Zarejestruj    Zaloguj    Dział    Szukaj    FAQ

Strona główna forum » Eksploracja » Inne » Zagraniczne » Inne - Rumunia




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 
Autor Wiadomość
 Post Napisane: 26 maja 2018, o 22:10 
Offline
Przyjaciel
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 maja 2009, o 22:58
Posty: 3712
Lokalizacja: Jankowice
Pochwały: 1
Imię: Renata
Transalpina to najwyżej położona droga w Rumunii, przecinająca Góry Parâng, drugie co do wysokości pasmo górskie rumuńskich Karpat. W najwyższym punkcie (przełęcz Urdele) osiąga 2145 m n.p.m. W miesiącach zimowych jest nieprzejezdna.

Załącznik:
IMG_1238.JPG
IMG_1238.JPG [ 119.07 KiB | Przeglądane 303 razy ]


Załącznik:
IMG_1255.JPG
IMG_1255.JPG [ 127.67 KiB | Przeglądane 303 razy ]


Załącznik:
IMG_1265.JPG
IMG_1265.JPG [ 119.79 KiB | Przeglądane 303 razy ]


Załącznik:
IMG_1261.JPG
IMG_1261.JPG [ 123.94 KiB | Przeglądane 303 razy ]


Załącznik:
IMG_1260.JPG
IMG_1260.JPG [ 117.71 KiB | Przeglądane 303 razy ]


Załącznik:
IMG_1309.JPG
IMG_1309.JPG [ 116.57 KiB | Przeglądane 303 razy ]


Załącznik:
IMG_1280.JPG
IMG_1280.JPG [ 118.09 KiB | Przeglądane 303 razy ]


Załącznik:
IMG_1287.JPG
IMG_1287.JPG [ 124.46 KiB | Przeglądane 303 razy ]


Załącznik:
IMG_1292.JPG
IMG_1292.JPG [ 126.37 KiB | Przeglądane 303 razy ]


Załącznik:
IMG_1295.JPG
IMG_1295.JPG [ 126.98 KiB | Przeglądane 303 razy ]


Załącznik:
IMG_1298.JPG
IMG_1298.JPG [ 116.19 KiB | Przeglądane 303 razy ]


Załącznik:
IMG_1299.JPG
IMG_1299.JPG [ 117.98 KiB | Przeglądane 303 razy ]


Załącznik:
IMG_1322.JPG
IMG_1322.JPG [ 120.66 KiB | Przeglądane 303 razy ]


Załącznik:
IMG_1372.JPG
IMG_1372.JPG [ 114.44 KiB | Przeglądane 303 razy ]


Załącznik:
IMG_1382.JPG
IMG_1382.JPG [ 122.74 KiB | Przeglądane 303 razy ]


Urzekła mnie bardziej niż słynna Trasa Transfogaraska. Po drodze napotkać można stada owiec zaganiane przez pasterzy w charakterystycznych strojach.

Załącznik:
IMG_1327.JPG
IMG_1327.JPG [ 111.48 KiB | Przeglądane 303 razy ]


Załącznik:
IMG_1333.JPG
IMG_1333.JPG [ 127.37 KiB | Przeglądane 303 razy ]


Stada osiołków przechodzą spokojnie przez trasę i z wdziękiem pozują do zdjęć.

Załącznik:
IMG_1409.JPG
IMG_1409.JPG [ 116.1 KiB | Przeglądane 303 razy ]


Załącznik:
IMG_1417.JPG
IMG_1417.JPG [ 127.36 KiB | Przeglądane 303 razy ]


Załącznik:
IMG_1355.JPG
IMG_1355.JPG [ 127.97 KiB | Przeglądane 303 razy ]


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 9 gru 2018, o 22:38 
Offline

Dołączył(a): 23 lis 2014, o 16:53
Posty: 284
Transalpina jest jedną z dwóch (obok trasy Trans-fogaraskiej) najwyżej i najbardziej malowniczych, ale i ekstremalnych dróg nie tylko w Rumunii, ale i w tej części Europy. Choć jej szczytowy fragment przebiega wyżej niż trasa Trans-fogaraska (mimo, iż przebiega przez niższe góry), to jest uważana za mniej malowniczą i popularną. Z pewnością ma inny charakter, ale na pewno jest nieporównywalnie starsza. Jej początki mają sięgać czasom rzymskim, kiedy to miała zapewnić połączenie do rzymskich garnizonów stacjonujących w ówczesnym Apulum (dziś Alba Iulia).
Na przestrzeni wieków to właśnie strategiczne znaczenie zapewniało jej przetrwanie i stopniową rozbudowę - nawet jeśli nie była przesadnie używana do celów militarnych.

