grubości dochodzącej do 12 metrów. Z grupy pokładów rudzkich eksploatowany jest pokład Weronica o grubości 1,8 metra ,oraz prowadzona jest próbna eksploatacja pokładu Georg o grubości 3,1 metra. ( rok 1912 ). Z czterech istniejących ,szybów pola wschodniego, szyby I, II, i III służą do wydobycia i tak :
Szyby I i II ( Poremba ) o głębokości 347 metrów obsługują poziom 340 metrów.
Szyb III ( Poremba ) o głębokości 260 metrów obsługuje poziom 260 metrów.
Szyb IV ( Poremba ) o głębokości 347 metrów służy do zjazdów załogi.
Pomiędzy poziomami 260 i 340 metrów istnieje trzeci poziom na głębokości 300 metrów ,z którego urobek opuszczany jest na poziom 340 metrów.Dodatkowo pole wschodnie posiada, oddalony od głównych zabudowań, szyb Hermann użytkowany jako szyb materiałowy ,oraz służący do transportu załogi obsługującej północną część pola wydobywczego. Dlatego też przy tym szybie zbudowano łażnię i cechownię. Specjalnie jako szyb wentylacyjny ,dla południowej części pola , zbudowano szyb Paweł o głębokości 245 metrów wyposażony w wentylator systemu Pelzer o wydajności 4000 metrów sześciennych na minutę. Dodatkowo szyb IV wysysa pewną część powietrza a to dzięki poprowadzeniu w tym szybie rurociągów z parą (,które powodują ogrzanie powietrza w szybie i tym samym ruch wznoszący tb ).Reszta zużytego powietrza usuwana jest poprzez szyby wentylacyjne pola zachodniego czyli szyby Zaborze, Biskupice i Ruda. Szybem IV transportowana jest na powierzchnię woda w ilości 7 do 8 metów sześciennych na minutę. W roku 1904 na poziomie 340 metrów , przy szybie IV, zamontowano dwie parowe pompy tłoczące o mocy 950 km każda ( stąd w szybie IV rurociągi z parą tb ). Na poziomie 340 metrów istnieje przekop ,po którym transport węgla i załogi odbywa się z użyciem lokomotyw spalinowych. W roku 1909 eksploatację bez podsadzki prowadzono w 80 % wyrobisk pozostałe 20 % z podsadzką płynną. W latach 1910 i 1911 proporcje te wynosiły 45/55 %.


Dane dotyczące całej kopalni Królowa Luiza ( rok 1912 )


Ilość koni pracujących: na powierzchni 33 pod ziemią 148
Maszyny parowe : 10 sztuk o łącznej mocy 5562 KM w samej kopalni ,oraz 3 szt o mocy 280 KM każda, do prac nie związanych bezpośrednio z wydobyciem i 36 maszyn o mocy łącznej 657 KM
jako napędy urządzeń pomocniczych.
Pod ziemią było 11 maszyn parowych o łącznej mocy 4289 KM w tym 1 kompresor powietrza o wydajności 4000 metrów sześciennych na godzinę i dwa kompresory o mocy 90 KM każdy.
Ponadto pod ziemią użytkowano 10 silników spalinowych o mocy 120 KM każdy . na polu zachodnim pracowały cztery generatory prądu o mocy 205 KW każdy a na polu wschodnim 2 generatory o mocy 54 KW każdy. Poza tym kopalnia zasilana była energią elektryczną z Górnośląskich Zakładów Energetycznych i użytkowano silniki elektryczne o następujących parametrach :
Na powierzchni ; 83 sztuki o łącznej mocy 3013 KM. Pod ziemią 35 sztuk o łącznej mocy 1098 KM
Rodzaje prądu Prąd przemienny o napięciach 6000, 1000, 500 i 110 volt, oraz prąd stały o napięciu 110 volt. Najważniejsze urządzenia elektryczne to ; maszyna wyciągowa szybu Glueckauf
( Szczęść boże ) o obciążeniu użytecznym 2650 kg przy prędkości jazdy 4 m/s o mocy silnika 90 KM i głębokości szybu 173,6 metra z generatorem rozruchowym i kołem zamachowym ,maszyna wyciągowa na szybie Wilhelmine ( Wyzwolenie ) o obciążeniu użytecznym 2400 kg przy prędkości 13 m/s , mocy silnika 105 KM i głębokości szybu 400 metrów Zasilana prądem przemiennym ,bez koła zamachowego.Lączny pobór mocy dla pola zachodniego 1989 KW a dla pola wschodniego 344 KW


