Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ

Strona główna forum » Eksploracja » Koleje i wszystko co z nimi związane » Wąskotorowe




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 
Autor Wiadomość
 Post Napisane: 16 gru 2011, o 22:06 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 wrz 2011, o 21:09
Posty: 13
Lokalizacja: Stalowa Wola
Imię: Mariusz
W pięknych Lasach Janowskich kiedyś funkcjonowała urokliwa kolejka wąskotorowa. Niestety pod koniec lat 80-tych ubiegłego wieku przestała funkcjonować i torowisko zostało rozebrane, a tabor zniszczony lub służy jako obiekty muzealne (np w Janowie Lubelskim). Chciałbym trochę przybliżyć zainteresowanym tę okolicę, jak i pozostałości po kolejce, więc będę stopniowo na trasie kolejki robił zdjecie i dodawał w tym temacie . Mam nadzieję, że ten pomysł Wam się spodoba .

Przeszedłem spory fragment tej trasy i zapisałem jej ślad GPS. Z czasem chcę przejść całą trasę i ją tu pokazać. Poniżej moja trasa:
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=diayxtejablzoubc

W Lasach Janowskich zachowały się pozostałości kolejki wąskotorowej, która w czasie wojny i w latach powojennych była wykorzystywana do transportu drewna. Co zostało? Dość dobrze zachowane nasypy, resztki podkładów kolejowych, mosty na puszczańskich rzekach - i niezniszczalny klimat

Po wybuchu II wojny światowej i ustabilizowaniu się sytuacji na frontach okupant niemiecki przystępuje do eksploatacji podbitych terenów. Niemiecki zarząd lasów rozpoczyna rabunkową gospodarkę Lasów Janowskich. W tym celu w 1941 roku powstaje w Lipie tartak, zostaje rozbudowana nasycalnia podkładów. Równocześnie z budową tartaku prowadzona jest budowa kolejki wąskotorowej o szerokości toru 600 mm dla dowozu drewna z lasu do tartaku i nasycalni. Przy stacji w Lipie lokalizuje się bazę kolejki z lokomotywownią, biurem, kuźnią i torami manipulacyjnymi. W końcu 1941 .roku linia ma 5 km długości. Na przełomie 1941 i 1942 roku pojawia się na kolejce pierwsza lokomotywa spalinowa firmy Mercedes-Benz. W 1942 roku budowa jest kontynuowana i pod koniec roku tor osiąga długość 11 km. W 1943 roku tor: dochodzi do stacji Łążek Ordynacki na kilometrze dwudziestym. W 1943 roku w wyniku starcia z partyzantami zostaje spalony całkowicie pociąg i lokomotywa Mercedes-Benz. Do obsługi ruchu zostają przesłane z Zarządu Kolei Leśnych w Zagnańsku dwie lokomotywy firmy Deutz i Mercedes-Benz.
We wrześniu 1944 roku teren w zasięgu działania kolejki obejmuje polska administracja. Przystępuje się do odbudowy po zniszczeniach wojennych tartaku, nasycalni, samej kolejki. W 1945 roku zapada decyzja o przedłużeniu linii do Biłgoraja, dokąd dociera już kolej o tej samej szerokości toru ze Zwierzyńca. Zakończenie pierwszego etapu budowy z Łążka do rzeki Branew ma miejsce w grudniu 1947 roku. Następny etap: rzeka Branew - Góra Poznań ukończono w 1948 roku. W 1949 roku powstaje tor od Góry Poznań do Bukowej. W latach 1949-52 następuje ostatni etap budowy tj. od Bukowej do Biłgoraja. Na tym zakończyła się rozbudowa kolejki. Równolegle z rozbudową kolei powiększano ilość lokomotyw. W lipcu 1946 roku do Lipy trafiły dwa parowozy Henschel z 1919 roku, późniejsze T600 i T602. W sierpniu przesłano z Zagnańska kolejny parowóz Henschel z 1910 roku, późniejszy T601. W 1949 roku na kolejkę przybył parowóz Schwarzkopf (rok produkcji 1924) i motowóz Windhoff. W marcu 1951 roku z kolejki leśnej w Przejęsławiu przesłano do Lipy motowóz Deutz o numerze 156. Oprócz lokomotyw do Lipy z całego kraju nadchodzą platformy, wózki kłonicowe, koleby. Lata pięćdziesiąte to "złoty okres” w działalności kolejki. Dziennie wyprawia się jeden, dwa pociągi. Pociąg złożony jest z parowozu, około 15 par wózków kłonicowych. Za każdym pociągiem prowadzonym parowozem w porze letniej kursuje drezyna z pracownikami mającymi za zadanie gasić ewentualne pożary. Stopniowo wymieniane są parowozy. Z Lipy odchodzi w 1955 roku parowóz T600, także ostatnia lokomotywa spalinowa kończy swoją służbę a parowóz T601 zostaje pocięty na złom. Na ich miejsce przychodzą parowozy typu „Ryś”. Są to stosunkowo nowe parowozy zbudowane w latach 1946 i 1947.
Pod koniec lat 50. końcowy tor od Bukowej do Biłgoraja jest nieużywany; rozbiórka następuje w 1962 roku. W 1977 roku przeprowadzono rozbiórkę toru od Bukowej do Szklarni. Ostatni odcinek Lipa – szklarnia używany był do momentu śmierci technicznej w 1984 roku. Tor na tym odcinku rozebrano w 1988 roku .


