Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ

Strona główna forum » Eksploracja » Koleje i wszystko co z nimi związane » Wąskotorowe




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3 ] 
Autor Wiadomość
 Post Napisane: 27 gru 2011, o 17:17 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sty 2010, o 03:30
Posty: 2596
Lokalizacja: Twardogóra
Pochwały: 1
Kilka lat temu w Bolinie Baryczy powstał pomysł odtworzenia fragmentu linii kolei wąskotorowej na odcinku Pracze-Bracław. Niestety z projektu nic nie wyszło, ale w miejscu torów powstała ścieżka rowerowa i ekspozycje poświęcone milickiej kolejce wąskotorowej. Projekt jest jeszcze w stanie realizacji.
Cytuj:
W piątek 21 stycznia do Milicza trafiły dwa pierwsze odrestaurowane wagony osobowe dawnej milickiej kolejki wąskotorowej. Zostały one rozstawione na torowisku ekspozycyjnym naprzeciw supermarketu 'Eko' przy ul. Trzebnickiej i funkcjonować będą jako pomnik.
Zakup taboru kolejki wąskotorowej został sfinalizowany
w ramach realizowanego przez Powiat Milicki projektu "Budowa ścieżki rowerowej trasą dawnej kolejki wąskotorowej".
Lokalizacja 60-metrowego toru ekspozycyjnego naprzeciw supermarketu 'Eko' nie jest przypadkowa.
Przez 92 lata, aż do roku 1991, znajdował się tutaj przystanek Żmigrodzko-Milickiej Kolei Powiatowej
o wdzięcznej nazwie Milicz-Zamek. Teraz tor ekspozycyjny z ustawionymi na nim wagonami będzie jedną
z atrakcji ścieżki rowerowej poprowadzoną trasą dawnej kolejki, a obok niego powstaną też obiekty małej architektury (być może wiata przystankowa i miejsce do grillowania) stanowiące część tzw. infrastruktury turystycznej ścieżki rowerowej. Lokalizacja toru ekspozycyjnego naprzeciw supermarketu 'Eko' jest bardzo atrakcyjna, bo przyciąga wzrok kierowców przemieszczających się drogą krajową nr 15, i nawiązuje
do chwalebnych momentów milickiej kolejki wąskotorowej. Pozostałe tory ekspozycyjne, na których prezentowane będą składniki taboru (w sumie 9 wagonów i lokomotywa) zlokalizowane są przy ul. Przemy- słowej w Miliczu na terenie dawnego dworca kolejki wąskotorowej oraz w Sułowie przy ul. Kolejowej (trasa wylotowa na Wrocław), gdzie znajdowała się stacja kolejki oraz tzw. mijanka.

Naprzeciw supermarketu 'Eko' stanęły w piątek 21 stycznia w godzinach popołudniowych dwa wagony: wagon osobowy typu Bxhpi oraz wagon motorowy ('motorówka'), wchodzące kiedyś w skład oryginalnego taboru milickiej wąskotorówki. Oba wagony, których długość wynosi po 9 metrów każdy zostały zbudowane w Fabryce Wagonów w świdnicy w latach 1954-1957, ważą ok. 15-18 ton, posiadają po 33-38 miejsc siedzących i są starannie odrestaurowane. Posiadają oryginalną kolorystykę i oznakowania. Zostały przywiezione z Rogowa, gdzie zostały odrestaurowane przez Fundację Polskich Kolei za kwotę 140 tys. zł. Ich rozładunkiem zajęły się dwa ciężkie dźwigi, które delikatnie osadziły je na torze. Początkowo wagon motorowy miał trafić do Sułowa, jednak w toku konsultacji telefonicznych zadecydowano, że również
i on trafi do Milicza. Ustawione na torze ekspozycyjnym oba wagony osobowe oraz planowany dodatkowo wagon typu brankard (pocztowo-socjalny) będą funkcjonować jako pomnik i nie będzie możliwości wchodzenia do ich wnętrza.

W najbliższym tygodniu do Milicza i Sułowa powinny trafić pozostałe zamówione i odrestaurowane wagony. Już w poniedziałek 24 stycznia do Milicza dotarł kolejny odnowiony wagon osobowy produkcji rumuńskiej typu Bxhp 2 z 1987 r. Wraz z drugim tego samego typu wagonem, przygotowanym pod ekspozycję materiałów związanych z historią milickiej kolejki (mini muzeum) oraz lokomotywą spalinową typu Lyd, stanowić on będzie główną atrakcję toru ekspozycyjnego przy ul. Przemysłowej, a więc w miejscu, gdzie kiedyś znajdował się Kleinbahnhof Militsch, czyli dworzec kolei wąskotorowej. Nie wiadomo jednak, kiedy do Milicza trafi lokomotywa. W tej sprawie wciąż trwają rozmowy z kilkoma oferentami, ale nie należą one do najłatwiejszych, tak przynajmniej utrzymuje kierownik wydziału inwestycji Łukasz Rokita. Zakup taboru kolejki wąskotorowej został sfinalizowany w ramach realizowanego przez Powiat Milicki projektu 'Budowa ścieżki rowerowej trasą dawnej kolejki wąskotorowej'.


