Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ

Strona główna forum » Eksploracja » Koleje i wszystko co z nimi związane » Koleje - Śląskie




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 18 ] 
Autor Wiadomość
 Post Napisane: 22 gru 2013, o 11:05 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sty 2012, o 15:45
Posty: 44
Lokalizacja: Bunclody, Co.Wexford, Ireland
Imię: Marcin
W zeszłą niedzielę w końcu udało mi się wybrać na wycieczkę do Gliwic, do byłego Zakładu Taboru (MD Gliwice). Nieczynny od stycznia 2010, przez przeszło 4 lata został doprowadzony do iście katastrofalnego stanu. Wewnątrz największej hali ze wschodniej przesuwnicy praktycznie nic nie zostało, na zachodniej stoi jeszcze budka. W północno-zachodniej części zawalił się dach, w jedne z drzwi musiał uderzyć jakiś rozpędzony pojazd trakcyjny, bo są całe wgięte i są 2 ślady po buforach. Udało mi się tylko zobaczyć część zabudowań idąc od budynku administracji aż do największej hali. Dalej już pogoda nie pozwoliła, bo zaczęło się ciemnić. A z tego co widziałem na zdjęciach satelitarnych, to została mi jeszcze jedna hala, wysunięta najbardziej na zachód i zabudowania w tamtą stronę do zobaczenia. Co do budynku administracyjnego, to albo drabina na 1 piętro, bo na parterze wszędzie kraty, albo monterka z kratą przy klatce schodowej, jak sądzę, do piwnicy, bo się lekko trzyma. Obok nastawni stoi zardzewiały SR51-05. Ogólnie zwiedzania jest tam na trochę dłużej, jak tylko 30 minut, więc można by się kiedyś umówić na jakiś wypad, jeśli kogoś by to zainteresowało:) Dojazd znalazłem, całkowicie przypadkiem, pod same budynki, tylko trochę dziurawa i wąska droga, a i pod budynkiem administracji trzeba uważać na poodkrywane studzienki. Ochrony ZERO - przynajmniej w niedzielę:)

Lata świetności (fot. z interentu):
Obrazek


Załączniki:
_DSC6020.JPG
_DSC6020.JPG [ 223.54 KiB | Przeglądane 1124 razy ]
_DSC6021.JPG
_DSC6021.JPG [ 200.67 KiB | Przeglądane 1124 razy ]
_DSC6022.JPG
_DSC6022.JPG [ 182.23 KiB | Przeglądane 1124 razy ]
_DSC6023.JPG
_DSC6023.JPG [ 170.38 KiB | Przeglądane 1124 razy ]
_DSC6024.JPG
_DSC6024.JPG [ 178.66 KiB | Przeglądane 1124 razy ]
_DSC6025.JPG
_DSC6025.JPG [ 191.11 KiB | Przeglądane 1124 razy ]
_DSC6026.JPG
_DSC6026.JPG [ 204.92 KiB | Przeglądane 1124 razy ]
_DSC6027.JPG
_DSC6027.JPG [ 172.24 KiB | Przeglądane 1124 razy ]
_DSC6038.JPG
_DSC6038.JPG [ 231.2 KiB | Przeglądane 1124 razy ]
_DSC6047.JPG
_DSC6047.JPG [ 178.52 KiB | Przeglądane 1124 razy ]

_________________
"Kaj hajer paczy dziynnie śmierci w łoczy..."
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 23 lis 2014, o 23:34 
Offline

Dołączył(a): 4 wrz 2014, o 23:17
Posty: 21
Widzę, że dość niewiele tu na temat infrastruktury po byłych warsztatach kolejowych Gliwice oraz ich zapleczu. Szczerze mnie to zdziwiło - osobiście powiem, iż tereny wyjątkowo zacne z punktu widzenia eksploratora - jak i obraz przysłowiowej nędzy i rozpaczy, jakie gliwickiemu węzłowi zgotowało PKP po 1989. Po okolicach można swobodnie poruszać się rowerem a nawet dojechać samochodem w niektóre postkolejowe zakamarki. Z tego co pamiętam ochrona swego czasu była ale to na zasadzie "jak jesteś eksploratorem/fotografem amatorem/pasjonatem kolei to spoko". Dziś chyba tam już nikogo nie ma.
Lubię te tereny, toteż posiadam w swych zbiorach setki fot (prawie) wszystkiego co kolejowe pomiędzy Gliwicami-Sośnicą a Pyskowicami :nuts: Raz też byłem gościem - niestety wtedy jeszcze bez aparatu - w MD Gliwice, kiedy jeszcze funkcjonowały pełną parą. Nie zapomnę środka hali wypełnionego do cna maszynami warsztatowymi oraz lokomotywami. Takie a nie inne eskapady mogłem zawdzięczać mojemu wujkowi - maszyniście, który przez lata był związany z tym miejscem.
W poprzednim poście słusznie zauważono, że jedna z bram do hali, jest wykrzywiona, jakby coś w nią uderzyło. Z tego co wujaszek mi opowiadał, czasem się zdarzało, że ktoś nie zdążył wyhamować lokomotywą, choć szczerze mówiąc nie wiem skąd to się brało (ponoć to zawsze zdarzało się tylko tej jednej bramie). On sam kiedyś zdążył wyhamować "na milimetry".