Tłumaczenie ( sozolog )

_________________
Głupia konsekwencja jest chochlikiem malych umysłów. [ Ralph Waldo Emerson ]


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 31 gru 2011, o 22:40 
Offline

Dołączył(a): 17 lip 2011, o 11:45
Posty: 213
Imię: tomek
trochę nie po kolei, bo teraz nastąpi opis szybu Wyzwolenie, opis dziejów kopalni od roku 1912 do jej likwidacji zamieszczę w przyszłym roku :-) bo musze go napisać, wtedy też umieszczę jakiś rozsądny zestaw zdjęć

Szyb Wyzwolenie ( dawniej Willhelmine ) – rys historyczny

Szyb Wyzwolenie pod pierwotną nazwą Willhelmine został wydrążony do głębokości 18,24 łatra czyli ok. 38 metrów na przełomie pierwszej i drugiej dekady XIX wieku. Zadaniem szybu było udostępnienie partii pokładu 510 ( Pochhammer) do poziomu Głównej Kluczowej Sztolni Dziedzicznej oraz odwadnianie wyrobisk i transport urobku. Ok. 1811 roku w rejon wyrobisk pokładu 510 doprowadzono przodek Głównej Kluczowej Sztolni Dziedzicznej i rozpoczęto drążenie chodnika podstawowego w kierunku szybu Willhelmine. Po doprowadzeniu w/w chodnika do podszybia przejął on funkcję odwadniania górotworu i transportu urobku odprowadzając w sposób grawitacyjny wody do Głównej Kluczowej Sztolni Dziedzicznej i stanowiąc drogę transportu urobionego węgla do podziemnego portu w sztolni. W latach późniejszych rola szybu Willhelmine ograniczała się do funkcji wentylacyjnej oraz transportowano nim materiały. Z uwagi na znajdujący się w bezpośrednim sąsiedztwie szybu plac drzewny szyb był wykorzystywany do transportu drewna również i w latach późniejszych, gdy wydobycie węgla w pokładzie 510 ( pochhammer ) prowadzono na głębszych poziomach. W pierwszej dekadzie XX wieku dyrekcja kopalni Koenigin Louise podjęła decyzję o rozpoczęciu eksploatacji pokładu 620 ( Andreas) W tym celu w 1912 roku pogłębiono dwa szyby. Szyb Carnall do głębokości 521 metrów i szyb Willhelmine do głębokości 405 metrów. Szyb Willhelmine został wtedy przebudowany i otrzymał przekrój kołowy o średnicy 430 cm i obmurze na całej głębokości murowane z cegły. W rejonie nadszybia szybu Willhelmine zainstalowano wtedy wentylatory osiowe, a w szybie klatkowe urządzenie transportowe przystosowane do transportu materiałów urobku i ludzi. Szyb ten stał się głównym szybem wentylacyjnym dla wyrobisk w pokładzie 620 ( Andreas ) oraz pełnił funkcję szybu materiałowego i służył do ruchu załogi. Ok. roku 1946 w starych wyrobiskach na poziomie 80 metrów wykonano krótki przekop prowadzący do szybu Wyzwolenie, wykonano też wtedy dodatkowe podszybie na w/w poziomie. Celem tych prac było przystosowanie szybu Wyzwolenie do pełnienia funkcji wentylacyjnej dla licznych robót prowadzonych w resztkach pokładów 510, 509 i 507 na poziomach 80, 120, 140 i 160 metrów, a także do pełnienia funkcji szybu materiałowego i zjazdowego dla w/w prac. Po zakończeniu wydobycia w Polu zachodnim KWK Zabrze, co miało miejsce ok. 1957 roku szyb Wyzwolenie spełniał jedynie funkcję szybu wentylacyjnego dla wyrobisk pomiędzy polami wschodnim i zachodnim KWK Zabrze oraz dla wciąż utrzymywanych wyrobisk na zachód od szybów głównych pola zachodniego, w tym dla pokazowej ściany PTTK, która funkcjonowała w latach 70tych w pokładzie 620 w rejonie szybu Carnall na poziomie 500 metrów. W związku z tym w latach 1973/ 1974 zlikwidowano urządzenie wyciągowe w szybie Wyzwolenie , a po likwidacji wspomnianej wcześniej pokazowej ściany PTTK i po dokonywanej stopniowo likwidacji innych zbędnych wyrobisk połączonej z przekierowywaniem prądów wentylujących wyrobiska przeznaczone do dalszego utrzymywania, na szyb wentylacyjny Pawłów Górny w latach 1985/1986 szyb Wyzwolenie zlikwidowano poprzez zasypanie go kamieniem popłuczkowym przelewanym uwodnionymi popiołami elektrownianymi.