Pod koniec ery Nicolae Ceausescu droga 67C zaczęła podupadać i nawet w miesiącach letnich była trudna do przejechania (nie posiadała nawierzchni utwardzonej). Na przełomie XX i XXI w. stała się więc mekką dla wypraw offroad'owych z całej Europy kusząc swą dzikością i niedostępnością dla zwykłych użytkowników dróg.
Niestety (czy też stety) po roku 2008 drogę zaczęto modernizować i dziś w całości ma nawierzchnię asfaltową z dwoma pasami. Modernizacja nie została w pełni ukończona (upadek głównego wykonawcy w 2013 roku), jednak obecnie droga (poza zimą) jest dostępna dla każdego pojazdu ze sprawnymi hamulcami.

Osobiście miałem szczęście przejechać Transalipną w dosłownie ostatnich kilku dniach przed zalaniem jej najciekawszych fragmentów szczytowych (w tym najwyżej położonej przełęczy Urdele) asfaltem. Był to lato roku 2010.


Najpopularniejszym miejscem w ówczesnych czasach (jadąc od północy) był kemping Cabana Oasa nad rozległym jeziorem zaporowym (których jest tu sporo) o podobnej nazwie. Dziś miejsce to wygląda zapewne inaczej, ale wtedy to właśnie powyżej tego miejsca zaczynał się dziki odcinek Transalpiny. Tu można powiedzieć kończyła się cywilizacja, ale w pensjonacie można było jeszcze skorzystać np. z prysznica (oczywiście wyłącznie z zimną wodą).
Załącznik:
Rumunia 2010 0503 (Mały).jpg
Rumunia 2010 0503 (Mały).jpg [ 87.39 KiB | Przeglądane 160 razy ]


Powyżej zwykłe pojazdy zapuszczały się raczej rzadko - z jednym wyjątkiem DACIA 4x4, które w rękach miejscowych jest najbardziej sprawnym samochodem terenowym świata :)
Załącznik:
Rumunia 2010 0524 (Mały).jpg
Rumunia 2010 0524 (Mały).jpg [ 107.35 KiB | Przeglądane 160 razy ]


Droga na północ nawet jeśli z niezbyt solidną nawierzchnią posiada solidne mosty i wiadukty zapewniające możliwość wywozu drewna, których transporty jeździły wtedy dzień i noc.
Załącznik:
100_5549 (Mały).JPG
100_5549 (Mały).JPG [ 212.63 KiB | Przeglądane 160 razy ]


A tu samotna krowa (cecha charakterystyczna niemal całej Rumunii to swobodnie wałęsające się bydło i konie - dosłownie wszędzie) idzie nieśpiesznie drogą 67C na północ :)
Załącznik:
Rumunia 2010 0531 (Mały).jpg
Rumunia 2010 0531 (Mały).jpg [ 113.15 KiB | Przeglądane 160 razy ]


Miejscami droga miała całkowicie dziki charakter leśnego duktu (z całkiem przyzwoitą nawierzchnią), gdzie jeszcze żadne prace modernizacyjne się nie rozpoczęły.
Załącznik:
P1030935 (Mały).JPG
P1030935 (Mały).JPG [ 117.96 KiB | Przeglądane 160 razy ]


Gdzie indziej (im wyżej) prace nad poszerzaniem były już bardziej widoczne.
Załącznik:
P1030890 (Mały).JPG
P1030890 (Mały).JPG [ 102.23 KiB | Przeglądane 160 razy ]


Ciekawy był też sposób prowadzenia prac. Na niższych odcinkach istniało co prawda ostrzeżenie o utrudnieniach, ponieważ jednak droga ta nigdy nie należała do łatwych to służby tam pracujące nie zamknęły żadnego odcinka, na którym prowadzono prace. Jeśli ktoś chciał jechać dalej to sprzęt budowlany po prostu w miarę możliwości przepuszczał dalej w myśl zasady - jeśli uważasz, że dalej przejedziesz to jedź.
Załącznik:
IMG_9014 (Mały).jpg
IMG_9014 (Mały).jpg [ 142.49 KiB | Przeglądane 160 razy ]


Czasami udało się przemknąć pod łyżką koparki, a czasami po prostu trzeba było chwilę poczekać.
Załącznik:
Rumunia 2010 0538 (Mały).jpg
Rumunia 2010 0538 (Mały).jpg [ 139.64 KiB | Przeglądane 160 razy ]


Nigdzie natomiast nie natrafiłem na jakąkolwiek wrogość czy niechęć ze strony budowlańców, że to im przeszkadza czy coś podobnego.
Załącznik:
100_5566 (Mały).JPG
100_5566 (Mały).JPG [ 186.54 KiB | Przeglądane 160 razy ]