Załączniki:
Komentarz: Budynek administracyjno-socjalny
PA203494.JPG
PA203494.JPG [ 255.68 KiB | Przeglądane 957 razy ]
Komentarz: Jedna z wielu na tym terenie nieczynnych nastawni. W tym rejonie istniała też kiedyś interesująca nastawnia bramowa ale została zburzona jakoś w latach 90.
PA203511.JPG
PA203511.JPG [ 205.23 KiB | Przeglądane 957 razy ]
Komentarz: Jeszcze jedna.
PA203512.JPG
PA203512.JPG [ 162.95 KiB | Przeglądane 957 razy ]
PA203525.JPG
PA203525.JPG [ 185.94 KiB | Przeglądane 957 razy ]
Komentarz: Wieża ciśnień. W sumie gliwicki węzeł kolejowy eksploatował 3 (4?) wieże wodne.
PA203526.JPG
PA203526.JPG [ 223.71 KiB | Przeglądane 957 razy ]
Komentarz: Hala od strony zachodniej.
PA203543.JPG
PA203543.JPG [ 160.08 KiB | Przeglądane 957 razy ]
PA203545.JPG
PA203545.JPG [ 190.17 KiB | Przeglądane 957 razy ]
Komentarz: Bodaj dawny dom noclegowy dla drużyn konduktorskich.
PA203549.JPG
PA203549.JPG [ 248.81 KiB | Przeglądane 957 razy ]
Komentarz: Obraz nędzy i rozpaczy...
PA203517.JPG
PA203517.JPG [ 210.84 KiB | Przeglądane 957 razy ]
Komentarz: Nie wiem jak jest teraz ale swego czasu jeszcze dość długo nad torami dojazdowymi wisiał drut - mimo, że torowiska całkowicie zarośnięte.
PA203554.JPG
PA203554.JPG [ 216.93 KiB | Przeglądane 957 razy ]
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 24 lis 2014, o 00:08 
 
Co do ostatniego zdjęcia z trakcją nad nieczynnym torowiskiem to druty musiały byc w tym czasie jeszcze pod napięciem, w innym przypadku pewnie dawno zajeli by się nimi złdzieje. Utrzymywanie sprawnej trakcji nad od dawna nieczynnym torowiskiem jest w naszym rejonie dosc częstym zjawiskiem, podając ci przykład z mojej okolicy to na stacji Sosnowiec Południowy kable wiszą nad dwoma bocznymi torami gdzie pociąg ostani raz był widziany jakieś 20 lat temu, rok w rok wycinane są są rosnące pod nimi brzózki i inne zielsko.


Góra 
  
 
 Post Napisane: 24 lis 2014, o 00:29 
Offline

Dołączył(a): 4 wrz 2014, o 23:17
Posty: 21
Skąd się to bierze? Z takiego a nie innego układu elektroenergetycznego w danym rejonie uniemożliwiającego zwykłe odcięcie? Czy może sądzą, że jeszcze coś pojedzie po tych torach (w przypadku S-c Płd.). A co do złodziei - jak się uprą to i tak zwiną druty pod naprawdę wysokim napięciem.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 24 lis 2014, o 00:53 
 
Dejw93 napisał(a):
Skąd się to bierze? Z takiego a nie innego układu elektroenergetycznego w danym rejonie uniemożliwiającego zwykłe odcięcie? Czy może sądzą, że jeszcze coś pojedzie po tych torach (w przypadku S-c Płd.). A co do złodziei - jak się uprą to i tak zwiną druty pod naprawdę wysokim napięciem.


Na to pierwsze pytane nie jestem ci niestety w stanie odpowiedzieć, dodać moge tyle że rozjazdy na te tory są co jakiś czas smarowane ale z drugiej strony semafory wyjazdowe z tych torów są od bardzo dawna wygaszone, wjazd na te tory jest też oznaczy tarczą D1 - tarcza zatrzymania.

Co do samych złodziei to ci "profesjonalnii" faktycznie mają patenty na podpierdzielenie kabla pod napięciem. Ale znów przygotowanie do takiej akcji wymaga inwestycji na które większości towarzystwa rozkradających nieużywane szyny, zwrotnice itp. po prostu nie stać. Zdarzają się też idioci żeby gorzej nie pisać którzy idą na łowy uzbrojeni w gumowe rękacice z jakiegoś marketu i przecinak, był taki przypadek gdzieś w GOP kilka lat temu, specjalista od cięcia drutu zakończył swoje życie na wagonie z węglem na którym stał a jego zwłoki ponoć dojechały na tym wagonie do Niemiec.


Góra 
  
 
 Post Napisane: 24 lis 2014, o 07:54 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 maja 2009, o 21:36
Posty: 5485
Lokalizacja: Chorzów/Hajduki
Pochwały: 1
Imię: Henryk.
W Chowie Starym rosną kilkumetrowe brzozy na bocznicy a sieć wisiała nad torami co mnie dziwiło,nikt się do niej nie dobierał.
Czy jeszcze wisi nie wiem.

