Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ

Strona główna forum » Eksploracja » Koleje i wszystko co z nimi związane » Wąskotorowe




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 
Autor Wiadomość
 Post Napisane: 11 lip 2013, o 05:44 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 mar 2010, o 06:42
Posty: 2434
Lokalizacja: Warszawa
Pochwały: 1
Imię: Tomek
Kolejka wąskotorowa w Bogorii powstała podczas okupacji austro-węgierskiej w 1915 roku. Kolejka służyła wojsku ale po odzyskaniu przez Polskę niepodległości nadal rozbudowywano sieć połączeń. Służyła do przewozu osób jak i towarów. Przejęta przez PKP powoli traciła na znaczeniu w miarę rozwoju transportu samochodowego. Dziś w Bogorii po kolejce pozostała wieża ciśnień i pomnik, którego powstawanie zauważyłem w roku 2012. O kolejce przeczytać można w artykule Ogólny zarys historii powstania i upadku jędrzejowsko - bogoryjskiej "ciuchci", a o pomniku w artykule Kamienny parowóz Px48 w Bogorii autorstwa Zbigniewa Piotra Kotarby, a opublikowanym na stronach Kuriera Kolejowego .eu.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

_________________
wygodnie jest nie wiedzieć
wygodnie jest iść spać
Lech Janerka "Epidemia epilepsji"

Obrazek


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 11 lip 2013, o 07:32 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 31 maja 2009, o 21:36
Posty: 6097
Lokalizacja: Chorzów/Hajduki
Pochwały: 1
Imię: Henryk.
" Przejęta przez PKP powoli traciła na znaczeniu"

Lepiej niech już niczego nie przejmują,wtedy wszystkiemu wyjdzie na dobre :p

_________________
"Jestem śląskie dziecko i Ślązakiem zginę.Kocham śląską ziemię i śląską krainę....."
Juliusz Ligoń.

[*] http://www.youtube.com/watch?v=4Fx4mshinO0 [*]


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 22 lip 2019, o 20:28 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2009, o 08:40
Posty: 7034
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Imię: Leszek
Zmieniłem temat - bo w końcu zebrałem się do wstawienia zdjęć pozostałości stacji w Bogorii. Trafiliśmy tam przypadkiem w czerwcu 2013 roku - objazd rzucił nas do Bogorii, a Moja Najlepsza z Żon wypatrzyła wieżę ciśnień, po dojechaniu do której okazało się, że w bonusie dostałem nieczynną stację :)
Sześć lat ponad zdjęcia leżały sobie na dysku, aż ostatnio, szukając na mapach gugla dokładnego położenia wieży stwierdziłem, że ani wieży, ani stacji już nie ma...

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

I dwa artykuły:

Cytuj:
W Bogorii znajdowała się jedna z najważniejszych stacji węzłowych kolei wąskotorowej. Pierwsze polowe linie zbudowali na potrzeby swojej armii w czasie I wojny światowej Austriacy. W październiku 1916 r. otwarto 85-kilometrowy odcinek wąskotorówki z Jędrzejowa do Bogorii, który dwa miesiące później został wydłużony na północ do Iwanisk i na południe do Staszowa. Połączenia rozbudowywano po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, w latach 30. Bogoria jako stacja I klasy weszła w skład Jędrzejowskiej Kolei Wąskotorowej, zarządzającej ponad 300-kilometrową siecią. Po wąskich torach kursowały pociągi osobowe i towarowe, które służyły do przewozu płodów rolnych, węgla, materiałów budowlanych i innych. W czasie okupacji były mniej kontrolowane przez Niemców od tych na normalnych torach, dzięki czemu wykorzystywano je m.in. do zakazanego handlu żywnością i w działalności konspiracyjnej. 13 grudnia 1942 r. na stacji w Bogorii udaną akcję przeprowadzili partyzanci z oddziału "Jędrusie", przejmując trzy wagony z cukrem bez wstrzymywania ruchu pociągów.

W latach 50. drewniane zabudowania stacji bogoryjskiej zastąpiono murowanymi. Prócz budynku dworca z poczekalnią i kasą biletową, w którym urzędowali również zawiadowca i dyżurny ruchu, była tu parowozownia, warsztaty, skład opału oraz wysoka wieża ciśnień ze zbiornikiem na wodę o pojemności 63 m sześc.