Główne prace modernizacyjne polegały na poszerzaniu trawersów i półek skalnych na których biegła droga. W wyższych partiach oczywiście poprzez odstrzały. Uzyskany materiał skalny zostawał na miejscu i był zalewany asfaltem. Nikt tam nie przejmował się badaniem gruntu, jego stabilizacją, odwodnieniem itp., co niestety przekładało się na jakość wykonanych prac (świeżo położone odcinki potrafiły już się rozpadać), ale zapewniało szybkie tempo robót i niskie koszty.
Załącznik:
100_5569 (Mały).JPG
100_5569 (Mały).JPG [ 139 KiB | Przeglądane 160 razy ]


CDN


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 9 gru 2018, o 22:53 
Offline

Dołączył(a): 23 lis 2014, o 16:53
Posty: 284
Kolejne widoki z drogi na samą górę (na przełęcz Urdele).
Uderzający był sposób prowadzenia prac - pewne fragmenty zalane asfaltem i nagle koniec. Potem znów parę metrów nowiutkiego asfaltu i znów dzika droga :)
Załącznik:
100_5571 (Mały).JPG
100_5571 (Mały).JPG [ 230.95 KiB | Przeglądane 160 razy ]

Załącznik:
100_5572 (Mały).JPG
100_5572 (Mały).JPG [ 153.18 KiB | Przeglądane 160 razy ]

Załącznik:
100_5574 (Mały).JPG
100_5574 (Mały).JPG [ 110.72 KiB | Przeglądane 160 razy ]

Załącznik:
100_5580 (Mały).JPG
100_5580 (Mały).JPG [ 118.33 KiB | Przeglądane 160 razy ]

Załącznik:
100_5581 (Mały).JPG
100_5581 (Mały).JPG [ 182.78 KiB | Przeglądane 160 razy ]

Załącznik:
100_5598 (Mały).JPG
100_5598 (Mały).JPG [ 225.02 KiB | Przeglądane 160 razy ]

Załącznik:
IMG_8963 (Mały).JPG
IMG_8963 (Mały).JPG [ 87.6 KiB | Przeglądane 160 razy ]

Załącznik:
IMG_8969 (Mały).JPG
IMG_8969 (Mały).JPG [ 101.98 KiB | Przeglądane 160 razy ]

Załącznik:
IMG_8971 (Mały).JPG
IMG_8971 (Mały).JPG [ 117.84 KiB | Przeglądane 160 razy ]

Załącznik:
IMG_9065 (Mały).jpg
IMG_9065 (Mały).jpg [ 74.89 KiB | Przeglądane 160 razy ]

Załącznik:
Rumunia 2010 0589 (Mały).jpg
Rumunia 2010 0589 (Mały).jpg [ 80.84 KiB | Przeglądane 160 razy ]

Załącznik:
Rumunia 2010 0604 (Mały).jpg
Rumunia 2010 0604 (Mały).jpg [ 117.43 KiB | Przeglądane 160 razy ]

Załącznik:
Rumunia 2010 0629 (Mały).jpg
Rumunia 2010 0629 (Mały).jpg [ 117.89 KiB | Przeglądane 160 razy ]

Załącznik:
Rumunia 2010 0697 (Mały).jpg
Rumunia 2010 0697 (Mały).jpg [ 170.99 KiB | Przeglądane 160 razy ]

Załącznik:
Rumunia 2010 0703 (Mały).jpg
Rumunia 2010 0703 (Mały).jpg [ 156.97 KiB | Przeglądane 160 razy ]


CDN


Góra 
 Zobacz profil  
 
 Post Napisane: 10 gru 2018, o 00:30 
Offline

Dołączył(a): 23 lis 2014, o 16:53
Posty: 284
Dalsza droga w górę.
Załącznik:
100_5629 (Mały).JPG
100_5629 (Mały).JPG [ 120.92 KiB | Przeglądane 152 razy ]


Droga od samego początku po czasy współczesne służyła pasterzom, których można tam często spotkać.
Załącznik:
Rumunia 2010 0679 (Mały).jpg
Rumunia 2010 0679 (Mały).jpg [ 112.68 KiB | Przeglądane 152 razy ]


W owych czasach najczęstszymi użytkownikami drogi byli... Polacy. Oczywiście każdorazowe mijanie się pojazdów z daleka ozdobionych barwami narodowymi odbywało się ze wzajemną wymianą pozdrowień.
Załącznik:
Rumunia 2010 0624 (Mały).jpg
Rumunia 2010 0624 (Mały).jpg [ 117.53 KiB | Przeglądane 152 razy ]