Autor Sozolog

_________________
Głupia konsekwencja jest chochlikiem malych umysłów. [ Ralph Waldo Emerson ]


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 3 sty 2012, o 19:51 
Offline

Dołączył(a): 17 lip 2011, o 11:45
Posty: 213
Imię: tomek
http://gazeta-miejska.pl/wydania/551/11z.pdf

_________________
Głupia konsekwencja jest chochlikiem malych umysłów. [ Ralph Waldo Emerson ]


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 3 sty 2012, o 23:55 
Offline

Dołączył(a): 22 maja 2011, o 17:38
Posty: 126
Imię: Paweł
Szyb Willhelmine to ten po drugiej stronie drogi co Zabrze II??
Tam gdzie schodziło się do podziemnej trasy turystycznej??
Na powierzchni jest maszyna parowa o podwójnym rozprężaniu.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 4 sty 2012, o 06:41 
Offline

Dołączył(a): 17 lip 2011, o 11:45
Posty: 213
Imię: tomek
Dokładnie tak, z tym że samo zejście do podziemi z szybem Willhelmine / Wyzwolenie nie miało wiele wspólnego. Szyb ten znajduje się kilkanaście metrów dalej. Jego wlot jest w betonowym budynku na północ od wejścia do podziemi Patrz zdjęcie nr 1


Załączniki:
Komentarz: Budynek nadszybia szybu Wyzwolenie
IMG_5231 [700].JPG
IMG_5231 [700].JPG [ 107.71 KiB | Przeglądane 5456 razy ]
Komentarz: widok skansenu przy ul Sienkiewicza w trakcie robót
IMG_5186 [700].JPG
IMG_5186 [700].JPG [ 106.28 KiB | Przeglądane 5456 razy ]

_________________
Głupia konsekwencja jest chochlikiem malych umysłów. [ Ralph Waldo Emerson ]
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 7 sty 2012, o 10:44 
Offline
SAM Urbex
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 paź 2010, o 20:01
Posty: 1882
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Imię: Maciek
Wrzucę trochę zdjęć z Luizy zrobionych podczas wycieczki po wieżach szybowych zorganizowaną przez Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Do dzisiaj zachowała się maszynownia szybu Zabrze I:
Obrazek
Obrazek
Nadszybie tego szybu znajdowało się w sortowni, która dzisiaj pełni rolę hali sportowej:
Obrazek
Obrazek
Maszyna była piękna:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Poznałem też szczegóły dotyczące wypadku na kopalni 12 września 1961 r. Wówczas podczas zjazdu szybem „Zabrze II” – dawniej kopalnia „Zabrze Zachód” – doszło do zerwania się zawiesia linowego i jadący klatka górnicy spadli na dno szybu. Kilkunastu z nich zginęło. Nie pamiętam teraz wszystkiego ale klatka prawdopodobnie zahaczyła o podszybie i nie mogła ruszyć. W końcu lina urwała się, klatka spadła, a towarzysząca temu siła wyrzuciła z podestu koło linowe które spadło do maszynowni.