_________________
"Jestem śląskie dziecko i Ślązakiem zginę.Kocham śląską ziemię i śląską krainę....."
Juliusz Ligoń.

[*] http://www.youtube.com/watch?v=4Fx4mshinO0 [*]


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 6 gru 2014, o 19:12 
Offline

Dołączył(a): 4 wrz 2014, o 23:17
Posty: 21
Dziś garść kolejnych zdjęć z tego miejsca.


Załączniki:
Komentarz: Wyjazd z hali w kierunku wschodnim - tylko jeden tor.
PA203502.JPG
PA203502.JPG [ 237.28 KiB | Przeglądane 883 razy ]
Komentarz: Jakieś magazyny i smutne szyny po których nigdy więcej nic nie pojedzie. W tle budynek administracyjno-socjalny.
PA203491.JPG
PA203491.JPG [ 205.81 KiB | Przeglądane 883 razy ]
Komentarz: Tu ponownie w całej okazałości.
PA203494.JPG
PA203494.JPG [ 204.23 KiB | Przeglądane 883 razy ]
Komentarz: Ponownie noclegownia.
PA203546.JPG
PA203546.JPG [ 169.98 KiB | Przeglądane 883 razy ]
Komentarz: Wieża ciśnień i magazyny/warsztaty.
PA203500 (2).JPG
PA203500 (2).JPG [ 224.25 KiB | Przeglądane 883 razy ]
Komentarz: Akumulatorownia.
PA203505.JPG
PA203505.JPG [ 116.09 KiB | Przeglądane 883 razy ]
Komentarz: W krzakach stoi przeżarty do cna przez rdzę pojazd SR51. Oczywiście tu a nie w jakimś skansenie...
PA203514.JPG
PA203514.JPG [ 140.82 KiB | Przeglądane 883 razy ]
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 3 mar 2017, o 21:17 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 wrz 2012, o 22:24
Posty: 2136
Lokalizacja: Sosnowiec, Katowice
Imię: Piotr
Zastanawiam się, czy do Zakładów należały pewne budynki dostrzeżone przeze mnie z ul. Chorzowskiej, czy może były czasem częścią Metal-Chemu:


Załączniki:
Gliwice Chorzowska przy parku kultury i wyp luty 2017 (451).jpg
Gliwice Chorzowska przy parku kultury i wyp luty 2017 (451).jpg [ 249.8 KiB | Przeglądane 491 razy ]
Gliwice Chorzowska przy parku kultury i wyp luty 2017 (452) — kopia.jpg
Gliwice Chorzowska przy parku kultury i wyp luty 2017 (452) — kopia.jpg [ 238.75 KiB | Przeglądane 491 razy ]
Gliwice Chorzowska przy parku kultury i wyp luty 2017 (452) — kopia — kopia.jpg
Gliwice Chorzowska przy parku kultury i wyp luty 2017 (452) — kopia — kopia.jpg [ 122.33 KiB | Przeglądane 491 razy ]
Gliwice Chorzowska przy parku kultury i wyp luty 2017 (454) — kopia.jpg
Gliwice Chorzowska przy parku kultury i wyp luty 2017 (454) — kopia.jpg [ 192.74 KiB | Przeglądane 491 razy ]
Gliwice Chorzowska przy parku kultury i wyp luty 2017 (455).jpg
Gliwice Chorzowska przy parku kultury i wyp luty 2017 (455).jpg [ 243.72 KiB | Przeglądane 491 razy ]
Gliwice Chorzowska przy parku kultury i wyp luty 2017 (457) — kopia.jpg
Gliwice Chorzowska przy parku kultury i wyp luty 2017 (457) — kopia.jpg [ 232.31 KiB | Przeglądane 491 razy ]
Gliwice Chorzowska przy parku kultury i wyp luty 2017 (458).jpg
Gliwice Chorzowska przy parku kultury i wyp luty 2017 (458).jpg [ 215.38 KiB | Przeglądane 491 razy ]
Gliwice Chorzowska przy parku kultury i wyp luty 2017 (461).jpg
Gliwice Chorzowska przy parku kultury i wyp luty 2017 (461).jpg [ 241.61 KiB | Przeglądane 491 razy ]
Gliwice Chorzowska przy Brzozowej luty 2017 (468).jpg
Gliwice Chorzowska przy Brzozowej luty 2017 (468).jpg [ 140.62 KiB | Przeglądane 491 razy ]
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 9 lis 2018, o 10:07 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 maja 2009, o 21:36
Posty: 5485
Lokalizacja: Chorzów/Hajduki
Pochwały: 1
Imię: Henryk.
Do zakładu dotarłem z ul. Cmentarnej,tam gdzie zaczynała się ogromna bocznica która można zobaczyć na mapach z 1940.
Początek miała tu
Załącznik:
1.JPG
1.JPG [ 193.03 KiB | Przeglądane 94 razy ]

teraz to spory pusty teren zaledwie ok. pięć torów na jednym "śpiący" siemens
Załącznik:
2.JPG
2.JPG [ 246.19 KiB | Przeglądane 94 razy ]