Wraz z rozwojem transportu samochodowego przewozy po wąskich torach ograniczano. Pożegnalny pociąg przez Bogorię przejechał w sierpniu 1993 r. W następnych latach tory zostały rozebrane. Na terenie, na którym znajdowała się stacja, powstało centrum sportowo-rekreacyjne. Część obiektów wykorzystano po przebudowie na garaże, budynek administracyjny i blok mieszkalny.

Wieżę ciśnień rozebrano kilka lat temu. Przy ul. Osiedlowej stoi jeszcze wysoki na blisko 20 m wapiennik ze stalowym kominem i konstrukcją do zasypywania pieca. Zbudowany został w latach 50. tuż przy torach kolejki, którymi dostarczano węgiel i kamień wapienny do wypalania. Przy ul. Rakowskiej przetrwał natomiast stary drewniany przystanek autobusowy z napisem "Bogoria PKP". Prócz ciuchci na cokole pamiątką po wąskotorowej przeszłości jest również odchodząca z Rynku ul. Kolejowa.

źródło

Cytuj:
Po wąskotorówce pozostały jedynie...wspomnienia
Wpisany przez Zbigniew Piotr Kotarba wtorek, 17 października 2017 11:29
W Bogorii w pierwszej dekadzie XX wieku znajdował się jeden z największych w ówczesnej Europie węzłów kolei wąskotorowej. Kolej ta wybudowana przez Austriaków miała głównie funkcje strategiczne, a potem dopiero zaczęto ją wykorzystywać do przewozów towarowych czy pasażerskich. Do niedawna w Bogorii znaleźć można było jeszcze ślady świetności wąskich torów w postaci zabudowań parowozowni, wieży ciśnień czy budynku stacji. Dziś nie znajdziemy tam już żadnych śladów.

W 1915 roku Bogoria wraz z przyległościami po ponad 120 latach zaboru rosyjskiego przeszła w ręce Austriaków. Był to niezwykle ważny fakt dla tej miejscowości, bowiem przez 1,roku poddani cesarza Franciszka dla celów militarnych w okresie między grudniem 1915 a lipcem 1917 roku, budowali linię kolei wąskotorowej. Była to decyzja Austriackiego Ministerstwa Kolei Żelaznych z początku 1915 roku, które zdecydowało o budowie dwóch tras kolejowych wiodących ze Szczucina przez Bogorię do Ostrowca Świętokrzyskiego (o długości 86 km.) i drugiej o charakterze lokalnym, łączącym Bogorię z Iwaniskami (o długości 18 km.). Decyzja ta miała podtekst strategiczny, wynikająca z postępu działań wojennych i konieczności dostarczania zaopatrzenia dla oddziałów austriackich. W Bogorii zlokalizowano parowozownię i warsztaty. Dla zapewnienia właściwej eksploatacji Austriacy przesiedlili też kolejarzy wraz z rodzinami.

Najpierw Austriacy wybudowali odcinek z Jędrzejowa do Młotkowic, później do Chmielnika i stąd przez Raków, Bogorię aż do Staszowa. Bogoria stała się stacją węzłową, z której wąskie tory biegły też w kierunku Szczucina i Koprzywnicy. Odzyskanie w 1918 roku przez Polskę niepodległości nie zlikwidowało rozwoju tej formy transportu. W 1923 roku oddano do użytku odcinki linii Staszów – Rytwiany oraz Rytwiany – Sichów – Sieragi – Lubnice – Zborówek – Komorów – Rataje. Rok później kolej wąskotorowa dotarła do Wisły. W tym okresie jej rola skupiała się wyłącznie na przewozach towarowych. Powoli także rozwijał się ruch pasażerski.
W czasie II wojny światowej okupant hitlerowski ograniczał ruch pasażerski. Mimo to kolejarze wąskotorowi odgrywali bardzo ważną rolę w systemie łączności, przewozili ładunki i przesyłki dla oddziałów partyzanckich działających na Kielecczyźnie.