_________________
Wraz z OWŚ i Szombierkiem tworzymy SAM Urbex.
Moja stronka: Zakaz Fotografowania
Moja galeria zdjęć w serwisie FLICKR
Mój Instagram
Rock And Roll Ain't Noise Pollution


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 7 sty 2012, o 11:24 
Offline

Dołączył(a): 14 gru 2010, o 17:04
Posty: 316
Lokalizacja: Siemianowice SL.
Imię: Karol
jak nastąpiło zerwanie to podczas wyjazdu i raczej nie siła tylko uderzenie liny musiało to spowodowac


Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 7 sty 2012, o 22:16 
Offline

Dołączył(a): 17 lip 2011, o 11:45
Posty: 213
Imię: tomek
Na drugim od góry zdjęciu tym zrobionym z wieży szybowej na maszynownię widać że kilka metrów kwadratowych muru maszynowni jest zrobionych z innej cegły, to właśnie ślad po tamtej katastrofie. To ślad po zawiesiu i linie które wleciały do maszynowni.
Było to tak Na nadszybiu tego dnia było niewielu ludzi więc sygnalista zapakował na dolne i środkowe piętro tylko po kilka osób. Wtedy na nadszybie przyszło ok 20 osób, czyli więcej niż by się zmieściło na ostatnie górne piętro klatki, więc syganlista zapakował na górne piętro ile mógł i dal sygnał maszyniście by z powrotem zaciągnął drugie piętro klatki. Nikt z nich nie wiedział że na poziomie 500 pomost zaskakiwał często poniżej pietra klatki, tak się stało i tym razem. O ile przy zaciąganiu pieter w górę nic złego z tego nie wynikało o tyle w tej sytuacji gdy maszynista chciał opuscić klatkę na dole o jedno piętro ( czyli podciągnąć na górze ) pomost zaklinował się z klatką i docisnął ją do przeciwległych prowadników ( a własciwie do miejsca gdzie prowadników nie było ponieważ było tam wjście z klatki na podszybie ) całośc zaklinowała się do tego stopnia że zaciągnięcie klatki na nadszybiu w gorę nie spowodowało opadnięcia klatki na podszybiu - lina sie zluzowała a trzon królewski nad klatką poskładał się i skręcił siła skrętną zluzowanej liny. Gdy maszynista ruszył do własciwej jazdy złożone zawiesie na podszybiu pękło i klatka została na poziomie 500, a ta ze zrębu pojechała na dół.
Wyrwane zawiesie klatki leciało w górę szybu demolując jego uzbrojenie a klatka górna jechała w zasadzie normalnie gdzieś tak do połowy głebokości szybu. Wtedy gdy ciężar liny bez klatki stał się zbyt mały nastąpił poślizg liny na tarczy Koeppego ( to podstawowa wada tarczy w stosunku do bębna ) Maszynista stracił kontrolę nad maszyną więc zrzucił hamulec bezpieczeństwa czym pogorszył jeszcze sytuację i uciekł z maszynowni. Tymczasem klatka z ludźmi pedziła coraz prędzej a ponieważ lina była wciąz nieco napięta bo hamowała ją maszyna więc łapadła na klatce ktora leciała w dół szybu nie mogły zadziałać. Wreszczie klatka pier..... w kłeby liny wyrównawczej w rząpiu szybu, a zawiesie wystrzeliło z szybu przeleciało przez koła na wieży zerwało z niej suwnicę używana do napraw i wymiany kół i cały ten złom wpadł przez dach do maszynowni.
Po katastrofie dolne piętro miało 0,5 metra wysokości a całośc była tak posgniatana że zwłoki wydobywano ponad dobę. Na dolnym piętrze nikt nie przeżył, na szczeście było tam tylko dwóch ludzi na srodkowym przezyło 4 osoby. W katastrofie zginęło 14 ludzi. Akcja ratunkowa odbywała się z szybu Wyzwolenie ponieważ tylko te dwa szyby udostępniały pokłąd 620 ( poziomy 500 na carnallu i 400 na Wyzwoleniu ) Na początku grudnia zmarł ostatni świadek tej katastrofy Pan Stanisław Krall ( wielu go znało bo był to maszynista skansenu Królowa Luiza ) Ten człowiek mówił o tym bardzoo niechętnie ale co nieco mi opowiedział, a najbardziej znamienne było jego stwierdzenie że po taj katastrofie koła na wiezy były tak rozpędzone że wirowały jeszcze prawie kwadrans. po tej katastrofie na glowicach klatki wokół zawiesia pojawiły się gelendry zabezpieczające zawiesie przed złożeniem. Mam oryginalne zdjęcia z katastrofy ale w TIFach więc jak je przekonwertuję to zamieszczę