Załącznik:
3..JPG
3..JPG [ 221.05 KiB | Przeglądane 94 razy ]

ale żaden z nich nie prowadzi do Zakładów Taboru,dopiero ładny kawałek drogi dalej
doprowadził do trzech mostów
jeden po lewej
Załącznik:
3.JPG
3.JPG [ 204.73 KiB | Przeglądane 94 razy ]

Załącznik:
5.JPG
5.JPG [ 199.1 KiB | Przeglądane 94 razy ]

ten środkowy już jako drogowy
Załącznik:
6.JPG
6.JPG [ 242.77 KiB | Przeglądane 94 razy ]

Załącznik:
7.JPG
7.JPG [ 251.67 KiB | Przeglądane 94 razy ]

ten z prawej za drzewami
Załącznik:
4.JPG
4.JPG [ 232.36 KiB | Przeglądane 94 razy ]

trzeba było do niego dojść
Załącznik:
10.JPG
10.JPG [ 225.99 KiB | Przeglądane 94 razy ]

Załącznik:
8.JPG
8.JPG [ 226.8 KiB | Przeglądane 94 razy ]

Załącznik:
9.JPG
9.JPG [ 205.09 KiB | Przeglądane 94 razy ]

jak widać choć już po nich nic nie jedzie to lifting przeszły.
Zaraz za nimi
Załącznik:
11.JPG
11.JPG [ 233.09 KiB | Przeglądane 94 razy ]

dwa filary
Załącznik:
12.JPG
12.JPG [ 244.18 KiB | Przeglądane 94 razy ]

Załącznik:
13.JPG
13.JPG [ 226.01 KiB | Przeglądane 94 razy ]

Załącznik:
14.JPG
14.JPG [ 204.85 KiB | Przeglądane 94 razy ]

nie mam pojęcia co to,raczej nie żaden most za nimi sporo zarośniętego gruzu.
Kawałek dalej już to co było wcześniej pokazane
Załącznik:
16.JPG
16.JPG [ 243.64 KiB | Przeglądane 94 razy ]

Załącznik:
17.JPG
17.JPG [ 178.85 KiB | Przeglądane 94 razy ]

Załącznik:
18.JPG
18.JPG [ 233.21 KiB | Przeglądane 94 razy ]

tory biegną tuż koło budynku szatni,łazni i kierownictwa zakładu
Załącznik:
19.JPG
19.JPG [ 250.73 KiB | Przeglądane 94 razy ]

by rozładować opał
Załącznik:
21.JPG
21.JPG [ 241.8 KiB | Przeglądane 94 razy ]

_________________
"Jestem śląskie dziecko i Ślązakiem zginę.Kocham śląską ziemię i śląską krainę....."
Juliusz Ligoń.

[*] http://www.youtube.com/watch?v=4Fx4mshinO0 [*]


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 9 lis 2018, o 10:22 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 maja 2009, o 21:36
Posty: 5485
Lokalizacja: Chorzów/Hajduki
Pochwały: 1
Imię: Henryk.
Załącznik:
20.JPG
20.JPG [ 211.1 KiB | Przeglądane 93 razy ]

Załącznik:
23.JPG
23.JPG [ 224.91 KiB | Przeglądane 93 razy ]

nic nie wskazuje by budynek był używany,kilka tabliczek w stylu do rozbiórki,niebezpieczeństwo i takie tam
Załącznik:
24.JPG
24.JPG [ 170.05 KiB | Przeglądane 93 razy ]

spore braki w porównaniu z postami wcześniejszymi
Załącznik:
22.JPG
22.JPG [ 252.34 KiB | Przeglądane 93 razy ]

Załącznik:
25.JPG
25.JPG [ 249.42 KiB | Przeglądane 93 razy ]

ślad po semaforze
Załącznik:
26..JPG
26..JPG [ 227.67 KiB | Przeglądane 93 razy ]

a musiało być ich tam od groma.
Żadnej dużej hali już nie ma
Załącznik:
26.JPG
26.JPG [ 173.79 KiB | Przeglądane 93 razy ]

Załącznik:
27.JPG
27.JPG [ 183.52 KiB | Przeglądane 93 razy ]

zostało tylko to
Załącznik:
28.JPG
28.JPG [ 163.4 KiB | Przeglądane 93 razy ]

Załącznik:
29.JPG
29.JPG [ 174.13 KiB | Przeglądane 93 razy ]

zmierzając w kierunku Newagu chcąc wyjść na Chorzowską
Załącznik:
30.JPG
30.JPG [ 197.52 KiB | Przeglądane 93 razy ]

stoją jeszcze budynki po stacji zasilania zakładu
Załącznik:
DSCN0227.JPG
DSCN0227.JPG [ 245.79 KiB | Przeglądane 93 razy ]

potem na Chorzowską i na ile szło podejrzeć Newag po drodze.

