Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ

Strona główna forum » Eksploracja » Koleje i wszystko co z nimi związane » Wąskotorowe




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 17 ] 
Autor Wiadomość
 Post Napisane: 18 gru 2010, o 14:29 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 maja 2010, o 21:28
Posty: 492
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Imię: Marek
Pierwszy odcinek linii z Cisnej do Nowego Łupkowa zaczęto budować w roku 1890.Wszystkie prace były prowadzone ręcznie,przepusty,mosty,mury oporowe,wiadukty wykonali kamieniarze sprowadzeni z Włoch.
Celem budowy kolejki był transport miejscowego bogactwa-drewna.
Wraz ze wzrostem zapotrzebowania na drewno w latach 1900-04 trasa zostaje przedłużona z Cisnej do Beskidu i Kalnicy,wtedy też doczepiono pierwsze wagony osobowe.
Eksploatację wąskotorówki prowadziła Dyrekcja C.K. Kolei we Lwowie.
Po I WŚ kolejkę przejęły PKP odbudowując torowiska ze zniszczeń wojennych.
W czasie II WŚ kolej była eksploatowana przez Niemców,którzy dokonali modernizacji taboru m.in. zmniejszając rozstaw szyn o 1 cm (tak jest do dziś).
Po zakończeniu działań wojennych i po walkach z UPA linia była w fatalnym stanie,jednak została odbudowana w 1948r.
W następnych latach kolej przejęli leśnicy,którzy w latach 1957-64 wybudowali kilka odcinków odgałęźnych,wsumie 63 km.
Od roku 1963 wznowiono tam ruch pasazerski.
Na początku lat 80-tych ciuchcie zastąpiono lokomotywami spalinowymi produkcji rumuńskiej,lecz był to zmierzch kolejki jako środka transportu leśnego.
W listopadzie 1994r wyłączono ją z eksploatacji,na szczęście 3 lata później ponownie uruchomiono już jako atrakcję turystyczna,początkowo na odcinku Majdan - Przysłup,stopniowo odbudowując kolejne fragmenty.
Ja miałem przyjemność podróżować na trasie Cisna - Balnica.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Retorty do wypalania węgla drzewnego na trasie kolejki
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 18 gru 2010, o 14:45 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2009, o 08:40
Posty: 6812
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Imię: Leszek
Na drugim zdjęciu widoczny jest parowóz "Las", pierwotnie pracujący w Cukrowni Kruszwica, potem stojący tam jako pomnik, od 2005 roku jeździ w Bieszczadach :)

Info tu: http://www.holdys.pl/tomi/index.php?desc=on&par=las1884

_________________
— Patrz, Kościuszko, na nas z nieba! —
raz Polak skandował
i popatrzył nań Kościuszko,
i się zwymiotował.
K.I.Gałczyński


Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 28 sty 2011, o 12:35 
Offline

Dołączył(a): 14 sty 2011, o 17:53
Posty: 35
Lokalizacja: Ultima Thule
Polecam cykl artykulow o kolejce lesnej w wydawanym przez Towarzystwo Opieki nad Zabytkami "Bieszczadzie". Bardziej wyczerpujacego opracowania juz chyba nie znajdziecie, bo oprocz historii autor (p. Mieczysław Darocha) przeszedl sie dawnymi szlakami szukajac pozostalosci dawnych linii.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 15 lut 2011, o 12:50 
Offline

Dołączył(a): 26 sty 2011, o 13:26
Posty: 107
Lokalizacja: Ruda Śląska
Imię: Bartosz
do początku lat 90 jak mnie pamięć nie myli jeździł tam jeszcze pociąg towarowy z drewnem.
Poszukam u siebie fotek bo w tamtym roku na Przyslupiu wybraliśmy się nieczynnymi torami kolejki na wycieczkę.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 15 lut 2011, o 17:36 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 maja 2010, o 12:08
Posty: 132
Lokalizacja: tychy
Imię: Jan
Początek lat 70. Nowy Łupków (chyba)

To sem ja.
Obrazek

_________________
www.jelon.za.pl


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 16 lut 2011, o 10:48 
Offline

Dołączył(a): 26 sty 2011, o 13:26
Posty: 107
Lokalizacja: Ruda Śląska
Imię: Bartosz
mały spacerek wzdłuż nieczynnych torów kolejki tory zarośnięte wiec prawie nic nie widać
Obrazek
a tu został jakiś znak
Obrazek