_________________
Głupia konsekwencja jest chochlikiem malych umysłów. [ Ralph Waldo Emerson ]


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 8 sty 2012, o 14:14 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2009, o 08:40
Posty: 6470
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Imię: Leszek
Stara pocztówka z allegro (1903 rok)

Obrazek

_________________
— Patrz, Kościuszko, na nas z nieba! —
raz Polak skandował
i popatrzył nań Kościuszko,
i się zwymiotował.
K.I.Gałczyński


Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 8 sty 2012, o 16:19 
Offline

Dołączył(a): 22 maja 2011, o 17:38
Posty: 126
Imię: Paweł
Szyb Krug czyli również część terenu obecnego muzeum.
Mam pytanie szczególnie do Ciebie Sozolog.
Co oznacza nazwa Oeynhausen??
Akurat niedaleko mojego domu w Niewiadomiu jest pole górnicze Neu Oeynhausen.
Czy jest to od nazwiska jakieś osobistości/
Co do KWK Zabrze, to pozostały po niej 2 szyby czynne: Pawłów górny I i Pawłów górny II.
Obecnie są częścią KWK Bielszowice.
Powierzchnia wygląda okrutnie, jazda na 780 to wieczność.
Torowiska tragedia (suka na 500m wypadła nam 6 razy i to na prostym torze.).
Czy wie ktoś z Was gdzie był szyb Pawłów Dolny?
Pozdrawiam


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 8 sty 2012, o 18:22 
Offline

Dołączył(a): 17 lip 2011, o 11:45
Posty: 213
Imię: tomek
tak to nazwa pochodząca od nazwiska karla von oyenhausen http://de.wikipedia.org/wiki/Karl_von_Oeynhausen niestety po niemiecku ale był to członek bardzo starego pruskiego rodu i co dla nas interesujące tzw berghauptmann w tarnowskich górach, czyli w pruskim prawie górniczym 9 opartym na zasadzie dyrekcyjnej ) odpowiedzialny z urzedu za kierowanie podległymi kopalniami ( taki naddyrektor )

_________________
Głupia konsekwencja jest chochlikiem malych umysłów. [ Ralph Waldo Emerson ]


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 8 sty 2012, o 18:43 
Offline

Dołączył(a): 17 lip 2011, o 11:45
Posty: 213
Imię: tomek
kilka zdjęć z katastrofy


Załączniki:
Komentarz: ściana budynku nadszybia rozbita przez linę z urwanym zawiesiem
nadszybie katastrofa 1 [600].JPG
nadszybie katastrofa 1 [600].JPG [ 64.76 KiB | Przeglądane 5292 razy ]
Komentarz: dach budynku nadszybia w wiszącą w konstrukcji suwnicą strąconą z wieży szybowej
nadszybie katastrofa 2 [600].JPG
nadszybie katastrofa 2 [600].JPG [ 60.72 KiB | Przeglądane 5292 razy ]
Komentarz: Stanowisko maszynisty po jego ucieczce
nadszybie katastrofa 3 [600].jpg
nadszybie katastrofa 3 [600].jpg [ 61.16 KiB | Przeglądane 5292 razy ]