_________________
"Jestem śląskie dziecko i Ślązakiem zginę.Kocham śląską ziemię i śląską krainę....."
Juliusz Ligoń.

[*] http://www.youtube.com/watch?v=4Fx4mshinO0 [*]


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 11 lis 2018, o 09:12 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 maja 2009, o 21:36
Posty: 5485
Lokalizacja: Chorzów/Hajduki
Pochwały: 1
Imię: Henryk.
Mapa z 1939 roku (po kliknięciu w nią zrobi się duża) i trasa jaką przebyłem
Obrazek
poszukując informacji natrafiłem tutaj
na coś ciekawego

Tajemnice toru Gliwice-Zabrze Płn.
22 marca 2016
Fragment usuniętego już toru kolejowego prowadzącego ze stacji rozrządowej Gliwice w kierunku Zabrza jest ostatnim śladem po przemysłowej historii obszaru między dawnym Gleiwitz a Zabrzem, w rejonie Maciejowa.
Tor przecinał ul. Chorzowską (dawną Bergwerkstr.) pod wiaduktem tramwajowym i biegł dalej jako tzw. „tor szlakowy” początkowo w stronę Stacji Kolejowej Zabrze Płn., aby potem stać się „torem dojazdowym” do szybu „Maciej” w zabrzańskim Maciejowie.
Idąc tym śladem, mija się współczesne zabudowania „Metalchemu”, na dawnym terenie „walzwerk” czyli walcowni istniejącej tu w początkach XX w. Z drugiej strony toru straszą opuszczone zabudowania – ale nie wiadomo czy były mieszkalnymi czy fabrycznymi związanymi z walcownią. Na żadnej z posiadanych starych map nie ma tego obiektu. Ale ta druga strona nasypu kolejowego musiała być w jakiś sposób ważna dla dzielnicy, gdyż dla celów komunikacyjnych między walcownią a tymi właśnie zabudowaniami wykonano solidny tunel pod torami. Zadziwia jakość materiałów użytych do jego budowy – bloki piaskowca oraz specjalna klinkierowa cegła tzw. kanałowa, odporna na wilgoć. Ciekawostką którą zauważył pan Krzysztof Soida (znawca Kolei Śląskich) jest sposób murowania tych cegieł w tunelu na tzw. „szeroką spoinę” zapewniającą trwałość budowli. I faktycznie – tunel jest do dziś jak nowy. A minął od momentu jego budowy mniej więcej cały wiek.

Na końcu nasypu w rejonie Lasu Miejskiego znajdują się przyczółki dawnego wiaduktu kolejowego nad drogą DK 88 – popularną dawniej „autostradą” czy dekawką, nazywaną też „najdłuższymi schodami Europy” z racji jej jezdni zbudowanej jako oddzielne betonowe płyty. Łączenia płyt dawno się już rozjechały i jazda samochodem przypominała dosłownie jazdę po schodach. Wiadukt rozebrano w 2014 przez Koleje Państwowe SA, gdyż wisiał już za nisko nad ciągle podwyższaną asfaltem drogą, a i tak nie służył już kolei.

DK 88 jest fragmentem prawdziwej przedwojennej autostrady budowanej w ramach niemieckiego projektu „Autostrady Rzeszy” rozpoczętego przez Hitlera w 1933 roku. Jego częścią była Reichsautobahn nr 9 z Berlina do Bytomia przez Legnicę i Wrocław, która w większości dzisiaj jest częścią autostrady A4. W sierpniu 1934 r. zaczęto prace na odcinku pomiędzy Gliwicami a Bytomiem, zakończone w 1937 roku. Żadna z planowanych „autostrad Rzeszy” nie została jednak dokończona – prace przerwała II wojna światowa oraz jej wynik. Na budowach pracowali robotnicy przymusowi, więźniowie wojennych obozów jenieckich oraz więźniowie obozu koncentracyjnego Auschwitz Birkenau.

Należy tylko żałować, że ani Gliwice ani Zabrze nie chciały przejąć trasy dawnej linii kolejowej Gliwice – Zabrze Płn. przejąć na potrzeby np. drogi rowerowej.


Otóż ta walcownia,zawsze kojarzyłem ją z Metalchemem czas na to spojrzeć inaczej.

_________________
"Jestem śląskie dziecko i Ślązakiem zginę.Kocham śląską ziemię i śląską krainę....."
Juliusz Ligoń.

[*] http://www.youtube.com/watch?v=4Fx4mshinO0 [*]


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 11 lis 2018, o 10:48 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2009, o 08:40
Posty: 6462
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Imię: Leszek
Tory pod wiaduktem tramwajowym pamiętam z lat 90., dziwiło mnie, że taki wiadukt zbudowano, zamiast normalnego skrzyżowania torów. Czyżby aż taki ruch był na tych torach?