Powyzszy tekst pochodzi ze strony
http://www.roztocze.horyniec.net/Roztoc ... olejka.htm

Czesc opisu którego jestem autorem pochodzi ze strony
http://opencaching.pl/viewcache.php?cacheid=15743

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Ostatnio edytowano 16 gru 2011, o 23:33 przez Aga, łącznie edytowano 2 razy
Niestety kłania się punkt, nomen omen, 13 Regulaminu...


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 16 gru 2011, o 22:45 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 wrz 2011, o 21:09
Posty: 13
Lokalizacja: Stalowa Wola
Imię: Mariusz
Czyli ?? Prosze o wytłumaczenie mojego błedu a napewno poprawie .


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 16 gru 2011, o 22:58 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2009, o 22:24
Posty: 3017
Pochwały: 1
Czyli poprosilibyśmy o nieco więcej zdjęć niż tylko to jedno :mrgreen:

_________________
MM


Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 16 gru 2011, o 23:08 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 wrz 2011, o 21:09
Posty: 13
Lokalizacja: Stalowa Wola
Imię: Mariusz
Poprawione..na ta chwile troszke skape fotki ale jak tylko wyrusze an trase wiona fotek bedzie wiecej i bardziej tresciwe .


Ostatnio edytowano 16 gru 2011, o 23:51 przez Aga, łącznie edytowano 1 raz
Fajnie, że poprawiłeś swojego posta - ale to nie powód żeby kasować uwagę moderatora :)


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 17 gru 2011, o 01:46 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 wrz 2011, o 21:09
Posty: 13
Lokalizacja: Stalowa Wola
Imię: Mariusz
Nic nie kasowałem . Pierwsza uwaga moderatora jest pod ostatnia fotka ..a reszta normalnie jako posty .


Góra 
 Zobacz profil  
 
Dodaj do: Dodaj do Gadu-Gadu Dodaj do Grono.net Dodaj do Twitter Dodaj do Blip Dodaj do Flaker Dodaj do Pinger Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook Wypowiedź dla Gwar Wypowiedź dla Delicious Wypowiedź dla Digg Wypowiedź dla Google Wypowiedź dla Reddit Wypowiedź dla YahooMyWeb Śledzik Dodaj do Kciuk.pl Dodaj do Spinacz.pl Dodaj do Yam.pl
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 

Strona główna forum » Eksploracja » Koleje i wszystko co z nimi związane » Wąskotorowe


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

[ Time : 0.232s | 17 Queries | GZIP : Off ]