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 20 mar 2011, o 15:42 
Offline

Dołączył(a): 26 sty 2011, o 13:26
Posty: 107
Lokalizacja: Ruda Śląska
Imię: Bartosz
fotki ze stacji Przysłup
Obrazek Obrazek Obrazek
tutaj linka do fotogalerii http://kolejka.bieszczady.pl/category/k ... togaleria/


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 13 lip 2011, o 15:58 
Offline
Przyjaciel

Dołączył(a): 29 lis 2010, o 23:14
Posty: 2851
Lokalizacja: Oława
Imię: paulina
torowisko bieszczadzkiej kolejki na trasie Prełuki- Smolnik.( Listopad 2005)

Obrazek

Obrazek


torowisko i stacyjka w Balnicy (kwiecien 2007)

Obrazek

Obrazek


torowisko w Solince

Obrazek

Obrazek

_________________
"ujrzałam kiedyś o świcie dwie drogi, wybrałam tą mniej uczęszczaną - cała reszta jest wynikiem tego, że ją wybrałam.. "

na wiecznych wagarach od życia...


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 10 gru 2011, o 23:34 
Offline

Dołączył(a): 26 sty 2011, o 13:26
Posty: 107
Lokalizacja: Ruda Śląska
Imię: Bartosz
http://www.youtube.com/watch?v=R9w5Qh1-cTQ
http://www.youtube.com/watch?v=yOBDZFE- ... er&list=UL
film o kolejce bieszczadzkiej


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 27 gru 2011, o 17:18 
Offline

Dołączył(a): 26 sty 2011, o 13:26
Posty: 107
Lokalizacja: Ruda Śląska
Imię: Bartosz
W tym roku kolejka wyjedzie zimą na trasę tu znajduje cala informacja http://kolejka.bieszczady.pl/bieszczadz ... -tej-zimy/


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 22 wrz 2015, o 21:30 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 maja 2015, o 21:20
Posty: 1081
Lokalizacja: Kraków i okolice
Imię: Wojtek
Przejazd końcem lata:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Pozdrawiam :)

_________________
Życie powiedziało: Każdy dobry uczynek będzie starannie i przykładnie ukarany


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 23 wrz 2015, o 06:26 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 maja 2009, o 21:36
Posty: 6024
Lokalizacja: Chorzów/Hajduki
Pochwały: 1
Imię: Henryk.
Byś coś dopisoł,np. co za kapliczka napotkana przy torowisku jak mniemam.

_________________
"Jestem śląskie dziecko i Ślązakiem zginę.Kocham śląską ziemię i śląską krainę....."
Juliusz Ligoń.

[*] http://www.youtube.com/watch?v=4Fx4mshinO0 [*]


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 23 wrz 2015, o 20:19 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 maja 2015, o 21:20
Posty: 1081
Lokalizacja: Kraków i okolice
Imię: Wojtek
Tak szczerze to nie wiem, co to za kapliczka - jest ona położona tuż na początku trasy - niedaleko po wyjeździe ze stacji w kierunku Dołżyca i Przysłup, jest most nad strumieniem. Za tym mostem jest ta kapliczka. Próbowałem coś znaleźć, ale mi się nie udało. A 3 ostatnie zdjęcia to stacja docelowa, czyli Przysłup - a właściwie to karczma i hodowla pstrąga.
Pozdrawiam, :)

_________________
Życie powiedziało: Każdy dobry uczynek będzie starannie i przykładnie ukarany


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 22 sie 2016, o 21:26 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2016, o 14:05
Posty: 34
Lokalizacja: Złotokłos k. Piaseczna
Imię: Dariusz
To teraz może dla odmiany fragment trasy o natężeniu ruchu kolejowego nieco mniejszym niż na odcinku Przysłup - Balnica. A konkretnie okolice stacji Duszatyn. Zdjęcia z maja 2016
Jechałem od strony Smolnika - droga niezła ale choć trzeba było kilka razy przekraczać Osławę - na taki luksus jak mosty raczej nie nalezy liczyć.
Załącznik:
fot00.JPG
fot00.JPG [ 110.12 KiB | Przeglądane 825 razy ]