Cytat z http://www.kleinbahn.pl/reaktywacja.html

Kilka zdjęć
Na początek tablice unijne:
Załącznik:
obraz46090.jpg
obraz46090.jpg [ 98.38 KiB | Przeglądane 45 razy ]


Załącznik:
obraz41633.jpg
obraz41633.jpg [ 85.48 KiB | Przeglądane 45 razy ]


I kilka z miejsca ekspozycji koło "Eko":
Załącznik:
obraz46089.jpg
obraz46089.jpg [ 126.6 KiB | Przeglądane 45 razy ]


Załącznik:
obraz46075.jpg
obraz46075.jpg [ 134.68 KiB | Przeglądane 45 razy ]


Załącznik:
obraz46076.jpg
obraz46076.jpg [ 167.68 KiB | Przeglądane 45 razy ]


Załącznik:
obraz46074.jpg
obraz46074.jpg [ 137.78 KiB | Przeglądane 45 razy ]


Załącznik:
obraz46077.jpg
obraz46077.jpg [ 139.62 KiB | Przeglądane 45 razy ]


Załącznik:
obraz41634.jpg
obraz41634.jpg [ 118.29 KiB | Przeglądane 45 razy ]


Załącznik:
obraz41637.jpg
obraz41637.jpg [ 106.04 KiB | Przeglądane 45 razy ]


Załącznik:
obraz41667.jpg
obraz41667.jpg [ 108.94 KiB | Przeglądane 45 razy ]


Załącznik:
obraz41668.jpg
obraz41668.jpg [ 103.64 KiB | Przeglądane 45 razy ]


Załącznik:
obraz41651.jpg
obraz41651.jpg [ 161.99 KiB | Przeglądane 45 razy ]


Załącznik:
obraz46079.jpg
obraz46079.jpg [ 114.7 KiB | Przeglądane 45 razy ]


Załącznik:
obraz41647.jpg
obraz41647.jpg [ 116.16 KiB | Przeglądane 45 razy ]


Załącznik:
obraz46080.jpg
obraz46080.jpg [ 125.94 KiB | Przeglądane 45 razy ]


Obrazek

I z okolic stacji PKP w Miliczu:
Załącznik:
obraz41672.jpg
obraz41672.jpg [ 114.17 KiB | Przeglądane 45 razy ]


Załącznik:
obraz41675m.jpg
obraz41675m.jpg [ 110.03 KiB | Przeglądane 45 razy ]


Ta łata asfaltu na kostce brukowej, to miejsce w którym przebiegały tory kolejki:
Załącznik:
obraz41677.jpg
obraz41677.jpg [ 111.8 KiB | Przeglądane 45 razy ]


Widok w stronę Sulmierzyc:
Załącznik:
obraz41676.jpg
obraz41676.jpg [ 124.3 KiB | Przeglądane 45 razy ]


Załącznik:
obraz41678.jpg
obraz41678.jpg [ 131.19 KiB | Przeglądane 45 razy ]


Gdzieś na trasie:
Załącznik:
obraz41627.jpg
obraz41627.jpg [ 145.67 KiB | Przeglądane 45 razy ]

_________________
Życie to surfing, więc nie bój się fal...


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Tytuł: Sułów Milicki
 Post Napisane: 28 gru 2011, o 09:23 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2009, o 21:46
Posty: 4404
Lokalizacja: Rybnik
Pochwały: 1
Imię: Małgosia
Wspomniany w linkowanym tekście Sułów Milicki, mijaliśmy w listopadzie. Zdjęcia cyknęłam na wszelki wypadek i proszę... jak znalazł do tego wątku :jupi:
Ten fragment projektu też jest jeszcze w fazie "dopracowywania".

Przy okazji historia tej wąskotorówki ze strony :arrow: http://ziemiamilicka.pl/home/104-szlaki ... rowej.html