Na przełomie 1950/51 roku rozpoczęto przebudowę linii wąskotorowej z szerokości 60 na 75 cm (prace te nie objęły jednak odcinka Bogoria – Iwaniska w związku z niesprzyjającymi warunkami eksploatacji. W końcu 1959 roku odcinek ten został całkowicie zamknięty, a tory rozebrane).
W latach 60. i 70. kolej wąskotorowa osiąga maksimum swojej wydajności przewozowej. Wtedy też rozbudowano stację w Staszowie i zainstalowano specjalne urządzenia do wyładunku węgla przywożonego dla potrzeb „Siarkopolu”. Rozbudowana została bocznica w kopalni kamienia w Jurkowicach i zmodernizowano także linię łączącą Bogorię z Koprzywnicą, dzięki której buraki cukrowe dowożono do cukrowni „Włostów” zlokalizowanej w miejscowości o tej samej nazwie (w powiecie opatowskim). Zreorganizowano także ruch pasażerski. Wprowadzono wagony motorowe i lokomotywy spalinowe.

Jednak w połowie lat 70. Zmieniono koncepcję funkcjonowania „wąskich torów”, czego skutkiem było systematyczne likwidowanie kolejnych odcinków kolei: w 1978 roku ze Szczucina do Ratajów, w 1990 roku z Ratajów przez Staszów do stacji Dobra Sztombergi, w 1991 roku Bogoria – Koprzywnica i wreszcie w 1992 roku między stacjami Dobra Sztombergi – Bogoria - Jędrzejów. Jedynie część tej ostatniej linii udało się w części zachować dzięki decyzji wojewódzkiego konserwatora zabytków w Kielcach. Do dziś wąskotorówka zwana „Ekspressem Ponidzia”, która kursuje między Jędrzejowem a Umianowicami, stanowi atrakcję turystyczną tej części Polski.

Likwidacji linii kolejowych towarzyszyła sprzedaż torów i lokomotyw. Jedynie w Bogorii pozostały obiekty kolejowe jak np. budynek zawiadowcy stacji wraz z poczekalnią, parowozownia, budynek administracyjno – socjalny oraz wieża ciśnień. Wszystkie te obiekty były w opłakanym stanie. Dlatego też władze samorządowe gminy postanowiły je niemal wszystkie zburzyć, a na ich miejscu powstał Gminny Ośrodek Sportu i Rekreacji wraz z boiskiem. Budynek lokomotywowni przejęła miejscowa ochotnicza straż pożarna.

PS. Dwie sprawy. W świetle najnowszych dokumentów to nie Austriacy, ale Rosjanie pod koniec 1914 roku rozpoczęli przygotowania do budowy kolei wąskotorowych w okolicach Bogorii. po wtóre: zdjęcia wykorzystane w tekście pochodzą z połowy 2012 roku.

źródło

_________________
— Patrz, Kościuszko, na nas z nieba! —
raz Polak skandował
i popatrzył nań Kościuszko,
i się zwymiotował.
K.I.Gałczyński


Góra 
 Zobacz profil GG  
 
 Post Napisane: 22 mar 2020, o 22:46 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 maja 2009, o 08:40
Posty: 7034
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Imię: Leszek
Znaleziony w czeluściach dysku stary rozkład (nie mam bladego pojęcia, gdzie go znalazłem).

Obrazek

_________________
— Patrz, Kościuszko, na nas z nieba! —
raz Polak skandował
i popatrzył nań Kościuszko,
i się zwymiotował.
K.I.Gałczyński


Góra 
 Zobacz profil GG  
 
Dodaj do: Dodaj do Gadu-Gadu Dodaj do Grono.net Dodaj do Twitter Dodaj do Blip Dodaj do Flaker Dodaj do Pinger Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook Wypowiedź dla Gwar Wypowiedź dla Delicious Wypowiedź dla Digg Wypowiedź dla Google Wypowiedź dla Reddit Wypowiedź dla YahooMyWeb Śledzik Dodaj do Kciuk.pl Dodaj do Spinacz.pl Dodaj do Yam.pl
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 

Strona główna forum » Eksploracja » Koleje i wszystko co z nimi związane » Wąskotorowe


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

[ Time : 0.148s | 14 Queries | GZIP : Off ]