Sama stacja, która była kiedyś ważnym punktem przeładunkowym (był też obok tartak) na pierwszy rzut oka - zwłaszcza z daleka - w niczym stacji nie przypomina
Załącznik:
fot01.JPG
fot01.JPG [ 153.07 KiB | Przeglądane 825 razy ]

Dopiero na miejscu - spośród traw i chaszczy - wyłaniają się resztki kolejowej infrastruktury.
Załącznik:
fot02.JPG
fot02.JPG [ 159.44 KiB | Przeglądane 825 razy ]

Załącznik:
fot03.JPG
fot03.JPG [ 167.6 KiB | Przeglądane 825 razy ]

Tory też są - 3 lub cztery obok siebie, ale da się je zauważyć dopiero po rozgarnięciu trawy. Natomiast budynek stacyjny pełni obecnie funkcję sezonowego baru. A jedzenie takie jak w menu (zupy całkiem smaczne - ja jadłem grochówkę a moja Pani ogórkową)
Załącznik:
fot04.JPG
fot04.JPG [ 250.66 KiB | Przeglądane 825 razy ]

Załącznik:
fot05.JPG
fot05.JPG [ 170.8 KiB | Przeglądane 825 razy ]

Ale znacznie ciekawsze obiekty są tuż obok - jeden na południe (w stronę Smolnika), a drugi na północ (w stronę Komańczy). To doskonale zachowane mosty kolejowe nad Osławą o konstrukcji żelbetowej.
Najpierw ten pierwszy, skromniejszy - koło brodu.
Załącznik:
fot06.JPG
fot06.JPG [ 129.02 KiB | Przeglądane 825 razy ]

Krótki spacer torowiskiem i już się wyłania nasz obiekt
Załącznik:
fot07.JPG
fot07.JPG [ 142.24 KiB | Przeglądane 825 razy ]

Załącznik:
fot08.JPG
fot08.JPG [ 141.76 KiB | Przeglądane 825 razy ]

Załącznik:
fot09.JPG
fot09.JPG [ 153.91 KiB | Przeglądane 825 razy ]

Po drugiej stronie mostu zarośla robią się gęściejsze, a torowisko nadaje się wyłącznie do spaceru pieszego (najlepiej z maczetą w ręce)
Załącznik:
fot10.JPG
fot10.JPG [ 187.63 KiB | Przeglądane 825 razy ]

Załącznik:
fot11.JPG
fot11.JPG [ 222.72 KiB | Przeglądane 825 razy ]

Załącznik:
fot12.JPG
fot12.JPG [ 171.21 KiB | Przeglądane 825 razy ]

Natomiast od spodu most prezentuje się znakomicie
Załącznik:
fot13.JPG
fot13.JPG [ 119.76 KiB | Przeglądane 825 razy ]

Załącznik:
fot14.JPG
fot14.JPG [ 235.09 KiB | Przeglądane 825 razy ]

Załącznik:
fot15.JPG
fot15.JPG [ 253.37 KiB | Przeglądane 825 razy ]

Natomiast drugi obiekt, ten na północy, jest znacznie ciekawszy. Znajduje się na terenie rezerwatu.
Załącznik:
fot16.JPG
fot16.JPG [ 250.62 KiB | Przeglądane 825 razy ]

Na tym odcinku Osława tworzy charakterystyczną pętlę, tzw. Łokieć. Zatem na początek widoki z góry czyli rzut oka z drogi.
Załącznik:
fot17.JPG
fot17.JPG [ 108.5 KiB | Przeglądane 825 razy ]

Załącznik:
fot18.JPG
fot18.JPG [ 153.55 KiB | Przeglądane 825 razy ]

Załącznik:
fot19.JPG
fot19.JPG [ 173.66 KiB | Przeglądane 825 razy ]

Most był pierwotnie drewniany, ale w 1930 r spłonął. Odbudowano go już jako betonowy, ale z kolei po II wojnie most i torowisko zostało zniszczone przez UPA. Ponownie został odbudowany dopiero w latach 60-tych XX w. i stoi do dziś.
Most ma długość 51 metrów pomiędzy przęsłami i wysokość prawie 9 metrów nad poziomem rzeki!
Wąską i stromą ścieżką przedostałem się z szosy do torowiska i już po kilkunastu krokach most się pojawił

ciąg dalszy w następnym poście

_________________
Uśmiechnij się, jutro może być za późno.


Ostatnio edytowano 22 sie 2016, o 21:44 przez Zmotoryzowany, łącznie edytowano 2 razy

Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 22 sie 2016, o 21:38 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2016, o 14:05
Posty: 34
Lokalizacja: Złotokłos k. Piaseczna
Imię: Dariusz
dokończenie poprzedniego
Załącznik:
fot20.JPG
fot20.JPG [ 164.5 KiB | Przeglądane 824 razy ]

Załącznik:
fot21.JPG
fot21.JPG [ 211.34 KiB | Przeglądane 824 razy ]

Załącznik:
fot22.JPG
fot22.JPG [ 158.93 KiB | Przeglądane 824 razy ]

Bariery trzymają się już raczej na przysłowiowe "słowo honoru", ale widok na łuk rzeki jest wart ryzyka
Załącznik:
fot23.JPG
fot23.JPG [ 169.16 KiB | Przeglądane 824 razy ]

Do stacji/knajpy Duszatyn postanowiłem wrócić wzdłuż torowiska. Jak widać w starciu: technika kontra przyroda - tu przyroda wydaje się wygrywać.
Załącznik:
fot24.JPG
fot24.JPG [ 225.12 KiB | Przeglądane 824 razy ]

Załącznik:
fot25.JPG
fot25.JPG [ 202.44 KiB | Przeglądane 824 razy ]

Załącznik:
fot26.JPG
fot26.JPG [ 213.72 KiB | Przeglądane 824 razy ]

Załącznik:
fot27.JPG
fot27.JPG [ 224.12 KiB | Przeglądane 824 razy ]

Załącznik:
fot28.JPG
fot28.JPG [ 200.37 KiB | Przeglądane 824 razy ]

Kawałek dalej zamajaczyła asfaltowa droga, więc po kilkunastu minutach raczyłem się piwem i piekłem kiełbasę przy ognisku, na stacji kolejowej Duszatyn.
Załącznik:
fot29.JPG
fot29.JPG [ 246.59 KiB | Przeglądane 824 razy ]

_________________
Uśmiechnij się, jutro może być za późno.


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 25 lis 2018, o 21:48 
Offline
Bratnia dusza
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 gru 2016, o 20:34
Posty: 639
Lokalizacja: Gorlice
Imię: Waldemar
Odświeżę nieco temat. Most kolejki wąskotorowej na przełomie Osławy pod Duszatynem. Odcinek między Rzepedzią a Smolnikiem stara się przywrócić do ruchu lokalna organizacja pozarządowa "Fundacja Galicyjskich Dróg Żelaznych". Większość torowisk jest odkrzaczana.

Dojście do mostu na Osławie jest teraz oznakowane i wykarczowane:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

_________________
Tylko umarli widzieli koniec wojny
Platon


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 29 gru 2019, o 11:06 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 wrz 2018, o 13:13
Posty: 465
Lokalizacja: Jasło
Imię: Kazek
Stacja Majdan, 6 sierpnia 2006 roku:

Załącznik:
kolejka bieszczadzka 20060806 01.jpg
kolejka bieszczadzka 20060806 01.jpg [ 190.56 KiB | Przeglądane 28 razy ]

Załącznik:
kolejka bieszczadzka 20060806 02.jpg
kolejka bieszczadzka 20060806 02.jpg [ 219.63 KiB | Przeglądane 28 razy ]

Załącznik:
kolejka bieszczadzka 20060806 03.jpg
kolejka bieszczadzka 20060806 03.jpg [ 169.7 KiB | Przeglądane 28 razy ]

_________________
Przyjdzie śmierć i będzie miała twoje oczy.


Góra 
 Zobacz profil  
 
Dodaj do: Dodaj do Gadu-Gadu Dodaj do Grono.net Dodaj do Twitter Dodaj do Blip Dodaj do Flaker Dodaj do Pinger Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook Wypowiedź dla Gwar Wypowiedź dla Delicious Wypowiedź dla Digg Wypowiedź dla Google Wypowiedź dla Reddit Wypowiedź dla YahooMyWeb Śledzik Dodaj do Kciuk.pl Dodaj do Spinacz.pl Dodaj do Yam.pl
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 17 ] 

Strona główna forum » Eksploracja » Koleje i wszystko co z nimi związane » Wąskotorowe


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

[ Time : 0.437s | 18 Queries | GZIP : Off ]