Cytuj:
Historia wąskotorówki – czyli Wrocławskiej Kolei Dojazdowej sięga końca XIX wieku. Miasta Sułów, Prusice i Sulmierzyce, mimo rozwiniętej już w tym czasie sieci linii kolejowych, nadal nie miały możliwości dojazdu pociągiem, pożądane było także uzyskanie przez szereg miejscowości lepszego połączenia ze stolicą Dolnego Śląska. Dlatego w 1893 r. zawiązano spółkę akcyjną Żmigrodzko – Milicka Kolej Powiatowa. Kolejka miała służyć przede wszystkim do transportu buraków cukrowych do cukrowni w Żmigrodzie, do transportu drewna, pozyskanego w kompleksach leśnych należących przede wszystkich do majątków Hatzfeldtów i Maltzanów oraz obsługiwać ruch lokalny. Ze względu na niskie koszty budowy wybrano rozstaw torów 750 mm. Kolejka powstała w roku 1894, natomiast rok później zawiązała się kolejna spółka: Kolejka Wrocławsko–Trzebnicko–Prusicka, dzięki czemu powstał jeden rozbudowany system kolei wąskotorowej o długości 97 km na trasie Wrocław – Sulmierzyce przez Trzebnicę, Prusice, Sułów i Milicz, z 7 – kilometrowym odgałęzieniem do Żmigrodu z węzłowej stacji w Przedkowicach. Budynek głównego dworca wąskotorowego we Wrocławiu stoi do dziś na placu Staszica, przed kościołem św. Bonifacego.
Sam odcinek Ostrowąsy – Sulmierzyce zamknięto po ustanowieniu w 1920 r. przecinającej go granicy polsko – niemieckiej. Został jednak odbudowany po 1945 r., planowano również przedłużenie kolejki do Krotoszyna, by połączyć ją z istniejącym już systemem kolejki do Pleszewa. Plany te nie zostały jednak nigdy zrealizowane.
Pociąg osiągający prędkość 20 km/h pokonywał 75 – kilometrową trasę z Milicza do Wrocławia w 4 godziny, a w drugą stronę 23 kilometry do Sulmierzyc w 70 minut. Wagoniki służyły do dowozu drewna do tartaku w Miliczu i Sułowie. Wożono również nimi piasek z kopalni w Sułowie (przy drodze do Domu Dziecka) do Zakładów Prefbet w Miliczu, zanim nie zostały zastąpione przez transport samochodowy. Przede wszystkim jednak wąskotorówka służyła osobowemu ruchowi lokalnemu, stanowiąc jedyną możliwość dojazdu do wielu miejscowości doliny Baryczy. Była to zarazem nie lada atrakcja turystyczna, gdyż prowadziła malowniczą trasą przez stawy i lasy milickie, a także ,,Góry Kocie”. Pobliska stacja Gruszeczka grała w 1987 roku w filmie Radosława Piwowarskiego ,,Pociąg do Hollywood”.
W 1950 r. trasę kolejki skrócono w samym Wrocławiu, przenosząc dworzec na drugą stronę Odry, do Karłowic. 27 maja 1967 r. zamknięto definitywnie odcinek Wrocław – Trzebnica. 14 września 1991 r. przestały jeździć pociągi na pozostałej części trasy Trzebnica – Milicz - Sulmierzyce, mimo że w wielu miejscach dopiero co wymieniono i wyremontowano torowisko. W 1993 r., nie zważając na tworzony właśnie dla turystki Park Krajobrazowy ,,Dolina Baryczy” przystąpiono z dużą gorliwością do rozbiórki torów, usuwając również budynki dworca w Miliczu i wszystkie mosty. Po latach, poza miejscami nasypów, trudno było już wręcz dostrzec w terenie miejsce gdzie prowadziły tory. Jedynie po uważnym przyjrzeniu się można dostrzec wgłębienia po podkładach, porośnięte przez kilkunastoletnie sosny – samosiejki.


Załączniki:
Sułów k.Milicza (5).JPG
Sułów k.Milicza (5).JPG [ 55.95 KiB | Przeglądane 668 razy ]
Sułów k.Milicza (6).JPG
Sułów k.Milicza (6).JPG [ 66.48 KiB | Przeglądane 668 razy ]
Sułów k.Milicza (7).JPG
Sułów k.Milicza (7).JPG [ 46.86 KiB | Przeglądane 668 razy ]
Sułów k.Milicza (8).JPG
Sułów k.Milicza (8).JPG [ 27.79 KiB | Przeglądane 668 razy ]
Sułów k.Milicza (11).JPG
Sułów k.Milicza (11).JPG [ 43.67 KiB | Przeglądane 668 razy ]
Sułów k.Milicza (12).JPG
Sułów k.Milicza (12).JPG [ 39.57 KiB | Przeglądane 668 razy ]
Sułów k.Milicza (13).JPG
Sułów k.Milicza (13).JPG [ 46.25 KiB | Przeglądane 668 razy ]
Sułów k.Milicza (14).JPG
Sułów k.Milicza (14).JPG [ 46.48 KiB | Przeglądane 668 razy ]

_________________
Rybniccy Żydzi
Szuflada Małgosi
Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 29 gru 2011, o 00:28 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sty 2010, o 03:30
Posty: 2596
Lokalizacja: Twardogóra
Pochwały: 1
Jechałem dzisiaj przez Sułów i miałem zamiar tam wstąpić, ale niestety zabrakło mi czasu :echh:
Dzięki Małgosiu za uzupełnienie tematu :D

_________________
Życie to surfing, więc nie bój się fal...


Góra 
 Zobacz profil  
 
Dodaj do: Dodaj do Gadu-Gadu Dodaj do Grono.net Dodaj do Twitter Dodaj do Blip Dodaj do Flaker Dodaj do Pinger Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook Wypowiedź dla Gwar Wypowiedź dla Delicious Wypowiedź dla Digg Wypowiedź dla Google Wypowiedź dla Reddit Wypowiedź dla YahooMyWeb Śledzik Dodaj do Kciuk.pl Dodaj do Spinacz.pl Dodaj do Yam.pl
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3 ] 

Strona główna forum » Eksploracja » Koleje i wszystko co z nimi związane » Wąskotorowe


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

[ Time : 0.285s | 18 Queries | GZIP : Off ]