A wspominany wiadukt kolejowy nad DK88 jeszcze widać na GSV, rzeczywiście był niski: https://www.google.com/maps/@50.3070192 ... 312!8i6656


Załączniki:
Screenshot_2018-11-11 Google Maps.jpg
Screenshot_2018-11-11 Google Maps.jpg [ 136.37 KiB | Przeglądane 65 razy ]

_________________
— Patrz, Kościuszko, na nas z nieba! —
raz Polak skandował
i popatrzył nań Kościuszko,
i się zwymiotował.
K.I.Gałczyński
Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 12 lis 2018, o 02:20 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 wrz 2012, o 22:24
Posty: 2136
Lokalizacja: Sosnowiec, Katowice
Imię: Piotr
Jakby czasem ktoś nie przeglądał, to podaję wątek, w którym widać przejazd tramwajowy
i znajdujący się pod nim fragment wspomnianego toru (post z dnia 26. marca 2017, godz. 17:19):
viewtopic.php?f=31&t=6701&start=40#p167358


Ostatnio edytowano 12 lis 2018, o 09:57 przez le_szek, łącznie edytowano 1 raz
poprawiony link


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 12 lis 2018, o 07:11 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 maja 2009, o 21:36
Posty: 5485
Lokalizacja: Chorzów/Hajduki
Pochwały: 1
Imię: Henryk.
Insegrim napisał(a):
Jakby czasem ktoś nie przeglądał, to podaję wątek, w którym widać przejazd tramwajowy
i znajdujący się pod nim fragment wspomnianego toru (post z dnia 26. marca 2017, godz. 18:19):
http://www.eksploratorzy.com.pl/viewtopic.php?f=31&t=6701&start=40


Pierwsza część dotycząca Chorzowa to już archiwalne,druga gliwicka wnet będzie.

_________________
"Jestem śląskie dziecko i Ślązakiem zginę.Kocham śląską ziemię i śląską krainę....."
Juliusz Ligoń.

[*] http://www.youtube.com/watch?v=4Fx4mshinO0 [*]


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 12 lis 2018, o 09:59 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2009, o 08:40
Posty: 6462
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Imię: Leszek
Insegrim napisał(a):
Jakby czasem ktoś nie przeglądał, to podaję wątek, w którym widać przejazd tramwajowy
i znajdujący się pod nim fragment wspomnianego toru (post z dnia 26. marca 2017, godz. 17:19):
viewtopic.php?f=31&t=6701&start=40#p167358


Poprawiłem link - jeżeli chcesz zalinkować do konkretnego postu, kliknij prawym na "karteczkę" na lewo od daty postu i skopiuj adres odnośnika :)
BTW 1 - chyba masz niezmieniony czas na forum.
BTW 2 - to nie była wąskotorówka.

_________________
— Patrz, Kościuszko, na nas z nieba! —
raz Polak skandował
i popatrzył nań Kościuszko,
i się zwymiotował.
K.I.Gałczyński


Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 12 lis 2018, o 17:57 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 maja 2009, o 21:36
Posty: 5485
Lokalizacja: Chorzów/Hajduki
Pochwały: 1
Imię: Henryk.
Tak dla porządku trochę historii obu zakładów,były łączone i rozdzielane,jeden ostatecznie zmienił nazwę a drugi nie istnieje.

W 1891 roku w dyrekcji kolei we Wrocławiu powstał plan budowy warsztatów naprawczych wagonów i lokomotyw w Gliwicach. Realizację projektu rozpoczęto w latach 1894-1895, kiedy powstały warsztaty naprawcze wagonów.
Warsztaty oddano do użytku 1 października 1904, ale ich wykańczanie trwało do 1907 roku. Królewskie Kolejowe Warsztaty Lokomotyw ((niem.) Königliche Eisenbahn-Lokomotivwerkstätte) składały się z hali głównej napraw lokomotyw, maszynowni, kotłowni, kuźni, warsztatów szkolnych oraz magazynu materiałowego. Hala główna mieściła 50 stanowisk naprawczych, a 6 dodatkowych znajdowało się w nowo wybudowanej parowozowni, w której znajdowała się także lakiernia. Warsztaty miały obsługiwać 300 parowozów stacjonujących na terenie dyrekcji katowickiej. Po ich otwarciu zlikwidowano warsztaty pomocnicze w Katowicach, a ich pracowników przeniesiono do Gliwic. W zakładach wykonywano wyłącznie naprawy główne i średnie
17 września 1945 zakłady pod nazwą Główne Warsztaty Parowozowe zostały przekazane polskiej administracji i rozpoczęto ich odbudowę. W kwietniu 1947 roku ukończono pierwszą po wojnie naprawę główną parowozu. 1 stycznia 1950 warsztaty zostały przekształcone w Warsztaty Mechaniczne nr 5 w Gliwicach. W tym czasie na stanie PKP były parowozy 90 różnych serii, co wymuszało dodatkową produkcję części zamiennych, których nie był w stanie dostarczyć przemysł krajowy. W 1951 roku nastąpiła kolejna reorganizacja w wyniku której zakład został połączony z pobliskimi warsztatami wagonowymi w Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego. W połączonych zakładach produkowano m.in. podbijarki torowe, wagony towarowe, zderzaki wagonowe, wytwornice acetylenowe czy aparaturę chemiczną. 1 lutego 1957 zakłady zostały rozdzielone na Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Parowozowe i Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Wagonowe
Na początku lat 60. rozpoczęto wycofywanie parowozów na rzecz elektrowozów, co wiązało się z koniecznością zmiany profilu zakładów. Stopniowo przygotowywano zakłady do podjęcia napraw lokomotyw elektrycznych: pracownicy zakładu szkolili się m.in. w ZNTK Mińsk Mazowiecki i ZNTK Lubań, a w przyzakładowej szkole zmieniono profil nauczania. 14 lipca 1962 oddano pierwszy naprawiony elektrowóz – EU04-11. Do września 1970 w zakładzie naprawiano również parowozy, ostatnim naprawionym parowozem był Ty23-146. W związku ze zmianą profilu działalności z początkiem 1971 roku zmieniono nazwę na Zakłady Naprawcze Lokomotyw Elektrycznych. W lutym 1971 bramy zakładu opuściła tysięczna zmodernizowana lokomotywa elektryczna. W 1974 roku zakład ponownie połączono z pobliskimi zakładami wagonowymi oraz 3 innymi zakładami, a w 1981 zakłady ponownie rozdzielono.