_________________
Głupia konsekwencja jest chochlikiem malych umysłów. [ Ralph Waldo Emerson ]
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 15 sty 2012, o 20:54 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 maja 2009, o 21:36
Posty: 5531
Lokalizacja: Chorzów/Hajduki
Pochwały: 1
Imię: Henryk.
"Dokładnie tak, z tym że samo zejście do podziemi z szybem Willhelmine / Wyzwolenie nie miało wiele wspólnego. Szyb ten znajduje się kilkanaście metrów dalej. Jego wlot jest w betonowym budynku na północ od wejścia do podziemi Patrz zdjęcie nr 1 "

Qrna ale mnie oświeciło,i to co do wszystkiego.Ale od tego czasu jak mi aparat tam zleciał z lokomotywy jakoś podświadomie omijałem miejsce.Aparat wrócił do formy,fotki z tamtego okresu nie wszystkie.
Załącznik:
S7304011.JPG
S7304011.JPG [ 93.16 KiB | Przeglądane 5189 razy ]

Ale to nic,przestało sypać idę sobie sfocić zasypany wylot sztolni zanim się zabiorą.Nic z tego prace nabrały niewiarygodnego rozmachu.

W centrum Zabrza makieta
Załącznik:
S7304051.JPG
S7304051.JPG [ 74.29 KiB | Przeglądane 5189 razy ]


Załączniki:
S7304050.JPG
S7304050.JPG [ 105.16 KiB | Przeglądane 5189 razy ]
S7304048.JPG
S7304048.JPG [ 124.5 KiB | Przeglądane 5189 razy ]

_________________
"Jestem śląskie dziecko i Ślązakiem zginę.Kocham śląską ziemię i śląską krainę....."
Juliusz Ligoń.

[*] http://www.youtube.com/watch?v=4Fx4mshinO0 [*]
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 18 sty 2012, o 06:32 
Offline

Dołączył(a): 17 lip 2011, o 11:45
Posty: 213
Imię: tomek
Dodam jeszcze że na stronie Guido wisi przetarg na udrożnienie, czyli usunięcie mułu z 1300 metrowego odcinka sztolni, czyli od jej wylotu do miejsca gdzie stoi lokomotywa TY 2 przy skrzyżowaniu ul. Wolności i Pawliczka

_________________
Głupia konsekwencja jest chochlikiem malych umysłów. [ Ralph Waldo Emerson ]


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 27 sty 2012, o 17:51 
Offline

Dołączył(a): 17 lip 2011, o 11:45
Posty: 213
Imię: tomek
Link do nowej strony kopalni Guido, gdzie są na bieżąco opisywane postępy robót przy rewitalizacji kopalni krolowa luiza i głównej kluczowej sztolni dziedzicznej
http://kopalniaguido.pl/index.php?optio ... Itemid=567

_________________
Głupia konsekwencja jest chochlikiem malych umysłów. [ Ralph Waldo Emerson ]


Góra 
 Zobacz profil  
 
Dodaj do: Dodaj do Gadu-Gadu Dodaj do Grono.net Dodaj do Twitter Dodaj do Blip Dodaj do Flaker Dodaj do Pinger Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook Wypowiedź dla Gwar Wypowiedź dla Delicious Wypowiedź dla Digg Wypowiedź dla Google Wypowiedź dla Reddit Wypowiedź dla YahooMyWeb Śledzik Dodaj do Kciuk.pl Dodaj do Spinacz.pl Dodaj do Yam.pl
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 66 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna strona

Strona główna forum » Eksploracja » Kopalnie węgla i soli


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

[ Time : 0.228s | 18 Queries | GZIP : Off ]