Zbliżając się do przełęczy Urdele można doświadczyć gwałtownych zmian pogody. Chwilami zatem widoczność bywa bardzo ograniczona i jedzie się w chmurach.
Załącznik:
P1040204 (Mały).JPG
P1040204 (Mały).JPG [ 71.56 KiB | Przeglądane 152 razy ]


Po chwili można jednak już cieszyć oczy pięknymi widokami.
Załącznik:
100_5575 (Mały).JPG
100_5575 (Mały).JPG [ 143.39 KiB | Przeglądane 152 razy ]

Załącznik:
100_5599 (Mały).JPG
100_5599 (Mały).JPG [ 213.02 KiB | Przeglądane 152 razy ]


Przełęcz Urdele.
Załącznik:
P1040237 (Mały).JPG
P1040237 (Mały).JPG [ 88.57 KiB | Przeglądane 152 razy ]

Załącznik:
IMG_8974 (Mały).JPG
IMG_8974 (Mały).JPG [ 77.62 KiB | Przeglądane 152 razy ]

Załącznik:
100_5621 (Mały).JPG
100_5621 (Mały).JPG [ 132.37 KiB | Przeglądane 152 razy ]


Pomimo iż źródła podają, że droga na przełęczy przebiega na wysokości 2145 m n.p.m. to wg GPS najwyższą zanotowaną wartością było 2141 m. Zapewne błąd pomiaru.
Załącznik:
100_5612 (Mały).JPG
100_5612 (Mały).JPG [ 105.67 KiB | Przeglądane 152 razy ]


W okolicach przełęczy dobrze widoczne są też ślady po pracach strzałowych (pierwotnie droga na przełęczy nie pozwalała nawet na minięcie się dwóch aut).
Załącznik:
100_5619 (Mały).JPG
100_5619 (Mały).JPG [ 216.56 KiB | Przeglądane 152 razy ]


A to widok z przełęczy na południowe stoki gór Parang.
Załącznik:
100_5608 (Mały).JPG
100_5608 (Mały).JPG [ 138.03 KiB | Przeglądane 152 razy ]


Nieco poniżej przełęczy w kierunku południowym zlokalizowano kurort Ranca. To nowo powstałe miejsce przeznaczone wyłącznie dla turystów. Wieść gminna niesie, że do budowy wielu pensjonatów użyto kamieni z umocnień Transalpiny.
Załącznik:
100_5603 (Mały).JPG
100_5603 (Mały).JPG [ 82.84 KiB | Przeglądane 152 razy ]


A to już widok z bardzo odległej perspektywy (z kierunku południowego) na wcześniej widziane fragmenty drogi. Przełęcz Urdele jest po lewej stronie zdjęcia, a po prawej kurort Ranca.
Załącznik:
IMG_9155 (Mały).JPG
IMG_9155 (Mały).JPG [ 104.79 KiB | Przeglądane 152 razy ]


Podsumowując - Transalpina to nieco odmienne klimaty od trasy Trans-fogaraskiej. Tutejsze serpentyny nie są aż tak malownicze i zawiłe. Brak też tak wielu spektakularnych elementów infrastruktury. Jednak w zamian za to Transalpina zapewnia chyba ładniejsze i bardziej przestrzenne, rozległe widoki i nieco dzikości. Dodatkowo przez lata pozostawała w cieniu Trans-fogaraskiej z uwagi na słabą dostępność dla turystów bez motocykli czy aut 4x4. To sprawia, że obecnie wiele osób odkrywa tą drogę na nowo i ceni ją obecnie wyżej.
Moim zdaniem obu dróg porównać nie można - każda ma inny klimat, charakter i historię. Ale z pewnością obie warto przejechać - tym bardziej, że teraz może to zrobić niemal każdy :)


Góra 
 Zobacz profil  
 
Dodaj do: Dodaj do Gadu-Gadu Dodaj do Grono.net Dodaj do Twitter Dodaj do Blip Dodaj do Flaker Dodaj do Pinger Wypowiedź dla Wykop Wypowiedź dla Facebook Wypowiedź dla Gwar Wypowiedź dla Delicious Wypowiedź dla Digg Wypowiedź dla Google Wypowiedź dla Reddit Wypowiedź dla YahooMyWeb Śledzik Dodaj do Kciuk.pl Dodaj do Spinacz.pl Dodaj do Yam.pl
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
 
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 

Strona główna forum » Eksploracja » Inne » Zagraniczne » Inne - Rumunia


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

 
 

 
Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL

[ Time : 0.291s | 20 Queries | GZIP : Off ]