Z końcem marca 1995 roku przekształcono firmę w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa, a w 1999 roku większościowym akcjonariuszem została firma Technics Engineering Architecture Marketing.
We wrześniu 2008 roku spółka Newag z Nowego Sącza zostaje większościowym akcjonariuszem ZNLE.
20 lutego 2013 ZNLE zmieniło nazwę na Newag Gliwice.

NEWAG od strony Zakładu Taboru,polazłem w tę stronę bo zauważyłem rowerzystów i udało się wyjść na Chorzowską.
Załącznik:
DSCN0216.JPG
DSCN0216.JPG [ 205.87 KiB | Przeglądane 28 razy ]

tu już wiedziałem na pewno że wyjdę
Załącznik:
DSCN0218.JPG
DSCN0218.JPG [ 248.1 KiB | Przeglądane 28 razy ]

po halach,budynkach można zmiarkować z jakiego okresu pochodzą
Załącznik:
DSCN0219.JPG
DSCN0219.JPG [ 207.09 KiB | Przeglądane 28 razy ]

Załącznik:
DSCN0220.JPG
DSCN0220.JPG [ 201.93 KiB | Przeglądane 28 razy ]

Załącznik:
DSCN0221.JPG
DSCN0221.JPG [ 197.1 KiB | Przeglądane 28 razy ]

Załącznik:
DSCN0222.JPG
DSCN0222.JPG [ 182.08 KiB | Przeglądane 28 razy ]

Załącznik:
DSCN0223.JPG
DSCN0223.JPG [ 211.54 KiB | Przeglądane 28 razy ]

Załącznik:
DSCN0224.JPG
DSCN0224.JPG [ 181.38 KiB | Przeglądane 28 razy ]

Załącznik:
DSCN0225.JPG
DSCN0225.JPG [ 220.87 KiB | Przeglądane 28 razy ]

i tą ścieżką co kiedyś musiała być dojściem do Z.T.
Załącznik:
DSCN0229.JPG
DSCN0229.JPG [ 239.16 KiB | Przeglądane 28 razy ]

pozostałość kładki,w głębi trafo zasilające Z.T.
Załącznik:
DSCN0228.JPG
DSCN0228.JPG [ 226.13 KiB | Przeglądane 28 razy ]

do ul. Chorzowskiej po prawej NEWAG
Załącznik:
DSCN0234.JPG
DSCN0234.JPG [ 250.82 KiB | Przeglądane 28 razy ]

i to co dało się podejrzeć
Załącznik:
DSCN0231.JPG
DSCN0231.JPG [ 207.07 KiB | Przeglądane 28 razy ]

Załącznik:
DSCN0232.JPG
DSCN0232.JPG [ 221.56 KiB | Przeglądane 28 razy ]

Załącznik:
DSCN0233.JPG
DSCN0233.JPG [ 202.09 KiB | Przeglądane 28 razy ]

ani chybi kotłownia
Załącznik:
DSCN0235.JPG
DSCN0235.JPG [ 216.46 KiB | Przeglądane 28 razy ]

Załącznik:
DSCN0236.JPG
DSCN0236.JPG [ 245.19 KiB | Przeglądane 28 razy ]

fragmentami widać architekturę hal
Załącznik:
DSCN0237.JPG
DSCN0237.JPG [ 248.4 KiB | Przeglądane 28 razy ]

Załącznik:
DSCN0238.JPG
DSCN0238.JPG [ 214.81 KiB | Przeglądane 28 razy ]

trzeba dodać że między murem a ścieżką spływała,może okresowo nadal spływa woda.
Ledwo widać ale spod tego budynku za ogrodzeniem
Załącznik:
DSCN0240.JPG
DSCN0240.JPG [ 233.95 KiB | Przeglądane 28 razy ]

_________________
"Jestem śląskie dziecko i Ślązakiem zginę.Kocham śląską ziemię i śląską krainę....."
Juliusz Ligoń.

[*] http://www.youtube.com/watch?v=4Fx4mshinO0 [*]


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 12 lis 2018, o 18:17 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 maja 2009, o 21:36
Posty: 5485
Lokalizacja: Chorzów/Hajduki
Pochwały: 1
Imię: Henryk.
Załącznik:
DSCN0241.JPG
DSCN0241.JPG [ 237.05 KiB | Przeglądane 28 razy ]

Załącznik:
DSCN0242.JPG
DSCN0242.JPG [ 212.48 KiB | Przeglądane 28 razy ]

no i bramka którą wylazłem
Załącznik:
DSCN0244.JPG
DSCN0244.JPG [ 240.58 KiB | Przeglądane 28 razy ]

wejście główne jak napisano
Załącznik:
DSCN0264.JPG
DSCN0264.JPG [ 192.93 KiB | Przeglądane 28 razy ]

firma nie jest w dobrej kondycji,więc pewnie bramy nie odnowią
Załącznik:
DSCN0265.JPG
DSCN0265.JPG [ 254.24 KiB | Przeglądane 28 razy ]

a szkoda,za to siedziba zarządu remontowana
Załącznik:
DSCN0266.JPG
DSCN0266.JPG [ 228.09 KiB | Przeglądane 28 razy ]

Załącznik:
DSCN0267.JPG
DSCN0267.JPG [ 223.4 KiB | Przeglądane 28 razy ]

zejście do zakładu mają
Załącznik:
DSCN0268.JPG
DSCN0268.JPG [ 243.19 KiB | Przeglądane 28 razy ]

na dole znowu wiekowa hala
Załącznik:
DSCN0269.JPG
DSCN0269.JPG [ 180 KiB | Przeglądane 28 razy ]

Załącznik:
DSCN0270.JPG
DSCN0270.JPG [ 193.23 KiB | Przeglądane 28 razy ]

od frontu szyld
Załącznik:
DSCN0271.JPG
DSCN0271.JPG [ 246.13 KiB | Przeglądane 28 razy ]

więc nie na sprzedaż/dzierżawę
Załącznik:
DSCN0272.JPG
DSCN0272.JPG [ 235.25 KiB | Przeglądane 28 razy ]

Załącznik:
DSCN0273.JPG
DSCN0273.JPG [ 165.37 KiB | Przeglądane 28 razy ]

Załącznik:
DSCN0275.JPG
DSCN0275.JPG [ 250.47 KiB | Przeglądane 28 razy ]

za nim jeszcze dwa budynki które musiały należeć do zakładu
Załącznik:
DSCN0276.JPG
DSCN0276.JPG [ 221.26 KiB | Przeglądane 28 razy ]

Załącznik:
DSCN0280.JPG
DSCN0280.JPG [ 233.44 KiB | Przeglądane 28 razy ]

ogradza je płot o tych samych "wzorach"
Załącznik:
DSCN0277.JPG
DSCN0277.JPG [ 249.43 KiB | Przeglądane 28 razy ]

Załącznik:
DSCN0278.JPG
DSCN0278.JPG [ 213.26 KiB | Przeglądane 28 razy ]

Załącznik:
DSCN0279.JPG
DSCN0279.JPG [ 221.32 KiB | Przeglądane 28 razy ]

kuty,nitowany.
Druga brama
Załącznik:
DSCN0281.JPG
DSCN0281.JPG [ 234.28 KiB | Przeglądane 28 razy ]

którą mogą wjeżdżać samochody.

Jak wyszło to z tym niedokończonym torem obok walcowni,mam ochotę iść wzdłuż muru w odwrotnym kierunku,
tak by wyjść tym torowiskiem na Chorzowską.

_________________
"Jestem śląskie dziecko i Ślązakiem zginę.Kocham śląską ziemię i śląską krainę....."
Juliusz Ligoń.

[*] http://www.youtube.com/watch?v=4Fx4mshinO0 [*]


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 12 lis 2018, o 18:31 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 maja 2009, o 21:36
Posty: 5485
Lokalizacja: Chorzów/Hajduki
Pochwały: 1
Imię: Henryk.
brama


Załączniki:
DSCN0303 (2).JPG
DSCN0303 (2).JPG [ 188.86 KiB | Przeglądane 25 razy ]

_________________
"Jestem śląskie dziecko i Ślązakiem zginę.Kocham śląską ziemię i śląską krainę....."
Juliusz Ligoń.

[*] http://www.youtube.com/watch?v=4Fx4mshinO0 [*]
Góra 
 Zobacz profil  
 
Dodaj do: Dodaj do Gadu-Gadu Dodaj do Grono.net Dodaj do Twitter Dodaj do Blip Dodaj do Flaker Dodaj do Pinger Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook Wypowiedź dla Gwar Wypowiedź dla Delicious Wypowiedź dla Digg Wypowiedź dla Google Wypowiedź dla Reddit Wypowiedź dla YahooMyWeb Śledzik Dodaj do Kciuk.pl Dodaj do Spinacz.pl Dodaj do Yam.pl
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 18 ] 

Strona główna forum » Eksploracja » Koleje i wszystko co z nimi związane » Koleje - Śląskie


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

[ Time : 0.741s | 20 Queries | GZIP : Off ]